Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Ontvanger met buizen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik wil graag een radio gaan bouwen met buizen. Nu heb ik van mijn vader een paar oude buizen gekregen die nog van voor de oorlog zijn. Dat zij de E446, E443H, AF2 en een 1823. Ik heb er al eens een radio mee proberen te bouwen, namelijk de Erres KY140, maar zonder succes. De E443H en 1823 doen het nog, maar van de andere twee weet ik het niet zeker.

Ik zal het schema zo snel mogelijk plaatsen.

Nu wil ik opnieuw gaan beginnen. De E443H en 1823 moeten wel nog in het schema zitten. De E443H is trouwens een eindbuis en de 1823 een gelijkrichter.
Ik wil graag een ontvang gedeelte maken dat past bij de E443H. Het maakt niet uit hoeveel buizen er in zitten. Het liefst wil ik zenders gaan ontvangen met een AF3, AF7, EF9 of gewoon met de standaard E446 + AF2 (als iemand toevallig weet hoe ik ze simpel kan testen)

Ik weet wel het een en ander van buizen af, hoe ze werken en de basis aansluitingen, maar van ontvanggedeeltes snap ik niet zo veel. Nu staat op Google bij iedere buis wel een aansluitschema, maar ik snap het met de spoelen nooit. Weet iemand hoe ik dit aan moet pakken?

De radio mag echt het simpelste van het simpelste zijn, zolang de buizen maar gebruikt worden, want hoe minder er in zit, hoe minder fouten kan veroorzaken. :)

Alvast behankt voor de hulp.

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-11 21:00

Part

Helemaal niets.....

Afbeeldingslocatie: http://www.dpph.nl/content/830Astuff/brans830a.gif
http://www.dpph.nl/content/830Astuff/830A.html
Laatste buis is door een 446 te vervangen.

Of deze:
http://img144.imageshack..../philips836aschemawd6.gif
(Philips 836A)

Maar is het niet handiger en goedkoper om gewoon een oude radio te zoeken en deze op te knappen?

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
De wat oudere radioamateurs hebben soms nog wel eens een buizentester staan. Misschien een idee om voor je je begeeft in het onzekere eens rond te kijken of er zo iemand in je omgeving woont.
Zo'n man (het zijn meestal mannen) zal je misschien zelfs enthousiast adviezen geven.
Wat b.v. die spoelen betreft, tja dat moet natuurlijk precies bij elkaar passen, afstemcondensator plus antennespoel, vervolgens wel of niet middenfrequent, dat is in een paar zinnetjes niet zo maar uit te leggen. Als je daar te weinig van af weet, wordt het niets als je maar wat op goed geluk probeert. Zo'n wat oudere amateur zou je wellicht een aantal dingen kunnen vertellen.
Een AFn en een EFn verschillen in elk geval in gloeidraadspanning, dus niet handig om die in één ontwerp te gebruiken. Afgezien (maar dat vind je wellicht via Google) van het toepassingsgebied van elk type buis: hoogfrequent, middenfrequent en eindbuis.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Die gelijkrichter kan evt met gewone diodes worden gedaan (halfgeleiders dan he :P), dat scheelt al weer wat issues met die gelijkrichtbuis. Hierna kun je evt alsnog met een buis gelijkrichten.

Verwijderd

Boudewijn schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 12:32:
Die gelijkrichter kan evt met gewone diodes worden gedaan (halfgeleiders dan he :P), dat scheelt al weer wat issues met die gelijkrichtbuis. Hierna kun je evt alsnog met een buis gelijkrichten.
Niet helemaal; met gelijkrichtbuis raak je 50 Volt kwijt en met halfgeleiderdiodebrug maar 1 Volt.
Wel iets om rekening mee te houden.
Er zijn zoveel mogelijkheden met ontvangers, (rechtuitontvanger, super met 1 of meer middenfrequenties) dat het ondoenlijk wordt om er iets zinvols over te zeggen, temeer omdat specifieke onderdelen als afstemcondensator en spoelen voor onoverkomelijke problemen zullen zorgen.
Daarnaast kun je niet zomaar willekeurige buizen door elkaar gaan gebruiken.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Boudewijn schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 12:32:
Eerst met hafgeleiderdiodes gelijkrichten (op zich kan dat natuurlijk) en dan nog een keer dunnetjes over doen door met een buis gelijkrichten? Wat valt er dan nog te gelijkrichten?
Overigens denk ik dat TS wil experimenteren met oude buizentechniek, en daar passen moderne dioden natuurlijk niet bij.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Techneut schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 13:57:
[...]
Eerst met hafgeleiderdiodes gelijkrichten (op zich kan dat natuurlijk) en dan nog een keer dunnetjes over doen door met een buis gelijkrichten? Wat valt er dan nog te gelijkrichten?
Overigens denk ik dat TS wil experimenteren met oude buizentechniek, en daar passen moderne dioden natuurlijk niet bij.
Niet later in het schema, maar later in de tijd.

@barb:
Over die 50V, shit ja daar heb je wel een punt |:(.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de schema's, maar ik kan ze alleen niet echt gebruiken. Ik heb namelijk niet alle buizen...!

Zoals al werdt gedacht wil ik inderdaad alles met buizen hebben. dat is ook het mooiste.
Ik wil de radio gaan maken voor mijn vader als cadeautje. Hij is ook helemaal buizenfan... XD

Welke zenders hij ontvangt maakt niet veel uit.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Tsja je moet dan wat meer buizen op gaan snorren, probeer eens wat bij de bekende dumps en op ebay bij elkaar te sprokkelen. Ook omdat je de kwaliteit van je huidige buizenset niet kent.
Pagina: 1