LG DVD brander wil geen bootable CD/DVD meer booten

Pagina: 1
Acties:

• Arcane Apex
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-01-2025
Ik heb zojuist een nieuwe PC in elkaar gezet en alles leek goed te werken totdat ik de Ubuntu Ultimate dvd in de drive stopte. Ubuntu bootte vanaf de LG brander maar gaf later een error tijdens de boot.
Toen ik later Vista wilde installeren bootte de Vista installatie dvd niet. In plaats daarvan bootte de PC naar de hard disk waar een versie van Windows XP SP2 op staat welke niet werkt. En dat gebeurt nu dus elke keer.
Dus voordat ik de Ubuntu cd bootte werden bootable cd's en dvd's wel gewoon geboot, maar nadat ik Ubuntu dus erin had gedaan wilde niets meer vanaf de brander booten.
Mijn BIOS boot sequence is:

1: Floppy
2: CD-ROM
3: Hard Disk

De brander is een LG DVR 22X DL SATA.

Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je al eens geprobeerd die drive te vervangen of de drive in een andere pc te proberen?

• Arcane Apex
Terw_Dan schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 22:08:
Heb je al eens geprobeerd die drive te vervangen of de drive in een andere pc te proberen?
Nee nog niet. De drive werkte eerder namelijk wel gewoon, maar wil nu echter niets meer booten. De tray gaat nog wel gewoon open en dicht.
Het is een SATA brander. Verder heb ik 1 IDE hard disk en geen floppy drive.
Ik heb de volgende boot sequences ook geprobeerd:

1: CD-ROM
2: Hard Disk
3: Disabled

en

1: CD-ROM
2: Disabled
3: Disabled

Geen enkele sequence optie bootte een bootable CD/DVD na die ene Ubuntu Ultimate boot sessie.
De PC boot direct in het menu met "Windows Safe Boot", "Use last known Working settings", "Load Windows normally" etc. Maar ik kan dus niet in Windows komen om de drive in Windows te testen, omdat die versie van XP van een oude PC komt en de schijf waar het op staat wilde ik Vista op zetten.

Tijdens de boot staat er:
Verifying DMI Pool Data......................
Boot from CD/DVD

Maar dan gebeurt dat booten vanaf cd/dvd dus niet. Ook wordt de brander gewoon herkend in de BIOS.

Misschien is het mogelijk dat er een BIOS setting niet goed staat of dat er 1 of ander vreemd conflict is vanwege het gebruik van een SATA brander in combinatie met een IDE schijf.

[ Voor 40% gewijzigd door Arcane Apex op 04-10-2008 22:48 ]

• Arcane Apex
Het probleem lijkt semi/pseudo-opgelost. Na van alles geprobeerd te hebben schudde ik de case van de computer voorzichtig en gaf ik een technische tik tegen de case waar de brander zat.
Echter had ik daarvoor ook de BIOS gereset naar fail-safe settings en daarna weer na optimized settings en de bootsequence weer opnieuw ingesteld.
Toen ik de PC weer startte bootte deze ook weer vanaf de brander.

Ik vermoed nu wel dat de brander een beetje gammel is. Hopelijk blijft de brander werken.

[ Voor 17% gewijzigd door Arcane Apex op 05-10-2008 00:42 ]