Abit AN78GS - Bad checksum error: Defaults loaded

Pagina: 1
Acties:

• Arcane Apex
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-01-2025
Ik heb een nieuwe pc in elkaar gezet op basis van een Abit AN78GS moederbord, echter krijg ik een error tijdens boot:

CMOS checksum error: Defaults loaded

Ik heb de search doorgezocht echter heb al wat dingen geprobeerd zoals:
- BIOS resetten met behulp van jumper
- CMOS batterij vervangen

Eerst had ik alleen het powerkabeltje van mijn case aangesloten op het mobo en toen kon ik helemaal niets, zelfs niet in BIOS komen. Vervolgens heb ik ook het reset kabeltje aangesloten op het mobo en toen kon ik wel in BIOS komen.
Het enige wat ik nog niet aangesloten heb is:
- De power LED
- De hard disk LED

Ik heb weet niet of de bovenstaande zaken een CMOS checksum kunnen veroorzaken maar die 2 zaken zal ik dus later nog gaan aansluiten om dat te testen.

In ieder geval mijn vraag is het volgende. Het moederbord is nieuw, zowel in de zin van nieuw uit de doos als net uitgebracht door de fabrikant Abit.
Er is dus nog geen nieuwer BIOS beschikbaar welke eventueel dit probleem op zou kunnen lossen. Ik kan dus nog niet flashen met behulp van een niew gedownload BIOS.
Ik kan nu wel in BIOS door op del te drukken en ik kan ook verder door op F1 te drukken waarna het operating system zou moeten booten.
Echter Vista moet ik nog installeren.
Mijn vraag is dus. Is het erg wanneer ik een OS installeer op de PC terwijl ik bij boot-up een CMOS checksum error krijg, maar vervolgens wel het OS kan booten of in BIOS kan komen?
Zou dat schadelijk zijn voor het moederbord, cpu, geheugen of andere compnenten? Want zolang er nog geen nieuw BIOS uit is welke eventuele problemen oplost kan ik wellicht niet veel doen om die checksum error weg te krijgen.

PS: @moderator,
De titel moet zijn "Abit AN78GS - CMOS checksum error: Defaults loaded" ipv "Abit AN78GS - Bad checksum error: Defaults loaded". Bedankt.

[ Voor 4% gewijzigd door Arcane Apex op 04-10-2008 20:24 ]

Verwijderd

Hoe lang heb jij die batterij van het bord gehad ?
Load in de bios eens de default settings en save deze.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2008 20:32 ]

• Arcane Apex
Verwijderd schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 20:30:
Hoe lang heb jij die batterij van het bord gehad ?
Load in de bios eens de default settings en save deze.
1 tot 3 minuten dacht ik. De CMOS checksum error trad zowel voor als na het verwisselen van de batterij op. Dus ik vermoed niet dat het aan de batterij ligt.

Ik zal de default settings saven vanuit BIOS om te zien of dat helpt.

[ Voor 16% gewijzigd door Arcane Apex op 04-10-2008 20:36 ]

Verwijderd

default settings geload en gesaved ?

• Arcane Apex
Verwijderd schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 20:35:
default settings geload en gesaved ?
Ja. Dat loste het probleem op. Er waren 2 typen default settings in BIOS. Fail Safe default settings en Optimized default settings. Ik koos eerst fail safe, toen save and exit en toen de PC rebootte werkte alles goed. Geen CMOS checksum error meer. Vervolgens ging ik weer BIOS in om de Optimized settings te laden en op te slaan en dat werkte nu ook goed.
Dus het probleem is nu opgelost. Bedankt!

Wat ik me nog wel afvraag is waarom het laden van de default settings niet werkte toen ik het via de jumper probeerde.
Wat ik bedoel is dat toen de CMOS checksum error niet verdween. Echter wanneer het vanuit de BIOS gedaan wordt, dan lijkt het wel te werken.

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Als je de CMOS settings reset door de jumper om te zetten (en/of het battertje te verwijderen), dan gebruikt de BIOS de default fail-safe settings en geeft de melding 'checksum incorrect" omdat de oorspronkelijke instellingen verloren zijn gegaan. De melding blijf je simpwel krijgen totdat je in de BIOS "nieuwe" instellingen opslaat.

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Pagina: 1