Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Excel 2003: waarde bepalen 2 kolommen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Excell 2003 sheet, met daarin een kolom H met daarin de waardes 1 tot 5. In Kolom i heb ik de waarde Ja en Nee. Nu wil ik een optelling maken van:

Alle waardes '1' uit kolom H met een waarde ja uit kolom i.

Wie kan mij helpen aan de juiste (nederlandse formule)? Met SOM of met aantal.als doen?

Dank alvast.

Verwijderd

{=som(als(h:h=1,als(i:i="ja",1)))}

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:18

Pinobigbird

doesn't share food!

Met Excell 2003 is dat niet zonder hulpkolom te doen omdat de functie SOMMEN.ALS niet bestaat. In Excell 2007 bestaat die wel en ziet er alsvolgt uit:
code:
1
=SOMMEN.ALS(H:H;H:H;"1";I:I;"ja")

Je kan een hulpkolom maken met 1 als de waarde 1 is en anders 0; vervolgens gebruik je dat als invoer voor je SOM.ALS functie. Als de hulpkolom bijvoorbeeld J is, ziet die er alsvolgt uit:
code:
1
=SOM.ALS(I:I;"ja";J:J)

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Verwijderd

Pinobigbird schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 20:23:
Met Excell 2003 is dat niet zonder hulpkolom te doen omdat de functie SOMMEN.ALS niet bestaat.
Er zijn zeker 5 verschillende manieren waarop dit wel kan in Excel 2003 (waaronder bovenstaande). Hulpkolommen zijn af te raden want daardoor wordt een sheet onoverzichtelijk en traag.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2008 20:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de reacties. Graag nog de 2003 mogelijkheden om dit op te lossen.

{=som(als(h:h=1,als(i:i="ja",1)))} werkt niet. Volgens mij moet er tussen 1,als een ; staan. Dan nog werkt ie niet.

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:28

Reptile209

- gers -

Wbt komma of puntkomma: als je Nederlandse nummerweergave gebruikt (met een komma als decimaalteken), moet je puntkomma's in functies gebruiken. Als je een punt als decimaalteken hebt, moet je komma's in de formules gebruiken.
Waar gaat het mis: accepteert Excel (één L! ;)) de ingevoerde formule niet? Wat is de foutmelding? Of doet de formule niet wat je verwacht? Wat gebeurt er dan wel?

Hou je er tot slot rekening mee dat dit een maxtrix formule is (vanwege de { en } ) die je met Ctrl-Shift-enter moet invoeren, de { en } worden automagisch toegevoegd.

[ Voor 8% gewijzigd door Reptile209 op 05-10-2008 17:06 ]

Zo scherp als een voetbal!

• Bolukan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:54
Ik gebruik voor dit soort problemen de volgende oplossing. Voordeel (vind ik) is dat het geen matrix-functie (CTRL-ENTER/{} Accolades) is.
Visual Basic:
1
=SOMPRODUCT(-($H$1:$H$10=1);-($I$1:$I$10="Ja"))

Verwijderd

Reptile209 schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 17:05:
Waar gaat het mis: accepteert Excel (één L! ;)) de ingevoerde formule niet? Wat is de foutmelding? Of doet de formule niet wat je verwacht? Wat gebeurt er dan wel?
Het gaat mis omdat OP vergeet om de ranges even te specificeren (hij/zij neemt het blindelings over).

Verwijderd

Topicstarter
Tnx. Somproduct werkt.
Pagina: 1