Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Vista] Storage aansluiting aanduiding.

Pagina: 1
Acties:

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:26
Hoi,

Ik krijg binnen MSWindows Vista SP1 een melding over een fout in de controller van een harde schijf. Dit in de 'Event Viewer' (Engelstalige Windows). De disk/zijn aansluiting wordt aangeduid als: \Device\Ide\IdePort2.

Helaas geen nadere gegevens, zoals merk/type/serienummer van de disk. Dus ik zoeken naar nadere referenties binnen Windows voor die typische aanduiding (\Device\Ide\IdePort2), maar het wordt verder nergens gebruikt in relatie tot aangesloten disks/optische drives etc. (Je zou iets dergelijks kunnen verwachten in 'Computer Management' b.v., maar daar wordt weer een andere aanduiding gebruikt (Disk 0, Disk 1 etc.).)

Moet je er nu vanuit gaan dat het de derde IDE ('0' is de eerste, '1' is de tweede, '2' is de derde) disk betreft? M.a.w. hoe werkt dat binnen Windows?

Het betreft een Asus P5W-DH moederbord, met o.a. drie IDE/SATA poorten op de Intel chipset, een IDE/PATA poort op de Intel chipset, een JMicron controller met een IDE/SATA en een IDE/PATA poort . Het is derhalve niet zo eenduidig wat Windows nu als \Device\Ide\IdePort2 zou kunnen beschouwen in mijn ogen.

Wie schept licht in deze duisternis/wirwar? :P

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Google en de MSKB bijvoorbeeld:
How to Distinguish a Physical Disk Device from an Event Message

En je kan het in device manager ook zien:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/DJbOh6uwZ0jy939O657HEXSr/full.jpg

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• ParkOverall
Ik kan uit het plaatje niet opmaken welke fysieke aansluiting op het moederbord daar dan mee overeenkomt, laat staan welke disk (merk/type/serienr.) het betreft. :9 M.a.w. dit is nu juist mijn punt: Windows geeft wel aan: 'Ide Channel', maar niet welke aansluiting op het moederbord het daaraan toewijst/mee combineert.

Ik zie ineens wel onder: 'Details' (zie plaatje) een item: 'Bus Relations', waaronder iets wordt vermeld dat kenmerken van de omschrijving van een specifiek type disk betreft. :9 Een aanwijzing.

Die link naar de 'Knowledge Base' is interessant.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

En als je verder gaat [google=device enumeration windows], eventueel met een focus op MSDN moet je vast nog wel wat kunnen vinden :)

Overview of PNP enumeration and hard disk drive letter assignments in Windows Server 2003 and Windows XP

[ Voor 13% gewijzigd door alt-92 op 04-10-2008 20:50 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• ParkOverall
Ik ben er nog niet uit. Ik heb het vermoeden dat het de schijf/controller betreft op de eerste IDE/SATA (de rode, bedoeld voor de bootschijf volgens de handleiding bij het moederbord) poort op voornoemd moederbord, waarbij Windows mogelijk de IDE/PATA poort, ook aangesloten op de Intel chip, als IdePort1 beschouwd. Kan dit kloppen? Want, nogmaals, ik kan de aanduiding ' \Device\Ide\IdePort2' die gebruikt wordt in de 'Event Viewer' nergens anders (Device Manager/Computer Management b.v.) terugvinden. :?

• ParkOverall
Niemand een idee hoe hier de vinger achter te krijgen? :'(

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

ParkOverall schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 06:59:
Niemand een idee hoe hier de vinger achter te krijgen? :'(
Heb je in Device Manager al eens View | Devices by Connection aangeklikt?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• ParkOverall
Dan krijg ik een iets andere opgave, Ata Channel 0 en 1 worden dan slechts 1 maal genoemd, hetgeen me echter nog niet op het spoor zet wat nu exact bedoeld wordt met: 'Device\Ide\IdePort2' als vermeld in de 'Event Viewer'.

Ik zie ondertussen ergens bij de eigenschappen van m'n systeemschijf aangesloten op de daarvoor bedoelde IDE/SATA poort staan de aanduiding: '\Device\Ide\IdeDeviceP2T0L0-4' hetgeen iets weg heeft van: 'Device\Ide\IdePort2'. Is er iemand die naar aanleiding hiervan iets kan zeggen?

• ParkOverall
Niemand onder de Tweakers die inzicht heeft in deze specifieke Windows gang van zaken?

Heb ondertussen een post op een ander forum van iemand gevonden die met een ander Asus moederbord iets dergelijks kreeg en als tip geeft om de onboard WiFi uit te schakelen en de driver te deïnstalleren. Heb dit gedaan en tot nu toe geen foutmelding meer als genoemd in de openingspost. :*)

Blijf wel nieuwsgierig naar inzicht in hoe je binnen Windows het een en ander duidelijk kunt vinden.

[ Voor 70% gewijzigd door ParkOverall op 26-11-2008 03:43 ]

• ParkOverall
:?
Pagina: 1