100mbit kabels: 1gbit switch?

Pagina: 1
Acties:

• DeX-nl
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-11-2025
Hallo,

Het is misschien op het eerste gezicht een beetje domme vraag maar heeft het voordeel om een gigabit switch te kopen als ik 100mbit bekabeling heb liggen? Op het eerste gezicht zou ik zeggen; 100mbit kabels, 100mbit switch kopen.

de reden dat ik de vraag toch stel:
als pc1 iets stuurt naar pc 2 met ~100mbit en pc3 stuurt tegelijkertijd iets naar pc4 met ~100mbit gaat er dus op hetzelfde moment 200mbit door de switch.

klopt deze beredenering? of zit ik helemaal mis

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Op fatsoenlijke cat5 kabels haal je vaak ook wel hogere snelheden van de 100Mb, dus wat dat betreft is een 1Gb switch altijd handig.

En je idee dat het met een Gb switch makkelijker is om meerdere dingen te versturen dan met en 100Mb switch is niet waar. Een goede switch kan namelijk makkelijk die 2x 100Mb aan. Bij een hub is het zo dat het netwerkverkeer naar iedere poort wordt gestuurd, dat is niet het geval bij een switch.

• Darkvater
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-08-2024

Darkvater

oh really?

Je moet kijken wat voor 100mbit kabels je hebt. Zolang er eigenlijk 8 kabels in lopen, dus alle 8 pins aangesloten zijn, kan je ze gebruiken voor 1gbit. Ik heb zelf ook kabels gelegd een jaar of zeven geleden toen er nog geen (mainstream) gigabit was, en haal zo 40MB/s.

Je switch: als het 'full duplex' is, is de werkelelijke througput 100mbit. Dus als dat alleen je vraag is voldoe je wel met een 100mbit switch mocht je geen gigabit netwerkkaarten hebben.

Windows Vista? *NEVER* Het waarom - Opera forever!!!
I've seen chickens that were more menacing. Chickens in a coma. On ice. In my fridge

• DeX-nl
Heb even gecontreleerd wat ik allemaal voor netwerkkabels heb maar het blijkt allemaal CAT5E te zijn op de kabel die naar de internet router-modem toe gaat na dan maar dat maakt toch niets uit want ik heb toch geen gigabit internet laat staan een 100mbit.
dacht dat ik 100mbit kabels had aangezien ik de kabels een jaar of 6 heb aangelegd.

nou ja, dan is het duidelijk. gewoon een gigabit switch er tussen.

bedankt voor de hulp!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Terw_Dan schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 18:28:
Op fatsoenlijke cat5 kabels haal je vaak ook wel hogere snelheden van de 100Mb, dus wat dat betreft is een 1Gb switch altijd handig.
Let wel op dat woordje 'fatsoenlijk'...

Als je CAT5 dat niet is heb je twee mogelijkheden:
- beide NICs merken dat en gaan met 100Mbps zenden. Niet ultrasnel, maar niets aan de hand verder.
- een of beide van de twee NICs denkt wel op 1000Mbps te kunnen werken. Helaas trekken de kabels dat niet en je krijgt gruwelijke packetloss. Je zou dan een snelheid van een paar Mbps te meten, maar door packetloss lijkt het veel trager.

Als je op het randje zit is het veel beter om handmatig op 100Mbps in te stellen dan de gok te nemen op 1000Mbps.
DeX-nl schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 18:26:
[...]

de reden dat ik de vraag toch stel:
als pc1 iets stuurt naar pc 2 met ~100mbit en pc3 stuurt tegelijkertijd iets naar pc4 met ~100mbit gaat er dus op hetzelfde moment 200mbit door de switch.

klopt deze beredenering? of zit ik helemaal mis
Dat kan kloppen, maar je haalt hier de specs van de poorten (100Mbps) en van de backplane door elkaar. Bij goedkope switches wordt meestal niet opgegeven wat de backplane kan verwerken, bij de duurdere doorgaans wel (kijk eens op Cisco en 3Com sites). Tenzij je een erg brakke switch hebt kan de backplane een veelvoud van de bandbreedte van iedere poort aan :z

Oslik blyat! Oslik!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

dion_b schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 19:21:
[...] handmatig op 100Mbps in te stellen [...]
Dat mag je alleen doen op managed switches, waarbij je de poorten ook in kunt stellen. Huis, tuin & keukenswitches hebben doorgaans autosensing ports. Als je daar een NIC op aansluit die je handmatig op 100 Mb/s instelt, valt de port na verloop van tijd terug naar 10 Mb/s, met nog veel meer packet loss tot gevolg

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Oh? Ik heb hier 2 PC's hard op 10Mbit staan, die op een goedkope HP switch zitten met auto-sensing poorten. Hiervoor gebruikte ik een nog veel goedkopere noname switch en die deed het ook prima.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Brahiewahiewa schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 20:23:
[...]
Dat mag je alleen doen op managed switches, waarbij je de poorten ook in kunt stellen. Huis, tuin & keukenswitches hebben doorgaans autosensing ports. Als je daar een NIC op aansluit die je handmatig op 100 Mb/s instelt, valt de port na verloop van tijd terug naar 10 Mb/s, met nog veel meer packet loss tot gevolg
?

Autosensing is brak, maar het verschil 10Mb/100Mb is een verschil in voltage (2.5V vs 1.0V), wat nagenoeg altijd goed gedetecteerd wordt in de autosense handshake. Het is bij duplex mode dat het het vaakst mis gaat. Dat is ook wat je beschrijft - bij duplex mismatch op een 100Mbps netwerk komt je netto uit rond de 3 a 4Mbps maar met gruwelijke packetloss doordat de ene NIC die duplex denkt te werken continu zendt, terwijl de andere alleen zendt als het denkt dat de lijn vrij is...

Oslik blyat! Oslik!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-03 02:30

M2M

medicijnman

[...]
dus een normale huis tuin en keuken switch die dus eigenlijk niet managable is (waarom zou je voor thuis een switch hebben die je kunt managen... ), die die hele gigabit aan kan heb je liggen. Vervolgens hang je er een pc aan die enkel op 100 mbit zijn werk doet, of je zo instelt dat de maximale doorvoer 100 mbit is (de meeste nics zijn in een os wel instelbaar, tot op zekere hoogte, sommigen wat meer opties dan anderen). Dan zou de switch gewoon met die gigabit door blijven pompen terwijl je pc ethernet aansluiting het allemaal niet aan kan? Ik moet eerlijk bekennen dat ik dat eigenlijk nog niet eerder gezien heb.

Wel zo bij (oudere) switches dat als er iemand op 10 mbit zit en de rest op 100, dat dan tussen de 100 mbitters slechts met 10 mbit verstuurd kan worden. (overigens simpel opgelost door een spik splinter nieuw pci netwerk kaartje :)) Geen flauw idee of die laatste paar zinnen met nieuwere hardware nog gelden :)

[ Voor 4% gewijzigd door M2M op 04-10-2008 20:34 . Reden: toch maar eens wikipedia er op naslaan met de duplex modus(sen) ]

-_-

• Libbz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02-03 13:52
CAT5E kabel zou volgens mij standaard gewoon volledig gigabit moeten aankunnen:
http://www.elitelex.com/DataNetworkingComps.htm

Wel zal de daadwerkelijke snelheid afhangen van de kwaliteit van de kabel en vooral: de kwaliteit van de switch.

Zeker als het om gigabit snelheden gaat. Dit is erg zwaar voor een switch en budget gigabit switches zullen er snel de brui aangeven en vertragen.

Een gigabit switch is in jou geval dus een prima optie, al zal ik wel voor een 8 poorts switch in de prijsklasse van rond de 100 euro gaan zitten en niet in die van 30/40 euro. Qua merk maakt het niet heel erg veel uit, maar 3Com switches zijn nog steeds een hele goede keuze.

• DeX-nl
kwaliteit van de kabels is goed. Dat wil zeggen, ik heb er niet mee om lopen trekken of dingen er op gezet dus moet voor zover ik kan overzien goed zijn. Ik zat zelf te denken aan een gigabit linksys 8 poorts voor 55 euro. 100 euro voor een switch uitgeven vind ik een beetje te duur. heb nu een heel goedkoop routertje die ik gebruik als switch dus ik ben wel wat gewend ;) dus de overgang van de goedkoopste router naar linksys kan nooit tegenvallen :9

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

DeX-nl schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 22:06:
kwaliteit van de kabels is goed. Dat wil zeggen, ik heb er niet mee om lopen trekken of dingen er op gezet dus moet voor zover ik kan overzien goed zijn.
Maar dat wil natuurlijk nog niet direct zeggen of het ook goede kwaliteitskabels zijn of niet. Je kunt altijd van die goedkoop gemaakte dingen treffen, die zijn vaak een stuk minder van kwaliteit. Nu merk je op 10 of 100Mb daar niet veel van, maar op 1Gb komt het allemaal wat nauwer.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

[...]
Dat is natuurlijk onzin. Een hard ingestelde nic die tegen een negotiating switch praat gaat qua 10/100 altijd goed. Het probleem zit 'm in duplex sensing: strict gezien moet een hard ingestelde nic tegen een niet-managable switch op half duplex gezet worden. Bij gebrek aan autonegotiated data en ingestelde waarden namelijk moet van half duplex uitgegaan worden.

Gelukkig, echter, spelen die nics meestal vals: ze zijn helemaal niet 'echt' hard ingesteld maar negotiaten nog wel degelijk met de tegenpartij. Alleen negotiaten ze dan dat ze alleen 100mbit FD aankunnen, of wat hun instelling ook is. Dat zorgt ervoor dat je wel degelijk een 100mbit FD instelling kunt zetten in je computer, ook al praat je tegen een autonegotiating switch. Alleen als je dit doet omdat autonegotiation tussen die twee stukken hardware mis gaat heb je nog steeds last van duplex mismatches. Maar als je dit instelt omdat je bekabeling brak is, is dat geen probleem.

[ Voor 14% gewijzigd door CyBeR op 05-10-2008 17:20 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

CyBeR schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 17:19:
[...]

Dat is natuurlijk onzin. Een hard ingestelde nic die tegen een negotiating switch praat gaat qua 10/100 altijd goed. Het probleem zit 'm in duplex sensing: strict gezien moet een hard ingestelde nic tegen een niet-managable switch op half duplex gezet worden. Bij gebrek aan autonegotiated data en ingestelde waarden namelijk moet van half duplex uitgegaan worden.
Indien een poort niet kan negotiaten met de andere kant dan moet een 10 of 100 mbit interface terugvallen op half duplex. gigabit of 10 gigabit kaart zal kiezen voor full duplex.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

TrailBlazer schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 16:15:
[...]

Indien een poort niet kan negotiaten met de andere kant dan moet een 10 of 100 mbit interface terugvallen op half duplex. gigabit of 10 gigabit kaart zal kiezen voor full duplex.
Ah ja, voor gbit en hoger had ik hier nog nooit over nagedacht eigenlijk. Daar werkt autoneg beter.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1