• Batje4
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-02 13:34
Hallo allen,

Als ik een fileserver in een vm-omgeving plaats, hoe zorg ik er dan voor dat deze toegang krijgt tot 2 lokale harde schijven (SATA)? Ga even uit van huidige vmware esx3i.
In vmware workstation zie ik de optie shared folders, die mis ik vervolgens in vmware server (draaiend op een windows2003), maar als ik dan overstap op esx: hoe krijg ik dan die twee extra lokale schijven gekoppeld aan de vm?

Ondanks het lezen van o.a. esx3i server configuratie en de esxi architecture, het zoeken naar relevante info op vmware.com en vm-fora en hier op GoT, wordt me het nog niet helemaal helder.

Dit is wat ik in gedachten heb:
- 1 server met ESX3i 3.5
- 1 vm met win2003 voor de AD en de domain controller (later te vervangen door linux, maar alles op zijn tijd)
- 1 vm voor zarafa
- 1 vm voor file server
- en daarnaast nog wat vms voor de lol :+
Er zitten drie SATA harde schijven in de server: 1 voor host-OS, twee voor opslag (MP3 en films); daar komen ook de guests op. Die opslag moet voor twee werkstations benaderbaar zijn, en daar komt binnenkort een derde bij. Die draaien allemaal op Windows XP Pro en Vista Pro. (ook daar zal op termijn iets in gaan gebeuren)

Zou mooi zijn als ik dit opgelost kreeg, dan kan ik weer een stukje windows inruilen. Leuk hobby projectje thuis :)

EDIT ZO 5-10 22.08
vlak na plaatsing zag ik dat ik deze posting in de verkeerde groep had gezet. Mod is geupdate, maar bericht staat dus nog in dit forum. Inmiddels verder onderzoek gedaan, mede adhv Mobi (waarvoor dank).

[ Voor 7% gewijzigd door Batje4 op 05-10-2008 22:16 ]

Het is vast wel mooi weer buiten.

• MoBi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-01 16:44
Dat kan niet. ESX is een besturingsysteem op zich en kan geen ntfs of fat partities inlezen. Je kan dus niet koppelen.

Volgens mij zit je te lullen, want ik voel nattigheid....

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Volgens mij snap je ESX totaal niet, eens met MoBi. ESX gebruikt het VMFS daar heb je apart disken voor nodig.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-01 15:54

mutsje

Certified Prutser

PN&S is bedoelt voor vraagstukken als je de materie al snapt en er niet uit komt of als je bijvoorbeeld grote desing vraagstukken hebt en behoefte hebt aan input van mede gotters. Misschien kun je dit soort vraagstukken voortaan in WSS ofzo posten want het is niet echt PN&S materiaal.
Verder lees je eens in wat ESX server nou eigenlijk is en wat het kan/doet.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:54

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Oke, ik ga een poging doen om iets uit te leggen.

PNS is voor Professionele Zaken, dus een thuis hobbybob projectje hoort daar niet bij. Ook al is ESX een profi stukje software..! (Zoals hierboven ook al aangehaald)

Verder is het hopelijk reeds duidelijk dat wanneer jij reeds data op je disken hebt staan deze niet benaderd kan worden door VM's. Je VM's hebben nl. een stukje ruimte op de fysieke disken wat ze kunnen gebruiken voor lokale opslag.
Je zal dus een kopieerslag moeten doen wanneer je de data beschikbaar wilt maken voor je VM's. Hou er rekening mee dat je disken geformateerd moeten worden tijdens de installatie van ESXi.

Dit topic is gesloten.