Mijn PC start dus langzaam op. Het duurt echt bijna 2 minuten voordat hij helemaal klaar is met pruttelen en dat is toch veel te lang aangezien in een redelijk nieuw systeem heb.
Mijn specs:
Vista 32 bit
Asus p5k/e-Wifi ap
Sparkle 8800GT
Samsung F1 HD103UJ 1TB (systeem)
Samsung HD250HJ 250GB (x2)
Kingston RAM 2x1GB
Intel E6750
Hauppauge WinTV 150 tv kaart
Logitech wireless desktop 3100
Het systeem heb ik zelf in elkaar gezet en het langzame opstarten is al vanaf het begin eigenlijk, al heb ik pas nu besloten er echt wat aan te gaan doen. In eerst instantie had de 2 schijven van 250GB in RAID 0 staan en die 1TB schijf had ik toen nog niet. Omdat ik dacht dat het langzame opstarten misschien aan de RAID controller zou kunnen liggen heb ik vista geinstalleerd op de nieuwe schijf toen ik deze gekocht had en de andere 2 gewoon naast elkaar gezet. Alleen is het probleem er nu dus nog steeds.
Tijdens het opstarten kwam er een zwart scherm (zowel voor als na RAID) met een cursor en ik denk dat daar de vertraging zat. Nu ik echter wat in de BIOS heb lopen veranderen krijg ik geen zwart scherm meer en gaat hij na ongeveer 15 seconden naar het scherm met dat balkje dat van links naar rechts gaat, maar nu duurt het op dat punt dus extra lang. Wat ik verandert had: logo bij opstarten ipv POST had ik uitgezet, wacht tot F1 wordt ingedrukt ook uitgezet en de raid controller en floppy drive (heb ik niet) uit de boot sequence gehaald.
De nieuwste drivers van de asus website heb ik geinstalleerd en er starten niet onnodig veel programmas op.
En verder ben ik niet zo'n expert hierin (bovenstaande oplossingen gevonden via zoekfunctie en google) dus nu weet ik eigenlijk niet goed wat ik er verder aan kan doen.
Wat ik wel nog heb kunnen ontdekken is dat er een windows log over het opstarten bestaat en die van mij geeft de volgende gegevens:
BootTsVersion 2
BootStartTime 2008-10-04T09:16:46.609Z
BootEndTime 2008-10-04T09:20:46.240Z
SystemBootInstance 31
UserBootInstance 29
BootTime 94834
MainPathBootTime 58434
BootKernelInitTime 14
BootDriverInitTime 13698
BootDevicesInitTime 8828
BootPrefetchInitTime 14880
BootPrefetchBytes 236281856
BootAutoChkTime 0
BootSmssInitTime 5802
BootCriticalServicesInitTime 5842
BootUserProfileProcessingTime 973
BootMachineProfileProcessingTime 12
BootExplorerInitTime 9795
BootNumStartupApps 11
BootPostBootTime 36400
BootIsRebootAfterInstall false
BootRootCauseStepImprovementBits 0
BootRootCauseGradualImprovementBits 0
BootRootCauseStepDegradationBits 8388608
BootRootCauseGradualDegradationBits 0
BootIsDegradation false
BootIsStepDegradation false
BootIsGradualDegradation false
BootImprovementDelta 0
BootDegradationDelta 0
BootIsRootCauseIdentified true
Ik hoor dus graag of iemand goede ideen heeft over wat ik verder nog kan doen.
Mijn specs:
Vista 32 bit
Asus p5k/e-Wifi ap
Sparkle 8800GT
Samsung F1 HD103UJ 1TB (systeem)
Samsung HD250HJ 250GB (x2)
Kingston RAM 2x1GB
Intel E6750
Hauppauge WinTV 150 tv kaart
Logitech wireless desktop 3100
Het systeem heb ik zelf in elkaar gezet en het langzame opstarten is al vanaf het begin eigenlijk, al heb ik pas nu besloten er echt wat aan te gaan doen. In eerst instantie had de 2 schijven van 250GB in RAID 0 staan en die 1TB schijf had ik toen nog niet. Omdat ik dacht dat het langzame opstarten misschien aan de RAID controller zou kunnen liggen heb ik vista geinstalleerd op de nieuwe schijf toen ik deze gekocht had en de andere 2 gewoon naast elkaar gezet. Alleen is het probleem er nu dus nog steeds.
Tijdens het opstarten kwam er een zwart scherm (zowel voor als na RAID) met een cursor en ik denk dat daar de vertraging zat. Nu ik echter wat in de BIOS heb lopen veranderen krijg ik geen zwart scherm meer en gaat hij na ongeveer 15 seconden naar het scherm met dat balkje dat van links naar rechts gaat, maar nu duurt het op dat punt dus extra lang. Wat ik verandert had: logo bij opstarten ipv POST had ik uitgezet, wacht tot F1 wordt ingedrukt ook uitgezet en de raid controller en floppy drive (heb ik niet) uit de boot sequence gehaald.
De nieuwste drivers van de asus website heb ik geinstalleerd en er starten niet onnodig veel programmas op.
En verder ben ik niet zo'n expert hierin (bovenstaande oplossingen gevonden via zoekfunctie en google) dus nu weet ik eigenlijk niet goed wat ik er verder aan kan doen.
Wat ik wel nog heb kunnen ontdekken is dat er een windows log over het opstarten bestaat en die van mij geeft de volgende gegevens:
BootTsVersion 2
BootStartTime 2008-10-04T09:16:46.609Z
BootEndTime 2008-10-04T09:20:46.240Z
SystemBootInstance 31
UserBootInstance 29
BootTime 94834
MainPathBootTime 58434
BootKernelInitTime 14
BootDriverInitTime 13698
BootDevicesInitTime 8828
BootPrefetchInitTime 14880
BootPrefetchBytes 236281856
BootAutoChkTime 0
BootSmssInitTime 5802
BootCriticalServicesInitTime 5842
BootUserProfileProcessingTime 973
BootMachineProfileProcessingTime 12
BootExplorerInitTime 9795
BootNumStartupApps 11
BootPostBootTime 36400
BootIsRebootAfterInstall false
BootRootCauseStepImprovementBits 0
BootRootCauseGradualImprovementBits 0
BootRootCauseStepDegradationBits 8388608
BootRootCauseGradualDegradationBits 0
BootIsDegradation false
BootIsStepDegradation false
BootIsGradualDegradation false
BootImprovementDelta 0
BootDegradationDelta 0
BootIsRootCauseIdentified true
Ik hoor dus graag of iemand goede ideen heeft over wat ik verder nog kan doen.