HP bios weigert xp cdrom te booten

Pagina: 1
Acties:

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Topicstarter
ik weet niet of ik 100% in het goede gedeelte dit plaats maar het gaat hoofdzakelijk om de laptop, het OS is niet het probleem in mijn ogen en hier zit de meeste ervaring met laptop's.

ik heb een pracht van een HP dv7-1140 gekocht. nu is het vrij standaard uitgerust met een goede 20 gig aan compleet overbodige troep zoals verwacht natuurlijk. dus ben ik begonnen met het zoeken naar drivers voor xp.

ik heb naar wat zoekwerk alle drivers gevonden, met de belangrijkste voor de AHCI controller die ook de satapoorten pakt. er is geen mogelijkheid in de bios om AHCI uit te zetten.

hele verhaal door nlite gejaagt en daar kwam uiteindelijk een iso uit van 110mb :9

nu wil ik de cdrom gaan booten en daar stokte het hele verhaal, de bios WEIGERT om de cdrom te booten. hij leest hem wel uit maar hij blijft gewoon "zoeken" naar iets anders op die cdrom. je ziet namelijk niet eens de melding "press a key to boot from cdrom".

nu heb ik het geprobeert met mijn verzameling windows dvd's en cd's en tot zover kom ik niet verder dan dat hij "zoekt" naar een vista installatie en als hij dat niet vind weigert hij de cdrom door te laden. ik heb het nog geprobeerd met een cd van ghost die laad namelijk een cdrom versie van xp, en die komt ook niet verder dan een bsod halverwege het opstarten.

nu heb ik een oudere laptop met nagenoeg dezelfde (intel) hardware en heb ik de schijf in de HP gebouwd, hij boot wonderbaarlijk wel naar xp maar na een kleine 3 seconden het xp scherm te zien krijg ik een bsod op mijn bord.

dus hij KAN wel naar een geinstalleerde xp booten, maar door een blokkering ergens (bios neem ik aan) loopt hij vast of weigert hij de installatie door te voeren.

als iemand een helder idee heeft om om dit gedoe heen te komen hoor ik het graag.

ik hoop dat dit geen nieuwe trend is bij de laptopfabrikanten.... :'(

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Verwijderd

Al een linux cd geprobeerd? Desnoods knoppix, daarin schijf formateren en vervolgens de XP CD nog eens proberen. Begin van de XP installatie gebeurt op basis van je hardware, dus om dat te gaan doen in een andere pc door de hdd over te zetten lijkt me niet zo slim (die BSOD is dan ook niet zo gek).

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
het was me ook niet te doen om het zo te laten met die hdwissel, het ging me er om of ie uberhaupt wil booten naar xp. (Dat wil ie dus wel)

ik heb zelf geen linux cd's. die zal ik eerst ergen moeten opsnorren, maar ik heb te weinig kennis van linux om de drivers die nodig zijn erin te vrotten of een linux die ik kan gebruiken die zonder problemen een xp installatie toelaat...

en ik heb het al eens gedaan met en blanco schijf erin, dat maakt geen verschil...

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 04-10-2008 14:10 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Verwijderd

Neem knoppix, die regelt alles vanzelf wel.

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-01 20:44
wsch zit er een zeer recente SATA controller in je laptopje, waarvan de driver nog niet in je windows installatie-cdtje zit. Daartoe moet je ergens vandaan die drivers zien te halen. Voor zover ik kon zien levert HP alleen maar een of ander downloadtooltje aan, en niet de individuele bestanden (waardeloos systeem in mijn ogen, maar ja).

Enfin, zorg dus dat je die drivers ergens vandaan haalt.

http://64.233.183.104/sea...=1&gl=nl&client=firefox-a

[ Voor 19% gewijzigd door DrClaw op 04-10-2008 14:34 ]

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
DrClaw schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 14:31:
wsch zit er een zeer recente SATA controller in je laptopje, waarvan de driver nog niet in je windows installatie-cdtje zit. Daartoe moet je ergens vandaan die drivers zien te halen. Voor zover ik kon zien levert HP alleen maar een of ander downloadtooltje aan, en niet de individuele bestanden (waardeloos systeem in mijn ogen, maar ja).

Enfin, zorg dus dat je die drivers ergens vandaan haalt.

http://64.233.183.104/sea...=1&gl=nl&client=firefox-a
intel levert een pracht van een tooltje waamee je kan zien welke chips er in je systeem zitten, ik heb een intel ICH9 chip erin zitten, daar heb ik de driver ook voor gestreamd. maar het probleem is dat ik neit eens ver genoeg kom met een xp cdrom om uberhaupt maar iets van een driver te laden, het eerste blauwe scherm komt niet eens door, ik zie de melding dat ik op een knoppie moet drukken niet eens... de cd blijft maar lezen en zoeken en er gebeurt verder niks...

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Zag je link naar dit topic in nieuws: Windows XP blijft langer te koop en was even benieuwd ;)

Maar weet je zeker dat je dvd-drive 100% in orde is? Ik zou dan idd toch even een linux-cd'tje proberen. Gewoon www.ubuntu.com, iso downloaden/branden en booten. Het lijkt me nl. heel sterk dat je bios andere OS'en blokkeert.

Neem verder aan dat je XP cd'tjes ook goed zijn. Je gebruikt wel originele en niet zelf-gebrande?

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-01 14:58
Palomar schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 17:02:
Zag je link naar dit topic in nieuws: Windows XP blijft langer te koop en was even benieuwd ;)

Maar weet je zeker dat je dvd-drive 100% in orde is? Ik zou dan idd toch even een linux-cd'tje proberen. Gewoon www.ubuntu.com, iso downloaden/branden en booten. Het lijkt me nl. heel sterk dat je bios andere OS'en blokkeert.

Neem verder aan dat je XP cd'tjes ook goed zijn. Je gebruikt wel originele en niet zelf-gebrande?
Ik post even voor Flippy, hij zit nu namelijk weer zonder internet (heeft thuis geen internet @ moment), en ik mag voor hem even forum hier beetje op de hoogte houden :P

DVD drive is in orde. CD net zo. Het rare was is dat de laptop de Windows XP cd gewoon niet wou laden, dus je kwam niet in install menu, nog niet eens op het punt dat je drivers voor controller zou moeten laden ofzo.

Hij heeft ondertussen wel draaien. Eerst dos in gestapt, en op deze manier XP Setup gestart, wonder boven wonder lijkt alles nu te werken. Windows is geinstalleerd, nu alleen nog de drivers, maar dit moet niet echt probleem zijn.

Tot zover is probleem dus verholpen, al blijft t raar dat kreng vanuit de bios niet gewoon XP Setup wil booten... 8)7

Specs!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
ben er weer (even :X ).

ik heb xp aan het draaien, via een bootable dos cdrom die ik nog had liggen en daarmee wou hij wel doorgaan zonder vast te lopen.

probeem is nu wel dat de FN knoppen waarmee je de helderheid en zo kan instellen niet meer werken. dus dat gaat nog een leuke uitdaging worden... :X

nu even op zoek naar drivers, want die van HP zeuren nog al (ook al zijn ze geschikt voor xp, willen ze nog niet installeren 8)7 )

• DummyXL
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06-10-2025
http://h10025.www1.hp.com...ct=3369393&os=228&lang=en

misschien heb je hier wat aan, wat betreft die knoppen. (heb zelf overigens Kubuntu draaien op een HP book en daar werkt alles in één keer, zou je ook eens naar kunnen kijken).

Hier had een inspirerende tekst kunnen staan.

• Plopeye
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-12-2025
flippy.nl schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 14:01:

hele verhaal door nlite gejaagt en daar kwam uiteindelijk een iso uit van 110mb :9
Lees bovenstaande regel nog eens... Een XP cd met geintregeerde drivers en dan een ISO van 110mb????
Beetje erg klein, denk dat je CD niet ok is...

Unix is user friendly, it's only selective about his friends.....

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

Plopeye schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 22:55:
[...]

Lees bovenstaande regel nog eens... Een XP cd met geintregeerde drivers en dan een ISO van 110mb????
is hij geslipstreamed ? want als er per ongeluk een virusje meekomt heb je in sommige biossen een functie "boot sector virus protect"

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
Plopeye schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 22:55:
[...]

google eens naar nlite, en lees eens wat je allemaal uit zo'n windows kan slopen. ;)

mijn vista die draait op de desktop is 640mb, er is dus een kleine 4GB van die dvd afgesloopt, allemaalt troep zoals die spraakfuncties (1.7GB!) en tabletfuncties (1.3GB!) nemen ongelofelijk veel plaats in beslag.

ik heb inmiddels begrepen op internet dat de lcdverlichting wordt geregeld door de videokaart en dus zonder drivers zal ie dus niet goed werken, ik heb alleen nog geen fatsoenlijke drivers gevonden die de kaart "echt" ondersteunen, ik kan gewoon de drivers van een 8800 of zo erop drukken en dat werkt gewoon maar ik mis die knoppen, dat is een extraatie die ze alleen in die notebookdrivers proppen kennelijk.

o ja, virus is nagenoeg onmogelijk ivm dat de desktop niet aan internet hangt en alles wat erop komt eerst door de (oude) laptop wordt gehaald met de virusscanners

wordt vervolgd.....

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 05-10-2008 13:38 ]

Pagina: 1