'DHCP uit' of 'Use as Accespoint'?

Pagina: 1
Acties:

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-03 14:41
Ik twijfel welke optie ik het beste kan gebruiken.

De situatie is als volgt: ADSL komt binnen op m'n Speedtouchrouter. DHCP staat aan dus die geeft een ip aan mijn pc (192.168.1.70), hij geeft een ip aan een draadloze router (192.168.1.71) en hij geeft een ip aan m'n server (192.168.1.72). De apparaten zijn ook in deze volgorde aangesloten op de Speedtouch (dwz op poort 1, poort 2 en poort 3).

De draadloze router (eigen ip 192.168.2.1) heeft ook DHCP aanstaan en die geeft een ip aan een laptop (ip 192.168.2.2).

Wat wil ik nu: de laptop in hetzelfde netwerk krijgen als mijn pc en de server.

Volgens mij kan ik dat doen door twee mogelijkheden: 1) DHCP op de draadloze router uitzetten, de Speedtouch herstarten zodat die een ip (via de draadloze router) aan de laptop geeft. Of 2) de mogelijkheid die in de draadloze router zit om als Acces Point te figureren. Hiermee worden alle routing en firewall instellengen omzeild.

Klopt mijn aanname bij punt 1 dat de Speedtouch de draadloze router 'negeert' en een ip aan de laptop geeft?

Bij optie 2) moet ik zelf een ip adres opgeven. Mij is niet duidelijk of dat dan een ip voor de draadloze router zelf is of dat deze dan voor de laptop is. En welk ip adres zou ik op moeten geven? IP 192.168.1.71? Die gaat nu vanuit de Speedtouch naar de draadloze router maar of ik die kan/mag gebruiken weet ik dus niet. Of zou ik bijvoorbeeld ip 192.168.1.73 kunnen gebruiken? En wat als daarna de Speedtouch ook een ip gaat uitgeven (DHCP staat immers aan op dat ding)?

Omdat ik niet precies weet wat het beste/veiligste is wil ik vragen of jullie nog tips/adviezen hebben. Ik ben namelijk bang dat als ik een van de twee doe ineens op die laptop geen internet meer heb ofzo.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ik zou denken: "én", niet "of": dus DHCP op de draadloze router uit en instellen als Access Point. Je draadloze router wordt dan in feite een switch voor draadloze apparatuur. Je Speedtouch deelt dan aan iedereen IP adressen uit.

Het IP adres dat je moet instellen moet binnen het netmask van de Speedtouch vallen, maar liefst buiten de DHCP range. Als je Speedtouch 192.168.1.1 is en de DHCP server blijkbaar hogere adressen uitdeelt, zou 192.168.1.2 best eens goed kunnen werken.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• Ferret
Herko_ter_Horst schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 14:00:
Ik zou denken: "én", niet "of": dus DHCP op de draadloze router uit en instellen als Access Point. Je draadloze router wordt dan in feite een switch voor draadloze apparatuur. Je Speedtouch deelt dan aan iedereen IP adressen uit.
Moet ik de Speedtouch herstarten voor het uitdelen van een nieuw ipadres of 'ziet' hij dat er iets veranderd is en doet hij dit zelf?
Het IP adres dat je moet instellen moet binnen het netmask van de Speedtouch vallen, maar liefst buiten de DHCP range. Als je Speedtouch 192.168.1.1 is en de DHCP server blijkbaar hogere adressen uitdeelt, zou 192.168.1.2 best eens goed kunnen werken.
Het ipadres van de Speedtouch is 192.168.1.254. Zou ik dan bijvoorbeeld 192.168.1.255 kunnen gebruiken?

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 10-03 22:36

allure

Titaan fase 2/3

negatief,
Als je voor jezelf een beetje overzicht wil creeren laat je de speedtouch 192.168.1.1 aannemen en je wireless AP 192.168.1.2 en stel je je DHCP range in van 192.168.1.5 tot 192.168.1.25.

Dan heb je 4 ip-adressen vrijgespeeld voor eventuele apparatuur zoals je wireless AP.

Dus:
Speedtouch 192.168.1.1
Wireless AP 192.168.1.2
Vrij 192.168.1.3
Vrij 192.168.1.4

En op 192.168.1.5 begint je DHCP range.
Dit in je Speedtouch invoeren en daarna laten rebooten, of na het saven even de stekker eruit en na +/_ 10 seconden er weer in.

[ Voor 15% gewijzigd door allure op 04-10-2008 14:23 ]

• Ferret
Mijn Speedtouch is zo'n dichtgetimmerde Experiabox van de KPN dus ik vrees dat jou advies niet gaat lukken. Daarbij (en dat merk je al aan mijn vraag) wil ik zo min mogelijk wijzigen omdat ik bang ben iets te verprutsen en de boel niet meer aan de praat krijg.

Evensgoed bedankt voor je meedenken!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:14
Dat zou normaal bij die speedtouch wel moeten lukken, dat is echt een basis functie van een netwerkapparaat als een router, dus dat zou me echt serieus verbazen als KPN dat verbiedt...

Ik begrijp dat je zo min mogelijk wil aanpassen, maar om het zo mooi mogelijk te doen en te voorkomen dat je een zeldzaam probleem gaat krijgen om de één of andere reden en dat je dan hier terug opnieuw bent terwijl we toch een ander advies geven is ook een beetje de lange weg volgen, niet ?

We kunnen je helpen met je nieuwe setup, die gaat dan ook mooi werken, en daarna kan je van jezelf zeggen, ik heb een proper en netjes geconfigureerd netwerkje, waar ik zelf nog aan uit kan, en als iemand langskomt die iets meer van PC's kent, zegt ie ook van, "goed geregeld hier! dat is makkelijker om een probleem straks op te lossen !".

Wat jij dus wilt, is eigenlijk je tweede router als een AP instellen, dat kan je eenvoudig doen, door deze HOWTO van mij te volgen:
[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

[ Voor 44% gewijzigd door HyperBart op 04-10-2008 16:31 ]

• Ferret
Thanks! Ik ga je HOWTO eens aandachtig lezen!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:14
Ferret schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 16:54:
Thanks! Ik ga je HOWTO eens aandachtig lezen!
Geen probleem, succes, hij is net weer wat aangepast naar aanleiding van jouw problematiek, lees zeker dus het stukje "adressering" eens door..., speciaal voor jou ;)
Pagina: 1