Ik heb al tijd gezocht met de search maar kwam geen vergelijkbaar geval tegen waar de domeinnaam opgeeist word terwijl die al meer dan een jaar in gebruik is
Ik werk bij een bedrijf dat al vele jaren 2e hands onderdelen voor een bepaald automerk verkoopt. Nu hebben ze sinds ruim een jaar een website waarin de naam van het merk ook voorkomt in de domeinnaam, www.*merknaam*onderdelen.nl . Gisteren kregen we de volgende brief :
Ik ben namelijk niet bepaald juridisch aangelegd en ben bang dat het ze alleen om de domeinnaam gaat, dat ze die zelf willen hebben en op deze manier dus gratis hopen te krijgen. Kan iemand mij wat meer duidelijkheid verschaffen in niet zo moeilijk woordgebruik als in deze brief?
En kan iemand mij vertellen wat ik nu verplicht ben om te doen om binnen de wet te vallen??
Bij voorbaat dank
Ik werk bij een bedrijf dat al vele jaren 2e hands onderdelen voor een bepaald automerk verkoopt. Nu hebben ze sinds ruim een jaar een website waarin de naam van het merk ook voorkomt in de domeinnaam, www.*merknaam*onderdelen.nl . Gisteren kregen we de volgende brief :
Nu snap ik dat ik dus een andere domeinnaam voor de website moet vinden. Maar ik denk te begrijpen dat ze ook willen dat ik de domeinnaam-registratie opgeef, klopt dat?Geachte heer *baas*,
Recent is onze groepsmaatschappij Louwman & Parqui B.V. ('L&P') bekend geworden met het feit dat u, handelend als eenmanszaak, gebruik maakt van het woordmerk *Merknaam* in de door u geexploiteerde website met domeinnaam www.*merknaam*onderdelen.nl. Naar aanleiding van dit gebruik bericht ik u als volgt.
Zoals u bekend is, is L&P distributeur van *merknaam* producten in Nederland en als licentiehouder exclusief gerechtigd gebruik te maken van de merknaam *merknaam* en daaraan verbonden woord- en beeldmerken. Het betreft gebruik van woord- en beeldmerken in de ruimste zin des woords in alle voorkomende varianten en vormen van media. L&P hanteert als distributeur een selectief distributienetwerk waarbinnen aan door haar erkende *merknaam* dealers en door haar erkende *merknaam* reparateurs worden toegestaan gebruik te maken van voornoemde woord- en beeldmerken. Deze dealers en reparateurs mogen zich zodoende profileren als partijen die een band hebben met de exclusief rechthebbende in Nederland: L&P.
Voor partijen die geen onderdeel uitmaken van het distributienetwerk van L&P, is het gebruik van hiervoor genoemde woord-en beeldmerken niet toegestaan. U maakt geen onderdeel uit van het distributienetwerk van L&P. Desondanks maakt u gebruik van het *merknaam* woordmerk in de eerder genoemde domeinnaam. Met voornoemd gebruik wekt u ten onrechte de indruk dat u deel uitmaakt van het distributienetwerk van L&P en een rechtstreekse band heeft met de distributeur.
In de jurisprudentie is reeds bevestigd dat het door het gebruik van woord-en beeldmerken ten onrechte de indruk wekken dat een bedrijf is aangesloten bij een dealerorganisatie, onrechtmatig is. Bij het publiek kan -en zal- hierdoor immers verwarring ontstaan en dit wenst L&P te allen tijde te voorkomen. Door voornoemd onrechtmatig handelen, lijdt L&P schade waarvoor u aansprakelijk bent.
Ik verzoek u en voorzover nodig sommeer ik u mij binnen 8 dagen na heden schriftelijk te bevestigen dat u zich van dergelijk gebruik verder onthoudt, in de toekomst zal onthouden en daartoe ook het betreffende woordmerk zult verwijderen alsthans hebt verwijderd uit de domeinnaam www.*merknaam*onderdelen.nl en u de betreffende domeinnaam (registratie) heeft doorgehaald. Mocht onverhoopt het bovenomschreven gebruik worden voortgezet, dan zal L&P zich genoodzaakt zien zonder verdere aankondiging rechtsmaatregelen te treffen.
Om er zeker van te zijn dat deze brief u bereikt, stuur ik u een exemplaar per gewone post en een exemplaar per aangetekent post.
Hoogachtend,
*Naam schrijver*
Legal Counsel
Ik ben namelijk niet bepaald juridisch aangelegd en ben bang dat het ze alleen om de domeinnaam gaat, dat ze die zelf willen hebben en op deze manier dus gratis hopen te krijgen. Kan iemand mij wat meer duidelijkheid verschaffen in niet zo moeilijk woordgebruik als in deze brief?
En kan iemand mij vertellen wat ik nu verplicht ben om te doen om binnen de wet te vallen??
Bij voorbaat dank