Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Excel 2007] Staafdiagram van continue data

Pagina: 1
Acties:

• Winnetou
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Voor een project wil ik graag verschillende typen data in één grafiek weergeven. Voor 4 typen data heb ik XY-scatterplots met straight lines and markers gebruikt. Dit geeft deze data goed weer. Een 5e en 6e variable wil ik graag met staafdiagrammen in dezelfde grafiek aangeven. Dit omdat het accumulatieve variabelen betreft.

Op de x-as komt de afstand, terwijl op de y-as de verschillende metingen komen te staan. Het probleem in Excel 2007 is echter dat de staafdiagrammen (clustered column) alleen categoriële x-waarden weergeeft. Hierdoor komen bijvoorbeeld meetpunten van x=50 en x=100 bij resp. x=1 en x=2 op de x-as terecht. Dit komt dus niet overeen met de XY-waarden van de scatterplot en de staven staan dus allemaal helemaal links in de grafiek.

Is het mogelijk om in Excel (of evt een ander prog) een samenstelling van grafieken te maken waarin de helft van de data in lijnen/punten en de andere helft in staven weergegeven wordt, waarbij beiden continue x-waarden hebben?

Die folgende Sendung ist für Zuschauer unter sechzehn Jahre nicht geeignet

Verwijderd

Winnetou schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 12:12:
Voor een project wil ik graag verschillende typen data in één grafiek weergeven. Voor 4 typen data heb ik XY-scatterplots met straight lines and markers gebruikt. Dit geeft deze data goed weer. Een 5e en 6e variable wil ik graag met staafdiagrammen in dezelfde grafiek aangeven. Dit omdat het accumulatieve variabelen betreft.
Het zou erg helpen als je even een voorbeeld van de XY-scatterplots post.
Is het mogelijk om in Excel (of evt een ander prog) een samenstelling van grafieken te maken waarin de helft van de data in lijnen/punten en de andere helft in staven weergegeven wordt, waarbij beiden continue x-waarden hebben?
Ik zou hiervoor Matlab gebruiken. Dat is erg flexibel. En je kan code genereren van een bepaalde actie zodat het daarna automatisch gaat.

• Winnetou
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 12:18:
[...]
Het zou erg helpen als je even een voorbeeld van de XY-scatterplots post.
[...]
Ik zou hiervoor Matlab gebruiken. Dat is erg flexibel. En je kan code genereren van een bepaalde actie zodat het daarna automatisch gaat.
Ik ben helaas niet in het bezit van Matlab en heb er ook geen ervaring mee. Ik heb het idee dat het in Excel wel mogelijk moet zijn, zij het misschien met een omweg.

Het idee is ongeveer onderstaande twee grafieken samen in 1 plaatje te krijgen, waarbij de categoriën van het staafdiagram bij de waarden 50, 100, 200 etc komen:

Afbeeldingslocatie: http://i34.tinypic.com/2zxuv7q.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Winnetou op 04-10-2008 13:07 ]

Verwijderd

Als ik het goed begrijp (je gebruikt nogal moeilijke woorden in de TS zoals accumulatief en categorieël) wil je dus de staven uit het onderste plaatje in het bovenste plaatje weergeven (waarbij de bovenste grafiek zelf niet veranderd)?
Winnetou schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 12:12:
Op de x-as komt de afstand, terwijl op de y-as de verschillende metingen komen te staan. Het probleem in Excel 2007 is echter dat de staafdiagrammen (clustered column) alleen categoriële x-waarden weergeeft. Hierdoor komen bijvoorbeeld meetpunten van x=50 en x=100 bij resp. x=1 en x=2 op de x-as terecht. Dit komt dus niet overeen met de XY-waarden van de scatterplot en de staven staan dus allemaal helemaal links in de grafiek.
Hieruit maak ik op dat het op zich al gelukt is (i.e. kan) om de 2 grafieken in Excel (2007) te combineren?

Is er geen optie dat je de waarden van de "2e x-as" (de categorieen dus) aan de bovenkant weergeeft en vervolgens de maatstreepjes / maatstreeplabels uit zet (bij as opmaken)?

• Winnetou
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 13:26:
Als ik het goed begrijp (je gebruikt nogal moeilijke woorden in de TS zoals accumulatief en categorieël) wil je dus de staven uit het onderste plaatje in het bovenste plaatje weergeven (waarbij de bovenste grafiek zelf niet veranderd)?
[...]
Hieruit maak ik op dat het op zich al gelukt is (i.e. kan) om de 2 grafieken in Excel (2007) te combineren?

Is er geen optie dat je de waarden van de "2e x-as" (de categorieen dus) aan de bovenkant weergeeft en vervolgens de maatstreepjes / maatstreeplabels uit zet (bij as opmaken)?
Ja het combineren van grafieken is uiteraard mogelijk in Excel. Het probleem zit hem meer in die staafdiagrammen. Omdat dit een som is van bepaalde uitkomsten is het logischer om ze als staven weer te geven dan als punten/lijnen.

Ik krijg de staven echter niet boven de gewenste x-waarden, omdat Excel ze puur als categoriën ziet. Wat jij zegt kan wel, maar dan behoud ik die 4 categoriën terwijl die helemaal niet overeen komen met waar de staven weergegeven moeten worden.

De vraag is dus hoe ik de staven boven de juiste x-waarden kan krijgen en vervolgens kan samenvoegen met die andere grafiek.

Verwijderd

Maar als er een lineaire relatie is tussen de categorie-nummers en de distance dan schalen de staven toch goed met de x-waarden van de bovenste grafiek?

• Winnetou
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 14:47:
Maar als er een lineaire relatie is tussen de categorie-nummers en de distance dan schalen de staven toch goed met de x-waarden van de bovenste grafiek?
Sorry, wat bedoel je? De gemeten waarden bevinden zich dus op een bepaalde afstand (bijv. 50m). Excel maakt hier categorie 1 van en plaatst de staaf boven de waarde x=1. Ik heb geprobeerd door 50 rijen te gebruiken 50 categoriën te maken zodat de staaf van 50m boven categorie 50 komt, maar de categorie-as en de x-as lopen dan nog niet synchroon en daarbij zijn de staven op deze manier veel te smal.

Verwijderd

Mijn vraag is of indien categorie 1 50 meter representeert categorie 2 dan altijd 100 meter representeert.

En je kan toch gewoon een x-as definieren bij staafdiagrammen?

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/YIa6B9TwNmTBtowXjwjgbqRY/full.png

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2008 15:09 ]

• Winnetou
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 15:05:
Mijn vraag is of indien categorie 1 50 meter representeert categorie 2 dan altijd 100 meter representeert.

En je kan toch gewoon een x-as definieren bij staafdiagrammen?

[afbeelding]
Ja in dit geval wel, maar categorie 3 is bijvoorbeeld 200m dus het is geen lineaire relatie. Dus je kunt inderdaad wel een x-as definiëren maar alleen met categoriële variabelen, hij kijkt dus verder niet wat het inhoudt maar plot de labels van de x-as onder de staven.

[ Voor 15% gewijzigd door Winnetou op 04-10-2008 15:12 ]

Verwijderd

Winnetou schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 14:59:
... en daarbij zijn de staven op deze manier veel te smal.
Breedte van staven kan je toch definieren?

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/KAXbMGYqJqWDksvNK5JbO6KW/full.png

Verwijderd

Winnetou schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 15:09:
Ja in dit geval wel, maar categorie 3 is bijvoorbeeld 200m dus het is geen lineaire relatie. Dus je kunt inderdaad wel een x-as definiëren maar alleen met categoriële variabelen, hij kijkt dus verder niet wat het inhoudt maar plot de labels van de x-as onder de staven.
Is het dan geen optie om even een simpel tabelletje te maken, dus:

1 50
2 100
3 200
...

Dan kan je toch linken naar die 2e kolom?

• Winnetou
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 15:12:
[...]

Breedte van staven kan je toch definieren?

[afbeelding]
Thanks voor je snelle antwoorden! Qua breedte kun je echter alleen de overlap en de tussenruimte definiëren, niet de breedte van de staven ;). Met zoveel waarden worden de staven dus vanzelf supersmal, ongeacht de tussenruimte en/of overlap.

Verwijderd

Kan je niet extra categorieen maken die je op 0 zet? Dus categorie 3 representeert 150 meter maar aangezien je daar niets wil zien is waarde 0.

• Winnetou
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 15:25:
Kan je niet extra categorieen maken die je op 0 zet? Dus categorie 3 representeert 150 meter maar aangezien je daar niets wil zien is waarde 0.
Ja dit heb ik ook geprobeerd, alleen zijn er ook metingen op bijv 5m die dan op 0 zouden komen, maar daardoor niet kloppen met de scatterplot. Best vreemd dat Excel zoiets vrij eenvoudigs als staafdiagrammen met x-waarden niet normaal weer kan geven.

Verwijderd

Winnetou schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 15:31:
..., alleen zijn er ook metingen op bijv 5m die dan op 0 zouden komen, maar daardoor niet kloppen met de scatterplot.
Sorry, maar dit snap ik niet.

• Winnetou
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 15:35:
[...]
Sorry, maar dit snap ik niet.
Ja het is een beetje lastig uit te leggen allemaal :P. Maar, stel dat ik dus categoriën zou maken waar ik geen metingen heb, zodat je 50, 150, 200 krijgt waarbij ik van 150 geen metingen heb, dan zouden de staven in ieder geval ongeveer op de juiste afstand van elkaar staan. Dit omdat 50 (1), 150 (2) en 200 (3) lineair zijn. Wanneer ik echter een meting op bijv 5m wil toevoegen dan zou dit categorie 0 (of 1, hoe je wilt) worden. Deze staaf komt dan boven de verkeerde waarde (nl. 0 ipv 5). Het probleem zit hem dus in het niet-lineair zijn van de metingen waardoor het eenvoudig omzetten naar categoriën niet werkt.

Zoiets dus, niet helemaal correct:
Afbeeldingslocatie: http://i37.tinypic.com/15hol7s.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Winnetou op 04-10-2008 16:03 . Reden: plaatje toegevoegd ]

Verwijderd

Winnetou schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 15:40:
Het probleem zit hem dus in het niet-lineair zijn van de metingen waardoor het eenvoudig omzetten naar categoriën niet werkt.
Maar waarom werkt dit

Verwijderd in "[Excel 2007] Staafdiagram van continue data"

dan niet?

• Winnetou
  • Niet online
Ik snap niet helemaal wat je daar probeert te zeggen? Uiteraard staan de afstanden al in Excel en híj maakt er juist die categoriën van, dus
5m (1)
50m (2)
100m (3)
200m (4) etc

Bij het plotten wordt er dan geen onderscheid meer gemaakt in de onderlinge afstand, dus 1->2 is gewoon 1 ipv 5->50=45 en 100->200=100.

En bij het maken van heel veel categoriën (bijv. 1 voor elke meter) worden de staven veel te smal.

[ Voor 8% gewijzigd door Winnetou op 04-10-2008 16:35 ]

Verwijderd

Winnetou schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 16:34:
En bij het maken van heel veel categoriën (bijv. 1 voor elke meter) worden de staven veel te smal.
Maar dit probleem houd je altijd natuurlijk. Als jij bijvoorbeeld bij 1, 50 en 51 een balk wil hebben dan moeten ze wel dun zijn anders gaat (i) de balk bij 1 door de y-as en (ii) gaan de balken bij 50 en 51 door elkaar.

Verwijderd

Dat laatste kan je trouwens wel zo oplossen:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Fjm2hdIE6ElzFB8wku4M4924/full.png

Dan heb je i.i.g. een constante breedte van de balken (normale lijngrafiek met punten niet zichtbaar en loodlijnen). Alleen nu kan je niet meerdere balken per categorie gebruiken.

• Winnetou
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 17:03:
Dat laatste kan je trouwens wel zo oplossen:

[afbeelding]

Dan heb je i.i.g. een constante breedte van de balken (normale lijngrafiek met punten niet zichtbaar en loodlijnen). Alleen nu kan je niet meerdere balken per categorie gebruiken.
Ja en ik heb meerdere data per categorie, en juist omdat ze makkelijk vergeleken moeten worden zijn staafdiagrammen duidelijk. Misschien moet ik toch maar gewoon 2 grafieken maken, want het lijkt niet echt mogelijk om het samen goed te krijgen..

Pagina: 1