• reinzor
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22-05 22:19
Hoi,

Ik heb net een pc in elkaar gezet. Als ik het systeem nu opstart valt het na +/- 3 min uit. Als ik het systeem dan weer opstart krijg ik de error: "cpu over temperature error, press f1 to resume" als ik dan doorga blijft het systeem niet meer lang draaien. Hoe langer het systeem uit heeft gestaan, hoe langer het draait.
Je zou dus zeggen dat het aan de koeling van de cpu ligt. Ik heb toevallig precies hetzelfde systeem in elkaar gezet waarbij dit probleem niet voorkomt. Het enigste verschil is, is dat deze processor 2 weken open heeft gelegen met de koelpasta erop. Kan dit voor het probleem zorgen, dat de koelpasta is uitgedroogd of iets dergelijks?

bvd.

Specs:

CPU: Intel Core 2 Quad Q9450 2.66 GHz, 1333 MHz, 12 MB, Boxed
Moederbord: Asus P5KPL
VGA: Asus GeForce 9800 GTX+ HTDI 512 MB, PCI-e 16x
4 gig ram

• _Teq_
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:19
Nou, ik zou zeggen: vervang de koelpasta eens, en kijk meteen even na of je fan goed gemonteerd is? Dan weet je het antwoord op je vraag binnen 5 minuten :)
[Edit] Hop, en als je toch bezig ben: check meteen even je temperatuur van je CPU.

[ Voor 22% gewijzigd door _Teq_ op 04-10-2008 10:59 ]

• reinzor
Hoe kan ik het beste de koelpasta die er nu opzit eraf halen, met een nat doekje, of kan ik dan de processor beschadigen ?

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Volgens mij kan je het er het beste afhalen met Alcohol ofzo, water lijkt mij niet zo'n goed idee.

• _Teq_
Zachte doek met een beetje alcohol werkt vaak prima. De CPU wel goed afdrogen voordat je hem er weer in steekt!

[ Voor 3% gewijzigd door _Teq_ op 04-10-2008 11:01 ]

• reinzor
ga ik dat ns proberen... maar droogt koelpasta werkelijk uit dan als het enige tijd open staat?

• frank131331
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20-05 10:31
reinzor schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 11:03:
ga ik dat ns proberen... maar droogt koelpasta werkelijk uit dan als het enige tijd open staat?
Ja dat gebeurt inderdaad.. Meestal duurt dat wel ff maar kan voor komen. K heb ooit eens koelpasta vast aan een proccesor zien zitten :P en dan bedoel ik ook echt vast :P ik heb toen de koeler(waar het ook aanvast zat) een avondje in de alcohol laten staan, en met een kleine mesje het meeste van mijn proccesor afgehaald.
Daarna ff met alcohol eroverheen.. en hij ziet er weer uit als nieuw :*)

Verwijderd

Wattenstaafje met alcohol, werkt prima.

En over dat uitdrogen, dat kun je toch zelf checken?
Het is voor mijn gevoel niet veel anders dan tandpasta, met als negatieve eigenschap dat het gaat brokkelen als het uitdroogt.

• Bamboozled
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-05 18:44
Met een oude (bank-)pas schraap je het merendeel er zo af, de rest met alcohol en doekje. Idem voor de koeler.

• reinzor
_Teq_ schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 10:57:
Nou, ik zou zeggen: vervang de koelpasta eens, en kijk meteen even na of je fan goed gemonteerd is? Dan weet je het antwoord op je vraag binnen 5 minuten :)
[Edit] Hop, en als je toch bezig ben: check meteen even je temperatuur van je CPU.
Ik heb nog even gekeken naar mijn temperatuur in de bios maar daar staat 99graden c / 212 graden farenheit

Dit kan toch nooit als mijn systeem pas 1 min aanstaat?

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-04 12:06
Kun je je koelblok wel aanraken zonder je vingers te verbranden?
Zo ja, dan zijn er twee opties:
1) je cooler maakt geen goed contact
2) de temperatuur weergave is niet correct

PSN: djmurcielago

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 18:18
klinkt alsof je bios niet goed snapt welke processor op 't moederbord zit en een meetfout heeft m.b.t de temperatuur ?

ach...in een volgend leven lach je er om!

• reinzor
Heb mijn bios geupdate naar nieuwse biosrevision, daar kan het niet aan liggen. Begin nu toch de denken dat mn cpu/cooler stuk is :/. Zal eens proberen of het systeem het met een andere cpu/cooler wel doet.

• _Teq_
reinzor schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 11:13:
[...]

Ik heb nog even gekeken naar mijn temperatuur in de bios maar daar staat 99graden c / 212 graden farenheit

Dit kan toch nooit als mijn systeem pas 1 min aanstaat?
Dat kan dus wél als je cooler geen / niet goed contact maakt door gare koelprut. Kijk dat nou eerst eensch na :)

• reinzor
Mijn cooler en cpu werken allebij wel op een ander systeem, temperatuur blijft gewoon onder de 50 graden. Als ik de andere cpu+cooler in dit systeem doe dan krijg ik precies hetzelfde. Waar zou het nu nog aan kunnen liggen dan?

• Whiskey103
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-05-2023
ik zou eens kijken of al je settings goed staan.

Misschien staat auto overklock aan in het bios,sommige asus bordjes hebben deze optie

dan kan die id wel te warm worden.

lijkt me een kleine kans,maar de kans is er,effe checken

ROM: Android Revolution HD www.androidrevolution.nl

• reinzor
Misschien staat auto overklock aan in het bios,sommige asus bordjes hebben deze optie
Staat geen optie van in mn bios :(. En zou zowiezo toch niet kunnen, als ik mn pc opstart heeft ie al een temp van 99gradencelsius. Zal mijn moederbord dan kapot zijn of iets dergelijks?

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-05 10:38

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Denk dat je moederbord niet helemaal lekker is.

• reinzor
Heb nog eens de processors omgewisseld+koelers.. en vervolgens nog een keer gekeken of de koelers goed zaten, blijkbaar zat 1 schroefje (plastic rot ding) niet ver genoeg doorgeduwd. Met veel geweld heb ik het toch goed gekregen, temperatuur op 40 graden. Sorry dat ik jullie met dit topic heb lastiggevallen:p. Ben wel blij dat hij het nu eindelijk doet:). Maar wat is dat een kutsysteem zeg , met die duwschroeven van intel :O

• reinzor
Wel bedankt iedereen voor de snelle reacties :)

• rCk
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-05 04:37

rCk

Je bent niet de eerste die pushpins vervloekt. hahaha

• BNX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-03 07:47

BNX

reinzor schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 12:14:
Maar wat is dat een kutsysteem zeg , met die duwschroeven van intel :O
Dit systeem is toch handig op de stock coolertjes, je moet alleen het draai-principe goed voor ogen houden...

1) alle 4 een kwart-slag draaien (draaipijltje staat erop)
2) alle 4 omhoog wippen
3) los klikken van bord
4) nieuwe koelpasta
5) alle 4 terug-draaien naar de beginstand (andere kant van draaipijltje wat erop staat)
6) opletten dat ze alle 4 boven de holes zitten en dan kruislings aandrukken :+

| i5-12600k @ 5ghz | RTX 3070TI FE | LG 55” OLED | Thrustmaster TS-PC | T-CLM pedals |

• reinzor
Bij 1 systeem lukte het idd gwn goed, bij het ander floepte 1 zo'n plastic ding er steeds uit als ik een andere aanduwde :X.. achja het zit nu :) Heb toch liever gwn screws :)
Pagina: 1