[Testcase] Foto's constitutiekaartje

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 18:38
Regelmatig doe ik voor mijn studentenvereniging kleine fotoklusjes. Deze keer werd ik gevraagd om foto's te maken voor het constitutiekaartje van het pas ingehamerde bestuur. De lokatie is een speeltuin bij een basisschool ergens in Groningen, deze hadden ze zelf gekozen.

De belichting ging ongeveer als volgt: achtergrond wat onderbelichten, dan met flitser de bestuursleden weer uitlichten. De flitser was aan de linkerkant opgesteld, vrij hoog. Ik ben erg benieuwd naar jullie mening, wil graag mijn techniek nog verbeteren.

(Gear: Nikon D50, 18-55mm 3.5-5.6, SB-80DX flitser remote getriggerd via popup-flitser. Foto's zijn onbewerkt.)

1.
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3077/2904308327_f2e17fc4b5.jpg?v=0

2.
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3087/2905187426_9dcdb3937d.jpg?v=0

3.
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3080/2905197330_c7ab00ee44.jpg?v=0

Overigens zag het er zo uit zonder flitsers met auto belichting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Vind je ze zelf niet veel te donker dan?
Ik zou ze zeker nog even nabewerken om dit te verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:28

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Inderdaad behoorlijk donker en zeker voor drukwerk is dat verre van ideaal, naar wat ik begrepen heb...

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:48
Ik mis ruimte aan de onderkant terwijl je een overschot aan de bovenkant hebt.; dit geldt met name bij foto 1 en 3.
Je flitstechniek levert harde schaduwen op die ikzelf niet zo mooi vind.

Heb je in photoshop al naar de ' levels' / niveaus gekeken? Het lijkt me (maar ik heb het niet geprobeerd) dat er meer uit te halen valt.

Homo sapiens non urinat in ventum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Jan Smit schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 12:20:
Heb je in photoshop al naar de ' levels' / niveaus gekeken? Het lijkt me (maar ik heb het niet geprobeerd) dat er meer uit te halen valt.
Ik heb het wel ff snel gedaan en er valt, zelfs uit deze kleine jpgs, veel meer uit te halen door een curves adjustment layer.

Ik mis inderdaad ook ruimte aan de onderkant, maar ik vind ze vooral te donker. Het is waarschijnlijk mooier om je belichting af te stellen op het omgevingslicht en dan pas flitsen.

Misschien ook leuk om wat met beweging te doen (2nd curtain flitsen, bijvoorbeeld bij dat klimrek).

Heb ze ook nog even zonder flitsen bekeken, en vond die eigenlijk beter.

[ Voor 5% gewijzigd door sOid op 04-10-2008 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deugtniet
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-06-2023
foto 3 vind ik het erg jammer dat de eerste personen een schaduw creeren op de achterste personen. Dit is volgens mij niet makkelijk te verhelpen, maar daarom alleen al zou ok de foto niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUTCHSPiRiT
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-04 09:55
Ik ben er niet echt weg van maar dat ligt ook grotendeels aan de locatie.
In Groningen moeten toch wel mooiere plekken zijn voor een fotoshoot.

offtpic: wat is dit voor vereniging? Ik ben zelf ook een jaar lang voorzitter geweest van mijn vereniging in Utrecht maar daar kom je niet weg met die schoenen hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:48
duffe vereniging dan als je niet eens zulke schoenen mag dragen.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:50

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Vind ze ook vrij donker, helemaal als je ze gaat drukken. Even wat curves eroverheen gooien is toch een kleine moeite? Even als voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://www.gizzah.net/got/div/2905187426_9dcdb3937d.jpg

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:57

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Gizz schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 16:09:
Vind ze ook vrij donker, helemaal als je ze gaat drukken. Even wat curves eroverheen gooien is toch een kleine moeite? Even als voorbeeld:
[afbeelding]
Wat teveel contrast gooi je erin. Ipv een contrast curve, kan je de foto ook helderder maken op andere manieren.
Maar goed, het idee is duidelijk, de foto's moeten echt wat lichter, anders zullen ze op afdruk echt te donker worden.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:48
Hoezo is dit teveel contrast, kan nog best op print hoor.. Ik vind 't ook goed overkomen..

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:50

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Wat teveel contrast gooi je erin.
Vind jij, of is er een algemene regel over de hoeveelheid contrast in een foto? ;)

Verder is het zoals gezegd een snel voorbeeldje, uitgevoerd op een kleine onderbelichte foto waar uiteindelijk 2x JPEG-compressie overheen wordt gegooid. Excuses moi als je dan vindt dat op sommige stukken het zwart wat dichtgelopen is.

Maar zeker als het nog gedrukt gaat worden mag het imho best wat pit hebben als je het op je scherm ziet.

[ Voor 12% gewijzigd door Gizz op 04-10-2008 16:50 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skaah
djengizz schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 10:26:
Vind je ze zelf niet veel te donker dan?
Ik zou ze zeker nog even nabewerken om dit te verbeteren.
Ik vond zelf het onderbelichten van de achtergrond het wel wat spannender maken, de voorgrond is toch wel goed belicht? De gezichten zijn niet te donker volgens mij.
Jan Smit schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 12:20:
Ik mis ruimte aan de onderkant terwijl je een overschot aan de bovenkant hebt.; dit geldt met name bij foto 1 en 3.
Je flitstechniek levert harde schaduwen op die ikzelf niet zo mooi vind.
Bedankt voor de tips over de ruimte / uitkadering, ik zal er wat beter op letten dat ik boven niet teveel ruimte overlaat ten koste van de onderkant van de foto.

Over het flitsen... je kan natuurlijk een softbox gebruiken, maar zou je dit ook met een tweede flitser kunnen doen? Aan de andere kant, en dan twee stops minder krachtig dan de hoofdflitser. Ik heb maar een standaard maar daar moet wel wat op te improviseren zijn.
DUTCHSPiRiT schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 15:59:
offtpic: wat is dit voor vereniging? Ik ben zelf ook een jaar lang voorzitter geweest van mijn vereniging in Utrecht maar daar kom je niet weg met die schoenen hoor...
Het gaat om Cleopatra A.S.G.. We zijn een beetje het buitenbeentje van de LKvV, BITON in Utrecht is een zustervereniging van ons, dan krijg je wat een idee. Het vorige bestuur had zwartwit geblokte Vans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je het digitale negatief nog hebt ben je met een paar aangepaste settings zo klaar. Je gebruikt goede apparatuur, ik neem aan dat je ze ook in RAW geschoten hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

simon schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 16:46:
Hoezo is dit teveel contrast, kan nog best op print hoor.. Ik vind 't ook goed overkomen..
Had niet gezien dat het voor print was.
Gizz schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 16:49:
[...]

Vind jij, of is er een algemene regel over de hoeveelheid contrast in een foto? ;)

Verder is het zoals gezegd een snel voorbeeldje, uitgevoerd op een kleine onderbelichte foto waar uiteindelijk 2x JPEG-compressie overheen wordt gegooid. Excuses moi als je dan vindt dat op sommige stukken het zwart wat dichtgelopen is.

Maar zeker als het nog gedrukt gaat worden mag het imho best wat pit hebben als je het op je scherm ziet.
Er is zeker geen contrast maatstaaf, slechts mijn mening :).
En inderdaad, voor print mag je altijd een beetje doorschieten op het beeldscherm (zowel qua contrast als sharpening bijvoorbeeld.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skaah
Hallo allemaal,

Sorry voor de late reactie. Bedankt voor de tips over het drukwerk en de ruimte in de foto! Volgende keer zal ik dit zeker meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

voor deze opdracht kon je het al niet meer meenemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 10:08
WTF is een constituetie kaartje? 1. Is het meest bruikbaar voor een "dit zijn we" print denk ik mits je die onderbelichting corrigeert.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Skaah schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 18:08:
[...]

Ik vond zelf het onderbelichten van de achtergrond het wel wat spannender maken, de voorgrond is toch wel goed belicht? De gezichten zijn niet te donker volgens mij.
Heb punt is denk ik dat ze dat wel zijn.
Ik vind ze altans te donker, ook vind ik dat ze niet echt loskomen van de achtergrond.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:51

bonzz.netninja

Niente baffi

ik vindt de laatste het leukst. Daar zit nog wat beweging in door het haar van de voorste. De rest is eigenlijk een beetje suffig

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:01
De laatste foto vind ik toch de beste. Op de eerste foto staat de man er raar op en de blonde vrouw heeft een rood hoofd van het op de kop hangen. Op de tweede foto kijkt diezelfde vrouw net de verkeerde kant op, niet in de lens.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Pagina: 1