Toon posts:

[ASUS EN8600GT] doet plotseling niets meer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In mei 2007 heb ik een nieuwe PC samengesteld. Die liep vanaf het begin prima, nooit problemen mee gehad, tot gisteravond. Toen ik gisteren mijn computer aanzette startte hij normaal op, maar de monitor bleef in een soort standby modus staan. Sindsdien doet hij steeds hetzelfde. Toen dit gebeurde was er niets vreemds te zien. Geen rook, geluid of flits of iets dergelijks. Dit terwijl ik de computer vlak ervoor nog gebruikt heb en hij het beeld toen nog normaal was.
De computer doet het nog gewoon. Je hoort de harde schijf / DVD-Drive / enz werken zoals hij normaal tijdens het opstarten ook doet. Je kunt ook gewoon in windows komen. Als je hem rustig laat opstarten en gokt waar de muis zit, kun je door het gebruikersmenu van XP komen en hoor je het startgeluidje.

De videokaart is een ASUS EN8600GT SILENT 2DHT 256M en is zo'n anderhalf jaar oud nu. De monitor is het 22" 2232BW LCD scherm van Samsung en ongeveer een jaar oud.
De videokaart heeft twee digitale uitgangen, de monitor heeft één digitale en één analoge ingang.

Het moederbord is een ASUS M2N32-SLI DELUXE
Chipset: nVidia nForce 590-SLI
Video slot: 2x PCI Express x16
Type geheugen: DDR2

De videokaart een ASUS EN8600GT/SILENT/2DHT/256M
Engine: nVidia GeForce 8600 GT
Geheugen: 256 MB
Engine kloksnelheid: 540 MHz
Type geheugen: DDR3
Geheugen kloksnelheid: 1400 MHz
RAMDAC: 400 MHz
Bus standaard: PCI Express x16
2x DVI-I uitgang
1x TV-out

Ik heb al verschillende dingen geprobeerd, maar zonder succes:
- Als ik de monitor aanzet zonder dat hij is aangesloten op de PC krijg ik een "no signal" melding.
- Als ik de monitor aanzet terwijl hij aangesloten is op de PC wisselt hij tussen analoog en digitaal terwijl hij naar een signaal zoekt en gaat daarna op standby-modus.
- Als ik de monitor op de andere poort op de kaart aansluit, gebeurt hetzelfde.
- Als ik, de analoge poort op de monitor gebruik, gebeurt hetzelfde.
- Als ik een andere monitor op de kaart aansluit, gebeurt ook hetzelfde, maakt niet uit welke uitgang.
- Als ik de computer opstart, zowel zonder of met monitor aangesloten, start hij normaal op en kan ik de computer gewoon gebruiken. Hier heb ik alleen niet zoveel aan, want ik heb er geen beeld bij. The Witcher in het complete duister en surround sound is heel spannend, maar toch mis ik de vette graphics erbij.
- Ik heb de videokaart eruit gehaald en schoongeblazen, net als de poort waar hij inzit, maar dit helpt ook niet.

Ik heb twee video slots op mijn moederbord, dus ik zou kunnen proberen de kaart op de andere poort aan te sluiten om defect aan het moederbord uit te sluiten. Maar omdat er een vrij grote passieve koeling op de videokaart zit is er op de tweede poort vrij weinig ruimte voor.

Ik heb niet al te veel verstand van computers, maar ik gok zo dat mijn videokaart het begeven heeft. Gelukkig zit er nog een half jaar garantie op. Ik heb al meteen een mailtje terug van de leverancier en die zouden de kaart opsturen voor reparatie.

Als jullie nog tips hebben, hoor ik die graag en als ik nog updates heb, zet ik ze hier wel bij.

Alvast bedankt!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Heel goed vastgesteld dat je PC muv beeld wel gewoon verder draait, dan hoef je idd niet naar CPU, geheugen of mobo (buiten die ene PCIe slot) te kijken.

Ook het proberen van een andere monitor op deze kaart spreekt boekdelen - al zou het nog zekerder zijn als je deze monitor ook op een ander systeem zou testen.

Ik zou aanraden om in ieder geval tijdelijk te testen in die tweede PCIe slot. Zo sluit je een raar moederbordprobleem uit. Als je ruimte tekort komt, even moederbord + VGA uit het system halen en op een niet geleidende ondergrond (krant...) aansluiten. Dan moet het lukken. Maar nog beter zou zijn om een ander PCIe kaart in dit systeem te testen. Als je er zelf geen hebt liggen zou je er eentje kunnen lenen (als ik zelf nog in Nijmegen woonde had ik een van m'n eigen reservekaartjes aangeboden om mee te testen, maar helaas zit ik nu niet meer zo in de buurt).

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het andere PCIe slot geprobeerd, zonder succes. De monitor kan ik momenteel niet bij, die heb ik hier niet, en ik heb hier geen videokaarten die op mijn moederbord passen. Ik ga er maar vanuit dat hij kapot is. Dinsdag breng ik mijn kaart langs bij de leverancier en die gaat hem bij ASUS laten repareren.

Heb de geluidskaart en USB poorten eruit gehaald om ruimte te maken. Als ik de geluidskaart in een andere poort stop and de USB poorten naar boven zet kan ik twee videokaarten aansluiten en op elkaar aansluiten met SLI.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2008 23:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Update:

Op hun testsysteem werkt de videokaart het gewoon normaal. Ik zou niet weten wat er aan de hand is. Ik ga de kaart binnenkort weer ophalen. Dan neem ik meteen de computer mee, daar zouden ze dan ook even naar kijken.
Zou het misschien toch aan het moederbord liggen? We wachten af..
Als iemand nog tips heeft hoor ik ze graag.

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 11:15:
Update:

Op hun testsysteem werkt de videokaart het gewoon normaal. Ik zou niet weten wat er aan de hand is. Ik ga de kaart binnenkort weer ophalen. Dan neem ik meteen de computer mee, daar zouden ze dan ook even naar kijken.
Zou het misschien toch aan het moederbord liggen? We wachten af..
Als iemand nog tips heeft hoor ik ze graag.
Ik had ook zoiets met een X1900 pro op hetzelfde moederbord. Op een gegeven moment geen beeld meer geven via DVI en wel via D-Sub, later ook niet meer via D-Sub.
Kaart werkte heel af en toe wel, zo ook in ander systeem, maar het was gewoon een onwerkbare situatie geworden.

Teruggebracht naar de computerwinkel, daar werkte hij in eerste instantie wel, maar kreeg de optie dat ze hem nog 24 uur zouden testen. Daar heb ik toen maar voor gekozen en niet veel later had ik dan ook een mailtje dat de kaart inderdaad na verloop van tijd weigerde beeld te geven.

[ Voor 3% gewijzigd door Vincentio op 08-10-2008 11:23 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tja, als je niet met een andere kaart getest hebt kunnen wij natuurlijk niet zeggen of het aan je mobo ligt. Ja, het kan daaraan liggen. Het kan ook aan de kaart liggen. Of beide zijn in beginsel goed, maar je hebt last van kortsluiting met de kast, of dat de kast niet helemaal recht is en je PCIe kaart uit de slot getrokken wordt.
Had ik gisteravond ook last van met een PCI VGA kaart in m'n Epia

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Update:

Vandaag werd ik gebeld dat de computer opgehaald kon worden. Het lag kennelijk toch aan de videokaart en die hebben ze meteen vervangen. Mijn computer doet het weer perfect!
Pagina: 1