[Radeon X1950] Systeem kan Videokaart niet meer vinden

Pagina: 1
Acties:

• NickThissen
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-05 13:33
Hi,

Sinds gisteren heb ik een beetje vaag probleem met mijn video kaart.

Ik had m'n tweede monitor op m'n laptop nodig, dus heb ik die even uitgetrokken en later weer ingestoken. Toen ik een paar uur later een spel wilde opstarten kreeg ik het volgende bericht:
"No appropriate 3D card found".

Toen heb ik snel even andere spellen geprobeerd en die werkten ook niet; de meeste crashen zonder waarschuwing.

Ik was dus bang dat ik mijn videokaart gemold had...

Ik heb toch een stuk of 3 keer geprobeerd de drivers te herinstalleren, wat totaal niets uitmaakte. Toen probeerde ik uiteindelijk de driver eerst helemaal te verwijderen, en daarna weer te installeren.
Opeens werkte alles weer! Het heeft de rest van de dag gewoon gewerkt...

Nou ja, vandaag kwam ik terug van het werk, start me pc op en wil een spel gaan spelen, en opnieuw krijg ik dezelfde waarschuwingen! Ik dacht dat het opnieuw verwijderen + herinstalleren van de driver het probleem weer zou verhelpen, maar ik heb eigenlijk geen zin dit elke keer te moeten doen als ik de pc restart...?!

Toen besloot ik om eens een system restore (2 dagen geleden) te proberen: toen deze klaar was heb ik gelijk een spel geprobeerd wat wel werkte!. Spel afgesloten, en gelijk nog een spel geprobeerd voor de zekerheid: toen werkte het weer niet!.....

Ik word er een beetje gek van... Weet echt niet wat er aan de hand is..?

Heb net even de kast opgedraaid en de video kaart eruit gehaald en eens goed bekeken... Ik heb er niet veel verstand van maar het zag er allemaal goed uit, de kaart zat goed vast etc...
Daarbij lijkt het me ook heel sterk dat een kapotte videokaart het tijdelijk weer doet door even de driver te herinstalleren?! (Of is dit wel mogelijk?)

Ten slotte had ik toevallig 2 soort van benchmark programmas op de pc staan (PC Wizard 2008 en SiSoft Sandra ofzoiets) en beide gaven bij de info over de grafische kaart precies de juiste info weer... Juiste model, naam, memory etc... Lijkt me ook stug dat deze programmas deze informatie weten te achterhalen als de grafische kaart kapot is?

Met het Sandra programma kun je ook een soort van benchmark test uitvoeren geloof ik, maar deze was voor de grafische kaart uitgeschakeld... Misschien omdat de grafische kaart kapot is, of omdat het programma net als de spellen om een of andere reden de kaart niet kunnen zien?

Ten slotte wat ik het raarste vind:
De nieuwere spellen zoals Spore, Call of duty 4, World In Conflict werken NIET (crashen of geven de error die ik op het begin al zei).
Oudere spellen zoals FIFA07 en Command & Conquer Generals werken WEL en zelfs zonder enige verandering performance-wise...

Dus het lijkt me sterk dat er iets met de videokaart is...

Wat denken jullie... Software (drivers) probleem? Hardware probleem? Andere hardware (Ram ofzo, weet ik veel...)

Bedankt!!

Mijn iRacing profiel

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Lijkt mij 100% een software-probleem. Heb je geen andere HDD over waar je al dan niet tijdelijk een OS op kan installeren om jouw huidige OS/overige software uit te sluiten?

Het enige hardware-matige dat ik me kan bedenken is dat je kaart niet genoeg power krijgt, maar sommige games doen het wel goed zeg je..

(overigens complimenten voor je uitgebreide post, dat is hier nogal eens anders :) )

• NickThissen
Exorcist schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 00:34:
Lijkt mij 100% een software-probleem. Heb je geen andere HDD over waar je al dan niet tijdelijk een OS op kan installeren om jouw huidige OS/overige software uit te sluiten?

Het enige hardware-matige dat ik me kan bedenken is dat je kaart niet genoeg power krijgt, maar sommige games doen het wel goed zeg je..

(overigens complimenten voor je uitgebreide post, dat is hier nogal eens anders :) )
Bedankt.

Er staat hier nog wel ergens een ongebruikte pc waar ik de HDD uit kan halen denk ik. Hier heb ik dus echter ook totaal geen verstand van; kan ik deze gewoon eruit halen en de andere er in doen, hoort het dan gelijk gewoon te werken? Ik zal het morgenvroeg eens proberen.

Het lijkt me sterk dat de kaart niet genoeg power krijgt; hij heeft het al 2 jaar lang zonder problemen gedaan en andere games werken inderdaad wel.

Er is echter nog iets, wat me wel heel sterk lijkt als het er iets mee te maken heeft... Zoals ik al zei dacht ik dat dit probleem ontstaan is nadat (of tijdens) ik een monitor aangesloten of uitgetrokken had. Op dat zelfde moment heb ik geloof ik ook per ongeluk aan het geluidskabeltje (groene plugje waarmee de speakers aangesloten worden) getrokken. Nadat ik de monitor uitgetrokken had merkte ik dat ik geen geluid meer had en dat de speakers alleen maar wat stonden te zoemen... Na een herstart van de pc was het echter weer normaal. Maar toen ik de monitor weer aansloot later had ik precies hetzelfde opnieuw, en weer was een restart genoeg om het te verhelpen...
Ik denk dat het toeval is maar het zou er misschien iets mee te maken kunnen hebben?

Mijn iRacing profiel

• NickThissen
Iemand vertelde me gisteren dat het installeren van een driver terwijl de anti-virus software draait voor dit soort problemen kan zorgen. Heb dus vanmorgen maar alweer de driver helemaal verwijderd en weer geinstalleerd, dit keer met de AV uit... Probleem was echter niet verholpen.

Toen merkte ik dat de ATI Catalyst Control Center (CCC) een melding gaf dat mijn huidige driver niet ondersteund werd door CCC..? Toen ik CCC opende zag ik inderdaad dat de meeste opties (tabbladen) weg waren en dat de informatie die CCC over mijn kaart geeft heel vaak "Not available" aangaf.

Dus, nog maar een keer de hele driver herinstall procedure doorlopen, en toen werkte het CCC weer prima, alle opties waren terug en de informatie was weer correct.

Toen heb ik echter de PC weer herstart, waarna het CCC weer niet werkte! Weer dezelfde error en geen informatie, en dat terwijl ik niets aan mijn driver veranderd heb...?

Ik snap er echt niets meer van, ik hoop dat iemand hier iets van kan maken...

Over de HDD, ik heb geen HDD meer liggen die ik kan missen, maar had wel het idee om misschien even een dual-boot te maken? Heb nog wel wat plaats over op me schijf om even XP terug op te installeren (gebruik nu Vista). Dat is in principe hetzelfde als een andere HDD er in duwen toch? (Tenzij het probleem aan de HDD zelf ligt natuurlijk...?)

Mijn iRacing profiel

• Prozac[NL]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-10-2025

Prozac[NL]

zucht.......

Heb je toevallig een driver cleaner ook gebruikt bij het verwijderen van de driver?
Of gewoon uninstall en opnieuw install van de drivers.
Probeer anders een alleen de driver zonder ccc.

Persoonlijk gebruik ik altijd een drivercleaner voor ik stuurprogramma vervang van me ati kaarten, onder het motto je weet maar nooit.

Ik gebruik deze
http://www.guru3d.com/index.php?page=driversweeper

Succes

• NickThissen
Hartstikke bedankt!!! Na het volledig verwijderen van de driver met DriverCleaner en het opnieuw installeren van de nieuwste driver werkt alles weer prima!

Ik hoop dat het dit keer ook blijft werken en dat ik niet morgen hier weer terug ben haha...

In ieder geval bedankt voor de medewerking!

Mijn iRacing profiel

Pagina: 1