Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

CHD3NET: kan geen drive mapping maken onder XP

Pagina: 1
Acties:
  • 1.473 views

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Conceptronic CHD3NET 500GB die aan mijn netwerk hangt. Op de CHD3NET heb ik een aantal directories gedeeld. Deze gedeelde directories zijn niet beveiligd met een wachtwoord.

Op mijn linux server kan ik de gedeelde directories probleemloos mounten via mount.smbfs. Hiervoor zijn zoals verwacht geen userid of wachtwoord nodig.

Op mijn XP machine lukt het echter niet om de gedeelde directories te koppelen via een drive mapping. Wanneer ik een drive mapping wil maken, vraagt XP steeds om een userid en wachtwoord in te geven. Maar op de CHD3NET is het niet mogelijk om een userid in te stellen en zoals gezegd heb ik geen wachtwoord ingesteld. Waarom vraagt XP dan om userid en wachtwoord? Hoe kan ik de gedeelde directories koppelen op mijn XP machine?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist ook eens getest met een Windows 2000 machine en dan lukt het zonder enig probleem.

In de documentatie van de CHD3NET en de FAQ op de Conceptronic website, staat niets over problemen onder XP vermeld. Wel staat er op de Conceptronic website een uitleg over het wijziging van Vista Network Security omdat Vista anders geen drive mapping kan maken met de CHD3NET. Ik heb deze wijziging geprobeerd voor XP, maar ook dit helpt niet.

Ik probeer op de volgende wijze een drive mapping te maken / te mounten:

Linux:
mount.smbfs //<ip-adres>/<share> /mnt/<dir>

Windows 2000/XP:
net use x: \\<ip-adres>\<share>

Status tot nu toe:
  • Linux (Ubuntu) kan mounten zonder userid/wachtwoord via mount.smbfs :)
  • Windows 2000 kan drive mapping maken zonder userid/wachtwoord :)
  • Windows XP blijft vragen om userid/wachtwoord :(
Waarom lukt het koppelen onder Windows XP niet?

Verwijderd

Excuses als ik je topic doorkruis maar ik heb idem schijf en zou er graag een grotere HD in plaatsen. Zou deze passen : http://www.tones.be/shop_product.php?idx=104570

Bedankt alvast (vond het niet de moeite om hier een nieuw topic voor te openen).

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 15:39:
Ik heb zojuist ook eens getest met een Windows 2000 machine en dan lukt het zonder enig probleem.

In de documentatie van de CHD3NET en de FAQ op de Conceptronic website, staat niets over problemen onder XP vermeld. Wel staat er op de Conceptronic website een uitleg over het wijziging van Vista Network Security omdat Vista anders geen drive mapping kan maken met de CHD3NET. Ik heb deze wijziging geprobeerd voor XP, maar ook dit helpt niet.

Ik probeer op de volgende wijze een drive mapping te maken / te mounten:

Linux:
mount.smbfs //<ip-adres>/<share> /mnt/<dir>

Windows 2000/XP:
net use x: \\<ip-adres>\<share>

Status tot nu toe:
  • Linux (Ubuntu) kan mounten zonder userid/wachtwoord via mount.smbfs :)
  • Windows 2000 kan drive mapping maken zonder userid/wachtwoord :)
  • Windows XP blijft vragen om userid/wachtwoord :(
Waarom lukt het koppelen onder Windows XP niet?
ik heb hetzelfde probleem! 8)7 Ik heb de CHD3NET in m'n netwerk gehangen en had na wat opstartpoblemen met de Vista-laptop werken deze goed samen. Vanaf m'n XP-PC kan ik de schijf echter niet benaderen.
Vanaf de XP-PC kan ik de gedeelde map via "\\ip-adres\gedeelde map" wel benaderen, maar ik kom niet langs de login/paswoord. ik heb geen paswoord ingesteld voor de gedeelde map en ook de L/P voor de schijf zelf werken niet voor de map...

Iemand de oplossing of suggesties? _/-\o_

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:52
Heb je op het XP account ook een wachtwoord zitten? Zoniet, stel er eens één in en kijk of je dan wel de share kan mounten zonder user/pw in te geven.

• Attixx
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-08 10:04
Probeer eens eenvoudig delen uit te schakelen bij mapopties.

Verwijderd

Nielson schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 21:16:
Heb je op het XP account ook een wachtwoord zitten? Zoniet, stel er eens één in en kijk of je dan wel de share kan mounten zonder user/pw in te geven.
He Nielson,

ik heb op dat XP-account een login met wachtwoord. Op de Vista-compu echter geen wachtwoord. Daarom op de XP-PC het wachtwoord verwijderd en nogmaals geprobeerd. Geen verschil... :-(

Verwijderd

Attixx schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 01:08:
Probeer eens eenvoudig delen uit te schakelen bij mapopties.
He Attix,

ehm.... dat snap ik even niet... je wilt toch júist een gedeelde schijf? :?

Anyway... ik heb gekeken of ik de schijf of 1 vd mappen op 'niet delen' kon zetten en dit kon niet...

Kun je dit verder toelichten hoe-wat-waar ik dan zou kunnen proberen?

• Attixx
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-08 10:04
Eenvoudig delen uitschakelen zal niet voorkomen dat je niet aan aan gedeelde netwerkmappen kunt;

Bij Win XP Pro kan je het op volgende manier uitschakelen (Eenvoudig delen van bestanden uitschakelen en machtigingen voor een gedeelde map instellen in Windows XP):

1. Klik op Start en vervolgens op Deze computer.
2. Klik in het menu Extra op Mapopties en open het tabblad Weergave.
3. Schakel bij Geavanceerde instellingen het selectievakje Eenvoudig delen van bestanden gebruiken (aanbevolen) uit.
4. Klik op OK.

Bij XP Home zal je moeten opstarten in safe mode en daar voor de Administrator account kiezen om de instellingen aan te passen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dit heeft meer te maken met de software dan de harware

> WOS

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 14:51:
ehm.... dat snap ik even niet... je wilt toch júist een gedeelde schijf? :?
Dat heeft meer te maken met de standaard instelling van XP om de Gast account te gebruiken voor een netwerkverbinding.

Als je dat eenvoudig delen uitzet wordt de gastaccount niet gebruikt, dus het is allicht de moeite waard om te proberen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

alt-92 schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 19:14:
[...]

Dat heeft meer te maken met de standaard instelling van XP om de Gast account te gebruiken voor een netwerkverbinding.

Als je dat eenvoudig delen uitzet wordt de gastaccount niet gebruikt, dus het is allicht de moeite waard om te proberen.
ok... ik heb eenvoudig delen uitgezet en blijf tegen het probleem aanlopen dat ik moet inloggen, wat vervolgens wordt geweigerd... 8)7

Iemand nog andere suggesties ter probeers?

Verwijderd

niemand?! ;(

ik wordt namelijk goed |:( en :(

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Welke foutmelding krijg je nou dan? Zonder die info gaat het natuurlijk nooit wat worden...
Map de drive eens via
net use * \\servername\share password /user:servername\user
om een duidelijke error te zien :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

sanfranjake schreef op donderdag 18 december 2008 @ 20:16:
Welke foutmelding krijg je nou dan? Zonder die info gaat het natuurlijk nooit wat worden...
Map de drive eens via
net use * \\servername\share password /user:servername\user
om een duidelijke error te zien :)
om te controleren of ik dit wel goed inklop, heb ik mijn netwerkverbinding op de Vista-computer eraf gehaadl en hetzelfde ingetypt onder vista als onder XP.

Er zit geen user/wachtwoord combi op de schijf, dus heb ik op beide machines het volgende ingeklopt:
'net use N: \\netwerkschijf\public'

Op vista meldt hij: "de opdracht is voltooid" en heb ik in mijn verkenner een N-schijf" terwijl ik op de XP-machine "systeemfout 53. kan het netwerkpad niet vinden" krijg...

Verwijderd

Iemand een idee? ik heb namelijk hetzelfde probleem

• dennismaus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:25
En ik had ook precies hetzelfde probleem.

Ik weet is een kick van een oud topic. Maar om een hele nieuwe te openen voor eenzelfde probleem...

En tja heb de oplossing ook gevonden.... alleen jammer da het zo super eenvoudig bleek te zijn. Bij de netwerkkaart even de client "Client for Microsoft Networks" toevoegen! En hij weet ineens wer hoe het zit..

[ Voor 43% gewijzigd door dennismaus op 30-08-2009 17:00 ]

• a.appel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09-04-2023
Hebben jullie het probleem nog steeds?

Ik heb namelijk het omgekeerde probleem. Mounten met XP gaat prima, zowel met password als zonder, maar mounten met Linux gaat niet.

Om het probleem met XP op te lossen, kun je natuurlijk een share met password aanmaken en met:
NET USE X: \\192.168.xxx.xxx\share /PERSISTENT:YES /SAVECRED
Indien de schijf met UN en PW beveiligd is, vraagt XP om de UN en het PW en deze slaat ie netjes op (wil ie nog wel 'ns vergeten als je via de verkenner of via een andere commander een schijf wil mounten).

Als ik in Linux met Mount.cifs, met smbmount of via fstab een samba mount, een vfat of cifs mount wil maken, krijg ik geen connectie. Soms krijg ik een foutmelding (Error 256, can't mount device), soms een vraag om UN en PW, maar daar schijn ik niet het goede antwoord op te geven (inmiddels van alles geprobeerd, hoofdletters, kleine letters, met domeinnaam, zonder domeinnaam, etc). Soms krijg ik geen foutmelding, maar een ls geeft geen files of directories aan, terwijl ik op m'n windows systeem alle directories kan zien...

Het werd gisteren nog erger... Ik kan het de schijf (als ik het PW uitzet) in een grafische omgeving via een bestandsbeheerder benaderen en alle files en subdirectories zien. Echter, als ik hem vervolgens wil mounten, krijg ik weer foutmedlingen....

Ik draai een 2.6.31.4 kernel in een Ubuntu distributie.

Wie oh wie weet wat er aan de hand is?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik denk dat je dan even beter af bent door een topic in Non-Windows Operating Systems te openen, gezien je OS keuze.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.