[Satellite p300-18z] Installatie XP kan geen HDD vinden

Pagina: 1
Acties:
  • 505 views

• the_scientist
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-11-2023
Hallo allemaal,

Ik heb vandaag een Toshiba Satellite P300-18Z gekocht. Deze kwam met Vista voorgeïnstalleerd. Omdat ik Vista waardeloos vind, wilde ik een downgrade doen naar XP. Dus even een ISO binnengeslurpt via MSDN (via m'n school heb ik een account gekregen zodat ik bepaalde software legaal gratis kan downloaden via MSDN) en de laptop laten booten vanaf CD. Bij de installatie wordt er aangegeven dat er geen harde schijf te vinden is. Voor wat ik op internet heb begrepen is het geen bijzondere HDD die erin hangt. Op de site van Toshiba word ik eerlijk gezegd ook niet veel wijzer over dit probleem. Heeft iemand enig idee waar dit in te zoeken is?

• FreestyleFrl
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:10
Mischien de SATA driver? Vista heeft deze drivers vaak al geintegreerd. Windows XP daarentegen niet.

• the_scientist
In eerste instantie dacht ik hier ook aan maar had ergens gelezen dat de zaak gewoon via IDE werd aangestuurd. Na wat verder te hebben gegoogled kwam ik erachter dat er inderdaad een SATA-schijf inzit van Hitachi. Uiteindelijk uitgekomen op de site van Hitachi en daar de drivers vandaan getrokken, tenminste, dat was de bedoeling. De SATA-drivers kunnen tijdens de XP-installatie blijkbaar alleen via diskette worden geladen. En die zit er dus niet in. Ik heb echt geen idee hoe ik dit nu op kan lossen. Iemand suggesties?

• WidgetTWW
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-01 13:28
the_scientist schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 21:20:
In eerste instantie dacht ik hier ook aan maar had ergens gelezen dat de zaak gewoon via IDE werd aangestuurd. Na wat verder te hebben gegoogled kwam ik erachter dat er inderdaad een SATA-schijf inzit van Hitachi. Uiteindelijk uitgekomen op de site van Hitachi en daar de drivers vandaan getrokken, tenminste, dat was de bedoeling. De SATA-drivers kunnen tijdens de XP-installatie blijkbaar alleen via diskette worden geladen. En die zit er dus niet in. Ik heb echt geen idee hoe ik dit nu op kan lossen. Iemand suggesties?
- Je kan een externe floppydisk gebruiken
- Of gebruik gewoon even NLite, dan kun je de drivers inbakken in de xp installatie. Handleidingen om dit te doen zijn genoeg te vinden.

• oXygeN
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13-01 20:05

oXygeN

oftewel oxje...

the_scientist schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 21:20:
Als er een schijf van hitachi in zit zegt dat nog niets over de S-ATA controller die er in zit, daar moet je nl. de driver voor hebben. (die is waarschijnlijk gewoon van intel ofzo)

\o/

• the_scientist
Het is gelukt, op een iets andere manier. Een vriend van me vertelde dat het uitzetten van de AHCI in de BIOS (wat het ook moge zijn) het probleem zou moeten tackelen. En warempel: de AHCI uitgezet en de installatie loopt!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:16
Dat klopt. Er is een legacy mode. Ik wil je wel aanraden om nu in Windows de Intel Matrix Storage Drivers te installeren (ik gok dat je een Intel platform laptop hebt) en daarna kun je hem in de BIOS weer terug zetten op SATA als het goed is. Dan krijg je betere prestaties.

Dit topic sluit ik overigens omdat het niet aan de eisen van de CSL voldoet. Deze vraag komt zo ongeveer iedere week wel terug en was ook met de search te vinden dus ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.