[Mac OS 10.5] Verbinding maken met 802.1x eduroam

Pagina: 1
Acties:

• Vighu
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-12 16:17
Zoals vele MBP gebruikers op Hogescholen/Uni`s heb ook ik last van het probleem met het connecten via 802.1x eduroam. Op internet blijf ik op dezelfde tutorials stuiten en ook bij de helpdesk op mijn school vertellen ze me hetzelfde. Maar het probleem blijft nog steeds onopgelost.

Mijn handelingen zijn:
1. 802.1x user profile maken met alleen TTLS geselecteerd op PAP
2. eduroam verbinding toevoegen en mijn inlog gegevens gebruiken
3. certificaate "always trust" selecteren en accepteren.
vervolgens krijg ik een 1 on1 error oid en word ik er weer afgegooid.

Overigens heb ik ook als mijn airport drivers gedelete en opnieuw geinstalleerd toen kreeg ik 1 malig verbinding via eduroam 802.1x om vervolgens weer vanaf het begin verder te gaan met de problemen.

Als er iemand is die weet hoe ik het werkend moet krijgen zou ik het graag horen.

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:44
Ik heb je vraag afgesplitst van het Macbook Pro topic. Specifieke vragen en problemen mogen/moeten in aparte topics :). Zie ook Apple Software & Diensten Beleid.

Deze handleiding zou je op weg moeten helpen: http://blog.raween.nl/han...len-voor-solis-air-8021x/. Voor mij werkte het tenminste uitstekend :)

[ Voor 12% gewijzigd door Hoedje op 03-10-2008 20:15 ]

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• NiteSpeed
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-09 23:58
Bij welke Hogeschool/Uni zit je? Misschien dat iemand hier je kan helpen daarmee dan...

• Raween
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 31-08 10:08
Ace P900 schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 19:52:
Overigens heb ik ook als mijn airport drivers gedelete en opnieuw geinstalleerd toen kreeg ik 1 malig verbinding via eduroam 802.1x om vervolgens weer vanaf het begin verder te gaan met de problemen.
hoi,
volgens mij is er iets mis gegaan met de certificaten. Probeer anders de certificaat te verwijderen (ff spotlighten op sleutelhangertoegang >> zoeken op je netwerknaam) en de handleiding op nieuw uit te voeren.

offtopic:
Bedankt Hoedje, voor het spammen van mijn handleiding :P

[ Voor 6% gewijzigd door Raween op 04-10-2008 00:15 ]

• Beta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online

Beta

Achterhaalt

Okay mijn reactie zal weinig toegevoegde waarde hebben maar toch,

ik zat op HU, en kreeg het via meegeleverd handleiding ook niet voor elkaar. Dus ik is in de aula gekeken wie er allemaal een Apple hadden en daar op af gestapt. Gevraagd of diegene Wireless had gefixed, en of tie mij er mee kon helpen.
toevallig had ik een aardige kerel gevonden en die hielp wel even. De rest van de dag werkte het perfect (h).

Ten kwam ik de volgende dag op school: me macbookje maakte verbinding, maar na een random tijd werd de verbinding verbroken :S. Afijn k heb niet erg lang op die school gezeten.. maar nu bij de HHS heb ik hetzelfde. Me macbook disconnect and reconnect zichzelf random. Met me Dell heb ik nergens last van :P

Naar mijn mening alle mogelijk configuratie's geprobeerd, maar niets helpt. :/
overigens zoek ik geen oplossing want ik gebruik me Dell vaker. Maar misschien voelen mensen met hetzelfde probleem zich nu wat minder eenzaam...

[ Voor 8% gewijzigd door Beta op 04-10-2008 00:36 ]

Today is the past, live in the future.

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:59
Volgens mij moet je ook met PEAP i.p.v. TTLS kunnen verbinden op eduroam. Kan op de TU Delft iig wel.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Vighu
bedankt voor de reacties, ik zit op de Hogeschool Rotterdam en zal maandag weer veen verder proberen met de tips die jullie gegeven hebben. alleen weet ik niet zo goed hoe ik de certificaten kan vinden en verwijderen.

Verwijderd

Ace P900 schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 13:26:
bedankt voor de reacties, ik zit op de Hogeschool Rotterdam en zal maandag weer veen verder proberen met de tips die jullie gegeven hebben. alleen weet ik niet zo goed hoe ik de certificaten kan vinden en verwijderen.
Je certificaten kan je vinden in je keychain/sleutelring (applications/utilities).

Eduroam kan flink irritant zijn met het installeren maar als het werkt ben je tenminste verlost van dat instabiele HRO Open. Succes!

• NiteSpeed
Ace P900 schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 13:26:
Laat ik nou ook op de Hogeschool Rotterdam zitten en eduroam gewoon werkend hebben.

Je hebt nodig:

System profile:
xxxxxxx@hro.nl
wachtwoord
wireless network: eduroam
TTLS - PAP met als ident anonymous@hro.nl

User profile:
Precies dezelfde settings als hierboven

Bij je netwerkinstellingen van eduroam onder Airport stel je eduroam in op 802.1X WEP, username xxxxxxx@hro.nl, en je password

Dat is alles :)

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik zit op het Fontys, kan wel gewoon connecten alleen moet ik iedere keer mijn wachtwoord opnieuw invoeren. Er is geen vinkje waar je kan kiezen om m'n username en wachtwoord te laten onthouden. Iemand hier ervaring mee?

• Vighu
NiteSpeed schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 16:59:
[...]

Laat ik nou ook op de Hogeschool Rotterdam zitten en eduroam gewoon werkend hebben.

Je hebt nodig:

System profile:
xxxxxxx@hro.nl
wachtwoord
wireless network: eduroam
TTLS - PAP met als ident anonymous@hro.nl

User profile:
Precies dezelfde settings als hierboven

Bij je netwerkinstellingen van eduroam onder Airport stel je eduroam in op 802.1X WEP, username xxxxxxx@hro.nl, en je password

Dat is alles :)
Bedankt voor de uitleg maar een ding is er wat misschien de reden kan zijn dat het bij mij niet werkt. Jij hebt het over "xxxxxxx@hro.nl" maar ik zie dat je 7 "x" neerzet wat alleen het studenten nummer is. Maar bij de ICT afdeling waren ze ervan overtuigd dat ik studentnummer.IBB@hro.nl (of andere faculteit) moest gebruiken. Wat heb jij gebruikt?

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Eduroam hè. Hebben Macs wpa_supplicant aan boord Is wpa_supplicant meegeleverd bij OS 10.5 ?
Topic in NOS --> [Hogeschool Utrecht/ Eduroam] wireless aan de gang krijgen

[ Voor 13% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 06-10-2008 01:45 ]

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

• Vighu
Vandaag meteen geprobeerd mar ik blijf de volgende error krijgen:

802.1X Authentication has failed.

802.1X is unable to authenticate. It is possible that the configuration you have provided is invalid. If you are unsure about what configuration to connect with, check with your network administrator.
( Error: 1 on port en1 )

Als iemand hier een oplossing voor weet of kan zeggen wat ik fout doe hoor ik het graag. Ik heb precies de stappen gevolgd zoals NiteSpeed ze beschreef (ik heb mijn stud. nr. gebruikt en de optie stud.nr.IBB in mijn geval).

• Jns1986
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-12 09:30
Ace P900 schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 08:52:
Vandaag meteen geprobeerd mar ik blijf de volgende error krijgen:

802.1X Authentication has failed.

802.1X is unable to authenticate. It is possible that the configuration you have provided is invalid. If you are unsure about what configuration to connect with, check with your network administrator.
( Error: 1 on port en1 )

Als iemand hier een oplossing voor weet of kan zeggen wat ik fout doe hoor ik het graag. Ik heb precies de stappen gevolgd zoals NiteSpeed ze beschreef (ik heb mijn stud. nr. gebruikt en de optie stud.nr.IBB in mijn geval).
Ik heb het zelfde probleem gehad op de FCJ (ook HU), uiteindelijk deed hij het ineens... (gewoon blijven proberen, op een gegeven moment moet je melding krijgen voor de certificaten)

• Vighu
ik krijg ook een melding voor de certificaten die ik dan op "always trust" en dan continue en vervolgens krijg ik dezelfde foutmelding weer

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09-12 13:37

Blonde Tux

<advertisement>

Wordt er alleen een eduroam aangeboden, of ook een onbeveiligde versie?
Zo ja, dan kan je je eigen laten aan medeln bij de ICT met je mac adress [Console: ifconfig -a], zo kan je ook internetten.

Als dat niet mogelijk is, kan je dit ook nog doen:
http://www.eduroam.si/en/...vodila-za-mac-os-leopard/

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

• Vighu
Ik kan op internet via een (open) verbinding maar dan moet ik een popup open houden die mijn authentication om de 255 sec refresht. Dezde verbinding is ook niet erg stabiel vandaar dat ik graag de eduroam 802.1x verbinding werkend wil krijgen maar het ziet ernaar uit dat dit niet gaat lukken.

• NiteSpeed
Ace P900 schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 01:26:
[...]

Bedankt voor de uitleg maar een ding is er wat misschien de reden kan zijn dat het bij mij niet werkt. Jij hebt het over "xxxxxxx@hro.nl" maar ik zie dat je 7 "x" neerzet wat alleen het studenten nummer is. Maar bij de ICT afdeling waren ze ervan overtuigd dat ik studentnummer.IBB@hro.nl (of andere faculteit) moest gebruiken. Wat heb jij gebruikt?
Afbeeldingslocatie: http://xs132.xs.to/xs132/08413/picture_15302.png

User profile stel je hetzelfde in. De ICT weet vrijwel nooit waar ze het over hebben. Absoluut zonder .instituut instellen dus!

• pimsaint
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-12 08:49
Wellicht hoor het niet helemaal in dit topic, maar het leek mij vervelen er het zoveelste nieuwe topic voor te openen.

Ik moet regelmatig op het ROC in Eindhoven zijn (SVICT) en daar hebben ze de volgende gebruikshandleiding voor het toevoegen van een gastaccount op het netwerk: (PDF)

Het lukt mij niet om mijzelf aan te melden met mijn macbook (10.5.5), wellicht moet ik iets doen met het certificaat?

[Crypto.com Visa Card & App] GoT topic

• Vighu
NiteSpeed schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 00:59:
[...]

[afbeelding]

User profile stel je hetzelfde in. De ICT weet vrijwel nooit waar ze het over hebben. Absoluut zonder .instituut instellen dus!
Ok het is nu gelukt door al mijn certificaten en profiles te deleten (het ging vooral om het deleten van alle certificaten). Maar hij doet het nu en iinderdaad zonder.Afdeling!, Bedankt!

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-12 21:26

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

allemaal niet instellen werkt het beste, verbind met het netwerk, en dan vraagt hij een een password. Kies uit dat je een 802.x verbinding hebt en dan automatisch. Vul je user en ww in en hopla klaar :)

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

• manzana
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-12-2022
Heb bovenstaande problemen ook gehad, weliswaar niet met een eduroam netwerk, maar het is wel een 802.1X configuratie (Rijksuniversiteit Groningen). Ik kreeg, zelfs na juiste instellingen, ook de "-1 Error" "802.1X Authentication has failed." Deze ging ook niet weg na verwijderen van de certificaten. Uiteindelijk heeft het verwijderen van de internet plist files bij mij de oplossing geboden. Ik heb toen de volgende plist files verwijderd:

com.apple.internetconfig.plist
com.apple.internetconfigpriv.plist

Te vinden in: \Users\jouwusername\Library\Preferences

(Zou ze voor de zekerheid natuurlijk even backuppen, maar OSX zal nieuwe plist files aanmaken.) Dus mocht het verwijderen van certificates uit de Keychain ook niet helpen, dan kun je dit nog doen.

• astute
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-11 20:25
NiteSpeed schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 00:59:
[...]

[afbeelding]

Net even getest en hij werkt.
Vergeet niet even echt alle oude netwerken als HRO open te verwijderen en je airport even uit en weer aan te zetten.
Zie de http://blog.raween.nl/han...len-voor-solis-air-8021x/ uitleg aan het einde hoe je moet connecten. Dus plusje, en dan "Eduroam" intikken en dan je aangemaakte profiel kiezen.
Anders kiest hij standaard WEP, ookal heb je aangegeven dat hij via beveiligd moet verbinden.

Pickle Rick!

• NiteSpeed
astute schreef op maandag 03 november 2008 @ 12:04:
[...]

Net even getest en hij werkt.
Vergeet niet even echt alle oude netwerken als HRO open te verwijderen en je airport even uit en weer aan te zetten.
Zie de http://blog.raween.nl/han...len-voor-solis-air-8021x/ uitleg aan het einde hoe je moet connecten. Dus plusje, en dan "Eduroam" intikken en dan je aangemaakte profiel kiezen.
Anders kiest hij standaard WEP, ookal heb je aangegeven dat hij via beveiligd moet verbinden.
Of gewoon even je Eduroam verbinding bovenaan je prioriteiten van verbinden plaatsen ;).

Verwijderd

Beste mensen,

Ik zit momenteel op de Hogeschool van Amsterdam en daar hebben ze ook eduroam. Met OSX Leopard lukte internet verbinding nog wel. Maar nu met Snow Leopard krijg ik het niet voor elkaar.

Ik heb al de manieren beschreven die hier staan, en ik heb ook deze gebruikt: http://www.eduroam.si/en/...vodila-za-mac-os-leopard/

Het gaat fout op het moment dat ik in de 802.1X de gegevens heb ingevoerd en ik op configureer druk. Normaal krijg je de melding dat je PAP moet selecteren, maar ik krijg dit:

Afbeeldingslocatie: http://i60.photobucket.com/albums/h17/Erik_v_w/screen-capture.png

Iemand die mij verder kan helpen?

Bedankt en vriendelijke groet, Erik.

• NiteSpeed
Gewoon leeglaten of anonymous invullen. Maakt niet zoveel uit.

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

En misschien TTLS i.p.v. PEAP selecteren als je op configureren klikt :)

[ Voor 4% gewijzigd door Daedalus op 10-09-2009 20:25 ]

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• matinez
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 10 september 2009 @ 14:46:
Beste mensen,

Ik zit momenteel op de Hogeschool van Amsterdam en daar hebben ze ook eduroam. Met OSX Leopard lukte internet verbinding nog wel. Maar nu met Snow Leopard krijg ik het niet voor elkaar.

Ik heb al de manieren beschreven die hier staan, en ik heb ook deze gebruikt: http://www.eduroam.si/en/...vodila-za-mac-os-leopard/

Het gaat fout op het moment dat ik in de 802.1X de gegevens heb ingevoerd en ik op configureer druk. Normaal krijg je de melding dat je PAP moet selecteren, maar ik krijg dit:

[afbeelding]

Iemand die mij verder kan helpen?

Bedankt en vriendelijke groet, Erik.
Kom je van een upgrade installatie of een clean?

• Teak
  • Laatst online: 06-12 22:10
Hier vandaag hetzelfde probleem maar dan op de Hogeschool Rotterdam.

Via een aparte manier een internet connection aangemaakt onder Leopard maar vandaag kon ik het internet connection niet eens opstarten. Kreeg een foutmelding.

Daarna op allerlei manieren geprobeerd verbinding te maken maar niets werkte :(

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-12 09:42
Ik ben ondertussen al een tijdje afgestudeerd maar heb hier ook mee te maken gehad. Om een of andere reden werkte voor mij het verbinden gewoon niet stabiel in Leopard, soms kreeg ik verbinding maar viel die na een minuut weer weg andere keren kreeg ik helemaal geen verbinding.

Ik heb toen onder Leopard altijd de Internet Connectivity.app van 10.4 Tiger gebruikt. Dan werkte alles prima zoals het door school was omschreven en viel m'n verbinding ineens nooit meer weg. Misschien dat je die .app nog ergens op internet kunt vinden, ik heb de app nu in ieder geval niet meer voor jullie in de aanbieding.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Verwijderd

matinez schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 00:09:
[...]

Kom je van een upgrade installatie of een clean?
Ik kom van een upgrade installatie.

In ieder geval bedankt voor de reacties. Ik ga het van de week maar weer is proberen.

• Raween
Hmmz, kl*te! Ik loop nu stage (niet op de campus) dus ik kan de handleiding nu niet aanpassen. Ik heb ook geen zin om speciaal hiervoor helemaal naar de Uithof te fietsen :P
2e Week van oktober komt (waarschijnlijk) de fix :)

• Teak
  • Laatst online: 06-12 22:10
XyritZz schreef op maandag 14 september 2009 @ 14:29:
Ik ben ondertussen al een tijdje afgestudeerd maar heb hier ook mee te maken gehad. Om een of andere reden werkte voor mij het verbinden gewoon niet stabiel in Leopard, soms kreeg ik verbinding maar viel die na een minuut weer weg andere keren kreeg ik helemaal geen verbinding.

Ik heb toen onder Leopard altijd de Internet Connectivity.app van 10.4 Tiger gebruikt. Dan werkte alles prima zoals het door school was omschreven en viel m'n verbinding ineens nooit meer weg. Misschien dat je die .app nog ergens op internet kunt vinden, ik heb de app nu in ieder geval niet meer voor jullie in de aanbieding.
Deze heb ik inmiddels gevonden maar het installeren helpt niet. De gegevens kan ik nergens vinden na installatie en het bestandje geeft dus ook aan "image not found" als ik hem open.

Waarom moet dat eduroam nu zo lastig gemaakt worden :X

• Raween
Ik zit nu op het universiteitsnetwerk, de handleiding werkt nog goed.
Misschien dat je een statisch IP-adres hebt, wat niet werkt.

Snow Leopard heeft bij mij de "Locatie"-instellingen gewist, misschien is dat ook bij jou gebeurd. Kijk ook even of het draadloze netwerk bij je voorkeur netwerken te vinden is.

• gerwinf
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-03 15:43
Even de DNS servers verwijderen. Dan zou het weer moeten werken.

Verwijderd

Wellicht heb je hier iets aan, een handleiding hoe verbinding te maken met eduroam.

http://mac.unimaas.nl/manuals/umnet_wireless_105.html

(Weliswaar van UM, maar zal niet veel verschillen)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2009 15:15 ]

Pagina: 1