Verwijderd schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 17:09:
Het "probleem" is dat de ene server 99% uit de neus staat te eten en de andere alles doet.
De vraag is of het NODIG is om twee DC's te gebruiken.
De server die voor 99% alles doet heeft ook geen belasting van meer dan 2%, zelf 's morgens als iedereen inlogt.
Het ligt er aan. In een kleine organisatie is het niet nodig om een tweede DC te hebben, maar hoe groter de organisatie wordt hoe belangrijker het wordt. Met name voor beschikbaarheidsdoeleinden kan het enorm handig zijn om twee DC's te hebben, zodat je indien nodig de boel kan rebooten, of indien er een probleem is - zoals bijvoorbeeld een kapotte NIC of ander onderdeel - dat niet het hele bedrijf uit z'n neus zit te vreten, want dat kost een hoop meer dan een server die weinig doet.
That being said, je kunt een TWEEDE DC ook heel goed
virtualizeren. Uiteraard niet op dezelfde bak als DC1, maar als DC2 een fatsoenlijke server is, zou je kunnen overwegen deze te her-installeren als member server, en vervolgens met VMWare Server twee of drie andere (lichte) servers te draaien, waarvan 1 een domain controller.
Ik werk zelf in een bedrijf dat letterlijk 24/7 opereert, ook met kerstmis, nieuwjaarsdag, 4th of july (ik woon niet in NL), etc.... en als onze DC1 op zaterdag nacht als ik net een paar pilsjes op heb het begeeft, dan wil ik wel graag dat DC2 gewoon lekker doordraait.
Sterker nog, wij hebben 3 DC's, namelijk ook eentje in een datacenter voor noodgevallen (die zouden we dan op kunnen halen om in een ander gebouw verder te kunnen), en er komt waarschijnlijk een 4e bij onze "off-site printshop" ook voor noodgevallen. (Ons bedrijf moet na een aardbeving of andere ramp vrijwel direct weer verder kunnen op een andere lokatie).
Daar bovenop is het natuurlijk zo dat je je AD info op tape kunt backuppen, maar in de praktijk het restoren ervan meer pijn en ellende is dan je denkt. Als je DC1 in de fik vliegt neemt je DC2 alles over, en kun je op je gemak DC1 gaan herbouwen zonder dat je op zondagmiddag naar je werk moet om er maar voor te zorgen dat het op maandagochtend allemaal weer draait.
Dus JA. Ik raad altijd een tweede DC aan. Maar het kan dus ook een virtuele server zijn die bovenop een andere server draait.