Mogelijkheden Analoge lijn + ADSL + Voip

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 14:33

Impry

Rallymedia.nl

Topicstarter
Ben op dit moment werkzaam op een basisschool en we zijn een beetje aan het kijken naar het bellen via Skype.
Echter zijn er wel een aantal uitzonderingen op een gewone thuissituatie.
Hier even puntsgewijs een schets van de huidige situatie en hoe we het graag zouden zien.
  • [b]Huidige situatie[/b]
  • KPN ISDN-lijn met vaste kosten
  • Tele2 voor de telefoonkosten
  • ADSL van XS4All voor het internet in de verschillende klaslokalen/teamkamer.
  • Alarmsysteem (aan/afmelden van beveiliging) gaat via ISDN
  • 2 draadloze telefoons (via ISDN)
  • [b]Toekomstige situatie?[/b]
  • ISDN-abonnement afsluiten en overstappen op analoge lijn (als backup voor het geval internet niet werkt, school moet gewoon bereikbaar zijn)
  • Analoge lijn voor alarmsysteem
  • ADSL voor het internet via analoog (laten we dan omzetten van ISDN naar analoog, kosten € 75,-)
  • Bellen via VOIP (alleen binnen NL, wordt nooit naar buitenland gebeld, zo wel, dan maar even via analoog)
  • 2 VOIP-telefoons, (moet draadloos zijn en werken zonder dat de PC aan staat)
Dan zit ik met een aantal vragen;
- Klopt mijn bovenstaande situatieschets van de 'toekomstige situatie'? Of zitten hier kronkels in?
- Als school zijnde willen we het huidige telefoonnummer blijven gebruiken, dit kan sowieso met de analoge lijn natuurlijk.
Maar inkomende gesprekken willen we ook wel ontvangen op de VOIP-telefoons. Op welke manier is dit te regelen?
- Als het internet (dus ook VOIP) niet werkt moeten de inkomende gesprekken dus naar het ene analoge toestel in de school, hoe is dit in te stellen?
- Omdat we nu op ISDN zitten kunnen we meerdere telefoongesprekken tegelijk voeren, blijft dit behouden met VOIP?
- Welke telefoontypes zijn geschikt voor de beschreven situatie?
- Is abonnement van Skype goed, of zijn er betere aanbieders?

Al met al hoop ik dat de boel een beetje duidelijk beschreven heb en hoor graag hoe jullie er over denken. 8)

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 17:24
Ik zou een Fritzbox 7140 (2 telefoon aansluitingen) of een 7150 (3 telefoonaansluitingen) nemen. Daar zit een loop-through functie op zodat je gewone analoge gesprekken op dezelfde telefoons binnenkomen. Kortom: je belt uit via voip en je wordt gebeld via de gewone analoge lijn. Je kan daar zelfs nog isdn-apparatuur achter hangen. Inderdaad: analoog signaal-in en isdn-signaal uit over een van de uitgangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:24
Impry schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 15:15:
  • ISDN-abonnement afsluiten en overstappen op analoge lijn (als backup voor het geval internet niet werkt, school moet gewoon bereikbaar zijn)
  • Analoge lijn voor alarmsysteem
  • ADSL voor het internet via analoog (laten we dan omzetten van ISDN naar analoog, kosten € 75,-)
Waarom zo moeilijk doen met ISDN opzeggen, analoge lijn aanvragen en ADSL en alarm om laten zetten? Als het gaat om de maandkosten van ISDN kun je deze beter om laten zetten naar ISDN1. Bijna even duur als een gewoon analoge lijn en je hoeft jnks te doen met je alarm en ADSL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Topicstarter
AtRi schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 15:39:
Ik zou een Fritzbox 7140 (2 telefoon aansluitingen) of een 7150 (3 telefoonaansluitingen) nemen. Daar zit een loop-through functie op zodat je gewone analoge gesprekken op dezelfde telefoons binnenkomen. Kortom: je belt uit via voip en je wordt gebeld via de gewone analoge lijn. Je kan daar zelfs nog isdn-apparatuur achter hangen. Inderdaad: analoog signaal-in en isdn-signaal uit over een van de uitgangen.
De analoge lijn-in willen we puur als backup houden. Dus dat wordt een telefoontje ergens in de hoek van een kamertje. Die wordt alleen gebruikt als internet niet werkt en normaliter dus niet. Normaal gezien moeten de gesprekken dus binnenkomen op de VOIP telefoons, behalve als internet niet werkt. Lukt dat met die Fritzbox?
Verder ziet zo'n Fritzbox er zeker wel goed uit!
Nielson schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 15:59:
[...]
Waarom zo moeilijk doen met ISDN opzeggen, analoge lijn aanvragen en ADSL en alarm om laten zetten? Als het gaat om de maandkosten van ISDN kun je deze beter om laten zetten naar ISDN1. Bijna even duur als een gewoon analoge lijn en je hoeft jnks te doen met je alarm en ADSL.
Het is inderdaad de bedoeling om de kosten wat te drukken, want er is makkelijk geld op te besparen. Want systeem wat er nu ligt is gewoon behoorlijk duur.
Wat zijn dan de voor/nadelen van ISDN1. Als er namelijk een groot prijsverschil tussen zit lijkt me dat je ook wel het nodige moet missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
Impry schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 16:42:
[...]
Normaal gezien moeten de gesprekken dus binnenkomen op de VOIP telefoons, behalve als internet niet werkt. Lukt dat met die Fritzbox?
Dat kan volgens mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:28
Waarom neem je geen VODSL heeft een hogere betrouwbaarheid dan VOIP, want als het internetverkeer wegvalt kan je nog wel bellen :). Daarnaast kan je met VODSL meerdere telefoonsaansluiten en is het compatible met ISDN.

[ Voor 24% gewijzigd door Termi op 03-10-2008 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:12
Mjah, duur.. wat is duur? Een isdn2 lijntje valt bij mij niet onder duur.

2 gelijktijdige gesprekken, lijkt me wel handig. Alarm zit ook al op ISDN.

Wat wil je aan die 17 eur/mnd besparen? Alles over op VoIP / VoDSL zou ik niet aanraden, bereikbaarheid is essentieel (zeker als school, ook al zijn er mobiels zat, je zal maar 112 moeten bellen omdat er iets is op t schoolplein en de lijn ligt eruit). Ja, dan heb je dat analoge lijntje, maar ja, 1 gesprekskanaal en pstn fallback moet je dan wel goed configgen

En wat denk je van een ISDN alarmkiezer vervangen voor een analoge? Dat red je niet met 50 eur, reken 100+ excl arbeid enz.
Verder ga je investeren in extra hardware, toestellen enz terwijl je nu een bewezen betrouwbare oplossing hebt liggen.

Bel je heel veel? Neem dan belvrij, iets van 15 eur/mnd extra. Dan bel je gratis naar alle vaste nrs.
Zoiezo zou ik je alarm inbelnr als voordeelnr opgeven, scheelt weer.

De grootste kosten zullen echter in mobiel bellen zitten, en daarmee schiet je weinig op met voip, dat blijft duur.

Tenslotte nog de risico's... downgraden van ISDN2 naar analoog, met nummerbehoud, en omzetten van ADSL? succes als je dat lukt zonder downtime... ik geef je 5% kans van een succesvol migratietraject.

ISDN1 is een optie, maar dat kost je 50 eur eenmalig. Besparing? 5 eur/mnd ofzo. Dus je bent al een jaar verder voor je dat terugverdiend, en is 2 lijnen, zeker voor jouw toepassing, geen overbodige luxe imho.

Gokje:
Migratiekosten ISDN->PSTN: 75 eur
Analoge telefoonkiezer + monteur: 300 eur
2x decttelefoon: 70 eur
voip-ATA met PSTN fallback: 70 eur

Investering: ruim 500 eur, excl de tijd/moeite die je zelf nog in je voipconfig moet steken en je voipprovider.
Besparing? 5 eur/mnd + iets belkosten. (je houd minstens belbudget a 10 eur)
Risico: tijd geen internet of telefonisch onbereikbaar, kpn en zulke migraties = heeel hard duimen

[ Voor 50% gewijzigd door DJSmiley op 03-10-2008 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
Termi schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 17:35:
Waarom neem je geen VODSL heeft een hogere betrouwbaarheid dan VOIP, want als het internetverkeer wegvalt kan je nog wel bellen :). Daarnaast kan je met VODSL meerdere telefoonsaansluiten en is het compatible met ISDN.
Pas nog een Fritzbox aangesloten met 3 lijnen (voip), werkt perfekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Topicstarter
Thanks voor de reacties!
Termi schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 17:35:
Kende het hele VODSL niet, zal er eens over gaan zoeken.
DJSmiley schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 18:30:
Mjah, duur.. wat is duur? Een isdn2 lijntje valt bij mij niet onder duur.
We zitten nu beetje met de volgende kosten: (schatting)

KPN ISDN-lijn: € 25,- p/m
Tele2 telefoonkosten: gemiddeld dik € 50,- p/m
XS4All ADSL kosten weet ik niet precies, maar die houd je dan toch. Maar zal ook zo'n € 50,- p/m zijn.

Dus dat is toch zo'n € 900,- per jaar exclusief ADSL. Lijkt me dat het wel wat goedkoper kan. Als ik bijv. zie dat een standaard VOIP abbo op Skype € 3,40 per maand is en dan voor zover ik zie onbeperkt bellen. (10.000 belminuten per maand)
Dan komen er natuurlijk nog wel kosten bij van vast nummer e.d.. Maar dan zou ISDN weg kunnen en kom je op € 10,95 KPN abbo-kosten en ongeveer € 10,- per maand aan inbellen voor alarmsysteem.
2 gelijktijdige gesprekken, lijkt me wel handig. Alarm zit ook al op ISDN.
Kun je met VOIP niet meer dan één gesprek tegelijk? Want dat is wel redelijk belangrijk inderdaad.
En wat denk je van een ISDN alarmkiezer vervangen voor een analoge? Dat red je niet met 50 eur, reken 100+ excl arbeid enz.
In het alarm zit al een alarmkiezer die geschikt is voor een analoge lijn, dus dat hoeft alleen maar omgezet te worden.
Verder ga je investeren in extra hardware, toestellen enz terwijl je nu een bewezen betrouwbare oplossing hebt liggen.
De huidige telefoons die er staan zijn wel redelijk aan vervanging toe (slecht reagerende toetsen enzo), dus dat moet toch gebeuren.
De grootste kosten zullen echter in mobiel bellen zitten, en daarmee schiet je weinig op met voip, dat blijft duur.
Hoe bedoel je? Vanaf de schooltelefoon wordt overwegend naar vaste lijnen gebeld (ouders, bedrijven, etc.)
Tenslotte nog de risico's... downgraden van ISDN2 naar analoog, met nummerbehoud, en omzetten van ADSL? succes als je dat lukt zonder downtime... ik geef je 5% kans van een succesvol migratietraject.
Ja, dat blijft altijd lastig met overstappen, maar afgelopen week ook een week zonder internet gezeten, dus we zijn wel wat gewend. :P
Investering: ruim 500 eur, excl de tijd/moeite die je zelf nog in je voipconfig moet steken en je voipprovider.
Besparing? 5 eur/mnd + iets belkosten. (je houd minstens belbudget a 10 eur)
Risico: tijd geen internet of telefonisch onbereikbaar, kpn en zulke migraties = heeel hard duimen
Ik denk dus dat er meer te besparen is dan en de investeringskosten zullen ook niet zo hoog zijn.
Natuurlijk gaat het ook allemaal niet voor niets en zal het ook niet eenvoudig zijn.
Maar omdat we toch nieuwe telefoons moeten en we het gevoel hebben dat de kosten té hoog zijn zaten we te kijken naar een alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Persoonlijk zou ik het zo aanpakken:

DrayTek modempje aan het begin met life-line support.
Deze vangt dan de PSTN calls op en stuurt ze naar alle telefoons aangesloten op je modem.

Nu kun je 1 of 2 telefoons op je modem aansluiten waarmee je standaard via VoIP uitbelt en inkomende calls ontvangt van je PSTN lijn die op beide telefoons overgaan.

Alles geregeld :) En als het internet down is, kun je wellicht nog werken met een 3G-modem als back-up? En je belt automatisch via je PSTN lijn als je VoIP uitzet. ;)

Wat ook nog eens kan, is dat je een goedkoop kabel abo'tje neemt als WAN2. Dan heb je gewoon simpelweg nooit downtime en kan je altijd bellen en internetten. :)

Ik heb het hier exact zo draaien (alleen zonder kabel), en het werkt perfect. 8) (Wel voor een normaal huishouden :+)

[ Voor 12% gewijzigd door MensionXL op 03-10-2008 20:41 ]

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
Wat ik dus zei, maar dan met een Fritzbox. ;) Is volgens mij iets goedkoper. Plus dat ik een Draytek 2700 vga heb gehad, maar daar had ik problemen mee met wlan-wpa security. Kan ondertussen wel opgelost zijn met een firmware-upgrade. Vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Topicstarter
MensionXL schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 20:38:
Alles geregeld :) En als het internet down is, kun je wellicht nog werken met een 3G-modem als back-up? En je belt automatisch via je PSTN lijn als je VoIP uitzet. ;)
Maar stel dat met een Draytek of Fritzbox je internet wegvalt dan werkt de analoge lijn ook niet meer via die kastjes, of wel? En anders kun je toch gewoon de PSTN-lijn direct in het toestel stoppen en dan werkt het weer.
Als internet even niet werkt is het geen probleem, maar het belangrijkste is dat we dan wel gewoon bereikbaar zijn via de PSTN.
Wat ook nog eens kan, is dat je een goedkoop kabel abo'tje neemt als WAN2. Dan heb je gewoon simpelweg nooit downtime en kan je altijd bellen en internetten. :)
Internet is geen must voor het functioneren op school (i.t.t. een bedrijf wat bijv. constant aan het mailen is), dus als we de kosten een beetje willen drukken lijkt het me beter om dat achterwege te laten.

En op de Fritzbox/Draytek kan ik een analoge lijn aansluiten, deze voert het signaal ook door naar alle telefoons.
Maar als ik nu naar buiten wil bellen via internet, dan kan dat niet via de standaard telefoons die er nu staan?
Dus moet ik speciale VOIP telefoons kopen lijkt me? (geen probleem, maar wil alles wel even zeker weten ;) )

[ Voor 14% gewijzigd door Impry op 06-10-2008 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Impry schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 08:53:
[...]

Maar stel dat met een Draytek of Fritzbox je internet wegvalt dan werkt de analoge lijn ook niet meer via die kastjes, of wel? En anders kun je toch gewoon de PSTN-lijn direct in het toestel stoppen en dan werkt het weer.
Als internet even niet werkt is het geen probleem, maar het belangrijkste is dat we dan wel gewoon bereikbaar zijn via de PSTN.
Als je internet wegvalt, dan kun je nog steeds gebeld worden op je PSTN-lijn. Zelf bel je dan ook via PSTN of je stelt in dat je dan geen kiestoon krijgt, dan kom je ook niet voor verassingen te staan. Dit is dan met de Draytek, of dit met de Fritzbox kan weet ik niet.
[...]

Internet is geen must voor het functioneren op school (i.t.t. een bedrijf wat bijv. constant aan het mailen is), dus als we de kosten een beetje willen drukken lijkt het me beter om dat achterwege te laten.

En op de Fritzbox/Draytek kan ik een analoge lijn aansluiten, deze voert het signaal ook door naar alle telefoons.
Maar als ik nu naar buiten wil bellen via internet, dan kan dat niet via de standaard telefoons die er nu staan?
Dus moet ik speciale VOIP telefoons kopen lijkt me? (geen probleem, maar wil alles wel even zeker weten ;) )
Bellen kan gewoon met elke telefoon die er bestaat. Speciale VoIP-telefoons zijn waarschijnlijk die je met een RJ-45 plug in je router stopt. Als je een Draytek/Fritzbox koopt dan zit die SIP-functionaliteit in je modem. :)

Even heel iets anders; als je dan toch kosten wilt besparen en je voornamelijk naar vaste nummers belt, waarom neem je dan geen Voipbuster? Dit kost je 10 euro per 4 maanden en dan kan je onbeperkt naar vaste nummers in Nederland bellen. Tevens kan je ook je eigen caller ID kiezen, mits deze te verifiëren valt. :)

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Topicstarter
Ja, had de site van Voipbuster al door zitten kijken ja en net ook even proeftelefoontje gepleegd met standaard pc-microfoontje. Maar klinkt prima inderdaad.

De kans is best aanwezig dat we gaan bellen via Voipbuster. Kosten ervan zien er prima uit en heb er behoorlijk wat positieve verhalen over gelezen. Maar kende hiervoor eigenlijk alleen Skype, maar er zijn er heel wat meer op de markt.

Wel lekker is trouwens dat er geen nieuwe telefoontoestellen aangeschaft hoeven te worden na aanschaf van die Fritzbox. Of in ieder geval geen dure VOIP-ready-telefoons.

Thanks in ieder geval voor alle informatie en ik post hier nog wel een keertje wat als ik meer info nodig heb. ;)

[ Voor 39% gewijzigd door Impry op 06-10-2008 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
Als je een Draytek of Fritzbox, gebruikt en internet (en dus voip ook), valt uit dan bel je automatisch (als je dat wil) via analoog.
Als je via voipbuster of een van de clonen gaat bellen moet je wel goed je beltegoed in de gaten houden. Ik durf het niet aan om m'n beltegoed automatisch te laten opwaarderen, gezien de reputatie van voipbuster vwb het reageren op mails.
Je kan bijv ook 2 nummers nemen bij budgetphone waar je op gebeld kan worden en op de beide lijnen uitbellen via 1 voipbuster-account, maar wel met veschillende nummerweergaven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Topicstarter
Het telefoonnummer van de school moet wel hetzelfde blijven, dus 2 nummers nemen bij budgetphone heeft weinig nut lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
Ik schetste alleen maar even de mogelijkheden, je kan natuurlijk dat nummer laten porteren.
Maar als je toch maar 1 nummer gebruikt en je wil je analoge lijn houden dan zit dat nummer aan die analoge lijn vast lijkt me. Dan moet je dus wel een Fritzbox of Draytek nemen met "lifeline", dan wordt je gewoon gebeld via analoog en bel je uit via voip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Topicstarter
Ja, klopt ja, dat is inderdaad de planning. Want overal (kalenders, bestanden, etc.) staat het nummer van de school en dat is dus niet iets wat je zomaar wijzigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
Ik weet niet hoe het nu is, maar tot voor kort was het volgens mij onmogelijk om zonder off-line te raken over te stappen van isdn naar analoog met adsl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Topicstarter
AtRi schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 00:16:
Ik weet niet hoe het nu is, maar tot voor kort was het volgens mij onmogelijk om zonder off-line te raken over te stappen van isdn naar analoog met adsl.
Mja, dat moet dan maar even zo zijn. Heb je enig idee over hoe lang dat gemiddeld is?

Edit: Heb zitten kijken, maar lees er weinig positieve verhalen over.
Denk dat ik ga overstappen naar ISDN-1.
Heb ik geen nieuwe splitter nodig, alarmkiezer kan hetzelfde blijven staan en er zit een hele korte overstapperiode in (1 dag).
De kosten van het overstappen zijn al lager (ipv € 75,- voor omzetten ISDN -> Analoog)
Abbo-kosten bij KPN worden ook paar euro per maand lager
Belkosten zijn veel minder omdat we gaan bellen via Internet. Dus kosten van aanschaf Fritzbox zijn zo teruggewonnen.

Heeft iemand enig idee of ik aan XS4ALL nog door moet geven dat het omgezet wordt van ISDN-2 naar ISDN-1?

[ Voor 48% gewijzigd door Impry op 07-10-2008 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Impry schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 08:41:
Heeft iemand enig idee of ik aan XS4ALL nog door moet geven dat het omgezet wordt van ISDN-2 naar ISDN-1?
Nee, daar heeft xs4all niets mee te maken.
Pagina: 1