[Printerinstellingen] doorgeven aan client

Pagina: 1
Acties:

• pkemeling
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-07-2022
Beste mede tweakerts,

Op mijn werk beheer ik een groot aantal Apple werstations (ongeveer 400). De installatie daarvan gaat via images (met Netrestore). Voorheen had ik voor elke lokatie een apparte image in verband met lokale instellingen zoals printers. Niet echt efficient. Onlangs heb ik alle images vervangen voor een enkele en rol ik dmv post-action scripts de lokale instellingen uit. Alles leek te werken, totdat bleek dat wanneer er een heel aantal functies van de printers niet goed werken. Zo wordt bijvoorbeeld de 3e lade en de hoeveelheid geheugen niet herkent.

Na het nodige uitzoekwerk ben ik er achter gekomen dat eigenlijk alle instellingen via de commandline (ik gebruik scripts, dus kan niet anders) te configureren zijn. Zo kun je bevoorbeeld het binaire protocol op TBCP zetten met het commando "lpadmin -p [PRINTER] -o protocol=TBCP" en kun je een 3e lade toekennen met het commando "lpoptions -p [PRINTER] -o HPOption_Tray3=True". So far, so good.

Jammergenoeg is dit ook tot hoe ver het goed gaat. Het binaire protocol op TBCP zetten werkt inderdaad, waardoor er nu bijvoorbeeld transparantie ondersteund wordt. Helaas worden alle opties die met het command "lpoptions" gegeven worden volkomen genegeerd |:( . De opties worden keurig weggeschreven in /private/etc/cups/lpoptions, maar vervolgens worden ze in zowel de normale interface (Systempreferences) als de CUPS webinterface niet overgenomen. Wanneer er in Systempreferences of de CUPS webinterface de opties geconfigureerd worden werken ze uiteraard wel. Erg vreemd is dat het commando "lpoptions -l [PRINTER]" de in de webinterface ingestelde opties probleemloos weergeeft, terwijl het bestand /private/etc/cups/lpoptions leeg is :?.

Nu dacht ik slim te zijn en een work-around te gebruiken. Ik heb op mijn OSX server de printers geinstalleerd en helemaal af-geconfigureerd. Door deze te installeren op de clients hoopte ik dat de instellingen automatisch gedetecteerd zouden worden. Dit gebeurt niet, sterker nog; het type printer wordt (door de client) niet eens herkent.

Aangezien wij Netware gebruiken en iPrint voor Mac ook beschikbaar is, leek dat ook nog een optie. Jammergenoeg ondersteunt iPrint voor Mac geen driver-templates, waardoor ik op deze manier ook vast zit aan de default instellingen.

Mijn uiteindelijke vraag is dus deze:
Hoe stel ik zonder gebruik te maken van de GUI alle opties voor een printer in? Of het nu via OSX server, iPrint of een reeks gescripte commando's op de clients gebeurt maakt niet uit.

Het OS wat ik gebruik op zowel de server als de clients is OS 10.5.5

Alvast bedankt,

Peter

Lord Vaiter

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-02 11:19
Push je niks via WGM naar je cliënts?

[ Voor 7% gewijzigd door Uberprutser op 03-10-2008 16:26 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• tonyisgaaf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Zonder bijdehand te willen doen: heb je ook gekeken in "~/.cups/lpoptions" na instellen van een printer m.b.v. System Preferences? Oftewel, ik neem aan dat je install script onder 'root' draait?

man lpoptions:
~/.cups/lpoptions - user defaults and instances created by non-root users.
/private/etc/cups/lpoptions - system-wide defaults and instances created by the root user.

NL Weerradar widget Euro Stocks widget Brandstofprijzen widget voor 's Dashboard

• pkemeling
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-07-2022
tonyisgaaf schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 00:23:
Zonder bijdehand te willen doen: heb je ook gekeken in "~/.cups/lpoptions" na instellen van een printer m.b.v. System Preferences? Oftewel, ik neem aan dat je install script onder 'root' draait?

man lpoptions:

[...]
Jazeker, daar staat alleen de default printer in.
Ballebek schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 16:25:
Push je niks via WGM naar je cliënts?
Dit heb ik even snel bekeken en zie dat dit wellicht een oplossing biedt. Het lijkt er alleen op dat ik alle clients handmatig moet invoeren; dat is dus 400 macadressen intypen. Aangezien ik daar niet echt zin in heb (en het volkomen belachelijk zou zijn als dit de enige manier is) zou ik het leuk vinden als dit automatisch kan. Echt heel erg thuis ben ik niet in Open Directory, dus het zou goed kunnen dat ik wat over het hoofd zie. Als iemand een link heeft (met een handleiding of een tip) zou ik dat erg op prijs stellen.

Wat misschien ook nog een oplossing is, is het conf bestandje met alle instellingen van de printers naar de clients pushen. Maar aangezien dit niet lpoptions is vraag ik me af welk bestand dit dan wel is.

Lord Vaiter

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-02 11:19
Dit heb ik even snel bekeken en zie dat dit wellicht een oplossing biedt. Het lijkt er alleen op dat ik alle clients handmatig moet invoeren; dat is dus 400 macadressen intypen.
Als je groepen op de server hebt dan kan je ze ook per groep erin zetten?
Hier doe ik het ook per groep.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.