Toon posts:

HD4850 Artifacts

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds 2 dagen een nieuwe videokaart: Sapphire Ati HD4850 PCI-E 512 MB

De dag dat ik hem geinstalleerd deed hij het super, alleen toen ik gisteren mijn computer aanzette zat bij de bootscherm allemaal blauwe artifacts.. ook in windows, games draaien ook ineens niet meer...

Alle drivers gedeinstalleerd en de nieuwstee erop gezet, geen verschil. Hetzelfde met DirectX.

Op internet wordt er gezegd dat het door warmte komt, dit kaartje staat er bekend om dat hij nogal warm loopt..

Ik denk nu persoonlijk dat het daardoor komt en een oorzaak ook mijn voeding is: 350W te weinig is aangezien de fan op deze kaart een aparte voeding krijgt, en mijn vorige niet. Maar is de kaart nu ook naar de knoppen??

Alleen vind ik het zo raar dat hij de eerste dag wel zonder enige problemen draaide, ook wat zwaardere games zoals supreme commander.

Ik ben dus geen computerwizz.......
Ik ga denk ik eerst mijn oude kaart erin stopppen, HIS ATI Radeon X800GT, en checken als de rest van mijn computer nog heel is :S
Als dat zo is denk ik dat ik een nieuwe voeding moet halen...
alvast bedankt!

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:51
Verwijderd schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 10:30:
Ik heb sinds 2 dagen een nieuwe videokaart: Sapphire Ati HD4850 PCI-E 512 MB

De dag dat ik hem geinstalleerd deed hij het super, alleen toen ik gisteren mijn computer aanzette zat bij de bootscherm allemaal blauwe artifacts.. ook in windows, games draaien ook ineens niet meer...

Alle drivers gedeinstalleerd en de nieuwstee erop gezet, geen verschil. Hetzelfde met DirectX.

Op internet wordt er gezegd dat het door warmte komt, dit kaartje staat er bekend om dat hij nogal warm loopt..

Ik denk nu persoonlijk dat het daardoor komt en een oorzaak ook mijn voeding is: 350W te weinig is aangezien de fan op deze kaart een aparte voeding krijgt, en mijn vorige niet. Maar is de kaart nu ook naar de knoppen??

Alleen vind ik het zo raar dat hij de eerste dag wel zonder enige problemen draaide, ook wat zwaardere games zoals supreme commander.

Ik ben dus geen computerwizz.......
Ik ga denk ik eerst mijn oude kaart erin stopppen, HIS ATI Radeon X800GT, en checken als de rest van mijn computer nog heel is :S
Als dat zo is denk ik dat ik een nieuwe voeding moet halen...
alvast bedankt!
Voeding en temparatuur zijn inherent aan elkaar.

Doe je kast eens open, en check of de fan wel draait, zoja, zet er een ventilator naast en kijk of het probleem zich nog steeds voordoet, zonee dan is het inderdaad de temparatuur en moet je wat aan de airflow verbeteren in je kast.

Of je doet de ati fan fix, dus manual je fan instellen.........alleen zal dit niet helpen aangezien het een softwarematige oplossing is en jij al in het bootscherm artifacts hebt.

Mocht je voeding te weinig "juice" leveren, dan lijkt het me sterk dat die in alleen al het bios gaat artifacten, omdat je systeem en al helemaal je videokaart niet op vol vermogen draaien.

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

Verwijderd

Topicstarter
DAnk je voor de snelle reactie!

Fan draait, na installatie heb ik eerst even de kast opgehad om alles direct na te kunnen lopen.
Gisteren ook weer mijn kast open gehad en op die manier geprobeerd geen resultaat.
De artifacts zijn al bij booten, maar ook blijvend in windows, games draaien starten op maar is niet te spelen.
ati fan fix ook geprobeerd, jammer genoeg, geen resultaat.

Het moet dus Voeding en temperatuur zijn, alleen waarom draaide hij de eerste dag dan perfect ..

Betekenen artifacts dat er iets blijvend kapot is?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2008 10:52 ]

• Turismo
Verwijderd schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 10:50:
DAnk je voor de snelle reactie!

Fan draait, na installatie heb ik eerst even de kast opgehad om alles direct na te kunnen lopen.
Gisteren ook weer mijn kast open gehad en op die manier geprobeerd geen resultaat.
De artifacts zijn al bij booten, maar ook blijvend in windows, games draaien starten op maar is niet te spelen.
ati fan fix ook geprobeerd, jammer genoeg, geen resultaat.

Het moet dus Voeding en temperatuur zijn, alleen waarom draaide hij de eerste dag dan perfect ..

Betekenen artifacts dat er iets blijvend kapot is?
dat kan, maar hoeft niet, je kan ook de core en mem van je videokaart even zwaar terugklokken met CCC om te zien of die dan ook artifact, je kan in CCC ook de temparatuur zien in tabje overdrive, wat geeft die aan?

Staan je bios instellingen op default? kan zijn dat je pci-e frequency te hoog staat, die moet of op auto staan of op 100.

Probeer anders eens een ander stekkertje op je videokaart vanuit je voeding (indien dit mogelijk is)

Kan je de kaart met je hand aanraken zonder dat die verbrand, hij zou kamerwarm moeten zijn dus rond de 30 graden in windows.

[ Voor 8% gewijzigd door Turismo op 03-10-2008 10:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb bij de overdrive gekeken en hij geeft 40C aan, goed dus.

Ik zal ook een ander stekkertje proberen.

Kaart is ook vrij koel, hij is warm maar makelijk aan te raken.

Hoe controleer ik de bios instellingen?

Bedankt voor de zeer snelle reacties!

• Turismo
Verwijderd schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 11:05:
ik heb bij de overdrive gekeken en hij geeft 40C aan, goed dus.

Ik zal ook een ander stekkertje proberen.

Kaart is ook vrij koel, hij is warm maar makelijk aan te raken.

Hoe controleer ik de bios instellingen?

Bedankt voor de zeer snelle reacties!
Repeterend op "del" knop drukken als je de computer net aanzet.

Verwijderd

Topicstarter
Gezien de artifacts direct zichtbaar zijn tijdens het eerste bootscherm krijgt de kaart wss. te weinig juice?

Helpt het dan om een ander stekkertje te proberen?

Ik zal de BIOS nakijken

• Turismo
Verwijderd schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 11:24:
Gezien de artifacts direct zichtbaar zijn tijdens het eerste bootscherm krijgt de kaart wss. te weinig juice?

Helpt het dan om een ander stekkertje te proberen?

Ik zal de BIOS nakijken
Wat dan vreemd is dat je pc onder full load gisteren wel gewoon prima deed.

Een ander stekkertje wil nog wel eens helpen, het liefst direct vanuit de voeding.
Vraag me niet waarom, maar heb t wel vaker gelezen, dat problemen zoals dit dan opeens als sneeuw voor de zon verdwijnen (+het is kleine moeite om te proberen).

Ik betwijfel trouwens dat je voeding te kort schiet, tenzij die x800gt het probleem nu ook heeft

Het verschil in stroom verbruik is nagenoeg hetzelfde
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/ati%20x800%20gt_09200580943/8643.png
Afbeeldingslocatie: http://i.neoseeker.com/a/visionhd4850/power.png

[ Voor 19% gewijzigd door Turismo op 03-10-2008 11:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het is inderdaad bizar dat gisteren onder full load van een vrij zware game als supreme commander hij totaal geen problemen gaf.

Ik denk wel dat mijn voeding sowieso aan de magere kant is voor deze kaart >350W ong. 3 jaar oud

*EDIT*
mijn X800GT heeft nooit problemen gegeven, ik moet wel zeggen die had geen aparte voeding nodig, en is een HD 4850 niet zwaarder in stroom gebruik?

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2008 11:51 ]

• Turismo
Verwijderd schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 11:45:
Het is inderdaad bizar dat gisteren onder full load van een vrij zware game als supreme commander hij totaal geen problemen gaf.

Ik denk wel dat mijn voeding sowieso aan de magere kant is voor deze kaart >350W ong. 3 jaar oud

*EDIT*
mijn X800GT heeft nooit problemen gegeven, ik moet wel zeggen die had geen aparte voeding nodig, en is een HD 4850 niet zwaarder in stroom gebruik?
Je hebt wel gelijk dat je nu wel op t randje zit van wat de voeding nog trekt, dus een upgrade naar iets boven de 500w is nooit verkeerd, een goede kwaliteitsvoeding kan jaren meegaan ook naar evt. upgrades.

Maar verklaard niet dat je tijdens de boot al artifacts hebt, dan is het stroomverbruik nihiel.

Je kan de HD4850 niet toevallig bij iemand anders in zijn PC stoppen, en daar testen.
Je hebt de kaart pas 2 dagen, in een winkel gekocht of online??
Als je het in de winkel hebt gekocht, zou ik per direct gewoon teruggaan en het hun laten testen.

[ Voor 8% gewijzigd door Turismo op 03-10-2008 11:59 ]

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:12
Opzich is 350 Watt wel genoeg voor 95% van de game systemen (dus geen 5 raptors in een raid setup met daarnaast een setje 1TB drives), maar hoeveel A zit er op de +12V? Dat is wel belangrijk. Ik gok dat je rond de 15-20A minimaal nodig hebt.

Verwijderd

Topicstarter
online gekocht, maar wel bij een goede zaak.
ik zal dit weekend de kaart in een andere PC stoppen om deze na te kijken.

ik zal een nakijken hoeveel A op de +12V zit. Het zou wel eens weinig kunnen zijn.

ik heb een kast met een fan aan de achterzijde, iemand advies m.b.t. een goede betaalbare voeding?

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Schat, hoe kunnen wij weten of je voeding voldoet aan de hand van enkel je videokaart? Post eerst eens al je specs (moederbord, geheugen, processor). Kijk, als jij een AMD Phenom X4 9950 met een HD4850 werkend probeert te krijgen op een 350w, dan weet ik het resultaat al.

Trouwens, kan je eens een shot maken van je artifacts?
En probeer het underclocken van je GPU eens, wellicht lost het het op.

• Turismo
Verwijderd schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 12:03:
online gekocht, maar wel bij een goede zaak.
ik zal dit weekend de kaart in een andere PC stoppen om deze na te kijken.

ik zal een nakijken hoeveel A op de +12V zit. Het zou wel eens weinig kunnen zijn.

ik heb een kast met een fan aan de achterzijde, iemand advies m.b.t. een goede betaalbare voeding?
Daarvoor kan je in dit topic kijken Welke voeding heb ik nodig? Deel 20

Ik heb zelf al 4 jaar een OCZ modulair Modstream 520w, werkt al jaren goed en alle voltages dik in orde ook al heeft maar 1x 12v rail, tegenwoordig zou ik minimaal 1 nemen met 2x 12v rail.
Voor de rest investeer in een goed merk.

Verwijderd

Topicstarter
Jejking, bedankt voor je hulp.

Ik zal eens de specs op een rijtje zetten, zoals ik zeg ben ik niet een superkenner mbt computers.
Wat ik je nu zo uit mijn hoofd kan vertellen is dat het een 2,0Ghz processor is en ik heb 2gig aan geheugen.
Het systeem is ong 4 jaar oud.

Ik sta voor alles open en verstrek graag alle informatie die nodig is.

ik zal ook eens een shot maken van de artifacts.

Nogmaals bedankt voor alle info,tips en adviezen, ik leer hier superveel van!!!

Turismo,

bedankt voor de link, heel nuttig, en ik zal in het vervolg de zoekfunctie eerste gebruiken...

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2008 12:16 ]

Verwijderd

Ik zou gewoon naar winkel gaan ipv zelf uren lopen ouwehoeren ermee. Artifacts wil ook nog wel eens zeggen dat je kaart rot is, bv dat je videogeheugen kaput is.

Verwijderd

Topicstarter
videokaart is op internet gekocht.

maar ik ga ermee aan de slag, bedankt mensen!!

als het opgelost is zal ik het hier posten!

• NNF
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-05 21:17

NNF

Artifacts hebben altijd te maken met warmte of defect videogeheugen, en niet met een niet toereikende voeding. Dan moet je eerder denken aan spontane restarts, of dat-ie het gewoon helemaal niet doet. ;)

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Klopt wat NNF zegt, toch zou ik beide zaken goed controleren. Ik vond het al een wonder dat een X1900XT werkte op een 300w voeding, en dit is toch wel iets heftiger ;)

Verwijderd

Topicstarter
voeding net bekeken is 350W met 16A op de +12V.

heb mijn vorige kaart X800GT er terug in gezet en geen artifacts.

heb de wartme van de hd4850 op CCC nagekeken en had een stabiele 40C.

Conclusie: kaart kapoet?

• Turismo
Verwijderd schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 13:39:
voeding net bekeken is 350W met 16A op de +12V.

heb mijn vorige kaart X800GT er terug in gezet en geen artifacts.

heb de wartme van de hd4850 op CCC nagekeken en had een stabiele 40C.

Conclusie: kaart kapoet?
Daar ben ik wel bang voor, onderklok het geheugen (gewoon zoveel mogelijk) eens met CCC, en kijk of die artifacts er nog zijn.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-05 23:54

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Ja. Kaart in andere pc is wat winkel doet om dat te verifiëren.

Als hij het daar wel doet gaan ze vast onderzoekskosten rekenen. Dus als je op safe wil spelen stop je hem zelf in een andere computer.

Maar er zijn al talloze garantie topic op got. .

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Topicstarter
retour gegaan, krijg nieuwe toegestuurd. Toppie!

uit voorzorg een Cooler Master RealPower M620 besteld.

+12V1 19 A
+12V2 19 A
+12V3 19 A
+12V totaal 43 A

moet voldoende zijn :)

• Blastpe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:17
Het zou wel verrekt handig zijn als je de specs van de rest van je systeem vermeld. Helemaal als je zegt dat je systeem 4 jaar oud is met 2GHz processor (AMD/Intel?). Intel mobo's met via chipset's (PCIE 1.0) hebben namelijk comptabiliteits met nieuwere (PCIE 2.0) video kaarten welke artifacts veroorzaken.
Overigens zal jouw CPU een behoorlijke bottleneck vormen voor zo'n kaart.

[ Voor 11% gewijzigd door Blastpe op 13-10-2008 12:05 ]

Pagina: 1