Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Sterkere voeding met Molex voor moederbordje

Pagina: 1
Acties:

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:43

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Topicstarter
Hoi Tweakerdtszzz,

Ik heb hier een Moederbordje (WEB-6580) liggen waarvoor ik een minuscule voeding voor moet hebben. Ik heb al flink lopen zoeken naar heel wat meuk, maar kan echt nergens een kant en klare voeding vinden. Ik heb zelf wel ooit een adapter bij een USB>IDE/sATA-kitje gekregen, maar die levert helaas slechts 2A over de 12V en 5V lijn.. dit is (omdat t moederbordje op die voeding wèl constant restart, en op een normale voeding niet) dus te weinig. Nu hoop ik natuurlijk dat ik met 10A wel uit zal komen, maar ik moet dan wel even een aantal aanwijzingen krijgen, gezien mijn elektro-knowledge de afgelopen paar jaren drastisch achteruit gegaan is. :(

Een schema dat ik heb gevonden:
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/62

Dit schema wil ik evt. wel gebruiken, maar ik weet niet of hier ook nog een 5V-lijn langs te leggen is in hetzelfde schema...

Afbeeldingslocatie: http://img82.imageshack.us/img82/120/schemapsumolexik8.jpg

na dit schema echter nader geinspecteerd te hebben blijkt het dat de 78xx-IC's slechts tot 2A aan kunnen...

nu de vraag: hoe los ik dit op, en is het schema (met evt. andere IC's) zo werkend? zo niet, hoe dan wel?

daar naast, in het onderdelenlijstje van CircuitsOnline staan verschillende onderdelen:
* R1, R2 = 0,18 Ω 5 W
* R3 = 2,2 Ω 2 W
* C1 = 22000 µF
* C2, C3, C4, C5 = 1 µF tantaal
* B1 = B80C10000
* T1 = MJ 15004
* IC1, IC2 = 78xx (7812 en 7805 in mijn geval)

(de componenten die bold zijn weergegeven zijn door mij toegevoegd)

Zijn hier nog veranderingen aan nodig, en wat kan ik hieruit opbouwen zodat ik er ook daadwerkelijk straks nog iets van geleerd heb? :P

Nog even voor de duidelijkheid. het moet eigenlijk wel compact (en het liefst ook passief gekoeld) zijn, het moet namelijk voor een PC gebruikt worden met touch-screen die aan de muur hangt voor foto's, klok, agenda, etc...

Ik zou zelf deze dingen ook graag uit willen zoeken, maar heb de kennis helaas niet.. als jullie mij misschien een richting in kunnen schoppen ^^

btw, nog een handig linkje gevonden wat misschien van toepassing kan zijn: http://samenkopen.net/action_products/228396/339093

misschien ook nog handig om te weten dat ik een aantal oude atx-voedingen en nog 1 heel erg minimalistische AT-voeding heb liggen :) (misschien dat daar iets mee te doen is?)

alvast bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door InjecTioN op 03-10-2008 03:50 ]

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
punt 1: Die voeding kan meer als 2A aan (78xx kan trouwens maar tot 1A) Maar de stroom wordt geleverd door T1 niet door de 78xx.

punt 2, dit gaat niet werken, je moet het schema minstens splitsen van juist voor de weerstand. Dus minstens ook R1, R2, R3, T1 ook dubbel uitvoeren.

Je moet trouwens de lijn eens volgen, de uitgang van de 7805, daar begin je. Dan ga je naar rechts daar aan de splitsing omhoog en aan de eerste splitsing terug naar onder. En dan naar links. Zie je wat ik bedoel.

Edit: de grootte van de weerstanden die je van R1 R2 R3 kopieert moeten een andere waarde hebben. Die weerstanden gaan bepalen bij welke stroom T1 gaat geleiden en wanneer die terug spert.

Edit2: Best is gewoon om in jou geval een volledig 2de voeding te maken die op een 2de aansluiting op de tranfo zit. Maar in elk geval zou ik eerst eens gaan opzoeken hoe groot een transfo is die 2x10A moet kunnen leveren. Die gaan op zich bijna even groot zijn als een ATX voeding. Kleinere voedingen worden gemaakt van switchers.

[ Voor 35% gewijzigd door kluyze op 03-10-2008 13:37 ]

Verwijderd

Ik zou toch maar niet de uitgangen 5V en 12V aan elkaar knopen.
Afgezien daarvan:
12V en 5V maken uit 1 trafowikkeling betekent gigantische verliezen(warmteontwikkeling)
Voor 5 Volt zou je trafo(ringkern) 8 V wissel moeten leveren en dan verlies je al ca 50Watt (bij 10Amp belasting) aan warmte in powertor; dit loopt op tot meer dan 120 Watt verlies in jouw constructie.
Dat is dan ook meteen de reden, dat dergelijke voedingen als schakelvoeding gebouwd worden en om zware trafo
uit te sparen, wordt er dan al aan de primaire kant geschakeld met relatief kleine transformator.
Ik zou dus toch echt verder zoeken naar 1 adequate schakelende voeding.

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:43

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Topicstarter
Ik heb nèt van mijn vader een hele mooie oplossing gekregen! hij had nog een oude tulip computer achter een schot staan, en daar zit dus een super kleine AT-voeding in. deze is echt super plat, en geeft volgens de bios van het moederbordje echt perfecte waardes! enige nadeel is dat de schakelaar blijft hangen, maar die heb ik nog wel een liggen :D

in ieder geval bedankt voor jullie hulp!

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI