Toon posts:

De Noctua NF-P12 of de NF-S12 casefan ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik kom er niet uit, ik heb dit als computer:

Coolermaster CM-690

Intel core 2 quad 2.66 Ghz

Gigabyte Geforce 9600 512MB (passieve koeling)

twee harde schijven van 320 GB (Seagate)

Cpu koeler is een Zalmancnps7500 nu op min staan.

Voeding Zalman ZM460b-APS ultra quiet (zit op de onder kant met de fan naar onderen gemonteerd, werkt perfect)

Ik heb niks overgelockt

De videokaart die ik heb, wat is een normale temperatuur ervoor ? en wat is normaal als ik een spel speel ? en waarom is de koeling een passieve koeling ? op me vorige videokaart had ik een zalman fan opgezet (de fabrieks fan vervangen) en je hoorde die totaal niet, deze is veel zwaarder maar heeft een passieve koeling, is dat wel zo slim ?

Ik heb nu als casefans twee Zalman ZM-F3BL Led Case Fan Blauw 120x12
Afmetingen: 120x120x25mm
Snelheid: 1000rpm max 1800
Geluidsproductie: 20.0dB max 32 dbA

Eentje achter, eentje aan de zijkant voor de videokaart, de voorfan is van de case en gezien die integenstelling tot de andere twee casefans die erbij zaten wel rustig is heb ik die laten zitten.

Ze koelen op max goed, de zijfan staat zo dat hij de warme lucht uit de pc haalt, beiden kanten getest en deze manier was de beste, probleem is, teveel lawaai, heel veel lawaai voor een nieuwe pc, en op min komt er weinig lucht uit zo weinig dat me videokaart 20 graden warmer is dan normaal.

Dus ik zit al weken rond te kijken voor een oplossing, nu kwam ik toevallig de casefans van Noctua tegen, de reviews zagen er goed uit, alles, alleen nu zit ik diep te twijfelen tussen deze twee, ik kan maar nergens een goed antwoord krijgen dus heb ik maar me pc specs hier geplaatst hopend dat iemand me kan helpen welke de beste voor me is, wat kan een videokaart aan ? welke fan is beter voor me ? kan de videokaart makkelijk een temperatuur aan zodat ik de NF-S12 kan kopen, of zal ik de voorfan ook vervangen en dat ik dan drie NF-S12 kan kopen ? (de voorfan is zo te merken niet de snelste, volgens de informatie van me case Front :120 mm Blue LED fan x 1, 1200 rpm, 21 dBA).

Noctua NF-S12
http://www.bouweenpc.nl/review/15

Noctua NF-P12
http://www.bouweenpc.nl/review/69

Hoop dat iemand me kan helpen, het is een nieuwe dure pc en ik probeer hem optimaal te maken, ook kwa geluid.

Bedankt.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2008 03:49 ]

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:17
Ik heb 1 NF-S12 fan in mijn machine gehad. Hij is stil en verplaatst mits goed geplaatst lekker wat lucht.

Waarom zeg ik mits goed geplaatst? Nou de fan verplaatst wel maar "duwt" de lucht niet echt. Zodra er een filter of rooster voor of achter zit is de airflow per direct dramatisch.

Zelf heb ik nu alle casefans vervangen door Scythe S-Flex 120mm fans (de 1600 rpm versie omdat ik toch een fancontroller heb) en die functioneren hier naar behoren en stil, alleen jammer dat mijn videokaart niet stil is :P

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

0,0% met CM te maken, dus even verplaatst richting TCO

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Vet dat je BEP gebruikt als reviewwebsite! :)

Anyway, ik heb die casefans gereviewed. De NF-P12 koelt duidelijk beter dan de NF-S12

Welke fans mij ook erg bevallen en ik erg geschrokken van was zijn fans van Xilence. Die maakten slechts iets minder lawaai dan de fans van Noctua en toch koeler ze beter. Hoe een simpele goedkope fan als Xilence dit heeft weten te maken is voor mij onduidelijk, ik weet allen dat voor de prijs van een Noctua fan je er twee van Xilence kunt kopen, soms wel drie! Bekijk de review even, misschien kan je er wat mee. http://www.bouweenpc.nl/review/72

Als je daarvan niet overtuigd bent zou ik de NF-P12 kopen.

Verwijderd

Topicstarter
BFmango schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 10:17:
Vet dat je BEP gebruikt als reviewwebsite! :)

Anyway, ik heb die casefans gereviewed. De NF-P12 koelt duidelijk beter dan de NF-S12

Welke fans mij ook erg bevallen en ik erg geschrokken van was zijn fans van Xilence. Die maakten slechts iets minder lawaai dan de fans van Noctua en toch koeler ze beter. Hoe een simpele goedkope fan als Xilence dit heeft weten te maken is voor mij onduidelijk, ik weet allen dat voor de prijs van een Noctua fan je er twee van Xilence kunt kopen, soms wel drie! Bekijk de review even, misschien kan je er wat mee. http://www.bouweenpc.nl/review/72

Als je daarvan niet overtuigd bent zou ik de NF-P12 kopen.
Bedankt

Er staat:
Bij een rotatiesnelheid van 1300 tr/min ontwikkelen ze 21.2 dB(A) aan geluid terwijl ze dan 40m3/h verplaatsen.

De NF-P12:
19,8 dB(A). bij een toerental van 1300 rpm, 92,3 m³/h.

Is de NF-P12 dan niet beter ? meer dan 2 keer meer luchtverplaatsing en ook nog eens stiller, de review laat zien dat hij 1 graden meer laat koelen en 1,2 meer lawaai maakt, of zie ik iets over het hoofd ? :)

Weet ook iemand hoe warm normaal me videokaart mag kan worden als ik een ''zwaar'' spel speel ? :)

Verwijderd

Topicstarter
Hallo BFmango ? :$

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Sorry, druk weekend!

Uhm, de NF-P12 is op papier inderdaad beter. De luchtverplaatsing is inderdaad het dubbele en de geluidsproductie scheelt ook. Je kunt het in de praktijk wel horen, maar je gaat van beide niet wakker liggen. Ik heb ook geen idee waarom die Xilence fans bij mijn review toch ook beter koelden, maar dat is juist het leuke aan reviews; we doen die zodat we de theorie bij de praktijk kunnen zetten, al blijkt dat het soms niet zo werkt.

Als je niet om die paar euro geeft zal ik als ik jou was ook de NF-P12 kopen.

Verwijderd

Topicstarter
BFmango schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 21:40:
Sorry, druk weekend!

Uhm, de NF-P12 is op papier inderdaad beter. De luchtverplaatsing is inderdaad het dubbele en de geluidsproductie scheelt ook. Je kunt het in de praktijk wel horen, maar je gaat van beide niet wakker liggen. Ik heb ook geen idee waarom die Xilence fans bij mijn review toch ook beter koelden, maar dat is juist het leuke aan reviews; we doen die zodat we de theorie bij de praktijk kunnen zetten, al blijkt dat het soms niet zo werkt.

Als je niet om die paar euro geeft zal ik als ik jou was ook de NF-P12 kopen.
Kwaliteit is voor mij belangrijker dan geld dus dan ga ik maar voor de NF-P12 :) want zo te lezen heeft de NF-S12 last van als er obstakels (roosters, harde schijf er deels voor) zitten dus daar heb ik dan weinig aan, te lage luchtverplaatsing dus.

• scorched
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-01 15:00

scorched

Maximum Overdrive

andere optie zijn de fans van antec, produceren op max wel wat geluid maar zijn regelbaar dmv een klein schakelaartje, maar wel een max luchtverplaatsing van 134 m³/h

• Rutger Mulder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-11-2025
Kijk anders een op www.silentpcreview.com voor reviews.

Ik zelf heb de noctua P12 voor de stilte en omdat deze een beter lager hebben (6 jaar garantie), maar daar betaal je ook voor. Veel fans hebben een sleeve bearing en die zijn wat meer slijtage gevoelig bij hoge temps en als je ze in bepaalde posities hangt. Ik ben verder erg tevreden over deze fans, heb er 6 van in mijn case hangen.

Je zou de Scythe S-Flex SFF21F (1,600 RPM) ook kunnen overwegen. Deze is erg stil als je hem met een fancontroller op 7Volt (890 rpm) zet, maar kan ook erg goed koelen op 12Volt met 1600 rpm. Het beste van beide werelden :). Hij is erg pupolair op silentpcreview en is één van de recommend fans.

• G3lderland
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-03-2021
Hier ook nog een leuke roundup met Scythe en Noiseblocker: http://www.dexgo.com/inde...3&rubrik=Hardware&seite=6

[ Voor 5% gewijzigd door G3lderland op 07-10-2008 15:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal !

Ik ben voor de Noctua NF-P12 gegaan, zal ze in een van de komende dagen testen gezien ik het moederbord regelding niet goed krijg (voorfan staat veels te laag en hoe wat waar in de bios kom ik niet uit), dus ik moet nog bekijken of ik ze aan het moederbord of op de voeding aan ga sluiten.

Verwijderd

Topicstarter
Reactie wat later dan geplanned (ook paar dagen later gekocht) maar er kwamen wat dingen tussen (verbouwing van kamer etc) dus ik heb ze pas twee dagen geleden erin gedaan, ik ben nog niet klaar met het testen maar tot nu toe gaat alles goed, de Noctua fans op vol hoor je eigenlijk alleen de luchtverplaatsing, de fans zelf niet, de koeling gaat goed, zit bij alles beneden het normale, ik ga een van de komende dagen ze testen met de L.N.A.

Ik laat de zijkantfan naar buiten blazen, net als bij de vorige casefan maakt hij meer geluid als hij naar binnen blaast en maakt hij ook alles warmer behalve de videokaart waar hij voor hangt, die word koeler, maar omgekeerd zit die bij normaal gebruik nog steeds onder de normale temperatuur dus dat gaat goed.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb alle drie de casefans nu al twee dagen met de L.N.A.aangesloten, gaat goed, nog minder geluid en de temperatuur is maar een klein beetje omhoog gegaan behalve de passief gekoelde videokaart heeft een redelijk hogere temperatuur tijdens een spel maar is nog steeds redelijk koel voor zijn doen.

Ik raad de Noctua NF-P12 aan :)
Pagina: 1