Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

Topicstarter
we hadden hier vanavond discussie of je met laarzen aan zou verdrinken. Mijn mening: het is knap onhandig met die laarzen en je zal er eerder mee verdrinken omdat het irritant zwemt. Anderen: nee het feit dat ze vollopen is de reden. Ik: nee, want dan tel je het gewicht van zeg 2x 1 liter er bij op en dat is vrij in contact met de buitenwereld (ook water).

volgens mij kun je het reduceren naar: als je in het water dobbert en je trekt volgelopen laarzen aan, zink je dan?

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lijkt me niet. Het is wel klote zwemmen en het zal ongetwijfeld veel drag veroorzaken, maar dan heb je het denk ik ook wel gehad.

Het volume aan water wat er in kan lopen is geen factor volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Je zou de laarzen zelfs kunnen gebruiken om juist te drijven als je ze ondersteboven houd en er een beetje aan gaat hangen :)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet als ze al onder water zijn geweest natuurlijk :+

Heeft een rubber laars eigenlijk van nature / eigen dichtheid drijfvermogen?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2008 01:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nobby
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:01

Nobby

Nuts!

Verwijderd schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 01:44:
Niet als ze al onder water zijn geweest natuurlijk :+

Stuur het op naar mythbusters ;)

From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Verwijderd schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 01:44:
Geen onderbouwing, maar aangezien jij het specifiek over rubber hebt, en vrij veel rubber blijft drijven gok ik van wel.
Rubber wat in laarzen zolen gebruikt wordt is volgens mij redelijk poreus, zolang dit lucht bevat zal hij volgens mij blijven drijven.

Op een gegeven moment wordt afaik al het lucht vervangen door water en dan gaat de algemene zwaarte ( wat is die term toch ) ervoor zorgen dat rubber zwaarder is dan water en zinkt het uiteindelijk toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het gewicht van die twee keer één liter is zelfs geen issue, want dat 'gewicht' voel je niet gezien waterdruk alzijdig is als de laars is ondergedompeld.

Ten overvloede nog maar eens (archimedes is blijkbaar niet meer goed gekend tegenwoordig)

Als je een laars vasthoudt en laat vollopen met water voel je uiteraard die, ik zeg maar iets, 2 kg van een volgelopen laars.

Diezelfde laars, vol onder water, is alzijdig omgeven door hetzelfde fluidum. Dus druk uitgeoefend op de zool van binnenuit (een volle laars) wordt gecompenseerd door druk op dezelfde zool van onderuit (omgevend fluidum)

Meer zelfs: die laars weegt gewoon nog 'gewicht van laars-gewicht van water die hetzelfde volume inneemt als de laars' (alleen maar de materie rubber). Aangezien rubber lichter is dan water gaat de laars drijven. (archimedes dus)

Nu, als je ze aanhebt zal het uiteraard lastig zwemmen zijn, je kan je voeten moeilijker bewegen en het veroorzaakt meer weerstand, maar aangezien het duidelijk gaat over het effect van volgelopen laarzen: nee, geen invloed dus.

Laat is het zo zeggen, als je een emmer vult met water weegt die 10 kg. Als je met die gevulde emmer in een zwembad gaat staan, emmer helemaal ondegedompeld, hoeveel 'zwaar' is die dan nog? Had je zelf gemakkelijk kunnen achterkomen natuurlijk.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2008 02:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:33

crisp

Devver

Pixelated

Die laarzen zijn natuurlijk wel 'blokken aan je been' als het om zwemmen gaat. Boven water blijven doe je toch voornamelijk op beenkracht en niet op armkracht. Aan de andere kant lijkt het me toch niet lastig om die laarzen eenmaal te water uit te krijgen, of zou dat juist wel de crux zijn?

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je benen een stop vormen in de laars dan heb je een hydraulisch slot / onderdruk als je snel probeert de laars te bewegen nadat ie langzaam is volgesijpeld. Rustig aan en je moet ze wel uit kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UDuckling5
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-12-2021

UDuckling5

Nachteend

Als ik me niet vergis is (was) het voor een of ander zwemdiploma verplicht een baantje met laarzen te zwemmen. Wanneer je hierdoor per definitie verdrinkt lijkt me niet dat ze het zouden gebruiken in de les.

Flap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_stickie
  • Laatst online: 12-03 02:46
UDuckling5 schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 09:32:
Als ik me niet vergis is (was) het voor een of ander zwemdiploma verplicht een baantje met laarzen te zwemmen. Wanneer je hierdoor per definitie verdrinkt lijkt me niet dat ze het zouden gebruiken in de les.
om een reddersbrevet te krijgen moet je oa 200m zwemmen in open water met kleren (en dus ook schoenen, maar niet persé laarzen). Als ik het me goed herinner natuurlijk :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UDuckling5
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-12-2021

UDuckling5

Nachteend

Nu weet ik het weer. Die baantjes is inderdaad met schoenen, niet verplicht laarzen. Maar er is ook een stukje dat je in het water je zware jas, etc uit moet doen, en dat is wel verplicht met laarzen. En omdat je die dan toch bij hebt deed iedereen dat baantje met laarsjes aan :)

Empirisch gezien gaat het dus gewoon. :+

Flap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

UDuckling5 schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 09:53:
Empirisch gezien gaat het dus gewoon. :+
Omdat het vrijdag is....

Nee, dit is dus geen goed bewijs. Alleen degene die niet verdrinken zullen je dus vertellen dat het mogelijk is.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AKA_ACE
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

AKA_ACE

The true Marx...

(overleden)
Uit eigen ervaring...

Schoolslag gaat niet omdat de laarzen als rem werken, je trekt jezelf onderwater...
Watertrappelen gaat ook niet om dezelfde reden.

Borstcrawl daarintegen gaat weer wel maar dankzij dezelfde remmende werking kom je geen meter vooruit maar kom je om een of andere reden wel weer boven water.

Hoe dan ook, als je met kaplaarzen in het water valt zorg je het best dat je die krengen zo snel als mogelijk uit krijgt. En dat gaat niet zo maar, geloof me.
Een paar minuten bezig geweest om ze uit te krijgen.
Stukje borstcrawl om boven water te komen, etteren om er eentje uit te krijgen, je zinkt weer door je getrappel, stukje borstcrawl om weer boven te komen, verder etteren etc etc...
Die krengen zuigen zich echt vast om je voet als je eraan gaat trekken/duwen.

Ik dacht echt dat ik aan het verzuipen was, minder prettige ervaring...

[ Voor 4% gewijzigd door AKA_ACE op 03-10-2008 10:39 ]

Gezocht: low-stakes cashgame pokerspelers uit regio Rotterdam voor een wekelijks cashgame, DM mij voor info...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-02 22:17
leuk_he schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 10:02:
[...]

Omdat het vrijdag is....

Nee, dit is dus geen goed bewijs. Alleen degene die niet verdrinken zullen je dus vertellen dat het mogelijk is.
Als een hele klas 10-jarige koters (waaronder ikzelf) zonder problemen met dikke winterjas, wollen trui en laarzen aan kunnen zwemmen zou ik dat - hoewel anekdotisch - wel zeker als bewijs zien. (Ik moest dat voor mijn B-diploma doen, overigens.)

[ Voor 5% gewijzigd door Grijze Vos op 03-10-2008 11:13 ]

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:39
Vroeger reddendzwemmen diploma gehaald. (12 jaar oid, weet niet meer precies.) Dat was wat regenpak en rubberen laarzen aan. Je moest dan een baantje zwemmen geloof ik met alle kleren aan. En ook watertrappelen. Ook nog je laarzen uittrekken en ondersteboven onder je oksels stoppen zodat je bleef drijven.

Allemaal zulk soort dingen. Zwemmen met laarzen is inderdaad knap lastig maar goed te doen.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

leuk_he schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 10:02:
Als er überhaupt lui zijn die het overleven, is het dus per definitie mogelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mboy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-06-2024
Uit eigen ervaring bij de reddingsbrigade: daar moest ik 10+ banen zwemmen met regenpak en rubberen laarzen aan. Het zwemt niet zo prettig, maar verzuipen zul je er niet van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met ingehouden adem kan je zelfs blijven drijven op je rug zonder iets te doen (benen zakken wel naar beneden), even snel uit- en inademen en je kan weer even verder. Golven mogen dan wel niet te hoog zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:41

franssie

Save the albatross

zoals opgemerkt gaat zwemmen redelijk goed (zelf ook getest met vol zeilpak en laarzen). En zolang je in het water ligt heb je geen last van al dat water ... totdat je uit het water wilt klimmen, dan zijn al die kilo's wel lastig en dat kan net het verschil zijn tussen jezelf wel of niet uit het water krijgen. Lukt dat niet dan verzuip je alsnog door onderkoeling - dus je kan verdrinken door je laarzen/zeilpak ook al kan je ermee zwemmen en beter proberen uit te trekken omdat je er inderdaad beter op kan drijven.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

Topicstarter
maar, no offence, alle randzaken ten spijt: natuurkundig zink je dus niet door volle laarzen? Ik zie veel empirische zaken die allemaal interessant zijn maar dat zijn geen antwoorden op de vraag.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Jazzper schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 11:19:
maar, no offence, alle randzaken ten spijt: natuurkundig zink je dus niet door volle laarzen?
Nee. Water zweeft in water.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-09 14:20
Ik heb overlevingszwemmen gehad, als je het over kaplaarzen hebt, is het heel simpel.

Trek ze uit, houd ze boven water, laat ze leeglopen en doe ze ondersteboven onder je oksels met zool omhoog en je hand over het loopvlak heen :Y)

Zwemmen met kaplaarzen is k*t, maar ik zonk NIET als een baksteen naar beneden ofzo. Het is alleen wat slomer als normaal.

edit:
Spuit 11:

Met Maverick:
Maverick schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 11:37:
Vroeger reddendzwemmen diploma gehaald. (12 jaar oid, weet niet meer precies.) Dat was wat regenpak en rubberen laarzen aan. Je moest dan een baantje zwemmen geloof ik met alle kleren aan. En ook watertrappelen. Ook nog je laarzen uittrekken en ondersteboven onder je oksels stoppen zodat je bleef drijven.

Allemaal zulk soort dingen. Zwemmen met laarzen is inderdaad knap lastig maar goed te doen.

[ Voor 44% gewijzigd door LinuX-TUX op 06-10-2008 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:14

Tjark

DON'T PANIC

met zeilen eigenlijk altijd geleerd: als je tenminste 2 van de onderstaande 3 items draagt, dan 'moet' je een zwemvest aan:

- zeiljack
- zeilbroek
- laarzen

Met laarzen aan zwemt niet lekker omdat ze meestal bij je kuiten open staan (ruimte hebben) en ook vaak bij je voeten ruimer zitten. Er komt veel meer water in te zitten.

Maar met alleen laarzen aan verdrinken? Nee, denk 't niet.

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudjewee
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-08 21:09
Als de laarzen zijn volgelopen met water, dan moet je de extra massa van dat water ook meenemen, dit kost je veel extra kracht. Omdat je als je zwemt je voeten juist goed moet kunnen bewegen, zullen de laarzen voor veel weerstand zorgen, blok aan het been is een goede omschrijving hiervoor.

Het is niet zo dat de laarzen je naar beneden zullen trekken, het water in de laars weegt evenveel als het water buiten de laars, de dichtheid van het materiaal zelf zal niet significant veel invloed hebben op de trekkracht naar beneden.

Als je in het water dobbert en je trekt je laarzen aan, dan zul je als je een beetje kan zwemmen, niet zinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Str1ngS
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-11-2022

Str1ngS

Boe!

Tjark Verhoeven schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 15:24:
met zeilen eigenlijk altijd geleerd: als je tenminste 2 van de onderstaande 3 items draagt, dan 'moet' je een zwemvest aan:

- zeiljack
- zeilbroek
- laarzen

Met laarzen aan zwemt niet lekker omdat ze meestal bij je kuiten open staan (ruimte hebben) en ook vaak bij je voeten ruimer zitten. Er komt veel meer water in te zitten.

Maar met alleen laarzen aan verdrinken? Nee, denk 't niet.
Sowieso moet je tijdens zeilen (imo) een zwemvest aan. Als je buiten bewustzijn het water in valt (door een klap van de giek oid) dan blijf je in ieder geval nog drijven. Dat staat los van wat je op dat moment draagt.

En net zoals meerdere mensen hier heb ik tijdens zwemles ook met laarzen aan moeten zwemmen, en nogmaals: Het is wel kut, maar je zinkt er niet door.

TnI 4 Life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mutatie
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Ik ben weleens met laarzen het water in gesprongen, gaat best hoor, enkel wat zwaarder trappen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Mutatie op 07-10-2008 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb mijn zwemdiploma's ook met (kinder)laarzen gehaald. Je wilt echter niet met van die gigantische laarzen zwemmen, dat is echt loodzwaar omdat je liters extra water moet verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mutatie
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 15:57:
Ik heb mijn zwemdiploma's ook met (kinder)laarzen gehaald. Je wilt echter niet met van die gigantische laarzen zwemmen, dat is echt loodzwaar omdat je liters extra water moet verplaatsen.
Een volwassene heeft natuurlijk ook meer spierkracht dus komt het in verhouding op hetzelfde neer imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Jazzper schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 01:36:
we hadden hier vanavond discussie of je met laarzen aan zou verdrinken. Mijn mening: het is knap onhandig met die laarzen en je zal er eerder mee verdrinken omdat het irritant zwemt. Anderen: nee het feit dat ze vollopen is de reden. Ik: nee, want dan tel je het gewicht van zeg 2x 1 liter er bij op en dat is vrij in contact met de buitenwereld (ook water).

volgens mij kun je het reduceren naar: als je in het water dobbert en je trekt volgelopen laarzen aan, zink je dan?
Als je het gewicht van 2x1 liter opeens bij je voeten erbij hebt maakt t , gezien je in het water bent, niet uit voor je totaalgewicht aangezien de dichtheid van het water binnen en buiten de laars gelijk is.

Wat wel is, is dat het een stuk moeilijker zwemmen wordt doordat je voeten zwaarder zijn, a is immers F/m, je hebt dus meer kracht nodig te zwemmen.

Of je er ook echt aan verdrinkt lijkt me moeilijk te stellen dat hangt van de zwemmer af ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als het nu mooi weer was geweest had ik het even voor je getest , laarzen aan en in zwembad springen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:55

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Verwijderd schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 15:57:
Bij 1 van mijn reddingszwemsurvivalzwem diploma's moest ik met die groene laarzen zwemmen, weet ik hoeveel jaar geleden. Het is gewoon mogelijk, ze drijven, maar makkelijk is het echt niet. Nu weet ik alleen niet hoe dit zit met de versterkte (rubberen?) zolen, die flinke zwarte rand.

Maar, als je een 'trekkende' beweging maakt werken ze eigelijk de verkeerde kant op, je trekt je lichaam eigelijk onderwater ipv je benen omhoog. (kan me nog herinneren dat het dus bij iemand wel wat fout ging, die raakte in paniek). ga je op je rug of blijven je met je armen zwemmen (benen recht naar beneden stil) kan je ook gewoon wegzwemmen.

(vergelijk het een beetje met een emmer onderwater die je omhoog trekt. Het lukt wel, maar zet je teveel kracht (zonder ergens op te leunen), trek je jezelf naar de emmer ipv emmer naar jou).

[ Voor 11% gewijzigd door SinergyX op 07-10-2008 16:14 . Reden: survival, niet redding :) ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Pagina: 1