Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 276198

Topicstarter
hallo allemaal

ik ben bezig om een oude pc met windows 98 om te zetten naar windows XP. het probleem in dat de DVD-speler in deze pc het niet meer goed doet en geen dvd's meer doet starten. nu heb ik hier nog een andere speler liggen maar nu heb ik deze aangesloten ipv de kapotte speler, maar de nieuwe speler wordt niet gevonden door de pc wat kan ik hier aan doen?

-de speler krijgt wel stroom want de lade gaat open en dicht
-de speler is master

alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-07 23:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ah, dat heb ik in een ver verleden ook eens gehad met W98, alleen dan met een CD-brander die niet herkend wilde worden. Bij deze dus een klein sprankje hoop :)
Check allereerst even je BIOS. Staat ie daar wel goed in? Je zegt dat de DVD speler master is...zitten er nog meer apparaten aan de IDE-kabel en hoe zijn die gejumperd? Misschien dat een BIOS-update iets helpt.
Bij mijn zag het BIOS het zaakje wel gewoon Het installeren van 98 Second Edition lostte bij mij uiteindelijk het probleem op. Ik weet niet welke versie van 98 je hebt, maar als je 1st edition hebt zou ik eens kijken of ik de second edition ergens nog te pakken kon krijgen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:06

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Je doet er waarschijnlijk ook verstandig aan, om rechtstreeks vanaf die cd te booten na de post..
Vanuit Windows `98 installeren heeft geen voordelen :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastian433
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 26-07 22:39
als je gebrandde dvd's erin doet moet je ze met die oudere dvdstations je brander waarmee je deze dvd's brand bitsetten op dvdrom anders lezen die je dvd's niet.
Je moet soms drivers in de config.sys laden om het werkend te krijgen in 98, en dan is het vaak wel even zoeken welke het goed doet.

Ik vind het wel jammer dat ze niet in 1999 meteen die windows 98 hebben afgeschaft en voor iedereen over zijn gegaan op windows 2000 professional.... 64 mb ram minimaal erin, werkt goed. ik weet de licentiecode van windows 98 nog steeds uit mijn hoofd omdat ik het zo ongeveer om de week opnieuw moest installeren omdat het zo slecht was/is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
bedankt allemaal voor de snelle reacties

@The Eagle

nou ik heb de windows 98 SE

de harde schijf zit ook aan die dikke witte kabel, dit is toch die IDE-kabel :$

ik heb geprobeerd om het pinnetje van master te veranderen maar nu heb ik hem ergens op staan en dan vraagt ie naar de driver maar hoe zou ik die moeten installeren zonder speler :S

@Michael Knight
Hoe wil ik dat doen met een kapotte dvdspeler :P

@bastian433
het is niet mijn pc maar van iemand die hem bij elkaar heeft geraapt en maar wat gerommeld heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Anoniem: 276198 schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 13:32:
bedankt allemaal voor de snelle reacties

@The Eagle

nou ik heb de windows 98 SE

de harde schijf zit ook aan die dikke witte kabel, dit is toch die IDE-kabel :$

ik heb geprobeerd om het pinnetje van master te veranderen maar nu heb ik hem ergens op staan en dan vraagt ie naar de driver maar hoe zou ik die moeten installeren zonder speler :S

@Michael Knight
Hoe wil ik dat doen met een kapotte dvdspeler :P

@bastian433
het is niet mijn pc maar van iemand die hem bij elkaar heeft geraapt en maar wat gerommeld heeft
Je hebt het toch over meerdere spelers?!
Zodra je die andere tijdens de post te zien krijgt, moet je zo kunnen booten met een cd`tje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Michael Knight schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 14:33:
[...]

Je hebt het toch over meerdere spelers?!
Zodra je die andere tijdens de post te zien krijgt, moet je zo kunnen booten met een cd`tje.
ik heb er 1 in de pc zitten maar die doet het niet meer, en die andere wil ik erin zetten maar deze wordt niet gevonden door mijn pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Anoniem: 276198 schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 14:37:
[...]

ik heb er 1 in de pc zitten maar die doet het niet meer, en die andere wil ik erin zetten maar deze wordt niet gevonden door mijn pc
Dus die doet het niet op CS, SL of MA?
Dan is die drive ook brak, vrees ik.

Verder heb je geen extra drivers nodig voor een dvd drive in Windows 98. Data bekijken/openen kan altijd... voor dvd films heb je wel weer bepaalde codecs nodig :)

Misscien kun je anders de setupbestanden kopieren naar je harde schijf en vervolgens vanaf diskette de setup starten?

Andere oplossing: setup draaien op een andere pc en voor de eerste boot in xp de harde schijf overzetten naar je oude `98 systeem :)

[ Voor 9% gewijzigd door Michael Knight op 03-10-2008 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-07 13:50

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

OH >> OM

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
laat me de vraag anders stellen

hoe krijg ik bij windows 98 een dvdspeler aan de praat als deze niet in het scherm staat bij Deze Computer

De speler is niet kapot want ik heb hem geprobeerd in mijn eigen pc met windows XP
De lade van de speler gaat wel open en dicht dus hij krijgt stroom
Ik heb alle 3 de slots geprobeerd (master, slave en CS)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:44

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

config.sys en autoexec.bat al bekeken of daar CD-drivers worden geladen zoals de MSCDEX.EXE

Heb namelijk een vermoeden dat het euvel zit in het DOS-gedeelte van je PC i.p.v. het Windows-gedeelte. Aan de andere kant; als de nieuwe speler in de BIOS ook niet wordt gezien, kan het wel eens zijn dat 'ie defect is of de PC te oud om te ding ever te herkennen.

[ Voor 28% gewijzigd door MAX3400 op 03-10-2008 17:33 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MAX3400 schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 17:32:
config.sys en autoexec.bat al bekeken of daar CD-drivers worden geladen zoals de MSCDEX.EXE

Heb namelijk een vermoeden dat het euvel zit in het DOS-gedeelte van je PC i.p.v. het Windows-gedeelte. Aan de andere kant; als de nieuwe speler in de BIOS ook niet wordt gezien, kan het wel eens zijn dat 'ie defect is of de PC te oud om te ding ever te herkennen.
config.sys en autoexec.bat is dit wat er moet opstarten staat? zo ja, hier staat de speler ook niet bij!
ik denk niet dat de bios te oud is want het moederbord is een pentium 3 (ik weet het wel oud moet toch niet super oud :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Reset het BIOS eens volledig en zet de herkenning van de drives op auto.

De HD moet trouwens master zijn en de DVD slave.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0X55AA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05-2023
Lijkt me dat de nieuwe speler een 80-ader kabel nodig heeft, ipv die oude kabels.

Sommige spelers worden dan niet herkend of werken slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neobahamuth
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

Heb je een drive letter toegekend aan de nieuwe DVD-speler?

BBQBBQ 2OpendeurdagLED Cat Feeder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Neobahamuth schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 17:56:
Heb je een drive letter toegekend aan de nieuwe DVD-speler?
nee hoe doe ik dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 17:40
Ik zie het probleem niet.

Als je de DVD speler hebt aangesloten, en hebt ingesteld in de BIOS dat hij vanaf de DVD moet booten, dan heb je toch helemaal niks met Win 98, drivers en andere ongein zoals autoexec.bat te maken ? 8)7 :?

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 03-10-2008 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ThinkPadd schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 18:14:
Ik zie het probleem niet.

Als je de DVD speler hebt aangesloten, en hebt ingesteld in de BIOS dat hij vanaf de DVD moet booten, dan heb je toch helemaal niks met Win 98, drivers en andere ongein zoals autoexec.bat te maken ? 8)7 :?
ik heb hem volgens mij niet in de BIOS ingesteld ik weet niet hoe dat moet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-07 23:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Om even het e.e.a. van mijn voorgangers onderuit te halen :P

Na het omzeten van de jumper vraagt windows kennelijk om de drivers. Dikke kans dat hij hem nu ineens wel gezien heeft (aangezien het nu door de jumpering wel goed gaat op de IDE kabel - ja dat had je goed gezien :) ) en er dus de drivers voor wil installeren. De drivers die ie zoekt zijn ws. de IDE-drivers. Kan me namelijk niet herinneren dat er een specifieke win98 driver was voor iedere DVD / CD-speler.
Vervelende voor jou is echter wel dat je je win98 IDE drivers op je win98 installatiecd hebt staan...en dat wordt wat lastig met een weerbarstige DVD-driver :+
Wat je even kunt proberen is om, als ie om de drivers vraagt, de optie om zelf een pad aan te geven te pakken en dan in de windows\system32 map te gaan kijken. Met een beetje mazzel staan ze daar gewoon en pakt ie ze dan gewoon :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 17:40
How to Set BIOS to Boot from CDROM

En waarom moeilijk doen met drivers voor Windows 98 als je dat er toch af gooit en XP installeert ?

Je hebt toch niks meer met Windows 98 nodig?

[ Voor 69% gewijzigd door ThinkPad op 03-10-2008 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Hij kan sowieso niet op de drive komen :)

Ik zou nog even de kabels controleren (heb je nog een 80aderige ide kabel liggen).
Staat alles in het BIOS goed ingesteld? (DISABLED in BIOS betekent geen herkenning bij post :) )

Pagina: 1