Apparatuur oorzaak kapotte VGA-poort?

Pagina: 1
Acties:

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:52
In februari begaf de VGA-poort van mijn laptop het. Er werd wel een extern scherm herkend door de drivers, maar het beeld op het externe scherm bleef zwart. "No signal" stond er dan ook.

Oké, kan gebeuren. Laptop was gerepareerd en deed het goed tot augustus. Exact hetzelfde. Vanwege vakantie van de winkel bracht ik hem vorige maand (2 september) weg. Nu krijg ik vandaag mijn laptop terug. Ik blij, ik test de VGA-poort en hij werkt. Mooi. Vervolgens ga ik op de bank voetbal kijken met mijn laptop, en neem mijn laptop naar beneden.

Nu wil ik zojuist mijn externe scherm aansluiten, en je raadt het al: weer exact hetzelfde probleem. Laptop herkent wel het scherm, maar mijn externe scherm krijgt geen signaal.

De eerste keer ging mijn laptop kapot na het aansluiten van een LCD tv, de andere twee keren na het aansluiten van mijn externe monitor. Je zou kunnen gokken dat zowel de VGA-kabel die aangesloten is op de LCD tv als de VGA-kabel die aangesloten is op de externe monitor kapot zijn, en op de één of andere manier mijn VGA-poort 'opblazen'. Aan de andere kant betwijfel ik dit ten zeerste, want ik heb ook een normale, vaste computer vaak genoeg op beide monitoren aangesloten toen mijn laptop weg was ter reparatie, en deze hebben het dan ook altijd gewoon goed gedaan.

Ik snap er dus echt helemaal niks van. Waar kan het aan liggen? De enige verklaring die ik kan bedenken is dat ik tot drie keer toe ben opgezadeld met een hele brakke VGA-poort. Maar dan nog, hoe kan een VGA-poort zomaar kapot gaan? Iemand enig idee? Ik niet.

Alvast bedankt voor het meedenken. ;(

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:25
Welk type + merk laptop gaat het hier om?

Heb je de apparatuur op een geaard stopcontact aangesloten voor zover dat mogelijk is?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-04 22:27
Enige wat ik kan bedenken is dat er een statische ontlading gebeurt tussen je laptop en het scherm waarop je die aansluit, en op die manier kan je idd wel je VGA poort opblazen. De kans daarop is kleiner als de laptop uitgeschakeld is bij het aansluiten (voortaan niet hot-swappen dus), ook als je lader geaard is kan het aansluiten van de lader dit probleem misschien voorkomen.
Dat het met je vaste PC wél goed gaat, is omdat die net als het scherm wat je eraan hangt geaard is, daardoor kan geen statische lading opgebouwd worden tussen de 2.

[ Voor 9% gewijzigd door naftebakje op 02-10-2008 22:34 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:52
Het gaat om de Compal HEL80.

De stopcontacten zijn inderdaad niet geaard, maar maakt dit echt zoveel uit? Ik doe inderdaad hotswappen (wel altijd eerst terugschakelen naar alleen het laptopscherm), maar ik heb dit voordat hij de eerste keer kapot ging ruim een jaar op dezelfde manier gedaan.