Windows Server 2008 MultiProcessor not Supported 0x0000003E

Pagina: 1
Acties:

• hvannieu
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 03-12-2025
Hallo Allemaal,

Heb een nieuw systeem aangeschaft, waarop ik Windows Server 2008 Enterprise x64 wil gaan draaien.

Probleem:
De installatie geeft onderstaande STOP error:
0x0000003E: MULTIPROCESSOR_CONFIGURATION_NOT_SUPPORTED It indicates the multiprocessor configuration is not supported. For example, not all processors are at the same level or of the same type. There might also be mismatched coprocessor support.

Heb de installatie wel met een processor kunnen uitvoeren, maar na plaatsen tweede processor start Windows Server 2008 niet meer op.

Bijgaand de hardware specificaties:
Moederbord: Asus Server DSBV-DX
Processoren (2x): Intel Xeon 5420 (2,50 Ghz, 1333 Mhz, 12M cache, LGA771)
Geheugen (2x): Kingston 4GB DDR2 (2x2GB) PC5300 ECC CL5 (KVR667D2E5K2⁄4G)
Raidcontroller: Areca ARC-1222 8-Port SAS RAID Controller

Geprobeerde oplossingen:
  • Asus BIOS update naar laatste release.
  • Nieuwe download + installatie windows server 2008 (betreft geen productie omgeving - alleen voor test doeleinde)
  • Controle of de processoren echt wel het zelde zijn (Level zegt mij niet zoveel en heb ook geen idee waar ik dit kan nakijken). Controle als volgt uitgevoerd: In de BIOS -> Main -> System Information -> Processor Information: staan precies de zelfde processoren alleen met een ander ID/uCode.
  • Diverse instellingen geprobeerd aan te passen (BIOS -> Advanced -> Advanced Processor Options -> Multiprocessor Specification -> van 1.4 naar 1.1 gezet. Overigens geen idee wat hiermee bedoelt wordt of wat de concequenties zijn. :?
  • Google gezogt naar oplossingen. Krijg alleen maar de melding dat de processoren niet van het zelfde Level/Type zijn.
  • Microsoft gebeld, heb ik een support contract nodig of € 290,- betalen voor hulp. :(
-

Heb echt geen idee meer in welke hoek ik het moet zoeken :/ 8)7 , dus hoop dat één van jullie mij verder kan helpen.

Alvast bedankt.

Groeten,

Hugo

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zie je op de processor zelf ook dezelfde code staan?

Ik zou sowieso even met je leverancier contact opnemen, servert moet toch ook getest zijn voordat 'ie werd afgeleverd? Of is het een zelfbouw?

[ Voor 58% gewijzigd door Aikon op 02-10-2008 20:24 ]

• hvannieu
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 03-12-2025
Aikon schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 20:23:
Zie je op de processor zelf ook dezelfde code staan?

Ik zou sowieso even met je leverancier contact opnemen, servert moet toch ook getest zijn voordat 'ie werd afgeleverd? Of is het een zelfbouw?
Reactie:
Betreft zelfbouw. De leverancier had per ongeluk de passieve versie geleverd, dus zit nog te wachten op de active versies van de processoren. Krijg dus over ongeveer één week andere processoren. Kan er op de CPU zelf iets anders staan? Heb er nu toch een buiten me kast liggen, hier staat het volgende op:
Intel (M) (C) '06 E5420
Intel (R) Xeon (R)
SLBBL Costa Rica
2.50GHZ/12M/1333
3823A754
Ben bang dat ik straks met de actieve processoren (welke dus alleen een ventilator hebben ipv coolblok) de zelfde problemen hou.

[ Voor 11% gewijzigd door hvannieu op 02-10-2008 23:19 ]

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Tja, wat staat er op de andere?

In principe is het verschil enkel de ventilator die er wel of niet bij zit, maar goed, wellicht is er toch een heel klein ander verschil.

Gewoon een weekje met 1 draaien, je kan altijd die 2e erbij zetten later.

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Het enige wat ik me zo 1-2-3 kan bedenken is dat er toch een klein verschil zit tussen de twee aangeschafte processoren. Ik heb het zelf ook wel eens gehad met een zelfbouw server, twee Xeon 3.2 Ghz processoren besteld (dit was in 2006) en een mainboard, en bleek dat de processoren exact dezelfde Mhz hadden, exact dezelfde FSB, etc.... alles was zo goed als hetzelfde, behalve ergens 1 nummertje op de processor waaruit bleek dat de ene processor uit een andere productie-serie kwam, die een paar maanden ouder was.

Ik heb nog weinig ervaring met Windows Server 2008 op systemen, dus als het iets Windows 2008 specifiek is moet ik je het antwoord schuldig blijven.

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

CMPXCHG8B CPUs in Non-Intel/AMD x86 Compatibles Not Supported is eigenlijk het enige MSKB artikel wat een beetje naar de richting wijst waar je het in kan zoeken - en die had je al gevonden.

De processoren zouden dan niet MP compatible zijn met elkaar.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
alt-92 schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 21:58:
CMPXCHG8B CPUs in Non-Intel/AMD x86 Compatibles Not Supported is eigenlijk het enige MSKB artikel wat een beetje naar de richting wijst waar je het in kan zoeken - en die had je al gevonden.

De processoren zouden dan niet MP compatible zijn met elkaar.
OT:
Artikel wat je geeft is wel erg uit het stenentijdperk, in het artikel staat dit artikel alleen geldt voor:
• Microsoft Windows NT Server 4.0, Terminal Server Edition
• Microsoft Windows NT Server 4.0 Standard Edition
Maar dat had zelf natuurlijk al gezien

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

offtopic:
duh.. waarom denk je dat ik "artikel wat een beetje naar de richting wijst" schrijf? :P

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:16
Voor de geïntereseerden, ik had net hetzelfde probleem met een proliant ml350 g5.
Systeem was al +-2 weken operationeel met 1x Xeon 5410 (QC 2.33Ghz 1333Mhz 2x6MB L2).
Gisteren stak ik 2de processor bij (zelfde type Xeon 5410).
Windows 2008 Std (x64) wou niet meer booten, nog voor het tonen van het opstart balkje (de groene voor 2008) reboote de server al. Starten van de Windows Setup CD gaf bovenstaande 0x0000003E foutmelding.

Na nader onderzoek blijken er 2 steppings in omloop te zijn van de Xeon 5410 de C0 en de E0.
Meer info hieronder:
http://ark.intel.com/cpu.aspx?groupId=33080

Na het plaatsen van een 2de processor met identieke CPU als de eerste al aanwezig, starte het systeem terug perfect op !
Pagina: 1