Geschil met Telfort: contract afkopen? andere opties?

Pagina: 1
Acties:

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-01 14:33

janklp

FortyTwo Capital

Topicstarter
Helaas zit ik weer met ellende thuis met Telfort. Een 'korte' samenvatting van wat er gebeurd is, wellicht dat jullie me in deze kunnen helpen.

Sinds 28 februari 2008 ben ik klant bij Telfort. Dit bleek later een grote fout te zijn. Het internet deed het opzich redelijk, de telefoon echter niet. Om de paar dagen lag de telefoonverbinding eruit welke enige tijd later alleen opnieuw te activeren viel door middel van het herinstalleren van de router. Hier is ook een aantal maal contact over geweest met de helpdesk, deze wisten het ook niet en zeiden dat het binnenkort wel opgelost zou zijn. Nu lag de telefoon de laatste maanden er steeds vaker uit, soms wel 3 dagen. Zelf ben ik wel redelijk thuis in de routers en ik durf te zeggen dat dit een signaalprobleem is bij Telfort.

Aangezien Telfort niet nakomt wat het moet doen, namelijk een deugdelijke telefoon en internetverbinding leveren, heb ik besloten een aangetekend schrijven richting Telfort te sturen. Ik heb de situatie uitgelegd en netjes verteld dat ik graag van het contract durende tot 28 februari 2009 af wil. Drie weken later nog geen reactie op het aangetekende schrijven, dus de brief nogmaals aangetekend verstuurd. Vervolgens na 3 weken nog een keer (alle bonnetjes zijn bewaard gebleven.) Na de 3e brief kreeg ik een redelijk standaard brief terug van een meneer dat opzeggen pas op 29 februari 2009 mogelijk is en dat voor problemen contact gezocht moet worden met de Helpdesk. Deze man is tot 2 maal toe aangetekend aangeschreven maar zonder reactie.

Uiteindelijk heb ik besloten de automatische machtiging in te trekken om zo wellicht iemand te spreken te krijgen die meer kan vertellen dan die vrij tamme en dom klinkende (no offence) helpdesk medewerkers. Vervolgens contact gezocht met de consumenten geschillencommissie om een zaak te kunnen beginnen tegen Telfort. Die meneer vertelde dat het beter was om gewoon alle betalingen te doen zodat jij zelf nooit schuldig bevonden kan worden aan iets. Per direct de blokkering van de machtiging ingetrokken en de rekening alsnog (op tijd) betaald. De geschillencommissie gaat er een zaak van maken, dit kan echter 3 maanden duren.

Nu komt het vervelende, vandaag een brief ontvangen van Telfort met de mededeling dat het internet wordt is omdat er niet betaald is. De lijn wordt geblokkeerd en zal pas op 29 februari worden vrijgegeven. Alle abonnementskosten worden gewoon afgeboekt en andere mogelijke kosten ook. Uiteraard meteen op hoge poten weer eens de klantenservice gebeld, helaas lag het betalingssysteem er vandaag uit en moest ik morgen terugbellen. Voor de duidelijkheid, het internet werkt momenteel nog wel evenals de telefoon.

Wat is nou wijsheid in deze zaak? Ik ben eigenlijk van plan voor te stellen om het contract tot februari gewoon af te kopen en Xs4all met monteur te nemen, als Telfort de lijn vrijgeeft. In die tijd kan de geschillencommissie aan de zaak werken om zo alle gemaakte kosten inclusief gebruik van de mobiele telefoon te declareren. De medewerker daar kon ons vertellen dat Telfort vast en zeker zou willen vermijden dat het tot een zaak komt en ergens in het proces zou willen schikken.

Ik zou het erg waarderen als iemand hier goede raad heeft. Super bedankt!

Verwijderd

Het gaat Telfort om het geld, dus als je voorstelt het contract af te kopen zullen ze daar zeker wel op ingaan denk ik.

Verder concludeer ik uit jouw verhaal dat Telfort in gebreke blijft. Volgens de wet moet je hiervan de wederpartij op de hoogte stellen (heb je gedaan) en kan je eisen dat het euvel binnen een redelijke termijn wordt verholpen (heb je een termijn genoemd?). Het intrekken van de automatische incasso was wat te voorbarig; je kan als de tegenpartij het probleem niet verhelpt binnen de gestelde termijn, de overeenkomst ontbinden (zeker als je 3 aangetekende brieven hebt verstuurd zonder dat er een degelijke reactie op kwam). Dit behoor je ook schriftelijk (aangetekend!) te doen en pas dan is het moment aangebroken dat je de automatische incasso terugdraait mochten ze nog iets afrschrijven. Voor dit alles is geen tussenkomst van de rechter verreist.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2008 19:38 ]

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Topicstarter
Hartelijk dank voor je reactie. Even reageren op de puntjes:
- Telfort op de hoogte stellen van het in gebreke blijven is gebeurd idd.
- Telfort op de hoogte stellen van het in gebreke blijven is ook gedaan.
- Het intrekken van de incasso was te voorbarig, maar is wel dezelfde dag weer gerepareerd.

Er hoeft inderdaad geen tussenkomst plaats te vinden. Alleen heb ik ook de nodige kosten gemaakt door het bellen naar de helpdesk, het niet bereikbaar zijn en dergelijke. Tevens wil ik die resterende maanden niet betalen. Telfort levert een slechte dienst, ik wil ze daar niet zo gemakkelijk mee laten wegkomen.

Maar betalen en vervolgens 3 maanden later met de geschillencommissie in actie komen lijkt jou dus plausibel?

Verwijderd

Maar betalen en vervolgens 3 maanden later met de geschillencommissie in actie komen lijkt jou dus plausibel?
Geschillen commissie is in principe altijd een goede mogelijkheid, mits Telfort daarbij aangesloten is. Ik weet niet hoelang een zaak duurt bij hun maar je kan het altijd proberen. De vraag is echter of je dan wel gewoon moet betalen. Als je 3 dagen per maand geen internet hebt is het onredelijk om het gehele maandbedrag niet te betalen. Heb je 13 dagen geen internet en telefoon dan wordt het al een ander verhaal.

Als je wil kan je het ook op een rechtszaak aan laten komen wegens tekortkoming in de nakoming (Art. 6:74). Je hebt bijna alle officiele paden bewandelt (melden van het gebrek, in gelegenheid stellen te repareren en het in gebreke stellen) waardoor je mijn inziens een sterke zaak hebt. Als het goed is ziet Telfort dat ook in en zullen ze, als je ze nogmaals belt en een manager te spreken krijgt, enige vorm van compensatie aanbieden.

Je zegt in het gesprek dat je nu al een tijdje (precieze aantal dagen aub) geen werkende verbinding hebt, je Telfort daarvan op de hoogte hebt gestelt en dat een oplossing vanuit Telfort achterwege blijft. Je stelt dat dit tekortkoming in de nakoming is en zal de overeenkomst per direct moeten ontbinden en daarbij de gemaakte kosten (het bellen naar de helpdesk, dagen zonder internet en telefoon) terugvorderen tenzij Telfort met een passende oplossing komt en dan het liefst gelijk iets concreets via de telefoon. Als het mogelijk is, neem het telefoongesprek op.

Doe dat morgen even en meld hier dan even wat ze te vertellen hadden.

ps. over een uurtje edit ik deze post even met wat wetsartikelen, moet nu even weg.

Wetsartikelen die van toepassing zijn:

Art. 6:74 BW (telfort is verplicht de schade te vergoeden TENZIJ de tekortkoming niet aan hun toe te rekenen is)
Art. 6:81/82/83 BW (vertelt wanneer iemand in verzuim is)
Art. 6:86 BW (je hoeft nakoming niet te accepteren als men geen vergoeding betaalt voor de voor jou onstane kosten)

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2008 00:09 ]

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05:09

Croga

The Unreasonable Man

Ik weet niet hoe het tegenwoordig gaat natuurlijk maar toen ik een jaar of 4 terug een soortgelijk geschil met Planet Internet had heb ik gewoon XS4all aangevraagd en die is ook gewoon aangesloten. Ik kon toen dus zowel via XS4all als via Planet Internet (beiden ADSL) het internet op.... De dreiging van het blokkeren van de lijn is wellicht een beetje meer dan ze kunnen waarmaken?

Verwijderd

Croga schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 21:18:
Ik weet niet hoe het tegenwoordig gaat natuurlijk maar toen ik een jaar of 4 terug een soortgelijk geschil met Planet Internet had heb ik gewoon XS4all aangevraagd en die is ook gewoon aangesloten. Ik kon toen dus zowel via XS4all als via Planet Internet (beiden ADSL) het internet op.... De dreiging van het blokkeren van de lijn is wellicht een beetje meer dan ze kunnen waarmaken?
In principe zou dat moeten kunnen, maar dan betaal je natuurlijk wel dubbele abonnementskosten. Het kost je echter minder moeite dan een rechtszaak en je kan een installateur laten komen van XS4ALL die alles netjes aan sluit.

Verder heb ik mijn bovenstaande post ge-edit. Ik wil je als afsluiting zeggen dat een rechtszaak het laatste middel moet zijn wanneer je er echt niet uitkomt of wanneer je veel voldoening haalt uit een eventuele positieve uitspraak. Het beste is nog altijd aansturen op coulance, maar laat wel weten dat je weet wat je rechten zijn en dat je nu toch echt een oplossing wil.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:05

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Janusz schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 18:09:
De geschillencommissie gaat er een zaak van maken, dit kan echter 3 maanden duren.
Ik heb zelf 2x de geschillencommissie moeten inschakelen, waar de eerste keer er nog dezelfde week werd gereageerd, is het de 2de keer wel tot een hoorzitting gekomen. Dit laatste gebeuren nog geen maand nadat ik de zaak aangekaart had bij de commissie.

Heb je geen kabel internet mogelijkheid? Deze zijn relatief ook goedkoop (naja, niet voor 20 euro denk ik, maargoed) en je zit niet met mogelijke storing of problemen met aansluiting bij andere partij als telfort dwars gaat zitten.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Topicstarter
@kingofthievesNL: bedankt voor je input. Ik ga morgen een medewerker van de klantenservice bellen met dit geschil en kijken wat ze zeggen. Waarschijnlijk valt hun mond open en wordt je schriftelijk doorverwezen naar het hoofdkantoor. Dit is al meerdere malen gebeurd zo las ik op internet.

@ SinergyX: helaas is er in deze uithoek van de Achterhoek geen kabelinternet ter beschikking. Anders had ik die optie zeker overwogen, op mijn studentenkamer heb ik ook @home en dat werkt prima en nauwelijks storing (misschien 1 dag per jaar).

Het meest waardeloze van dit alles is toch wel het resetten van het modem. Dat vind ik persoonlijk niet zo erg maar mijn moeder kan dit niet als ik niet thuis ben. Daar moet je toch soort van tweakert voor zijn.
Pagina: 1