Videokaart voor digitaliseren?

Pagina: 1
Acties:

• Twanjo
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-11-2019
Ga binnekort een nieuwe pc voor iemand samenstellen, die hem wil gaan gebruiken voor videoberking. De meeste hardware kom ik wel uit, maar zit nog even in de knoop met de videokaart. Ben hier niet zo in thuis , maar misshien heeft iemand raad.

De pc gaat vooral dienen om oude vhs tapes en 8mm bandjes te digitaliseren. Dus niet voor hd en 3d bewerking. Ook heeft hij nus dus een digitale camera met dv bandjes die hij er aan wil kunnen hangen en dan die films simpel bewerken.

Ik weet dat er heel veel mogelijkheden zijn om vhs tapes te digitaliseren. Met gewone stand alone dvd recorders en nog legio van die apparaatje die je aan je pc kan hangen en je al voor 5 tientjes hebt. Maar ik heb toen op een video-form gevonden (die ik nu niet meer kan vinden) dat je beter een goede videokaart aan kan schaffen, wil je echt goed resultaat boeken en het beeld en het geluid gelijk hebben lopen. Dit was echter nog in het agp-tijdperk.

Wie kan mij vertellen waaar ik op moet letten bij het aanschaffen van een kaart voor deze doeleinden?

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Op een tvkaart zit meestal s-video in met audio, kan je met elk programma opnemen en opslaan.
Dv-bandjes gaan meestal via firewire.

[ Voor 17% gewijzigd door Soldaatje op 02-10-2008 18:01 ]

• TrekDude101
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-08-2024
op een moderne videokaart zit geen input (ik weet ook niet of dat vroeger wel zo was) dus zal je iid een tvkaart of een speciale videocapturekaart moeten kopen

• Twanjo
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-11-2019
Ja oke dat snap ik allemaal.

Maar waar zijn die dure capture kaarten dan voor nodig? Weet nog in het agp tijdperk dat die dingen super duur waren. Maar daar hebben we dus niks aan in deze pc?

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Die hebben RGB input en tv kaarten alleen s-video.
Ik heb ook gezocht naar tvkaarten met scart RGB of VGA input maar die bestaan niet.
S-video is prima te doen ik heb het zelf vergeleken met RGB op mijn tv en er is geen waarneembaar verschil.

Voor VHS zou je eventueel ook nog kunnen uitwijken naar composite maar die heeft wel degelijk zichtbare storing.