Toon posts:

Nieuwe pc wil maar niet starten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na alle FAQ's en topics lig ik er nu helemaal uit. :?

Ik he het volgende aangeschaft:
Antec 650 W voeding
HD 4870 1024 MB videokaart
2x 1Gb DDR3-1333 Kit (Ultra versie)
core 2 duo E8500
MSI X48C platinum

Ik wil toch nog even wat opties horen voordat ik wat ga terug sturen. Heb op het moment geen idee waar het nu aan ligt.

Ik heb het systeem gebouwd volgens het boekje maar als ik hem start krijg ik geen beeld en start de pc elke keer na 4 seconden weer op. Geprobeerd met minimale voeding maar geen resultaat. Twee DDR2 bankjes van een maat geprobeerd en alle ventilatoren draaien in dit geval ook maar geen beeld of wat dan ook. Hij reboot nu niet.

Als ik er 1 van de DDR3 in stop blijft hij ook rebooten maar dan zie ik heel even het MSI beginscherm voorbij flitsen. Wanneer ik alle geheugenbankjes er uit laat reboot hij niet en blijft de ventilator ook mooi met een constant toerental draaien. Echter heb ik nu geen beeld of toetsenbord. Wel zie ik in alle gevallen de lichtjes van het toetsenbord en de muis flitsen.

In een van de gevallen heb ik het opstartscherm van MSI gezien waar ik de bios in kon gaan maar kon ik het toestenbord niet gebruiken. Ook heb ik een van de twee voedingen van de kaart los getrokken. Toen gaf het scherm wel aan dat de GPU een voeding miste en starte hij met CTRL ALT DEL opnieuw op.

Wie weet er raad en hoor je zonder intern geheugen je BIOS in te kunnen?

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Minimale voeding? Met rebooten van tijd tot tijd lijkt op te zwakke voeding of niet goede voedingslijnen. Je pc is wat zwaarder uitgevoerd, en testen gaat ook met meer zekerheid met beste voeding, minimaal 500 W A-merk of 600 W b-merk. Met goede voeding zit je meteen goed en zal het minder snel booten omdat voeding sterk genoeg is.\
Je mag niet grenzen zoeken met voeding. Stabiltieit begint dus eerst met je voeding. Zorg dat ie meer dan genoeg stroom levert én stabiel is.

Zonder geheugen kom je echt nergens, ook geen bios.

650 W Antec is goed. Vervolgens mag er ergens geen verkeerde contact zijn met mobo op de systeemkast (alleen op montagepunten, niets anders) Het moet wel erg toevallig zijn dat voeding toch nog defect is.

Minimaal cpu, geheugen en videokaart erin, dus kaal beginnen. Geheugen moet in juiste bank staan, met 1 reepje om te beginnen. Ook moeten andere 12V stekker erin, er moet stekker in videokaart als de connecter aanwezig is. Zorg dat je niets iets vergeet dan alleen maar ATX voedingsstekker erin.

Lees je handleiding van je moederbord rustig door en kijk stap voor stap na. Daarna kun je nog een keer je verhaal hier vertellen.

[ Voor 42% gewijzigd door MrDummy op 02-10-2008 18:35 ]

• Happy-Amd_Freak
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-09-2021
Heeft die vriend niet misschien ook nog een andere videokaart liggen? Eentje die niet veel energie trekt. Ook al zou het zo denk ik wel moeten werken, maar dat doet het niet.

De clue is natuurlijk om zoveel mogelijk componenten uit te sluiten door ze tijdelijk te vervangen. Probeer zo veel mogelijk componenten tijdelijk te vervangen en bekijk en analyseer wat er gebeurt. Post zonodig je bevindingen hier op GoT

[ Voor 41% gewijzigd door Happy-Amd_Freak op 02-10-2008 18:37 ]

Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
@MR Dummy 650W Antec lijkt me toch voldoende qua voeding :?
Ik ga er dan ook van uit dat dat niet het probleem is.

Misschien is het een idde om alles eens te demonteren, en opnieuw te monteren? misschien een slecht contact ergens of is de koeling van de cpu niet helemaal ok.
Wat Happy-Amd_Freak aanhaalt is ook het proberen waard.

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Dat ligt eraan hoeveel vermogen die voeding levert the_sticky.
Zorg dus dat de voeding genoeg stroom levert aan je pc. (Dat is NIET een minimale voeding) maar gewoon vol open dus. :-) Die 650W heb je wel nodig met de hardware die je in je startpost hebt staan.

En het is idd geen slecht idee om het opnieuw te demonteren. Begin zo basic mogelijk en kijk of je pc dan wel werkt, zet er dan elke keer 1 component bij en kijk of hij dan nog steeds werkt.

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

• Running_Cow
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Probeer van je maat eens zijn voeding in de pc te stoppen? Of is jou voeding niet nieuw? Het kan toch dat je voeding DOA is?

Succes

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

Verwijderd

Topicstarter
Thnx voor de antwoorden, Ik ga straks naar die maat toe en ga een 7900 GTX testen. Heb de pc al een keer of 6 opnieuw opgebouwd en weer uit elkaar gehaald. Heb net weer even gerommeld en als ik herhaaldelijk op del of TAB klik eindig ik op een bevroren opstartscherm van MSI. Zelfs een keer in het eerste DOS scherm waar de biosgegevens staan enz. Helaas bevroor hij hier ook weer.

Ik laat het vanavond nog weten wat het resultaat is. Baal ontzettend nml.

Als ik toch eerst maar eens mijn bios in komen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2008 19:35 ]

• Happy-Amd_Freak
Verwijderd schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 19:30:
Thnx voor de antwoorden, Ik ga straks naar die maat toe en ga een 7900 GTX testen. Heb de pc al een keer of 6 opnieuw opgebouwd en weer uit elkaar gehaald. Heb net weer even gerommeld en als ik herhaaldelijk op del of TAB klik eindig ik op een bevroren opstartscherm van MSI. Zelfs een keer in het eerste DOS scherm waar de biosgegevens staan enz. Helaas bevroor hij hier ook weer.

Ik laat het vanavond nog weten wat het resultaat is. Baal ontzettend nml.

Als ik toch eerst maar eens mijn bios in komen.
Afgezien van het feit dat het geen DOS-scherm is, aangezien er nog geen enkel "besturingssysteem" op staat... O-)

- Kom je helemaal niet in de BIOS? anders eens op moederbord proberen te resetten. Welke type geheugen heb je exact (naam/merk/type etc.), heb je gekeken of deze compatible is met het moederbord.

- En heeft de vriend misschien een andere processor die je kan proberen?
Heb je ook bekeken of er geen beschadigingen o.i.d. op de processor en andere componenten aanwezig zijn?

Wat heb je eigenlijk allemaal WEL en NIET aangesloten? :)

Ik ga er vanuit dat je deze Hangen en Opstartproblemen troubleshooter al hebt bekeken, toch?

[ Voor 4% gewijzigd door Happy-Amd_Freak op 02-10-2008 19:45 . Reden: Taalfoutjes / link ]

Verwijderd

Topicstarter
Nee ik kom echt niet in mijn BIOS. Mijn twee spinpointschijven in RAID zijn inderdaad allebij leeg. Moederbord heb ik gereset mbv CLRCMOS (knopje achter op de kast). Het type geheugen is:

GeiL 2 GB DDR3-1333 Kit (Retail, GU32GB1333C6DC)

Ik heb bij die maat een andere videokaart geprobeerd en die werkte ook niet, die van mij in zijn pc liep als een zonnetje. Ik ben begonnen met alleen de GPU, CPU, 1 bankje intern geheugen, zonder en met harde schijven en verder alle variaties die er maar zijn.

In het bevroren opstartscherm (zeg maar het 1e DOS scherm) zag hij keurig het intern geheugen en had de test ook doorlopen met de melding OK. Dan moet het geheugen ok zijn toch? Ik heb ook DDR2 geheugen geprobeerd en daar startte hij ook niet mee op. De processor herkende hij ook dus die moet in principe dan ook goed geplaatst zijn. Het betreft hier allemaal nieuwe onderdelen die met de grootste zorg zijn behandeld.

En de troubleshooter heb ik vanmiddag al 5 keer doorgenomen. :)

Ik denk nu eigenlijk dat het moederbord stuk is. Hier nog even een link voor een foto van het bevroren opstartscherm:

Afbeeldingslocatie: http://img402.imageshack.us/img402/6604/dsc00535cp9.th.jpgAfbeeldingslocatie: http://img402.imageshack.us/images/thpix.gif

• Running_Cow
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Heb je nu al een keer een andere voeding geprobeerd??

I.e: weet je 100% zeker dat je voeding goed is? Nieuw is geen garantie van goed, en die wattjes ook niet.

[ Voor 50% gewijzigd door Running_Cow op 02-10-2008 21:41 ]

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

• TeGek
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-12-2025

TeGek

Engineer in hart en nieren.

Probeer even een bios reset door de stroom van je PC af te halen en de batterij te verwijderen.

Gezien je wel een paar keer beeld hebt gehad; Zit je processor wel goed in het socket? Het kan zijn dat een pinnetje gebroken is of slecht contact maakt waardoor je vastlopers krijgt(De CPU 'verdwijnt' plots voor het systeem)

probeer ook even totaal zonder harddisks te booten, Het kan zijn dat hij op HD detection vast loopt.

good luck.

PoSh Fan? Automation? RMM? blog - op zoek naar een nieuwe job? kijk dan hier.

Verwijderd

Topicstarter
Vergeten te vermelden dat ik de voeding ook gechecked heb. Batterij heb ik er ook al in en uit gedaan. Zonder HDD's gestart ook. Ik heb de CPU ook al eens gecontroleerd maar dat kan ik nog een keer checken.

• Happy-Amd_Freak
'

Dat hij de CPU herkend is 1. dat hij ook werkt is 2., dan kan hij hem alsnog wel herkennen en toch kaduuk zijn.

Alles lijkt in orde, en ik weet het ook even niet 123 waar het aan ligt, ik zou toch proberen andere componenten te vervangen (geheugen in iemand anders systeem, processor ook enzo..) om het probleem te isoleren.

Ik kan heel goed begrijpen dat het wel heel vervelend is en dat je het zo snel mogelijk wilt fixen, maar overhaast je niet (ook al denk ik niet dat je dit doet als ik je posts zo lees) en doe geen domme dingen :).

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga morgen mijn CPU eens checken. Morgenavond ga ik van iemand anders een andere set geheugen proberen.

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Met voeding moet je wel andere voeding nemen he.... niet dezelfde voeding doorgaan met testen.
Want dan zit je tijd te verdoen terwijl achteraf toch nog aan de voeding ligt.

Pak eerst andere voeding, want je hebt al minimum gedaan en dat wil nog niet. Kijk of er echt verschil te zien is met de andere voeding.

• bartaa
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-02 19:24

bartaa

Battlefield

welke bios versie staat er op ?
volgens deze tabel moet je versie 7.2 hebben

http://global.msi.com.tw/...no=1393&maincat_no=1#menu

Lian Li PC-P60 / Asus Maximus Hero / Intel i4770 / 16 Gb / Ati R9 290 / Asus ROG Strix XG35VQ

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:29
bartaa schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 23:06:
welke bios versie staat er op ?
volgens deze tabel moet je versie 7.2 hebben

http://global.msi.com.tw/...no=1393&maincat_no=1#menu
En zie ik daar in dat die foto die de TS gepost heeft niet BIOS V7.0 staan?

Dat zou het een en ander kunnen verklaren. :)

No Shame, only Fame!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:33

Thandor

SilverStreak

GENETX schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 10:42:
Probleemtopics zoals deze zijn niet toegestaan binnen de CSL, zie ook: CSL Beleid
Ik snap even niet waarom je nu binnen Complete Systemen & Laptops wederom een topic opent? Ik ga dit topic verplaatsen naar PMG omdat het met de basis onderdelen niet altijd even goed werkte (DDR2-SDRAM bv.). Wel wil ik je met klem vragen om FAQ's en beleid topics goed door te lezen alvorens je een topic opent op GoT. Die FAQ's en het beleid zijn namelijk niet voor niets geschreven.

Wat wellicht makkelijk is om even op te stellen wat er nu precies wel werkt. Ik las ergens dat het systeem met DDR3-SDRAM, CPU en VGA wel opstartte maar een bevroren 'DOS-scherm' (je bedoelt de POST wat voor Power On Self Test staat) gaf. Houdt dit in dat het systeem op dat moment simpelweg vast liep?

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

is dit inderdaad niet het bekende probleem 'mijn bios is te oud voor mijn nieuwe cpu ?' check die combinatie. Zonodig een ouder cpu regelen en de bios flashen naar de juiste versie

Verwijderd

Topicstarter
Het is inderdaad versie 7.0 en kan hem niet flashen aangezien ik daar de kans niet voor krijg. Een ander CPU kan ik zo snel niet regelen. Het systeem start op en reboot steeds. Als ik op DEL blijf drukken tijdens het opstarten stopt hij of op het MSI scherm waar ik op DEL of TAB moet drukken voor de BIOS enz. Of hij stopt in dat DOS scherm net na de memory test om vervolgens vast te slaan. Kan dan ook mijn toetsenbord niet meer gebruiken en moet hem resetten.

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik denk dat je CPU koeler er niet goed op zit. en hij reboot door de overhittings preventie die ingebouwt is.
hm misschien toch niet omdat hij freezed ipv reboot, maar toch iets om op te letten

verder 1 rambankje 1 hdd zo kaal mogelijk opstarten. Rambankje ook een keer verwisselen met de andere (let op altijd eerst stroom ook van de voeding af en paar keer op powerknopje drukken zodat al voltage is weggelekt!)
Ram is gevoelig hiervoor.

Raak ook altijd eerst je pc kast aan voor je aan de onderdelen zit ivm statische ontading.

[ Voor 66% gewijzigd door Powrskin op 02-10-2008 23:59 ]

Nukezone FTW

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
S2801 schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 23:12:
[...]

En zie ik daar in dat die foto die de TS gepost heeft niet BIOS V7.0 staan?

Dat zou het een en ander kunnen verklaren. :)
Tabelletje even goed lezen: de C0 stepping van de E8500 loopt met 7.0, en alleen de E0 stepping heeft BIOS 7.2 nodig. Lijkt me dus dat de TS daar het beste kan beginnen: eerst eens bepalen welke lichting E8500 hij nu precies heeft.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor deze info. Ik ben gaan googelen op het E0 verhaal en kom oa op de volgende link:

http://forum.msi.com.tw/i...=printpage;topic=120395.0

Het gaat om s-specs: SKB9K en die wordt niet door 7.0 ondersteund. En laat ik die podverdrie net hebben. De E2140 schijnt goedkoop te zijn en ga die maar even halen om mijn bios te flashen naar 7.2. Beetje zonde van het geld maar ik wil hem dolgraag draaiende hebben.

Bedankt voor jullie support en ik laat het zeker nog even weten.

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2008 10:58 ]

• albatross
Verwijderd schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 10:38:
Ik heb inderdaad ontdekt dat de E0 versie problemen heeft met BIOS 7.0. Ik heb het doosje van de CPU voor mij liggen maar kan daarop niet ontdekken welke versie het is. Waar kan ik dit vinden?
Simpel: de C0 is de SLAPK; de E0 de SLB9K.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga nu bij een maat de processor veranderen. Hopend dat dit het probleem oplost.

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2008 11:25 ]

• albatross
Verwijderd schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 11:10:
Nog even een kleine vraag voordat ik weer iets verkeerds koop. Ik wil de aller goedkoopste processor kopen die maar op de markt is om de bios te flashen. Is de intel celeron 430 of 530 een optie of kan het nog goedkoper?
Je zou je mobo ook even naar de winkel terug kunnen brengen, en em daar laten flashen; kost meestal zo'n 10 a 15 euro.

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

Verwijderd schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 11:10:
Nog even een kleine vraag voordat ik weer iets verkeerds koop. Ik wil de aller goedkoopste processor kopen die maar op de markt is om de bios te flashen. Is de intel celeron 430 of 530 een optie of kan het nog goedkoper?
Een celeron zou moeten werken op het bordje,maar kijk eerst eens even bij cpu support zodat je zeker kan zijn.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Verwijderd

Topicstarter
Ik kom nu in de bios met een andere CPU. Ik heb de nieuwe bios op een cd gebrand en wil nu via een opstart 98 flop het bios gaan flashen. Echter met de opstartflop herkend hij de dvdrom niet terwijl hij dit in de bios wel doet.
Waar kan dit aan ligen? Bootdevice als eerste flop en dan dvdrom. Heb twee dvd roms gebrobeerd en hij vindt beide in de BIOS maar niet met opstartflop.

Het zijn wel DVD roms, kan dit de oorzaak zijn?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2008 14:43 ]

• bartaa
  • Laatst online: 19-02 19:24

bartaa

Battlefield

waarom zet je het nieuwe bios en het flash-programma niet gewoon op je harde schijf ?
Dan booten vanaf flop en via je harde schijf flashen ipv. via dvd ?

Lian Li PC-P60 / Asus Maximus Hero / Intel i4770 / 16 Gb / Ati R9 290 / Asus ROG Strix XG35VQ

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Verwijderd schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 14:40:
Ik kom nu in de bios met een andere CPU. Ik heb de nieuwe bios op een cd gebrand en wil nu via een opstart 98 flop het bios gaan flashen. Echter met de opstartflop herkend hij de dvdrom niet terwijl hij dit in de bios wel doet.
Waar kan dit aan ligen? Bootdevice als eerste flop en dan dvdrom. Heb twee dvd roms gebrobeerd en hij vindt beide in de BIOS maar niet met opstartflop.

Het zijn wel DVD roms, kan dit de oorzaak zijn?
dit komt omdat de windows 98 flop geen ondersteuning heeft voor cd/dvd roms.
hiervoor zul je mscdex moeten installeren op de flop zodat hij via de autoexec.bat de drivers voor die cd/dvd rom laadt.

is het niet veel handiger om die bios even op een mem stick te zetten?

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Sartsj
  • Laatst online: 18-02 23:57
Waarschijnlijk heeft je bootflop geen driver voor je dvd drive, dat je bios je dvd speler herkent, betekent nog niet dat je hem zomaar in alle besturingssystemen kunt gebruiken, probeer dus even een bootflop te regelen met cdrom driver.

edit:
hoezo laat :p

[ Voor 6% gewijzigd door Sartsj op 03-10-2008 15:01 ]

• wiene
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-02 23:23
Als je een windows 98 installatie cd hebt kun je daar ook mee proberen op te starten, die heeft volgens mij wel support voor cd/dvd. Of xp installatie disk.

Verwijderd

Topicstarter
Hij herkend mijn SATA schijven niet in de BIOS. Waar kan dit dan aan liggen? Ben nu maar windows aan het installeren maar daar ziet hij mijn schijven ook niet. Hij vraagt hier naar een stuurprogramma maar dit is toch niet nodig? De schijven zijn nog niet geformateerd maar dit lukt ook niet omdat hij ze niet ziet in BIOS.

Ben nu bezig met xp floppy's om alleen maar die bios te kunnen flashen

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2008 15:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
Floppy's werken ook niet. Ik begrijp gewoon niet dat hij ze niet herkend.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

dat hij je schijven in de bios niet ziet is logisch. daar zie je sata schijven ook niet. die lopen via een aparte controller. dat je xp niet kan installen is ook logisch omdat je via f6 de sata drivers zult moeten laden (is vanalles over te vinden)

maar maak het jezelf nou niet zo moeilijk. boot gewoon met een booflop en flash via een andere flop. Als dan je nieuwe cpu werkt ga je bezig met xp install en zorgen dat je alle drivers hebt

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben via de flop in in DOS gekomen en heb de flash software op een USB gedaan. Deze USB kon ik god zij dank vinden in DOS. BIOS geflached en wat denk je............................mijn CPU wordt herkend. Eindelijk. Ben nu windows vista aan het installeren.

Bedankt voor jullie hulp!!!!!! Zonder jullie was ik er niet uit gekomen.

THNX a lot !

• albatross
Ray schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 16:32:
dat hij je schijven in de bios niet ziet is logisch. daar zie je sata schijven ook niet. die lopen via een aparte controller. dat je xp niet kan installen is ook logisch omdat je via f6 de sata drivers zult moeten laden (is vanalles over te vinden)

maar maak het jezelf nou niet zo moeilijk. boot gewoon met een booflop en flash via een andere flop. Als dan je nieuwe cpu werkt ga je bezig met xp install en zorgen dat je alle drivers hebt
Inderdaad. @TS: Je hebt toch ook helemaal geen DVDROM/CD nodig? Zelfs helemaal geen boot-floppy. Gewoon de ROM file op een floppy zetten, in de BIOS gaan, en daar A: als medium kiezen waar je boot image staat. En dan flashen maar!

Verwijderd

Topicstarter
Het nieuwe probleem heeft zich al weer voor gedaan. Mijn pc slaat nu vast na een minuut of 10. Ik moet hem resetten om hem opnieuw op te starten. Maakt niet uit of het bij een spel is of dat hij gewoon op het breuablad staat. Ik heb een AMI BIOS en heb gelezen dat je misschien het voltage kan verlagen van het DDR3 geheugen. Echter staat alles in auto en kan het niet aflezen in de BIOS maar ook niet veranderen.

Videokaart ligt het niet aan want die heb ik getest.

De CPU heeft dan een temp. van 41 graden dus dat kan het niet zijn. Mijn vermoeden ligt bij het geheugen met een CAS van 6-6-6. Is dit vermoeden juist? Veel forums van MSI lees ik dat ik het voltage een beetje moet opkrikken maar ik kan de RAM voltage niet veranderen. Wie weet hoe ik dat kan doen. Er staat in het boekej van alles hoe je het kan veranderen maar niet hoe je hem van auto kan krijgen.

Met CPUZ zie ik 3 voltages onder JEDEC #1, JEDEC #2 en XMP1334. De frequenties zijn allen 667 Mhz. Alleen de voltages zijn 1,5 V, 1,5V en 1,7V. Waarvoor staan die JEDEC #1, JEDEC #2?

Als ik vervolgens kijk bij TAB memory staat DRAM frequentie op 667 Mhz. (het zijn 1333 Mhz modules) en FSB:DRAM staat op 1:2 en knippert af en toe.

Corevoltage staat op 1,088 Volt voor een E8500

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2008 15:04 ]

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 13:55:
Het nieuwe probleem heeft zich al weer voor gedaan. Mijn pc slaat nu vast na een minuut of 10. Ik moet hem resetten om hem opnieuw op te starten. Maakt niet uit of het bij een spel is of dat hij gewoon op het breuablad staat. Ik heb een AMI BIOS en heb gelezen dat je misschien het voltage kan verlagen van het DDR3 geheugen. Echter staat alles in auto en kan het niet aflezen in de BIOS maar ook niet veranderen.

Videokaart ligt het niet aan want die heb ik getest.

De CPU heeft dan een temp. van 41 graden dus dat kan het niet zijn. Mijn vermoeden ligt bij het geheugen met een CAS van 6-6-6. Is dit vermoeden juist? Veel forums van MSI lees ik dat ik het voltage een beetje moet opkrikken maar ik kan de RAM voltage niet veranderen. Wie weet hoe ik dat kan doen. Er staat in het boekej van alles hoe je het kan veranderen maar niet hoe je hem van auto kan krijgen.
Op het vakje gaan staan met auto erin en dan de +/- toetsen gebruiken of zelf het voltage intypen?

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Moet je niet eerst ergens de settings in je BIOS op "manual" zetten voordat je de Vdram kunt aanpassen ? Volgens mij ondersteunt elk modern bord wel die instellingen ...

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het voltage aan kunnen passen. Lijkt nu beter te lopen met crysis. Kan iemand mij hierover nog wat duidelijkheid geven?

Met CPUZ zie ik 3 voltages onder JEDEC #1, JEDEC #2 en XMP1334. De frequenties zijn allen 667 Mhz. Alleen de voltages zijn 1,5 V, 1,5V en 1,7V. Waarvoor staan die JEDEC #1, JEDEC #2?

Als ik vervolgens kijk bij TAB memory staat DRAM frequentie op 667 Mhz. (het zijn 1333 Mhz modules) en FSB:DRAM staat op 1:2 en knippert af en toe.

• Huug Brinkers
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-12-2025
is het probleem al opgelost ?

op je laatste vraag kan ik miss wel antwoord geven maar weet dit ook niet 100% zeker> :P
deel 1333 een door 2 want je hebt ddr geheugen en je komt op 666.5 en afgerond 667.
die 1333 is meer een verkoop truck die bij alle modules gebruikt word maar je bios en zo ziet het natuurlijk gewoon als 667 mhz 8)7

• Tripp
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-03-2024

Tripp

Wreah

al? nu pas bedoel je }:O

specs

Pagina: 1