Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[C#] ODBC ophalen van tabel structuur

Pagina: 1
Acties:

• vorlox
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-02-2022

vorlox

I cna ytpe 300 wrods pre miute

Topicstarter
Beste,
Ik zit met een probleempje met het ophalen van een tabel structuur via .NET odbc.
In php gebruik ik altijd
PHP:
1
$cols = odbc_columns(resource $connection_id [, string $qualifier [, string $schema [, string $table_name [, string $column_name ]]]] );

Nu probeer ik het zelfde te krijgen in C#
echter met
C#:
1
2
3
4
            var connectionString = "DSN=IngresMysql";
            var odbc = new OdbcConnection(connectionString);
            odbc.Open();
            var s = odbc.GetSchema("Tables");

Alleen nu is s keihard NULL.
Ik zoek nu al uren heb een test opgezet met een MySQL ODB connectie.
Natuurlijk kan ik bij MySQL wel gewoon de SQL SHOW TABLES sturen echter het moet later een Ingres DB uitlezen via ODBC. Dus ik hoopte op een generieke functie die ik over het hoofd zie.

Het PHP-script wat ik gemaakt hebt werkt met bovenstaande functie prima op de Ingres ODBC verbinding. dus je zou zeggen dat er een generieke manier moet zijn...het zit overigens ook in de PHP - odbc driver.

Uh iemand enig idee 8)7

[totaaloftopic]
Ik vind GOT er niet op vooruit gegaan kwa leesbaarheid.
Dat is een mening he! Dus niet meteen bannen aub. ;)
[/totaaloftopic]

[ Voor 6% gewijzigd door vorlox op 02-10-2008 17:00 ]

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Even iets compleet anders: waarom is alles "var" bij jou?

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• vorlox

vorlox

Topicstarter
.NET 3.0 var is een leuke nieuwe additie

C#:
1
CustomerDTO Customer = new CustomerDTO();

wordt
C#:
1
var Customer = new CustomerDTO();

Omdat het eigenlijk redundant is..het behoud natuurlijk wel zijn strong eigenschappen.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Ik ben bekend met het var type, maar zie niet waarom je het zo zou gebruiken...

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• vorlox

vorlox

Topicstarter
zucht dat krijg je na een paar uur test scriptjes schrijven ;).. snel snel kijken of het werkt.

Echter het kan de leesbaarheid toch wel ten goed komen.
Stel je hebt een class MyApplicationDatabaseConnectorDingetjeItemGroupCollectie
en je wilt een nieuwe instance maken
C#:
1
MyApplicationDatabaseConnectorDingetjeItemGroupCollectie myApplicationDatabaseConnectorDingetjeItemGroupCollectie = new MyApplicationDatabaseConnectorDingetjeItemGroupCollectie();

of
C#:
1
var myApplicationDatabaseConnectorDingetjeItemGroupCollectie = new MyApplicationDatabaseConnectorDingetjeItemGroupCollectie();

Ik zie meteen dat het een "MyApplicationDatabaseConnectorDingetjeItemGroupCollectie" is maar dat hoeft niet 2 keer.

Het wordt een ander verhaal bij methoden
als je een methode GetCustomers hebt dan zou je kunnen schrijven
C#:
1
var CustomerList = GetCustomers();

Bij bovenstaan voorbeeld weet je dus niet wat er uit komt. (Het werkt wel overigens maar kwa leesbaarheid zou ik dan wel gaan voor
C#:
1
List<CustomerDTO> CustomerList = GetCustomers();

Dan weet ik nu dus wel wat er uit komt.
Maar goed het is wat jezelf het lekkerste vind.. De compiler snapt het beide

[ Voor 85% gewijzigd door vorlox op 02-10-2008 17:14 ]

• Niemand_Anders
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-07-2024

Niemand_Anders

Dat was ik niet..

Jij schrijft je test scripts nadat je de code hebt geschreven? Wij schrijven juist de tests voordat met programmeren wordt begonnen, ookwel Test Driven Development (TDD) genoemd. De enige tests welke achteraf geschreven worden zijn regression tests.

Ik vind dat var de leesbaar van je code niet verbeterd. Daarbij de eerste developer die ik de prefix 'my' en daarachter de naam van de class zie gebruiken mag z'n spullen verzamelen en hoeft niet meer terug te komen. Via fxCop wordt anders dat in elk geval voorkomen, dus ik heb nog niet naar huis hoeven te sturen. Variabelen dienen een beschrijvende en passende naam te krijgen. Dat nog even los van dat bij ons geen MyDatabase.....Collection wordt terug gegeven, maar een IDatabase....Collection, ofwel een interface.

Maar nu eens even ontopic. Ik ben bang dat de standaard ODBC MySQL driver het schema concept niet begrijpt. Als je geen collectionName meegeeft, wat krijg je dan terug? Volgends de documentatie zou je dan alle meta data moeten terug krijgen. Daarbij zullen Ingres en MySql wel meer verschillen hebben. Het is vaak veel eenvoudiger om per database type een data access layer (DAL) te schrijven. Je zou ook kunnen kijken naar een framework zoals nhibernate.

En eigenlijk snap ik jouw query niet. Als developer weet je toch welke tabellen er zijn? Waarom zou je ze dan nog moeten opvragen via de database?

If it isn't broken, fix it until it is..

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:43
Niemand_Anders schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 09:36:
Jij schrijft je test scripts nadat je de code hebt geschreven? Wij schrijven juist de tests voordat met programmeren wordt begonnen, ookwel Test Driven Development (TDD) genoemd. De enige tests welke achteraf geschreven worden zijn regression tests.
Da's ook kort door de bocht .... Wat als er een bug opduikt. Dan ga je voor die specifieke bug ook wel nog een testje gaan schrijven.
Ik vind dat var de leesbaar van je code niet verbeterd.
Mwah, ik soms wel. Ik bedoel maar, waarom is het nodig om 2x te specifieren van welk type je variable is ?
Ik gebruik het ook niet te pas en te onpas, of overvloedig, maar in sommige situaties is het best handig.
Daarbij de eerste developer die ik de prefix 'my' en daarachter de naam van de class zie gebruiken mag z'n spullen verzamelen en hoeft niet meer terug te komen.
:D :')
Je moet je natuurlijk altijd houden aan de guidelines van het bedrijf, maar een developer op basis daarvan beoordelen ....
Variabelen dienen een beschrijvende en passende naam te krijgen.
helemaal mee eens, maar nogmaals .... WTF maakt het uit als je, voor je eigen hobby code, test-applicaties (dus geen tests, maar probeerseltjes), je dergelijke namen gebruikt ... Nogmaals: een developer beoordeel je niet op basis van de namen die hij geeft aan variablen in code die als 'probeersel' dienen, en al helemaal niet als het een stukje code is op een internet-forum, ter illustratie.
En eigenlijk snap ik jouw query niet. Als developer weet je toch welke tabellen er zijn? Waarom zou je ze dan nog moeten opvragen via de database?
misschien wil hij wel gewoon om één of andere redenen de tabellen die hij heeft bv gaan tonen ? Ik kan me dat goed inbeelden.
Heb ook zo'n tooltje gemaakt waarmee ik heel snel een replicatie kan opzetten voor een specifieke database, waarbij ik wel eens een lijstje van m'n tabellen wil zien enzo ...

https://fgheysels.github.io/

• Niemand_Anders
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-07-2024

Niemand_Anders

Dat was ik niet..

whoami schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 10:12:
[...]
Da's ook kort door de bocht .... Wat als er een bug opduikt. Dan ga je voor die specifieke bug ook wel nog een testje gaan schrijven.
Ja, maar ook dan geld dat de nieuwe testen voor de wijziging worden geschreven. De reden hiervan is dat ik vrijwel nooit zelf de code schrijf, maar ik weet wel wat ik meegeef aan de functie en wat ik moet terug krijgen.
Mwah, ik soms wel. Ik bedoel maar, waarom is het nodig om 2x te specifieren van welk type je variable is ?
Ik gebruik het ook niet te pas en te onpas, of overvloedig, maar in sommige situaties is het best handig.
Ik defineer/typ eigenlijk nooit tweemaal dezelfde variabele
C#:
1
2
IList<string> orderList = new List<string>();
ICustomerDal customerDB = new DAL.MsSql.Customer();

99% van onze code is interface based,. zowel op de client (software factory) als server sided (webservices, WFC, etc).
:D :')
Je moet je natuurlijk altijd houden aan de guidelines van het bedrijf, maar een developer op basis daarvan beoordelen ....
Is het dan zelfs bij test code zoveel moeite om 'orderList' ipv 'myList' of 'list' te gebruiken? Persoonlijk vind ik dat het enorm veel zegt over de manier waarop een developer bezig is met zijn werk.
helemaal mee eens, maar nogmaals .... WTF maakt het uit als je, voor je eigen hobby code, test-applicaties (dus geen tests, maar probeerseltjes), je dergelijke namen gebruikt ... Nogmaals: een developer beoordeel je niet op basis van de namen die hij geeft aan variablen in code die als 'probeersel' dienen, en al helemaal niet als het een stukje code is op een internet-forum, ter illustratie.
Ik kijk altijd naar het geheel en vergelijk het altijd met een havo wiskunde examen. Niet alleen de uitkomst is belangrijk, maar ook hoe je eraan gekomen bent. Maar daarom hebben we ook code reviews waarbij we gewoon 2 of 3 stukjes (willekeurige) code pakken en bespreken waarom iets wel of niet goed is.
misschien wil hij wel gewoon om één of andere redenen de tabellen die hij heeft bv gaan tonen ? Ik kan me dat goed inbeelden.
Heb ook zo'n tooltje gemaakt waarmee ik heel snel een replicatie kan opzetten voor een specifieke database, waarbij ik wel eens een lijstje van m'n tabellen wil zien enzo ...
Door alle offtopic randzaken ben ik inderdaad uit het oog verloren dat het ging om het ophalen van de tabellen en niet om customers.

Maar laten we weer even ontopic gaan: Wat krijgt de TS terug als deze GetSchema() gebruikt ipv GetSchema('tables"). Volgende MSDN zou je dan alle meta data terug moeten krijgen.

If it isn't broken, fix it until it is..

Verwijderd

vorlox, waarom wil je runtime bij het schema van je database? Die dingen kun je imho beter designtime oplossen.
En in een .NET omgeving zou ik eerder kiezen voor ADO.NET dan voor ODBC...

• vorlox

vorlox

Topicstarter
ah we zijn weer ontopic.

Ik wil graag een TEMP tabel maken in mysql en daar in 1 keer alle gegevens in pompen uit Ingres.
Dat wil ik omdat ingres over een paar K lijntje draait en grote queries nogal wat tijd in beslag kunnen nemen, dus ik dacht 1 keer downloaden en dan lokaal querien...nu kan ik handmatig allemaal tabellen aanmaken maar in PHP doe ik dat ff dynamisch met eerst odbc_columns en dan een simpele create table aanmaken.

Ik ben niet zo voor harde data classes in designtime van C# ik vind het niet flexibel genoeg...
1 kolom aan de ingres kant erbij en ik kan weer opnieuw compilen, daar waar wanneer ik het dynamisch uitlees dit dus automagisch kan.

Ben er overigens nog niet uit hoor. Het moet een functie zijn...
Kan ADO.NET mij daar dan wel bij helpen.

OVerigens GetSchema() en GetSchema("tables') geeft allebei NULL...vandaar ook eigenlijk mijn vraag hier

offtopic:
Waarom maakt iedereen zich hier eigenlijk zo druk over schrijfwijze of gebruik van var. Man zelfs heel unit testen erbij halen?
Er komt gewoon NULL uit mijn method en ik vroeg me af waarom...dat heeft niks met unit testen te maken...want mijn test faalt dus...want ik wil geen NULL. en ik verwachte ook geen NULL.
Verder had ik ook nog steeds NULL terug gehad als ik geen var had gebruikt... 8)7...

[ Voor 19% gewijzigd door vorlox op 04-10-2008 01:06 ]

• vorlox

vorlox

Topicstarter
Niemand_Anders schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 09:36:

Ik vind dat var de leesbaar van je code niet verbeterd. Daarbij de eerste developer die ik de prefix 'my' en daarachter de naam van de class zie gebruiken mag z'n spullen verzamelen en hoeft niet meer terug te komen. Via fxCop wordt anders dat in elk geval voorkomen, dus ik heb nog niet naar huis hoeven te sturen. Variabelen dienen een beschrijvende en passende naam te krijgen. Dat nog even los van dat bij ons geen MyDatabase.....Collection wordt terug gegeven, maar een IDatabase....Collection, ofwel een interface.

Maar nu eens even ontopic. Ik ben bang dat de standaard ODBC MySQL driver het schema concept niet begrijpt. Als je geen collectionName meegeeft, wat krijg je dan terug? Volgends de documentatie zou je dan alle meta data moeten terug krijgen. Daarbij zullen Ingres en MySql wel meer verschillen hebben. Het is vaak veel eenvoudiger om per database type een data access layer (DAL) te schrijven. Je zou ook kunnen kijken naar een framework zoals nhibernate.

Oja als jij met zulke non-argumenten komt mag jij bij mij je spullen pakken. Excuse moi...
Je hebt dus niet begrepen wat ik met test bedoel. Ik noem dat zeg maar een voorbeeld weetje wel in de zin van TEST voorbeeld proof of concept. en dan maakt het echt niet uit hoe die var heet.. want niks van deze code zou echt gebruikt gaan worden.
Als jij voor elk probeersel een hele unit test gaat scrhijven, ben je redelijk inefficient bezig, maar goed ik ben waarschijnlijk lang niet zo goed als jij dus ik zal het wel niet weten.

Beetje met test driven development aankomen als er onverwacht NULL uit een object komt...zucht jij had dus een TEST geschreven om daar achter te komen..?
Is het dan zelfs bij test code zoveel moeite om 'orderList' ipv 'myList' of 'list' te gebruiken? Persoonlijk vind ik dat het enorm veel zegt over de manier waarop een developer bezig is met zijn werk.
Volgens mij gebruikte ik alleen in de illustratie van de "VAR" de MyDatabaseenz... en dat deed ik om specifiek een lange naam te verzinnen....het feit dat je dat alleen al niet zag geeft meer aan hoe oppervlakkig jij met je werk bezig bent.....dus jij kijkt of die muur blauw is...of er dan 50 mensen zijn overleden omdat je een giftige verf gebruikte maakt jou niet uit want die muur is blauw..?? Ik niet begrijp jou...ik IES dom...kun je me nu vertellen waarom er NULL terug komt en geen schema.. whehehe FUN

[ Voor 14% gewijzigd door vorlox op 04-10-2008 01:32 ]

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

offtopic:
Heel toevallig kwam ik een zeer interessante link tegen over 'var'.
http://bartdesmet.net/blo...iable-type-inference.aspx

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:43
vorlox schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 01:00:
ah we zijn weer ontopic.

Ik wil graag een TEMP tabel maken in mysql en daar in 1 keer alle gegevens in pompen uit Ingres.
Dat wil ik omdat ingres over een paar K lijntje draait en grote queries nogal wat tijd in beslag kunnen nemen, dus ik dacht 1 keer downloaden en dan lokaal querien...nu kan ik handmatig allemaal tabellen aanmaken maar in PHP doe ik dat ff dynamisch met eerst odbc_columns en dan een simpele create table aanmaken.
Ben je zeker dat je 'paar K lijntje' de bottleneck is die ervoor zorgen dat je queries veel tijd in beslag nemen ?

Als ik het goed begrijp, wil je dan dus eerst alle data uit die Ingres DB over dat 'paar K lijntje' sturen, alles in één
'heap' gooien , en daar dan op querien ? Dus, ook de data die je niet nodig hebt ga je versturen ?
Hoe lang denk je dat dat gaat duren ?
Hier heb ik maar 2 smilies voor: 8)7 & :X
Ik ben niet zo voor harde data classes in designtime van C# ik vind het niet flexibel genoeg...
Eh ..... Hoe schiet dit dan tekort qua flexibiliteit ?
1 kolom aan de ingres kant erbij en ik kan weer opnieuw compilen, daar waar wanneer ik het dynamisch uitlees dit dus automagisch kan.
En kan je dan ook interpreteren wat die nieuwe column aan data bevat, wat die data wil zeggen, en kan je er ook business rules dynamisch voor genereren ?
Je kan op den duur alles zo 'dynamisch' willen hebben, dat heel je boeltje niet meer beheersbaar is.
offtopic:
Waarom maakt iedereen zich hier eigenlijk zo druk over schrijfwijze of gebruik van var. Man zelfs heel unit testen erbij halen?
Er komt gewoon NULL uit mijn method en ik vroeg me af waarom...dat heeft niks met unit testen te maken...want mijn test faalt dus...want ik wil geen NULL. en ik verwachte ook geen NULL.
Verder had ik ook nog steeds NULL terug gehad als ik geen var had gebruikt... 8)7...
Tja, discussies binnen discussies. Welkom op GoT.

Dat je NULL krijgt, heeft -zoals Niemand Anders- al zegt dat die Ingres driver dit niet ondersteund. Trouwens, heb je, zoals ook al gevraagd in dit topic al eens gekeken wat 'GetSchema' returned als je geen parameters meegeeft ...

https://fgheysels.github.io/

• vorlox

vorlox

Topicstarter
Als ik het goed begrijp, wil je dan dus eerst alle data uit die Ingres DB over dat 'paar K lijntje' sturen, alles in één
'heap' gooien , en daar dan op querien ? Dus, ook de data die je niet nodig hebt ga je versturen ?
Hoe lang denk je dat dat gaat duren ?
Ik neem alleen de tabellen die ik zelf nodig heb om de rapportages te genereren, en ja ik heb alle data uit de tabel orders nodig...niet zo raar lijkt me als je overzichten wil maken per jaar om deze met elkaar te vergelijken.
Ben je zeker dat je 'paar K lijntje' de bottleneck is die ervoor zorgen dat je queries veel tijd in beslag nemen ?
Ja en nee, de query zelf is al traag en vanwege de CPU beslasting op de server en de breedte van het lijntje hebben we dus besloten om alle benodigde data eerst lokaal te zetten. Verder heb ik geen invloed over de Ingres database. Ik heb read only rechten gekregen, en kan dus niet de correcte index combinaties aanleggen, terwijl als ik het naar lokaal haal kan ik dit wel, en ik heb al gemerkt dat dit bij sommige rapporten een flinke snleheidswinst kan opleveren.
Je kunt lachen wat je wilt, maar dat was de request....don't shoot the programmer.
Dat je NULL krijgt, heeft -zoals Niemand Anders- al zegt dat die Ingres driver dit niet ondersteund. Trouwens, heb je, zoals ook al gevraagd in dit topic al eens gekeken wat 'GetSchema' returned als je geen parameters meegeeft ...
Uhh dat staat volgens mij al in 2 postings .

Verder heb ik ook al uitgelegd dat ik dit test op een Mysql ODBC connectie en dus niet op ingres. En ga mij nou niet vertellen dat MySQL dat niet ondersteund. BS dus.

En mooi verhaal over je business enzo, maar het feit blijft toch echt dat je opnieuw moet compilen als je een extra class/ kolom mee krijgt, en ik wil alleen maar een data tabel lokaal die data overneemt..

Het gaat er gewoon om dat ik rapporten wil maken over die data, dus geen updates alleen view. En sommige rapportage queries duren gewoon op de server bijna 10 minuten (Erg veel data) Als ik dat overdag doe zijn er toch echt gebruikers die er last van hebben.

Ik ken toch meerdere systemen zoals b.v SAP business Warehouse en Quickreporter die snacht uit meerdere andere systemen data halen om er zo een cube mee te vullen. En ik wil dat zegmaar flexibel maken.
das toch een normale vraag voor een programmeur.

Maar ok, in beide gevallen returned GetSchema() dus NULL vandaar dat ik dat niet begreep omdat MSDN hier toch redelijk duidelijk in is.

[ Voor 34% gewijzigd door vorlox op 04-10-2008 13:50 ]

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
vorlox schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 11:57:
Verder heb ik ook al uitgelegd dat ik dit test op een Mysql ODBC connectie en dus niet op ingres. En ga mij nou niet vertellen dat MySQL dat niet ondersteund. BS dus.
Dat lijkt me een vreemde manier, want je wilt juist de tabelnamen van de Ingres-db hebben toch?

Aan oa deze post zie ik dat het wel moet kunnen bij MySQL, wellicht werkt het alleen met de derde parameter, of heb je verkeerde drivers/oude MySQL-software/onvoldoende permissies. Als alternatief kun je ipv "SHOW TABLES" beter de tabel INFORMATION_SCHEMA.Tables gebruiken.

Ingres heeft als ik zo kijk nog steeds geen INFORMATION_SCHEMA views, dus ik denk dat dit sowieso nooit gaat werken. Tabellen zitten daar ook in een iets andere structuur. (Alternatieve methode)

[ Voor 6% gewijzigd door pedorus op 04-10-2008 12:42 ]

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

• vorlox

vorlox

Topicstarter
pedorus schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 12:31:
[...]

Dat lijkt me een vreemde manier, want je wilt juist de tabelnamen van de Ingres-db hebben toch?

Aan oa deze post zie ik dat het wel moet kunnen bij MySQL, wellicht werkt het alleen met de derde parameter, of heb je verkeerde drivers/oude MySQL-software/onvoldoende permissies. Als alternatief kun je ipv "SHOW TABLES" beter de tabel INFORMATION_SCHEMA.Tables gebruiken.

Ingres heeft als ik zo kijk nog steeds geen INFORMATION_SCHEMA views, dus ik denk dat dit sowieso nooit gaat werken. Tabellen zitten daar ook in een iets andere structuur.
Yup , heb eerst gezocht of ik idd geen Show Tables equivalent voor ingres kon vinden, maar aangezien de PHP odbc driver verbonden op ingres wel een dataschema laat zien , betekent dat dus dat een er een generieke aanroep voor ODBC moet zijn om de kolom namen op te vragen.
Ik zit bijna aan te denken om die obdc_php te downloaden en te kijken hoe zij het doen.....ik weet alleen ff niet of je gewoon in de source mag kijken, ga ik straks toch eens even proberen.

Mocht ik er eindelijk achterkomen dan post ik het hier terug.
Alvast bedankt voor jullie hulp

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
vorlox schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 12:42:
Yup , heb eerst gezocht of ik idd geen Show Tables equivalent voor ingres kon vinden, maar aangezien de PHP odbc driver verbonden op ingres wel een dataschema laat zien , betekent dat dus dat een er een generieke aanroep voor ODBC moet zijn om de kolom namen op te vragen.
Inderdaad, SQLTables. [google=odbcconnection SQLTables c#] geeft:
C#:
1
OdbcConnection.GetSchema(OdbcMetaDataCollectionNames.Tables),

then SQLTABLES api will be called.
(bron)

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

• vorlox

vorlox

Topicstarter
Mijn hemel, dat ik dit niet gezien hebt ga het meteen uitproberen.
Gaaf ik had echt op alle verkeerde dingen gezocht table structure column structure e.d heheh.
Die DbLink driver staat precies wat ik wil hebben.

[ Voor 52% gewijzigd door vorlox op 04-10-2008 13:46 ]

Pagina: 1