Onze server is ooit geconfigureerd(denk ik) om te gebruiken voor 1 domein. Later echter zijn er vele virutele domeinen aangemaakt via de home dir. Dus voor elk domein bestaat een user met /home/domain/ met een public_html folder waaruit Apache zn bestanden haalt. Er is echter nooit bij stil gestaan dat de partitie voor de home dir slechts een paar GB groot was, terwijl de partitie waar Apache's documentRoot op staat(/var/www/html) 100GB groot is, en die wordt dus niet gebruikt. De huidige verdeling ziet er zo uit:
Zoals je ziet, /home is vol...Nu aan mij de vraag of ik hier iets aan kan doen. Probleem is alleen dat ik er niet even een schijfje bij kan prikken, ik kan er zelfs niet bij in de buurt komen, heb dus alleen maar toegang via ssh.
Wat ik geprobeerd heb is de hele inhoud van de homedir te kopieren naar een plek op de /dev/sda9 partitie, maar krijg t niet voor elkaar om /dev/sda6 te unmounten en een symbolic link 'home' naar die plek op de grotere partitie te maken. Ik weet ook niet of dit zou werken, maar krijg t sowieso niet voor elkaar.
Zou iemand mij misschien een betere oplossing kunnen bieden?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on /dev/sda7 3.0G 397M 2.4G 15% / tmpfs 1014M 0 1014M 0% /dev/shm /dev/sda6 3.0G 2.8G 0 100% /home /dev/sda8 996M 34M 911M 4% /tmp /dev/sda3 5.9G 1.7G 3.9G 30% /usr /dev/sda9 111G 7.2G 98G 7% /var /dev/sda2 5.9G 5.1G 466M 92% /var/log |
Zoals je ziet, /home is vol...Nu aan mij de vraag of ik hier iets aan kan doen. Probleem is alleen dat ik er niet even een schijfje bij kan prikken, ik kan er zelfs niet bij in de buurt komen, heb dus alleen maar toegang via ssh.
Wat ik geprobeerd heb is de hele inhoud van de homedir te kopieren naar een plek op de /dev/sda9 partitie, maar krijg t niet voor elkaar om /dev/sda6 te unmounten en een symbolic link 'home' naar die plek op de grotere partitie te maken. Ik weet ook niet of dit zou werken, maar krijg t sowieso niet voor elkaar.
Zou iemand mij misschien een betere oplossing kunnen bieden?