[SBS 2003] Exchange probleem kan niets verzenden/ontvangen*

Pagina: 1
Acties:

• donker11
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-04-2021
Mijn probleem zit als volgt in elkaar:

Na zaterdag heeft de server (windows server 2003) updates geinstalleerd, hiervoor moest ik dan ook opnieuw opstarten.
Na het opnieuw opstarten lag het netwerk plat, clients konden niet meer naar de server pingen (alles werd geblokkeerd), maar van de server naar de client pingen lukte wel. Nu ben ik erachter gekomen dat IPNAT (IP network address translator) voor het probleem zorgde. Deze heb ik uitgeschakeld en hierna konden we wel weer pingen en normaal inloggen enz.
Nu hebben we alleen dat we geen mail kunnen verzenden of ontvangen, bij de status van de connectie staat wel: verbonden met exchange, en de agenda's werken ook gewoon.
Zodra ik ook bij de Windows firewall settings ga kijken krijg ik ook de melding: Windows firewall cannot run because another program or service is using the network address translation component (IPNAT.sys)
Maar deze service is uitgeschakeld??

Ik heb SBS best practices analyzer 2003 al gedraaid en het 1 en ander opgezocht.
Uit de SBS best practices analyzer 2003 blijkt dat ICS (Internet Connection sharing) aanstaat, terwijl dit niet hoort.
Nu wil ik ICS uit gaan schakelen maar er staat al bij dat hij is gedisabled, terwijl de best practices analyzer zegt dat hij draait.

Iemand enig idee, want ik kom er echt niet meer uit, heb al heel wat uren lopen zoeken.

• pennenlikker
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-01 15:13
ik denk dat RAS uitschakelen veel zal helpen :)

Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip

• donker11
RRAS is uitgeschakeld, moet ik een keer opnieuw opstarten om het in werking te laten gaan?
Krijg nog steeds niets binnen namelijk.

• pennenlikker
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-01 15:13
donker11 schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 16:00:
RRAS is uitgeschakeld, moet ik een keer opnieuw opstarten om het in werking te laten gaan?
Krijg nog steeds niets binnen namelijk.
Echt ook gedisabled? en ja even opnieuw opstarten kan geen kwaad ;)

Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip

• donker11
pennenlikker schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 16:16:
[...]

Echt ook gedisabled? en ja even opnieuw opstarten kan geen kwaad ;)
Ja hij staat op disabled, en de server is opnieuw opgestart, helaas zonder resultaat.
Omdat we eerst het probleem hadden dat de clients geen verbinding meer kregen met server1 zijn we DHCP en DNS op server2 gaan draaien. Dit draait hier nu nog steeds op, maakt dit uit?

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Je hebt er gewoon een zootje van gemaakt dus, zeg dat dan ;)

Je kan beter gewoon zorgen dat de problemen opgelost zijn, en dns weer terugzetten op je SBS, net als DHCP. Geen enkele reden te bedenken om dat te verplaatsen, vind je het gek dat je server de kluts kwijt is...

En op SBS heb je een mooie connect to the internet wizard. Die zou het RRAS configuratieprobleem wel op moeten lossen. Anders kijk je gewoon eens in de logs. Die worden echt niet voor niets aangemaakt.

Door handmatig te rommelen ga je dit iig nooit oplossen.

[ Voor 5% gewijzigd door sanfranjake op 02-10-2008 16:53 ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• donker11
sanfranjake schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 16:53:
Je hebt er gewoon een zootje van gemaakt dus, zeg dat dan ;)

Je kan beter gewoon zorgen dat de problemen opgelost zijn, en dns weer terugzetten op je SBS, net als DHCP. Geen enkele reden te bedenken om dat te verplaatsen, vind je het gek dat je server de kluts kwijt is...

En op SBS heb je een mooie connect to the internet wizard. Die zou het RRAS configuratieprobleem wel op moeten lossen. Anders kijk je gewoon eens in de logs. Die worden echt niet voor niets aangemaakt.

Door handmatig te rommelen ga je dit iig nooit oplossen.
We hadden geen andere keus, de werknemers moeten ook door. Inmiddels staat dit wel goed, omdat we het probleem al hebben opgelost dat de server niet herkend werd. Nu alleen de mail nog zien op te lossen.
We zijn wel een stap verder, de map Queue miste in de directory van exchange.
Nu krijgen ze wel mail binnen, maar kunnen hem op de een of andere manier niet openen. Melding: De clientbewerking is mislukt.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Best practise guides zijn er niet voor niks ;)
Het is wel de bedoeling dat je zelf ook wat moeite doet, en je logs nazoekt etcetera, iets meer inzet tonen mag best.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• donker11
sanfranjake schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 10:24:
Best practise guides zijn er niet voor niks ;)
Het is wel de bedoeling dat je zelf ook wat moeite doet, en je logs nazoekt etcetera, iets meer inzet tonen mag best.
Had misschien wel wat meer informatie mogen plaatsen, want heb het echt allemaal nagezocht, maar was even in hoge tijdnood dus vandaar, maar hoe meer ik plaats hoe makkelijker het ook wordt.

Probleem is nu grotendeels opgelost, alles werkt behalve OWA, hiervoor zal ik een nieuw topic aanmaken met genoeg informatie :).

Topic mag dicht

• mangahuisman
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-01 14:18
Misschien is het ook leuk als je post wat je probleem nou precies was en wat het heeft opgelost, het komt zo een beetje erg egoïstisch over. Je probleem is opgelost dus hij kan dicht! Misschien is het ook leuk voor een ander met hetzelfde probleem om hier een oplossing te vinden maar zo redeneer jij blijkbaar niet.

Veel succes met je SBS server....
Pagina: 1