Levensduur SD kaarten/memorysticks

Pagina: 1
Acties:

• N00bieW1
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-02 18:12
Jaren geleden las ik een artikel over "roestende cd's". De moraal van het artikel was dat je beter om de vijf jaar een nieuwe backup van je cdroms kon maken teneinde dierbaar materiaal niet verloren te laten gaan, omdat cdroms vanzelf "op" zouden gaan. Het artikel stamt echter wel uit circa 1996. Weet niet hoelang cdroms nu meegaan.

Nu vroeg ik mij af hoelang data goedblijft op op sd kaarten of memorysticks. Er wordt wel geadverteerd met het feit dat een sd kaart 10.000x te herschrijven is,maar als ik hem 1 keer beschrijf, hoelang blijft de data dan goed? Wat is de levensduur van zo'n kaart?

Hetzelfde vraag ik me af van een memorystick. Geen bewegende onderdelen, dus doodgaan zoals met een hdd zal niet gebeuren, maar hoelang is de levensduur van data op een memorystick?

Overigens.. ik heb nog nooit een sd kaart gesloopt, maar voor diegenen onder ons die het wel hebben gedaan; zitten er in een sd kaart bewegende onderdelen? Is het een mini hdd? :?

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
N00bieW1 schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 13:28:
Jaren geleden las ik een artikel over "roestende cd's". De moraal van het artikel was dat je beter om de vijf jaar een nieuwe backup van je cdroms kon maken teneinde dierbaar materiaal niet verloren te laten gaan, omdat cdroms vanzelf "op" zouden gaan. Het artikel stamt echter wel uit circa 1996. Weet niet hoelang cdroms nu meegaan.
Ik heb hier nog een stapel verroeste CD's liggen. Allemaal van Philips, gemaakt door de topfabrikant Mitsui.
Anderszijds heb ik ook nog een paar CD's liggen van het brolmerk Ritek die na 10 jaar nog perfect leesbaar zijn.
Je moet er vanuit gaan dat de levensduur van om het even welk opslagmedium tussen de 0 en 100 jaar ligt.
Als je data belangrijk is zorg er dan voor dat ze op minstens twee verschillende opslagmedia staat (bv. CD/DVD en HDD).
Overigens.. ik heb nog nooit een sd kaart gesloopt, maar voor diegenen onder ons die het wel hebben gedaan; zitten er in een sd kaart bewegende onderdelen? Is het een mini hdd? :?
Compact Flash type II kaartjes zijn micro HDD's maar al de rest bestaat uit geheugenchips en meestal een controller.

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Twister336 schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 15:15:
Compact Flash type II kaartjes zijn micro HDD's maar al de rest bestaat uit geheugenchips en meestal een controller.
Fout. MicroDrives zijn Type II kaarten, maar niet iedere Type II kaart is een MicroDrive.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!