Linksys wrt 610n, onbetrouwbaar?

Pagina: 1
Acties:

• Fliepke
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-02 10:03
Beste Tweakers,

Ik zit hier in een redelijke unieke situatie met een studentenhuis met een kleine 20 gebruikers van de internetverbinding. De meeste consumentenrouters voldoen simpelweg niet in deze situatie, want door het onverantwoorde gebruik (dat ik zoveel mogelijk probeer in te dammen uiteraarD) van het internet lopen ze snel vast en wordt de boel traag.

Dus ik dacht deze keer, laat ik een gokje wagen en de duurste router van Linksys op dit moment kopen, namelijk de WRT 610N. Ik moet echter concluderen dat (vooral) de wifi verbinding erg onbetrouwbaar is. Het wordt soms opeens ontzettend traag en valt er simpelweg geen verbinding met sites te maken. Als ik echter een paar keer F5 dan is het weer lekker snel en is er geen enkel probleem.
Soms wordt zelfs de connectie verbroken, maar dat gebeurt maar zelden en het gebeurt niet bij alle gebruikers.
Xbox Live heeft hier overigens ontzettend veel last van en verbreekt ook graag de connectie op dit soort moment en deze zit netjes met utp vast aan de 610N.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit soort problemen kan verminderen of verhelpen? Als ik jullie van meer info moet voorzien, dan zal ik dat uiteraard doen.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Een WRT54GS v4 of WRT54GL met Tomato firmware: http://www.polarcloud.com/tomato

Firmware is zeer efficient en kan volgens de readme 4096 connecties aan:
http://en.wikibooks.org/wiki/Tomato_Firmware#Advanced

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

wagenveld schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 12:01:
Een WRT54GS v4 of WRT54GL met Tomato firmware: http://www.polarcloud.com/tomato

Firmware is zeer efficient en kan volgens de readme 4096 connecties aan:
http://en.wikibooks.org/wiki/Tomato_Firmware#Advanced
Wat heeft de TS hieraan? Hij heeft een compleet andere router, en ziet graag een oplossing voor het probleem.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wellicht kan de dd-wrt firmware wat uithalen? Deze is er volgens mij wel voor de 610n.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Met 20 gebruikers op 1 router zijn er niet veel andere oplossingen lijkt mij zonder professioneel te gaan. Met de huidige router kun je het sowieso vergeten, tenzij iemand besluit alternatieve firmware ervoor te schrijven. Aangezien TS net deze router gekocht heeft kan hij hem wellicht omruilen?
Noork schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 12:09:
Wellicht kan de dd-wrt firmware wat uithalen? Deze is er volgens mij wel voor de 610n.
Mmm, is een wip zo te zien:
http://www.dd-wrt.com/php...&postdays=0&postorder=dec

[ Voor 34% gewijzigd door wagenveld op 02-10-2008 12:17 ]

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-03 14:55
wagenveld schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 12:12:
Met 20 gebruikers op 1 router zijn er niet veel andere oplossingen lijkt mij zonder professioneel te gaan. Met de huidige router kun je het sowieso vergeten, tenzij iemand besluit alternatieve firmware ervoor te schrijven. Aangezien TS net deze router gekocht heeft kan hij hem wellicht omruilen?
De WRT54 serie is doorgaans een goeie keuze. Echter, om hem nou professioneel te noemen...

Je zit hier met 20 man aan studenten. Daarvan mag je er vanuit gaan dat minstens de helft vrij goed is in downloaden. Dan red je het dus bij lange na niet met 4096 connecties. Al helemaal niet omdat de load balancing / QoS features van de WRT54 (met tomato of dd-wrt of ...) nog erg beperkt zijn en vaak niet optimaal werken.

Bovendien moet je met deze aantallen al gaan denken aan VLAN's etc, simpelweg omdat een virus anders vrij spel heeft. (En er zit altijd wel een grapjas tussen).

Een (2e hands) professionele router evt aangevuld met (2e hands) managed switch is dus mijn advies.

[ Voor 13% gewijzigd door Nijn op 02-10-2008 12:19 ]

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Wifi is een shared medium (net zoals een hub). ga eens met 20'en op een hub zitten surfen; dan krijg je ook hickups.

Mijn advies is een 2de accespoint plaatsen op een ander kanaal. plaats dit aan de aner kant van het gebouw zodat grofweg de helft van de gebruikers op het ene, de andere op het andere aanmelden.

• Fliepke
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-02 10:03
Nijn schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 12:17:
[...]

De WRT54 serie is doorgaans een goeie keuze. Echter, om hem nou professioneel te noemen...

Je zit hier met 20 man aan studenten. Daarvan mag je er vanuit gaan dat minstens de helft vrij goed is in downloaden. Dan red je het dus bij lange na niet met 4096 connecties. Al helemaal niet omdat de load balancing / QoS features van de WRT54 (met tomato of dd-wrt of ...) nog erg beperkt zijn en vaak niet optimaal werken.

Bovendien moet je met deze aantallen al gaan denken aan VLAN's etc, simpelweg omdat een virus anders vrij spel heeft. (En er zit altijd wel een grapjas tussen).

Een (2e hands) professionele router evt aangevuld met (2e hands) managed switch is dus mijn advies.
De WRT54 heb ik ook gehad. Grappige router die er zeer regelmatig uitklapte door bittorrent, omdat ie dat gewoon simpelweg niet aankon. Ik kan natuurlijk wel een professionele router gaan kopen, maar zo goed ben ik ook weer niet in het configureren van dergelijke ongein. De oude router ga ik waarschijnlijk ook inzetten als extra steunpunt, maar dat is een sitecom en de beheer mogelijkheden daarvan zijn pet en de logfunctie ook. Zo vis ik de notoire downloaders er nooit uit.

DD-WRT vertrouw ik niet zo aangezien het een wip is...

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-03 14:55
Fliepke schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 13:15:
[...]

De WRT54 heb ik ook gehad. Grappige router die er zeer regelmatig uitklapte door bittorrent, omdat ie dat gewoon simpelweg niet aankon. Ik kan natuurlijk wel een professionele router gaan kopen, maar zo goed ben ik ook weer niet in het configureren van dergelijke ongein. De oude router ga ik waarschijnlijk ook inzetten als extra steunpunt, maar dat is een sitecom en de beheer mogelijkheden daarvan zijn pet en de logfunctie ook. Zo vis ik de notoire downloaders er nooit uit.

DD-WRT vertrouw ik niet zo aangezien het een wip is...
Dan heb je waarschijnlijk last gehad van een bug in de originele WRT54G firmware. Daar zijn toen echter vrij snel patches voor verschenen.

Wat betreft het gebruik van DD-WRT en Tomato, natuurlijk is dat Work In Progress. Vrijwel iedere software is Work In progress. Als je een stable version neemt is dat echter verder geen probleem. Een stable release houd gewoon in dat het een versie is die goed getest is en 'af' is. Daar bovenop worden er weer aanpassingen gemaakt en dingen toegevoegd voor de volgende stable release. Je moet Windows XP en Windows Vista zien als 2 stable releases.

Door meerdere WIFI AP's neer te gooien los je wel een deel van je problemen op, namelijk de beperkte capaciteit van de WIFI verbinding. Echter, wat je niet oplost is de beperkte capaciteit van je verbindingspunt met het Internet, de router dus. Die heeft nog altijd een zeer / te beperkt maximum aantal connecties. Om dat goed te krijgen zul je toch wat professioneler te werk moeten gaan of gaan werken met meerdere Internet verbindingen.

• Klaus_1250
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:51
1: Je geeft wat weinig info over hoe iedereen met de router verbonden is. Is dat allemaal via WiFi???
2: Wat voor internet-verbinding hebben we het eigenlijk over? 20 man op een standaard ADSL-abbo is erg veel.
3: Een standaard SOHO-router met stock firmware gaat dit sowieso niet redden, dingen zijn niet gemaakt voor zoveel (fanatieke) gebruikers. 512/1024 verbindingen / 20 = 25/50 verbindingen per persoon. Dan hoeven ze niet eens p2p aan te zetten om erover heen te gaan. DD-WRT kan uitkomst bieden, maar de 610 is nog een WIP.
4: Op de diverse fora worden meldingen gemaakt dat de 610 nogal heet word, of beter, te heet, wat ook voor problemen zorgt.

• djmulder
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-01-2024
Simpele oplossing: schakel je 5GHz band uit, draait hij direct stabiel....

Bekend probleem bij linksys, heeft het voor mij ook opgelost...

Ideaal is het niet en ikzelf zit ook op DD-Wrt te wachten :/

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:26
Mja, meer kan ik ook niet zeggen dan alle mensen hierboven.

iedereen op wireless en op dat ding, dat gaat gewoon moeilijk, het barst dan zowiezo al uit zijn voegen.

Wat hieronder staat vinden sommige mensen dan weer onnuttig voor jou, maar als je wat knutselzin hebt en nog een paar mensen lijkt het me wel leuk om dit te realiseren...

Om je kosten wat te drukken en niet speciaal een Cisco-switchRouter (preferable) of andere CLI-based routers te gebruiken, is het misschien in je studentenhuis ook wel es handig om te kijken naar een oud pc'tje dat je uitrust met een linux-distro die speciaal bedoeld is om makkelijk te configgen en dan te routeren.

Je kan eens kijken naar

IPCop
ClarkConnect (favorietje)
m0n0wall
Smoothwall (favorietje)

In combinatie met een managable switch die je ergens in de pricewatch wel moet vinden kom je met een hele nette oplossing waarbij je nog eens leuke stats kan bekijken, iedereen genoeg verkeer kan toekennen en onnozelaars een fameuze trap tegen hun achterkant kan gaan geven als ze teveel de internetlijn belasten...

hele leuke managable switch, iedereen zelfs op gigabit, olééé:
pricewatch: HP Procurve 1800-24G

Lijstje van HP-switchen O+ :
http://tweakers.net/price...rSort=asc&orderSpecId=624

en met dit lijstje van servers
http://tweakers.net/aanbo...ield=prijs&order_sort=ASC
en nog wat advies van de mensen hier over wat er nuttig is, want in serverland ben ik (nog) niet zo goed thuis

lijkt het me wel dat je een heel nette setup zou moeten kunnen maken, waar ik nog jaloers op zou zijn...

[ Voor 56% gewijzigd door HyperBart op 21-01-2009 01:13 . Reden: edit: typo en nog wat info over switchen + servers ]

Pagina: 1