Ff het volgende voorleggen aan de mensen die er waarschijnlijk meer verstand van/ervaring mee hebben dan ik:
Ik kocht in maart een Synology CS407 NAS met 4 disks in RAID5 opstelling (4 x 750GB Western Digital WD7500AAKS voor de belangstellenden). In mei, twee maandjes later, gaf disk 2 de geest. Door drukte (en algemene domheid) ben ik vergeten de disk te vervangen en heb dus gewoon doorgedraaid. Vorige week (eind september) hield disk 3 er mee op, waardoor ik nu zit met een onbenaderbaar RAID5 volume. Van de belangrijkste data heb ik backups, dus de ramp is te overzien.
Nu ben ik eens gaan rekenen en kom tot de conclusie dat ik een zeldzaam pechgeval ben. Onderbouwing in de vorm van een aangepaste quote van mijn eigen threadje op http://synology.nl/forum/viewtopic.php?f=25&t=2162:
Wat ik me echter afvraag is of mijn redenatie c.q. kansberekening klopt. Ben ik nu wel of geen pechvogel? En heeft er iemand anders wel eens een falende RAID5 meegemaakt? Ik zelf in ieder geval niet eerder, en ik heb er hier 3 draaien waarvan de oudste alweer sinds 2000 z'n rondjes draait...
Ik kocht in maart een Synology CS407 NAS met 4 disks in RAID5 opstelling (4 x 750GB Western Digital WD7500AAKS voor de belangstellenden). In mei, twee maandjes later, gaf disk 2 de geest. Door drukte (en algemene domheid) ben ik vergeten de disk te vervangen en heb dus gewoon doorgedraaid. Vorige week (eind september) hield disk 3 er mee op, waardoor ik nu zit met een onbenaderbaar RAID5 volume. Van de belangrijkste data heb ik backups, dus de ramp is te overzien.
Nu ben ik eens gaan rekenen en kom tot de conclusie dat ik een zeldzaam pechgeval ben. Onderbouwing in de vorm van een aangepaste quote van mijn eigen threadje op http://synology.nl/forum/viewtopic.php?f=25&t=2162:
Het gaat mij er niet om een beschuldigende vinger richting Synology, WD, de winkel of wie dan ook te wijzen. Ikzelf ben verantwoordelijk voor mijn data en zeker toen de 1e disk defect raakte had ik beter moeten weten.Uitgaande van de startsituatie (werkende RAID5 set met 4 disks) gaat het fout als er 2 disks stuk gaan binnen een bepaalde tijdsperiode. De kans op 1 defecte schijf is 4 x hoger dan wanneer je maar 1 disk hebt. De kans echter dat er 2 disks stuk gaan in diezelfde periode is (kans op 1 defecte disk) x (kans op 1 defecte disk) = erg laag.
Rekenvoorbeeld: stel dat de kans dat een disk defect raakt binnen 1 jaar 2% is. Met 4 disks heb je dan 4 x 2% = 8% kans dat 1 van de 4 disks defect raakt. De kans dat 2 van de 4 schijven stuk gaan is 8% x 8% = 0,64%. Oftwel: heel klein. In ieder geval veel kleiner dan wanneer je maar 1 disk hebt, namelijk 0,64% versus 2%. Maak je een nieuwe calculatie op het moment dat de 1e disk het begeeft, dan is de kans juist ineens hoger dan in een situatie met maar 1 disk, namelijk 3 x 2% = 8% versus 2%.
Had ik dus onmiddellijk die defecte disk moeten vervangen? Ja, natuurlijk had ik dat moeten doen. Het is niet slim geweest om gewoon door te draaien omdat ik vanaf het 1e defect een sterk verhoogd risico liep. Maar dat neemt niet weg dat het falen van een RAID5 opstelling binnen enkele maanden na aanschaf volgens mij een typisch geval is van heel veel pech.
Wat ik me echter afvraag is of mijn redenatie c.q. kansberekening klopt. Ben ik nu wel of geen pechvogel? En heeft er iemand anders wel eens een falende RAID5 meegemaakt? Ik zelf in ieder geval niet eerder, en ik heb er hier 3 draaien waarvan de oudste alweer sinds 2000 z'n rondjes draait...