Toon posts:

autoradio heeft geen stroom

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien mijn frontje afgebroken was en met lijmen niet meer aan de praat was te krijgen heb ik een nieuwe radio gehaald. Nu wilde ik deze aansluiten, alleen gaat hij niet aan.

Beide waren JVC radio's dus ik dacht dat het wel makkelijk zou gaan maar niet dus. Ik had de beide iso stekkers via een verlengstukje aan de radio aangesloten, net als de twee tulp stekkers naar de versterker en de antenne kabel.

In het bijgeleverde boekje van de nieuwe radio staat over de iso stekker (de 2e, niet die met alle speakers):
I J
K L
M N
O P
(de dikgedrukte lijken met dus de aansluitingen die gebruikt worden volgens JVC/installatie boekje)

Echter wanneer ik naar de stekker kijk die nu in de auto zit (eruit komt, en dus op de radio dient te worden aangesloten) ziet het er als volgt uit:
I J
K L
M N
O P

L is een oranje kabel
M is een blauwe (die met de 2 tulp stekkers komt vanuit de versterker, die lijkt me dus signaal door te geven dat versterker aanmoet)
N is geel
O is rood
R is zwart

Is het dan de bedoeling om die nu in N gaat in J te stoppen? Kan je die trouwens zo eruit trekken of moet ik er dan een nieuw aansluitings/iso stuk voor halen?

In de handleiding staat dit:

Zonder gebruik van ISO stekkers
Knip ISO stekker af en verbind de gekleurde draden in de volgorde als beschreven. De kleuren zijn:
P = Zwart - metalen ondergrond
L = Geel - Naar aansluitklem in zekeringblok die is aangesloten op accu
O = Rood - Naar aansluitklem in zekeringblok
M = Blauw met witte streep - Naar afstandsdraad van andere apparatuur
J = Bruin - Naar mobiele telefoonsysteem.

• hondapower
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-11-2025
Het probleem zit m hier in de rode en gele draad. Dat is bij een aantal auto's en radio's anders aangesloten.
Ik ben het ook al vaker tegengekomen.

Als je de handleiding van je radio volgt dan moet geel op continu spanning (voor het onthouden van de zenders)
en rood op een geschakelde 12V spanning, dus dat de radio pas aangaat als je de sleutels in het contactslot stopt.
Als je de rode mist, dan gaat de radio dus niet aan.

je moet hier waarschijnlijk J in N stoppen. Het beste kun je dit even nameten.
Je kunt de draden uit de stekker trekken door er aan de juiste kant een schroevendraaiertje achterin te duwen. De metalen contactpinnen zitten vast met een heel klein lipje dat je met die schroevendraaier aan de kant kunt duwen.
het is even pielen maar het kan wel.