Introductie
Ik heb enkele pogingen ondernomen om een pc in mn auto te bouwen.
De eerste poging was met een laptop, maar dat was een beetje lomp en die gebruikte ca. 85 Watt (wat verouderde AMD laptop)!
Een tweede poging was met een Intel Atom moederbord met PicoPSU op 12V.
Deze setup werkte prima, zo lang je een enigszins stabiele 12V hebt.
Echter, tijdens het starten van de auto zakte de 12V dusdanig in dat de computer uitviel.
Ik zou kunnen kiezen voor een Asus EEE netbook omdat die een accu heeft zodat de computer blijft lopen, maar ik verkies liever losse onderdelen.
Waarom nu dit topic?
Binnenkort komen de echte zuinige Atom moederbordjes op de markt.
De huidige hebben vaak nog een 945 chipset (al dan niet afgeslankt om zuiniger te zijn), maar die gebruiken toch nog in totaal zo'n 25 Watt, en 2 Ampere op 12V is al veel in een auto, zeker als je er ook nog een (2,5") harde schijf en kleine TFT bij aansluit.
Ik vermoed dat er meerdere personen geïnteresseerd gaan zijn in deze oplossing, dus vandaar dit topic.
En ik vind dat die hier in het Elektronica forum thuishoort, maar wellicht plaats ik een linkje in het CarPC topic.
Wanted: 12V backup accu + aanstuur elektronica
Wat ik dus nodig heb is een 12V backup accu met elektronica.
Ik zou een een zeer eenvoudige schakeling willen ontwikkelen, die de volgende functies uitvoert:
1. Een 12V backup-accu laden als de auto (ruim) 12V levert, wanneer de auto draait en de dynamo actief is
2. Omschakelen naar deze backup-accu wanneer de auto-accu minder dan 12V levert
3. Eventueel stabiliseren van de 12V voordat die de elektronica voedt
Wie zou me kunnen helpen bij het ontwikkelen van een eenvoudig schema?
Ik kan zelf wel een voorzetje geven, maar mijn elektronica-kennis is wellicht veel minder uitgebreid dan anderen die misschien al ervaring hebben met het bouwen van accu-laders etc.
Ik heb enkele pogingen ondernomen om een pc in mn auto te bouwen.
De eerste poging was met een laptop, maar dat was een beetje lomp en die gebruikte ca. 85 Watt (wat verouderde AMD laptop)!
Een tweede poging was met een Intel Atom moederbord met PicoPSU op 12V.
Deze setup werkte prima, zo lang je een enigszins stabiele 12V hebt.
Echter, tijdens het starten van de auto zakte de 12V dusdanig in dat de computer uitviel.
Ik zou kunnen kiezen voor een Asus EEE netbook omdat die een accu heeft zodat de computer blijft lopen, maar ik verkies liever losse onderdelen.
Waarom nu dit topic?
Binnenkort komen de echte zuinige Atom moederbordjes op de markt.
De huidige hebben vaak nog een 945 chipset (al dan niet afgeslankt om zuiniger te zijn), maar die gebruiken toch nog in totaal zo'n 25 Watt, en 2 Ampere op 12V is al veel in een auto, zeker als je er ook nog een (2,5") harde schijf en kleine TFT bij aansluit.
Ik vermoed dat er meerdere personen geïnteresseerd gaan zijn in deze oplossing, dus vandaar dit topic.
En ik vind dat die hier in het Elektronica forum thuishoort, maar wellicht plaats ik een linkje in het CarPC topic.
Wanted: 12V backup accu + aanstuur elektronica
Wat ik dus nodig heb is een 12V backup accu met elektronica.
Ik zou een een zeer eenvoudige schakeling willen ontwikkelen, die de volgende functies uitvoert:
1. Een 12V backup-accu laden als de auto (ruim) 12V levert, wanneer de auto draait en de dynamo actief is
2. Omschakelen naar deze backup-accu wanneer de auto-accu minder dan 12V levert
3. Eventueel stabiliseren van de 12V voordat die de elektronica voedt
Wie zou me kunnen helpen bij het ontwikkelen van een eenvoudig schema?
Ik kan zelf wel een voorzetje geven, maar mijn elektronica-kennis is wellicht veel minder uitgebreid dan anderen die misschien al ervaring hebben met het bouwen van accu-laders etc.
[ Voor 18% gewijzigd door ByteDelight op 02-10-2008 08:48 ]
Retro Computer hardware: http://bytedelight.com