Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Backup accu elektronica voor 12V Car PC (met bv. Atom bord)

Pagina: 1
Acties:

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:17

ByteDelight

Retro computing is alive!

Topicstarter
Introductie
Ik heb enkele pogingen ondernomen om een pc in mn auto te bouwen.

De eerste poging was met een laptop, maar dat was een beetje lomp en die gebruikte ca. 85 Watt (wat verouderde AMD laptop)!

Een tweede poging was met een Intel Atom moederbord met PicoPSU op 12V.
Deze setup werkte prima, zo lang je een enigszins stabiele 12V hebt.
Echter, tijdens het starten van de auto zakte de 12V dusdanig in dat de computer uitviel.

Ik zou kunnen kiezen voor een Asus EEE netbook omdat die een accu heeft zodat de computer blijft lopen, maar ik verkies liever losse onderdelen.

Waarom nu dit topic?
Binnenkort komen de echte zuinige Atom moederbordjes op de markt.

De huidige hebben vaak nog een 945 chipset (al dan niet afgeslankt om zuiniger te zijn), maar die gebruiken toch nog in totaal zo'n 25 Watt, en 2 Ampere op 12V is al veel in een auto, zeker als je er ook nog een (2,5") harde schijf en kleine TFT bij aansluit.

Ik vermoed dat er meerdere personen geïnteresseerd gaan zijn in deze oplossing, dus vandaar dit topic.
En ik vind dat die hier in het Elektronica forum thuishoort, maar wellicht plaats ik een linkje in het CarPC topic.

Wanted: 12V backup accu + aanstuur elektronica
Wat ik dus nodig heb is een 12V backup accu met elektronica.

Ik zou een een zeer eenvoudige schakeling willen ontwikkelen, die de volgende functies uitvoert:
1. Een 12V backup-accu laden als de auto (ruim) 12V levert, wanneer de auto draait en de dynamo actief is
2. Omschakelen naar deze backup-accu wanneer de auto-accu minder dan 12V levert
3. Eventueel stabiliseren van de 12V voordat die de elektronica voedt

Wie zou me kunnen helpen bij het ontwikkelen van een eenvoudig schema?

Ik kan zelf wel een voorzetje geven, maar mijn elektronica-kennis is wellicht veel minder uitgebreid dan anderen die misschien al ervaring hebben met het bouwen van accu-laders etc.

[ Voor 18% gewijzigd door ByteDelight op 02-10-2008 08:48 ]

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-11 19:36

Infant

It's a floating Dino!

Je hebt een Pico-PSU? Die kunnen zo laag als negen volt hebben geloof ik? Ligt eraan welk model je hebt.

Je kunt twee dingen doen die simpel zijn:

1: Je koopt een kleine lood accu (1 Ah, 12V) en zet die parallel aan de auto-accu, met een (flinke) diode er tussen. De Pico-PSU maak je dan aan de backup accu vast. Als de hoofdaccu spanning dan dropt onder de zeg 10V, neemt de 12V backupaccu het automatisch over, als je dynamo aan staat, laad de backup accu weer op.
Probleem hierbij is: Als de backup-accu bijna leeg is, en je autoaccu vol, zou de autoaccu een enorme stroom de backupaccu in pompen.....

2: Je rekent uit hoeveel stroom je PC-tje gebruikt, berekend de tijd die je moet overbruggen... bijv 5 seconden.
De spanning mag in die 5 sec max. 2 Volt dalen, en stel je hebt 1A nodig. Bij 1 Farad dropt de spanning per seconde ongeveer een volt. Dus je hebt iets van 5 Farad condensatoren nodig.

• ByteDelight

ByteDelight

Topicstarter
Infant schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 10:03:
Je hebt een Pico-PSU? Die kunnen zo laag als negen volt hebben geloof ik? Ligt eraan welk model je hebt.
Momenteel heb ik niks, maar daar kan/zal binnenkort verandering in komen.
Ik wil nu dit idee uitwerken, wat wellicht ook voor anderen van belang kan zijn.
Je kunt twee dingen doen die simpel zijn:

1: Je koopt een kleine lood accu (1 Ah, 12V) en zet die parallel aan de auto-accu, met een (flinke) diode er tussen. De Pico-PSU maak je dan aan de backup accu vast. Als de hoofdaccu spanning dan dropt onder de zeg 10V, neemt de 12V backupaccu het automatisch over, als je dynamo aan staat, laad de backup accu weer op.
Probleem hierbij is: Als de backup-accu bijna leeg is, en je autoaccu vol, zou de autoaccu een enorme stroom de backupaccu in pompen.....

2: Je rekent uit hoeveel stroom je PC-tje gebruikt, berekend de tijd die je moet overbruggen... bijv 5 seconden.
De spanning mag in die 5 sec max. 2 Volt dalen, en stel je hebt 1A nodig. Bij 1 Farad dropt de spanning per seconde ongeveer een volt. Dus je hebt iets van 5 Farad condensatoren nodig.
Iets als dit?

Afbeeldingslocatie: http://benophetinternet.nl/tweak/backup_accu.jpg

Alleen die twee diodes aan de rechterkant ben ik niet zeker van; ik denk dat er nu altijd stroom uit de kleine accu wordt getrokken.
Liever zou ik dan een transistor-schakeling hebben die in een ogenblik omschakelt naar de backup-accu wanneer de hoofd-spanning wegvalt.

Lijkt me niet zo ingewikkeld, maar is dat de oplossing?
Experts gezocht voor een mening! ;)

[ Voor 12% gewijzigd door ByteDelight op 02-10-2008 12:38 ]

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11 21:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Gewoon de dikste car-condensator vinden en die inbouwen. Probleem opgelost.

• donzz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-11 11:51
of je koopt deze.. die kan als ik het zo lees wel tegen "engine cranks"

[ Voor 1% gewijzigd door donzz op 02-10-2008 13:31 . Reden: typo ]

alles kan kapot; beter dat ik het nu test dan dat er straks iemand komt klagen

• ByteDelight

ByteDelight

Topicstarter
donzz schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 13:30:
of je koopt deze.. die kan als ik het zo lees wel tegen "engine cranks"
Ja, die zou ik eigenlijk eens moeten testen...
Dat zo'n piepklein ding een start van een auto zou kunnen overbruggen... :? ik ben benieuwd!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

atom bordjes gebruiken de 945M chip, die dus geen 20w gebruikt, maar iets van 5...
totaal incl hdd komt rond de 10-15 uit, 1A dus van je autoaccu..
en reken maar dat "12v" in de auto geen 12v is, dus het verbaast me dat je atom bordje nog niet dood is, een dergelijke psu die donzz linkte is eigenlijk sowiso n vereiste, omdat in de auto 12v alles van n paar (bij starten) volt tot 16 volt kan zijn...

• ByteDelight

ByteDelight

Topicstarter
AlexanderB schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 17:20:
atom bordjes gebruiken de 945M chip, die dus geen 20w gebruikt, maar iets van 5...
Nee, nee..

De 945 chipset zorgt ervoor dat het bord iets van 2 A gebruikte.
Zie mijn review; "Het Atom bordje gebruikt dus ca. 22,5 Watt tijdens het booten" was daar mijn conclusie.

De nieuwere US15W chipset speciaal voor de Atom zal ervoor zorgen dat het geheel za. 15 Watt or minder zal worden.
totaal incl hdd komt rond de 10-15 uit, 1A dus van je autoaccu..
Veel meer dus.
Inclusief 9" VGA touchscreen TFT ruim 2,5 A. Da's naar mijn mening vrij fors.
en reken maar dat "12v" in de auto geen 12v is, dus het verbaast me dat je atom bordje nog niet dood is, een dergelijke psu die donzz linkte is eigenlijk sowiso n vereiste, omdat in de auto 12v alles van n paar (bij starten) volt tot 16 volt kan zijn...
Klopt, daarom zei ik al dat ik die nieuwere ga proberen.
Overigens heb ik de set die ik genoemd heb al verkocht, omdat ik nieuwere zuinigere onderdelen (bord met US15W chipset) wil bestellen.

[ Voor 21% gewijzigd door ByteDelight op 03-10-2008 11:54 ]

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

Hm, zo'n 60W pico-psu kan inderdaad gewoon tot 6V. Dan kan je met 1 Farad ook al uit de voeten. Wat je dus moet doen is een 1 Farad condensator kopen / knutselen, met een diode van de accu naar de condensator.

• ByteDelight

ByteDelight

Topicstarter
Infant schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 13:08:
Hm, zo'n 60W pico-psu kan inderdaad gewoon tot 6V. Dan kan je met 1 Farad ook al uit de voeten. Wat je dus moet doen is een 1 Farad condensator kopen / knutselen, met een diode van de accu naar de condensator.
Ik denk dat dat best wel eens een hele mooie oplossing zou kunnen zijn! :*)

• wiene
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-11 21:52
Een tussenoplossing met een omvormer en een gewone 230 volt voeding is geen optie? Misschien iets meer verliezen maar wel makkelijk te maken. Ik weet wel niet of die el cheapo omvormers stabiel zijn met een spaningsval tijdens starten.

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

bverstee schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 15:13:
[...]

Ik denk dat dat best wel eens een hele mooie oplossing zou kunnen zijn! :*)
Ik denk het dus ook. Niels heeft op samenkopen.net 5.5V condensatoren van 4 Farad. Ik denk als je er daar 3 van in serie zet, met een 47k weerstandje over elke cap, om te zorgen dat ze geen spanningsverschil krijgen. Dan heb je 16.5V max bij 1.33 Farad.... dat lijkt mij ook een goede oplossing. Maar je kunt ook zo'n tetter van een audio condensator kopen, maar die zijn wel duur geloof ik.
Pagina: 1