Simpele mail server

Pagina: 1
Acties:

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:24
Op mijn server wordt er naast web services (apache/mysql) ook een mail service geinstalleerd.
Er gaan hoogstens 5 gebruikers gebruik maken van de mailserver, dus het moet zo 'licht' mogelijk zijn.
Een van de eisen is dat de mails bewaard gebleven worden op de server, dus geen pop3.

Wat raden jullie mij aan? Wat zijn jullie ervaringen?
Postifx & Dovecot? Een ander (lichtere) pakket?

EU DNS: 86.54.11.100

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wat versta je precies onder licht? Bijna elke beschikbare mailserver is met dat aantal users en verder weinig eisen nog wel "licht" volgens mij, ik zou zeggen, probeer er gewoon eentje :)

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Mdaemon(http://www.altn.com/) ?

Erg mooi pakket, met webinterface :)

[ Voor 77% gewijzigd door DennusB op 02-10-2008 08:46 ]

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Verwijderd

Zelf gebruik ik Courier icm met Exim. Voldoet hier prima voor 2 mailboxen. Maar volgens mij zijn alle mail services wel lichtgewicht te noemen zolang je weinig gebruikers hebt.

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-01 13:50

WHiZZi

Museumdirecteurtje

De laatste keer dat ik keek had MDaemon nog geen Non-Windows versie en gezien we in Non-Windows Operating Systems zitten lijkt het mij stug dat de TS een Windows draait :P

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
WHiZZi schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 09:19:
De laatste keer dat ik keek had MDaemon nog geen Non-Windows versie en gezien we in Non-Windows Operating Systems zitten lijkt het mij stug dat de TS een Windows draait :P
Oeps *ik schaam me diep*

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Exim + dovecot is simpel en bijzonder effectief.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• remy007
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-01 15:35

remy007

Broodje Bakpao Helmond

Nog niet mee gewerkt, maar lijkt me ook bijzonder goed te werken: Open-Xchange Server. Wel betaald...

* V&A Advertenties * Systemen: Inventaris

• imp-
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-11-2025
Ik draai zelf Postfix als MTA en Courier als IMAP server.
Enkel maar positieve ervaringen mee, maar ook met eerder in deze thread genoemde combinaties bereik je zeker en vast een evenwaardig resultaat.
Kwestie van een keuze te maken en het eens uit te proberen :)

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik heb goede ervaringen met Postfix en Dovecot. Je kan de gebruikers en domein(en) in een mysql database stoppen, maar dat hoeft niet.
Vergeet ook niet te kijken naar Amavisd-new/ClamAV/Spamassassin achtige toepassingen maar je zult ongetwijfeld ook de nodige spam en andere rotzooi krijgen.

Tutorials genoeg, voor jouw gebruik heb je keuze genoeg. Er is geen 'beste' oplossing.

• mangahuisman
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-01 14:18
VMWare op je linux box, windows 2008 met exchange 2007 Enterprise!
Gegarandeerd een supers user experience! Koppelen aan jullie telefoon centrale met VOIP, Unified messenger en voice koppeling! Alles in 1 super oplossing en voor een paar gebruikers ook hosted af te nemen bij KPN services!

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-01 14:09
mangahuisman schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 13:15:
Gegarandeerd een supers user experience! Koppelen aan jullie telefoon centrale met VOIP, Unified messenger en voice koppeling! Alles in 1 super oplossing en voor een paar gebruikers ook hosted af te nemen bij KPN services!
Hmmm Denk niet dat de TS hier voor wil gaan, wil denk ik echt in de linux omgeving (daarom in Non-Windows operating Systems forum) en hij heeft het ook niet over een voip oplossing gehad oid.

• disheaver
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
mangahuisman schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 13:15:
VMware, windows licht?

Ontopic: Ik gebruik zelf MSMTP als smtp client. Licht maar vooral snel in te stellen. Verder fetchmail, procmail en dovecot (maar vooral mutt met maildir). Volgens mij is alles licht mits je ze ook licht gebruikt. Ik zou eerder kijken naar iets wat goed in te stellen is.

[ Voor 4% gewijzigd door disheaver op 02-10-2008 15:19 ]

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:51

BoAC

Memento mori

imp- schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 10:43:
Enkel maar positieve ervaringen mee, maar ook met eerder in deze thread genoemde combinaties bereik je zeker en vast een evenwaardig resultaat.
* BoAC kan dat bevestigen :) Draai het alweer een paar jaar en nooit omkijken naar _/-\o_

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Uit eigen ervaring weet ik dat Dovecot lichter is dan Courier. Maar met niet antieke hardware en een paar accounts zal je dat verschil niet merken.

• c-nan
Aan de reacties te zien maakt het weinig uit welke pakket ik gebruik. Wel handig dat je de gebruikers en/of domeinen in een database kan stoppen, heb namelijk mysql al draaien.

Zal morgen eens kijken of ik postfix + dovecot draaiend kan krijgen.

• JeffG
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-01-2025
Ik heb Postfix + Dovecot draaiend met een stuk of 5 email accounts. Hier heb ik beschreven hoe ik het opgezet heb: http://www.gelens.org/archlinux-mailserver/ Misschien heb je er wat aan.
Ook heb ik spamassassin draaien, dat maakt het al een stuk zwaarder.

Verwijderd

Polat06 schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 23:45:
Aan de reacties te zien maakt het weinig uit welke pakket ik gebruik. Wel handig dat je de gebruikers en/of domeinen in een database kan stoppen, heb namelijk mysql al draaien.

Zal morgen eens kijken of ik postfix + dovecot draaiend kan krijgen.
Ook dit maakt geen verschil want ook Courier en Exim kunnen prima met MySQL overweg. Misschien kun je kijken welke MTA als standaard wordt meegeleverd (bij Debian is dit bijv. Exim).

• c-nan
JeffG schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 04:04:
Ik heb Postfix + Dovecot draaiend met een stuk of 5 email accounts. Hier heb ik beschreven hoe ik het opgezet heb: http://www.gelens.org/archlinux-mailserver/ Misschien heb je er wat aan.
Ook heb ik spamassassin draaien, dat maakt het al een stuk zwaarder.
Het helpt me in ieder geval de goede richting op.
Echter werk ik met 'apt', maar de instellingen zullen allemaal hetzelfde zijn. Vanavond dus even naar kijken.

• c-nan
Verwijderd schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 08:41:
[...]

Ook dit maakt geen verschil want ook Courier en Exim kunnen prima met MySQL overweg. Misschien kun je kijken welke MTA als standaard wordt meegeleverd (bij Debian is dit bijv. Exim).
In dit geval is het inderdaad Exim (Debian Etch)

Verwijderd

Hier staat hetzelfde uitgelegd voor exim/courier: http://www.trekweb.com/~jasonb/articles/exim4_courier/index.html

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
imp- schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 10:43:
met hierboven :)

postfix & courier voor imap(s), squirrelmail voor webmail, en wat meuk voor anti virus/spam :)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• c-nan
Mail server is geinstalleerd aan de hand van http://www.howtoforge.com...l-squirrelmail-ubuntu8.04
Mail ontvangen werkt, mail verzenden via command line (mailx) gaat ook goed, echter mailen vanuit outlook werkt niet, ook 'telnet localhost 25' geeft niks terug.

Probleem van hierboven is op het moment niet erg belangrijk, echter heb ik ook squirrelmail geinstalleerd, dit wil niet werken.

Na het inloggen op squirrelmail krijg ik direct:
code:
1
Fatal error: Call to undefined function load_config() in /usr/share/squirrelmail/plugins/change_sqlpass/functions.php on line 326

326: load_config('change_sqlpass', array('config.php'));

Oh ja, de benodigde plugins zijn wel geinstalleerd:
code:
1
2
3
4
5
6
SquirrelMail Configuration : Read: config.php (1.4.0)
---------------------------------------------------------
Plugins
  Installed Plugins
    1. compatibility
    2. change_sqlpass

[ Voor 15% gewijzigd door c-nan op 04-10-2008 16:12 ]

• c-nan
Probleem deels opgelost door de plugin compatibility te patchen.
De melding is verdwenen, echter nu krijg ik een blanko scherm

De link:
http://www.domein.com/squirrelmail/src/webmail.php

Source:
code:
1
2
3
4
5
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<HTML {955246E3-6933-480d-B146-2462CE868767}="true" 
{F92F6ACC-5E50-4482-BC62-9D8DF61E5A32}="5"><HEAD>
<META http-equiv=Content-Type content="text/html; charset=iso-8859-1"></HEAD>
<BODY></BODY></HTML>

access.log:
code:
1
2
94.209.x.x - - [04/Oct/2008:18:55:27 +0200] "POST /squirrelmail/src/redirect.php HTTP/1.1" 302 - "http://www.domein.com/squirrelmail/src/login.php" "Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 7.0; Windows NT 5.1; InfoPath.2; .NET CLR 2.0.50727)"
94.209.x.x - - [04/Oct/2008:18:55:27 +0200] "GET /squirrelmail/src/webmail.php HTTP/1.1" 200 - "http://www.domein.com/squirrelmail/src/login.php" "Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 7.0; Windows NT 5.1; InfoPath.2; .NET CLR 2.0.50727)"

[ Voor 33% gewijzigd door c-nan op 04-10-2008 18:55 ]

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-01 13:24

pistole

Frutter

en wat staat er in je error_log? :s
edit:
niet stiekum je post editen :p

[ Voor 37% gewijzigd door pistole op 04-10-2008 18:56 ]

Ik frut, dus ik epibreer

• c-nan
pistole schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 18:56:
en wat staat er in je error_log? :s
edit:
niet stiekum je post editen :p
Helemaal niks (wat hiermee te maken kan hebben).

Verwijderd

Simpelweg ouderwetsch sendmail met modernere dovecot werkt prima.
Als je makkelijk wil webmin er bij en configuratie is een fluitje van een cent.
Beetje bij elkaar klikken en alles draait.
Pagina: 1