Eigenwijze netwerkserver ?

Pagina: 1
Acties:

• strokealpha
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02-03 17:19
Situatie: 3 computers in een netwerk met gedeelde partities. Laten we voor het gemak de drie computers de namen "A", "B" en "C" geven.
De gebruikte modem/router is een Speedtouch 781 - So far, so good. :)

Ik heb op de Speedtouch een Logilink (zelfde als Sweex) printserver aangeloten (daarop zit een Canon printer aangesloten, maar is eigenlijk niet van belang)

Op alle drie computers de software geinstalleerd behorende bij de printserver. Alle 3 computers vonden en installeerden de benodigde drivers van zowel printerserver als printer. So far, so good :)

Nu komt het echter: Ik print vanaf computer "A": no problem ! Nu ga ik een printopdracht vanaf b.v. computer "C" versturen: Helaas, pindakaas, maar dat gaat dus niet omdat computer "C" meent dat de printserver op computer "A" aangesloten is en kan dus niets beginnen, tenzij de printserver via "C" softwarematig wordt gereset.......
Alleen zien "A" en "B" dan een printserver op "C" en kan vanaf "A" en "B" niet geprint worden totdat vanaf de computer waar van uit geprint moet worden een softwarematige reset naar de printserver stuurt 8)7

Zelf vermoed ik dat dit door het bestaande netwerk wordt veroorzaakt. In de huidige situatie zullen niet noodzakelijk altijd alle 3 computers aan staan. Met slechts 1 computer aan zal het probleem er niet zijn.

Hoe los ik dit probleempje simpel op, zonder de printserver op te offeren en/of het bestaande netwerkje hetzelfde lot te laten ondergaan ?

Voor de goede orde: De printserver heeft een vast IP: 192.168.1.68 De computers een variabel. Uiteraard wordt voor alle apparaten het TCP/IP protocol gebruikt.

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-03 20:47
Lijkt me meer te liggen aan de printserver dan aan de clients zelf. Want als het met één pc wel goed gaat dan zal het dus zo zijn dat de client zich bij het opstarten meld bij de printserver. Hierdoor gooit de printserver zijn eerdere connectie weg en accepteert de nieuwe.

Zijn er misschien meer mensen met deze problemen? (Google?)

[ Voor 44% gewijzigd door MuddyMagical op 02-10-2008 07:39 ]