HDMI receiver? laptop+av receiver+lcd

Pagina: 1
Acties:

• t!mP
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-12-2025

t!mP

is inflatie gevoelig

Topicstarter
Na veel research, wikken en wegen heb ik besloten mijn 'HT' te upgraden. Een keuze mbt de LCD heb ik gemaakt (voor de geïnteresseerden samsung 37A656) maar nu moet ik nog de audio in orde maken.

Met een budget van rond de +/- 300 euro ben ik op zoek gegaan naar een AV receiver met HDMI ondersteuning. Nu lees ik hierover veel tegenstrijdige berichten.

Eerst leg ik mijn situatie even voor: Ik zit relatief dicht bij de TV, dus wil gebruik maken van full HD met surround. Nu wil ik dus streamen vanaf de laptop via hdmi en digitaal surround/beeld doorgeven aan de receiver/lcd

Nu stuit ik op een aantal zaken, want Ik zie werkelijk door de bomen het bos niet meer. Uiteraard moet het streamen vanaf de laptop naar receiver GEEN vermindering van kwaliteit opleveren ten aanzien van het beeld. Ik zie allerlei verschillende varianten van hdmi, passtrough, wel/geen audio etc.

Mijn vereisten:
  • Mijn laptop M1530 moet zowel HD beeld als geluid streamen, hdmi 1.3a
  • De receiver heeft voldoende aan een hdmi pass trough of toch liever upscaling naar 1080p met 24p ondersteuning?
  • Mocht mijn laptop geen geluid met de hdmi poort meesturen dan kan ik gaan voor een externe geluidskaart met een spdif uitgang.
Receivers welke ik zelf heb kunnen vinden en mij 'geschikt' lijken zijn de volgende:

Marantz SR4200 (HDMI V1.3 Switching/ V1.1 Repeating: 3-In/1-Out ??? bron:marantz)
Sony STR-DG720 (1080p en 24p ondersteuning net zoals de LCD)
Onkyo tx-sr576(lijkt me een goede optie, gezien het artikel op avblog)

Daarnaast kwam ik ook nog geschikten tegen van yamaha.

at is het advies? Ik wil dus streamen vanaf de laptop en digitaal surround/beeld doorgeven aan de receiver/lcd.

• vanaalten
  • Laatst online: 15:40
Ik heb zelf ook een Dell 1530 en wil die binnenkort ook voor dezelfde toepassing inzetten.

Wat ik weet is dat 'ie in elk geval geluid via HDMI meestuurt - moet ook wel, want er is geen enkele andere mogelijkheid om het geluid er meerkanaals (meer dan stereo) uit te krijgen. Ik heb 'm een tijdje terug via HDMI op de TV aangesloten en hoorde het geluid van de film uit de TV komen, dus dat zit wel goed. Ik had toen wel een bijzonder heftige irritante echo in het geluid, maar dat kan 'm in de film zitten, geluiddriver of instellingen - heb het toen niet uitgezocht.

Waar je nog op zou kunnen letten: ik heb begrepen dat sommige TV's in combinatie met de juiste receiver audio lipsync-correctie kunnen doen. De TV verteld dan aan de receiver via HDMI hoeveel hij het geluid moet vertragen om weer bij het beeld te passen. Zo'n auto-lipsync correctie is natuurlijk plezieriger dan het zelf op de gok instellen.

Verder lijkt een upscaling receiver mij alleen nodig als de TV dat niet goed kan - ik kan in elk geval geen goede reden bedenken waarom je dat liever in de receiver zou doen.

• laurensxeon
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-02 10:22
t!mP schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 00:17:

Nu stuit ik op een aantal zaken, want Ik zie werkelijk door de bomen het bos niet meer. Uiteraard moet het streamen vanaf de laptop naar receiver GEEN vermindering van kwaliteit opleveren ten aanzien van het beeld. Ik zie allerlei verschillende varianten van hdmi, passtrough, wel/geen audio etc.

Mijn vereisten:
  • Mijn laptop M1530 moet zowel HD beeld als geluid streamen, hdmi 1.3a
  • De receiver heeft voldoende aan een hdmi pass trough of toch liever upscaling naar 1080p met 24p ondersteuning?
  • Mocht mijn laptop geen geluid met de hdmi poort meesturen dan kan ik gaan voor een externe geluidskaart met een spdif uitgang.
Dus jij wilt je laptop gebruiken als soort van media center, dat maak ik er uit op?

jou laptop heeft een hdmi poort, de vraag is dan of jij een resolutie kan instellen van 1920 x 1080. de kans dat dit kan acht ik zeer groot. dus dan hoeft de reciver geen upscale functie te hebben naar 1080P want de signaal blijft bij 1080i/P "untouched" bij de meeste recivers die (tot 720P) upscalen.

dan kun je de dvd's ook op je laptop afspelen en laten upscalen naar 1080P (vraagt overigens wel een sterke processor)

daarom gebruiken mensen vaak een combo van AVR 5.1/7.1 en een PS3. de PS3 kan bleuray en upscalen van dvd als 1 van de beste (uitgezonderd de erg dure en exclusive spelers die vaak duurder zijn dan een ps3)

Onkyo tx-sr576(lijkt me een goede optie, gezien het artikel op avblog). net wat je zegt, zeer goeie reciver. wat ik van vakmensen hoor is dat een HK vaak iets warmer geluid geeft dan een onkyo. onkyo is weer op de goede weg want een paar jaar geleden was de kwaliteit wel iets minder dan nu.

áls laatste lees ik dat je het over streamen hebt. het decoden gebeurt dan niet op de laptop maar in de reciver. vaak zit er dan een netwerk aansluiting op de reciver. jij wilt denk ik het decoden op de laptop en beeld en geluid door sturen naar de reciver.

en hoe wil je het door geven naar de LCD?

optie 1

laptop ->hdmi -> reciver -> hdmi ->LCD (beeld & audio)

optie 2

laptop ->hdmi ->LCD (beeld)
laptop ->toslink ->reciver (audio)

ik denk dat optie 1 het beste is aangezien je bij optie 2 een toslink kabel moet kopen die op grote lengte best duur zijn.

zoek eerst eens uit of je laptop geluid verstuurd via HDMI d.m.v. direct aansluiten op tv en dan een filmpje kijken,
zover ik weet heb je gewoon audi via HDMI anders had je wel DVI op je laptop.

--//EDIT

geluid wordt dus mee gestuurd door HDMI

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:06

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

laurensxeon schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 14:03:zoek eerst eens uit of je laptop geluid verstuurd via HDMI d.m.v. direct aansluiten op tv en dan een filmpje kijken,
zover ik weet heb je gewoon audi via HDMI anders had je wel DVI op je laptop.
offtopic:
Is het niet mogelijk om via een DVI-converter (bijv. op mijn HD3450 Pro in mijn mediacenter) HDMI incl geluid te produceren??

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Verwijderd

Nee, DVI doet niet aan audio.

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:06

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

ok, good to know, tnx :)

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

• laurensxeon
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-02 10:22
InjecTioN schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 01:23:
[...]

offtopic:
Is het niet mogelijk om via een DVI-converter (bijv. op mijn HD3450 Pro in mijn mediacenter) HDMI incl geluid te produceren??
gewoon een dvi naar hdmi converter kabel kopen en audio via toslink versturen van je laptop naar je tv of versterker. je kunt e.v.t externe geluidskaart kopen voor je laptop die optical out heeft. geeft precies zelfde effect.

hdmi = video audio
dvi+toslink = zelfde als hdmi kwa gegevens stroom, beide digitaal

• vanaalten
Zoals ik het zie heb je drie mogelijkheden:
  1. Nieuwe receiver met HDMI-in. Dat vanaf laptop met HDMI naar receiver, vanaf receiver met HDMI naar TV. Als zowel TV als receiver het ondersteunen heb je meteen automatische lipsync-correctie, anders moet je handmatig de audio-delay in de receiver op de juiste waarde instellen. Even opletten dus of de receiver dit sowieso wel ondersteund (denk dat dat bij moderne receivers wel standaard zal zijn) en of 'ie genoeg kan delayen (mijn Philips LCD-TV heeft zo'n 200ms audio-delay in de receiver nodig....).
  2. Bestaande receiver (als je die sowieso hebt!) blijven gebruiken, er van uit gaan dat 'ie digitaal audio in heeft. Koop een HDMI-naar-(DVI + SPDIF) converter, dan met een DVI-naar-HDMI converter naar de TV en met SPDIF (coax of optisch) naar receiver. Audio delay in de receiver instellen.
  3. Bestaande receiver (als je die sowieso hebt!) blijven gebruiken, er van uit gaan dat 'ie digitaal audio in heeft. Koop een externe USB geluidskaart, dan met HDMI naar de TV en met SPDIF vanaf de externe geluidskaart naar de receiver - en audio delay weer in de receiver instellen
Prijskaartjes voor de bovenstaande drie opties: ruwweg 300, 200 en 70 euro. Optie 1 is verreweg de meest elegante; optie 3 de voordeligste (maar dan heb je de geluidskaart extern, als je 'm losgooit en je wilt de interne geluidskaart gebruiken heb je misschien wat last van drivers wisselen en zo). Optie 2 is een behoorlijk prijzige middenweg.

De belangrijkste vraag is dan, denk ik: wil je sowieso al een andere receiver?

• t!mP

t!mP

is inflatie gevoelig

Topicstarter
Bedankt voor de reacties, ben wat laat met m'n eigen reactie, excuses daarvoor.
vanaalten schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 12:56:
De belangrijkste vraag is dan, denk ik: wil je sowieso al een andere receiver?
Momenteel heb ik een surroundset van JBL, maar hier zit geen optische ingang in (helaas). Dus heb ik besloten om ook mijn geluid te gaan upgraden/vernieuwen. Dus JA ik wil sws een nieuwe receiver.

Uit jullie reacties maak ik op dat het belangrijk is dat de nieuwe receiver auto-lipsync heeft, dan gaat dat allemaal automatisch. Klinkt goed!

Dus dan krijg ik zoals ik ook zelf in gedachte had M1530 > hdmi > receiver > TV.

Dan rest mij nog de vraag of ik voor een receiver moet gaan met 1080p upscaling of 1080p pass through ook voldoende is? Dit vraag ik omdat ik ook van plan ben om dvds af te spelen en niet uitsluit ooit nog een losse BR speler te kopen (misschien mijn XBOX elite omruilen voor een PS3) welke geupscaled kan worden. Waar moet ik precies op letten, wil ik goed voorbereid zijn?

edit: De Marantz S4002 is nu ook nog eens erg aantrekkelijk geprijsd. http://www.foka.nl/site/marantz-sr4002-zwart-p-4168.html

[ Voor 5% gewijzigd door t!mP op 04-10-2008 23:02 ]

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
InjecTioN schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 01:23:
[...]

&
Is niet waar! Een moderne ATi kaart (HD-serie en dus ook jou HD3450) is prima in staat om middels hun DVI-to-HDMI 'dongle' audio door te sturen, bij deze kaarten is audio over DVI dus wel mogelijk.

• vanaalten
t!mP schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 20:24:
Dan rest mij nog de vraag of ik voor een receiver moet gaan met 1080p upscaling of 1080p pass through ook voldoende is? Dit vraag ik omdat ik ook van plan ben om dvds af te spelen en niet uitsluit ooit nog een losse BR speler te kopen (misschien mijn XBOX elite omruilen voor een PS3) welke geupscaled kan worden. Waar moet ik precies op letten, wil ik goed voorbereid zijn?
Ik ben hier niet zo in thuis, maar:
Blu-ray kan 1080P aanleveren. Als je dat via de receiver laat lopen moet de receiver dus in elk geval 1080P pass-through hebben, lijkt mij duidelijk.

Dan: DVD levert ongeveer iets van 576i als beeldformaat, meen ik. Dat wil je uiteindelijk toch full-screen op de TV, dus ergens moet er flink geupscaled worden. Dat kan in de TV (zal 'ie standaard wel kunnen, lijkt mij), in de DVD of in de receiver. Als je DVD speler het kan en doet, moet de receiver dus weer 1080P pass-through hebben.

Bij voorkeur laat je het upscalen doen door de component die dat het beste kan. Ik weet niet hoe dat met jouw DVD-speler en TV is - en ook niet hoe goed receivers dat kunnen. Gevoelsmatig denk ik dat de DVD-speler dat in theorie het beste kan, omdat die scaling kan doen op basis van de originele MPEG stroom.

Maar het beste is: sluit je DVD-speler aan op de TV en bekijk het beeld. Als je het goed genoeg vindt hoef je dus niet ergens anders te laten scalen en heb je aan een receiver met 1080P pass-through genoeg.

• t!mP

t!mP

is inflatie gevoelig

Topicstarter
vanaalten schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 14:20:
[...]

Ik ben hier niet zo in thuis, maar:
Blu-ray kan 1080P aanleveren. Als je dat via de receiver laat lopen moet de receiver dus in elk geval 1080P pass-through hebben, lijkt mij duidelijk.

Dan: DVD levert ongeveer iets van 576i als beeldformaat, meen ik. Dat wil je uiteindelijk toch full-screen op de TV, dus ergens moet er flink geupscaled worden. Dat kan in de TV (zal 'ie standaard wel kunnen, lijkt mij), in de DVD of in de receiver. Als je DVD speler het kan en doet, moet de receiver dus weer 1080P pass-through hebben.

Bij voorkeur laat je het upscalen doen door de component die dat het beste kan. Ik weet niet hoe dat met jouw DVD-speler en TV is - en ook niet hoe goed receivers dat kunnen. Gevoelsmatig denk ik dat de DVD-speler dat in theorie het beste kan, omdat die scaling kan doen op basis van de originele MPEG stroom.

Maar het beste is: sluit je DVD-speler aan op de TV en bekijk het beeld. Als je het goed genoeg vindt hoef je dus niet ergens anders te laten scalen en heb je aan een receiver met 1080P pass-through genoeg.
Helder! Klinkt ook erg logisch, dus upscaling overlaten aan het component dat hier het beste in thuis is. Ik neem aan dat mijn nieuwe samsung LE37A656 hiertoe in staat is. In eerste instantie gebruik ik mijn laptop nog als dvd speler en wellicht later een playstation 3 of externe blueray speler.

Heeft iemand nog een advies mbt de receiver? Passthrough dus voldoende aangezien andere componenten dit voor hun rekening (kunnen) nemen? en zo ja, wellicht een aanrader qua receiver, hierin ben ik niet echt thuis. Onkyo, yamaha of marantz lijkt me de beste optie.

• kaajee
Eens met vanaalten, naar mijn bescheiden mening is de beste component by far de hedendaagse computer!

De mogelijkheden en rekenkracht die daar aan boord zijn, zijn legio, zowel hardware; CPU als GPU als de software...........

[ Voor 6% gewijzigd door kaajee op 05-10-2008 19:25 ]

• vanaalten
kaajee schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 19:24:
Eens met vanaalten, naar mijn bescheiden mening is de beste component by far de hedendaagse computer!

De mogelijkheden en rekenkracht die daar aan boord zijn, zijn legio, zowel hardware; CPU als GPU als de software...........
Mwah, dat laatste ben ik nog niet zo met je eens. Een dedicated processing chip wint het met afstand en twee vingers in de neus van een programmeerbare processor als CPU of GPU.
Een CPU is ongelofelijk veelzijdig en programmeerbaar, maar is minder krachtig in videobewerking dan een GPU van hetzelfde bouwjaar. En op dezelfde manier is een GPU behoorlijk veelzijdig op gebied van videobewerking, maar minder krachtig in MPEG decoderen dan een dedicated MPEG decoder-chip. Wat mij betreft is de moderne hardware op zich niet zo'n belangrijk argument.

Wat dan wel? De DVD-speler leest MPEG datastromen in. Hierin staan allerlei gegevens als bewegingsvectoren, frequentiecomponenten en statische beelden in beschreven die met allerlei berekeningen worden omgerekend naar losse videobeelden. Zodra die beelden de DVD-speler uit zijn is die originele informatie niet meer beschikbaar. Gevoelsmatig zou ik denken dat je het beste een 1080P signaal kan maken op basis van die originele info, liever dan simpelweg schalen van een 576i signaal. Dus daarom zeg ik: laat de DVD-speler, als 'ie het kan, 1080P produceren. Daarna maakt het niet zoveel uit of je het de receiver of TV laat doen.

[ Voor 5% gewijzigd door vanaalten op 06-10-2008 08:19 ]

Verwijderd

Ik wil dit ook gaan doen! moet alleen nog een laptop kopen met HDMI uitgang die ook audio doorstuurt.

sluit ik dus HDMI aan op me HK en van HK naar me plasma.

Nou is de vraag, hoe weet ik zeker dat er via hdmi uit de laptop ook dd, dts etc gaat?

• kaajee
Verwijderd schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 18:03:
Ik wil dit ook gaan doen! moet alleen nog een laptop kopen met HDMI uitgang die ook audio doorstuurt.

sluit ik dus HDMI aan op me HK en van HK naar me plasma.

Nou is de vraag, hoe weet ik zeker dat er via hdmi uit de laptop ook dd, dts etc gaat?
Nou, wat dacht je van goed voor-onderzoek doen? Is allemaal na te vragen, op te zoeken, etc.......

Verwijderd

Mmm, hoe weet jij nou hoe goed ik me voor onderzoek hebt gedaan? als je het weet waarom geef je dan niet normaal antw?

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2008 22:11 ]

Pagina: 1