Toon posts:

1 MacBook Pro op hetzelfde moment verbinden met 2 netwerken?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik deel een draadloze internetverbinding met een collega architect die op de gelijkvloerse verdieping van het gebouw zijn kantoor heeft. Het is een netwerk met enkel een mac adress beveiliging en tot zover is er geen probleem.

Nu wil ik ook in het appartement een draadloos netwerk opzetten om te kunnen 'backuppen' naar een externe hardeschijf (aangesloten op een airport extreme) en via dit netwerk wil ik ook iTunes bedienen met Apple's remote app.

Kan ik mijn MacBook Pro op hetzelfde ogenblik verbinden met 'het gemeenschappelijke internet netwerk' en mijn eigen 'backup + remote netwerk'?

Ik kan zelf niet aan de mac adress verbinding aangezien mijn buur nogal paranoia is over zijn bedrijfsnetwerk en ik prefereer om hem -indien mogelijk- niet lastig te vallen met de vraag om al mijn toestellen toe te laten, aangezien deze ene laptop al een gunst is.

Mijn zoektochten op Google zeggen me dat ik hier waarschijnlijk het onmogelijke netwerk wil bouwen.

• Tofu
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-10-2024
Volgens mij zou je hiervoor 2 ontvanger/zenders nodig hebben, en de macbook pro heeft er dus maar een, waardoor je dus niet met 2 netwerken op hetzelfde moment zal kunnen verbinden.

Verwijderd

Als hij een USB Wifi stick zou aansluiten, zou hij in feite over 2 "netwerk-ontvangers/verzenders" beschikken maar weet niet of dat softwarematig ook kan? Is maar een idee.

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-02 09:26
De ingebouwde netwerk adapter kan dat niet aan. Echter kun je er inderdaad eentje bij plaatsen via bijvoorbeeld USB. (Ik weet niet welke andere poorten deze MacBook heeft).

Ik ga er voor het gemak van uit dat MacOS het gebruik van meerdere netwerkadapters ondersteund, maar dat kan haast niet anders.

Vervolgens moet je rekening houden met subnets.

Op de meeste Huis/tuin/keuken netwerken zul je van de DHCP server de volgende gegevens krijgen:
IP: 192.168.1.xxx
Subnetmask: 255.255.255.0

Dat betekend dat dit netwerk bestaat uit de adressen 192.168.1.0-254

Daar kun je om problemen te voorkomen met je 2e netwerk beter uitblijven. Stel deze dus bijvoorbeeld in op 192.168.2.1 met subnetmask 255.255.255.0

Om dat voor elkaar te krijgen moet je het IP van de Airport veranderen en de IP range die de DHCP server van de Airport gebruikt.

[ Voor 8% gewijzigd door Nijn op 02-10-2008 01:16 ]

• froggie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

froggie

Kwaaak

Wil je je eigen netwerk gescheiden houden van 'dat andere netwerk' alleen om je buurman niet lastig te vallen of ook omwille van veiligheid?

Ik zou het als volgt oplossen: koop een wifi ethernet bridge zoals de Linksys WET54G en prik deze in de WAN port van je Airport Extreme. Je zult dan het mac adres van je AE moeten doorgeven aan je buurman waarna je op de WAN kant van je AE een ip adres in zijn netwerk zult krijgen. Configureer je AE vervolgens om aan de LAN kant een andere ip range te gebruiken als je buurman en verbindt vervolgens je eigen devices met de AE.

Verkeer tussen je eigen devices zal op deze manier op je eigen netwerk blijven en verkeer richting het internet gaat over het netwerk van je buurman. Omdat je op deze manier of tenminste twee wifi verbindingen gaat durf ik niets te zeggen over je performance. Voor normaal surfen zal het waarschijnlijk geen probleem zijn, maar het zou tegen kunnen vallen. Tenslotte; of ik hier als buurman zo blij mee zou zijn weet ik niet, dus misschien is het in het licht van jullie relatie wel zo verstandig hier over te praten. Aan de andere kant kan hij niet zien dat er achter dat mac adres van de AE meer zit dan alleen een macbook en als jij zorgt dat je netwerk voldoende afgeschermt is zal hij er waarschijnlijk nooit achter komen.

[ Voor 8% gewijzigd door froggie op 06-10-2008 17:59 . Reden: typo's ]