Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[Div] Hoe linken naar de middelste div?

Pagina: 1
Acties:

• RBH
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-11 18:36
Hoi,

Ik ben een site voor mijzelf aan het maken, dit doe ik met div'jes. Zo ziet het er uit:

Afbeeldingslocatie: http://i126.photobucket.com/albums/p112/RobinRBH/wireframe444.jpg?t=1222888526

Eén omringende div ("wrapper"); deze is onderverdeeld in de rode en groene div ^; de rode div is weer onderverdeeld in de blauwe stukjes (3 div'jes). Nou heb ik in het menu links een link met bijv. 'About me'. Mijn doel is; hier op klikken krijg je informatie in de div 'content'.

Hoe moet ik deze link in vredesnaam maken? Met google kwam ik er niet uit (misschien niet goed geformuleerd?).

De link is nu:

code:
1
<a href="aboutme.html"><strong>About me</strong></a>

Ik neem aan dat er iets in moet met target="#"?

Dus zo ongeveer:

code:
1
<a href="aboutme.html" target="content"><strong>About me</strong></a>

Maargoed, dit doet hij dus niet, help? :?

[ Voor 3% gewijzigd door RBH op 01-10-2008 21:21 ]

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-11 17:38

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Ik zou je dan eerst maar eens gaan inlezen in de werking van HTML.
Je kunt wel m.b.v. Javascript de inhoud van de DIV vervangen of veranderen.
Mocht je in de middelste DIV echt een pagina willen plaatsen dan kan je nog aan frames denken (viesbah).
Kijk eens naar de innerHTML van een DIV bijvoorbeeld.
w3schools.com is vaak een goede start.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Divs != Frames ;) Je kan niet zomaar (op een fatsoenlijke, toegankelijke, cross-UA) manier de content van een div gaan vervangen zonder zo ongeveer het hele principe van websites te breken. Je sloopt je bookmarking, zoekmachine indexatie, usability, etc.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• RBH
Gonadan schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 21:22:
Ik zou je dan eerst maar eens gaan inlezen in de werking van HTML.
Je kunt wel m.b.v. Javascript de inhoud van de DIV vervangen of veranderen.
Mocht je in de middelste DIV echt een pagina willen plaatsen dan kan je nog aan frames denken (viesbah).
Kijk eens naar de innerHTML van een DIV bijvoorbeeld.
w3schools.com is vaak een goede start.
Oké, ik heb alleen echt basiskennis van HTML. Deze site is een opdracht voor mijn school, vak waar we dat leren. We moeten de website in xHTML maken en mogen (nog) geen gebruik van Javascript.

Maar in ieder geval bedankt.

Edit: Sjongejonge, ik doe te moeilijk, dit topic kan ook weer verwijderd worden. Bedankt voor jullie hulp in ieder geval. ;.)

[ Voor 8% gewijzigd door RBH op 01-10-2008 21:30 ]

• Gonadan

Gonadan

snip

Wat is de opdracht dan precies? Je kunt namelijk ook gewoon een nieuwe pagina laden met dezelfde structuur en andere content in de DIV.
Het hoeft niet zo te zijn dat alleen de DIV vervangen wordt toch?

[ Voor 20% gewijzigd door BtM909 op 02-10-2008 14:29 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Little Penguin
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-06 20:43
Je zult in iedere pagina die je maakt de header en het menu opnieuw op moeten nemen, als je alleen gebruik mag maken van correct XHTML dan kun je het probleem voor jezelf eigenlijk alleen nog maar oplossen door gebruik te maken van een (HTML) editor die dit soort zaken vanuit een template haalt iedere keer als je een nieuw bestand maakt.

Als alternatief kun je natuurlijk ook op de server gaan templaten, door gebruik te maken van de opties die je o.a. door PHP, SSI (Server side includes) of JSP (Java Servlet Pages) aangeboden worden - om maar een aantal mogelijk keuzes te noemen.

• RBH
Gonadan schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 21:30:
[snip

Wat is de opdracht dan precies? Je kunt namelijk ook gewoon een nieuwe pagina laden met dezelfde structuur en andere content in de DIV.
Het hoeft niet zo te zijn dat alleen de DIV vervangen wordt toch?
Nja, het is een schoolopdracht officieel ja, maar ik wil het gewoon wel als mijn eigen site gaan gebruiken. ;) Een voor mij handige combinatie dus.

Ja, ik dacht eigenlijk, als ik het nou weet te linken naar die middelste div pagina (content) hoeft ie alleen dat stukje te laden en scheelt het dus flink wat laadtijd als je bijv. ook nog eens een pagina Portfolio met veel foto's moet openen.

Een hele nieuwe pagina met dezelfde opbouw als Index.html is idd het handigst en makkelijkst. Bedankt. :)

[ Voor 6% gewijzigd door BtM909 op 02-10-2008 14:30 ]

• Gonadan

Gonadan

Als het dan ook voor jezelf is luister dan ook naar Little Penguin. Het kan dan handig zijn om op de een of andere manier includes te gebruiken zodat je de delen als header, footer en menu steeds uit hetzelfde bestand kan lezen.
Dan hoef je die maar een keer aan te passen als je menu wijzigt.
En ik kan je uit ervaring vertellen dat je er goed ziek van bent als je de hele site af moet struinen naar bestanden waar het menu nog in voorkomt. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• RBH
Little Penguin schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 21:30:
Je zult in iedere pagina die je maakt de header en het menu opnieuw op moeten nemen, als je alleen gebruik mag maken van correct XHTML dan kun je het probleem voor jezelf eigenlijk alleen nog maar oplossen door gebruik te maken van een (HTML) editor die dit soort zaken vanuit een template haalt iedere keer als je een nieuw bestand maakt.

Als alternatief kun je natuurlijk ook op de server gaan templaten, door gebruik te maken van de opties die je o.a. door PHP, SSI (Server side includes) of JSP (Java Servlet Pages) aangeboden worden - om maar een aantal mogelijk keuzes te noemen.
Een html editor is helemaal uit den boze, alles moet handgeschreven worden. Maargoed, daar leer je het meest van. Ik denk dat ik het gewoon op de makkelijke manier doe door gewoon te linken naar een nieuwe "index" maar dan met de info van het desbetreffende subkopje. :)

• RBH
Gonadan schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 21:34:
Als het dan ook voor jezelf is luister dan ook naar Little Penguin. Het kan dan handig zijn om op de een of andere manier includes te gebruiken zodat je de delen als header, footer en menu steeds uit hetzelfde bestand kan lezen.
Dan hoef je die maar een keer aan te passen als je menu wijzigt.
En ik kan je uit ervaring vertellen dat je er goed ziek van bent als je de hele site af moet struinen naar bestanden waar het menu nog in voorkomt. ;)
Oh, dat weet ik ook ja. CSS is wat dat betreft voor mij al een hele nieuwe wereld die opengaat nu ik er meer les in krijg. ;) Kende het al een beetje maar leer wel veel meer nu. Qua opmaak gaat er dus een wereld voor me open. De wereld van echt die-hard programmeren/website's maken moet nog opengaan. :P

• Gonadan

Gonadan

Als ik het goed begrijp gaat het er dus om dat jij een website kunt maken met de structuur van het plaatje zonder HTML-tools.
Dus dat je begrijpt hoe de structuur van HTML in elkaar zit.
Als er verder niets staat over de manier van linken zou ik inderdaad gewoon losse pagina's maken.
Daar leer je meer van dan dat wij een 'truukje' geven waarmee je toch de inhoud van de DIV kunt aanpassen. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• RBH
Gonadan schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 21:39:
Als ik het goed begrijp gaat het er dus om dat jij een website kunt maken met de structuur van het plaatje zonder HTML-tools.
Dus dat je begrijpt hoe de structuur van HTML in elkaar zit.
Als er verder niets staat over de manier van linken zou ik inderdaad gewoon losse pagina's maken.
Daar leer je meer van dan dat wij een 'truukje' geven waarmee je toch de inhoud van de DIV kunt aanpassen. :)
Jawel, ik begrijp de structuur van HTML wel. Dit is idd een veilige manier van linken. Ik ga tijdens de les nog wel eens vragen of er speciale voorwaarden zijn aan het linken.

En.. Een trucje is altijd gewenst. ;)

• Goodfellas
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-05 12:39
Tja, je kunt natuurlijk een beetje met php aan de slag gaan. Even dan maar het truukje dat ik altijd gebruik:

boven de header in index.php:

<?php
if(isset($_REQUEST["pag"])) {
$sub = $_REQUEST["pag"]; }
else {
$sub = "home"; }
?>

menu:
<a href="index.php?pag=home>home</a>

content:
<div><?php include('$sub.php') ?></div>

En dan de te laden pagina's (in dit geval home.php) in de juiste folder zetten.

• DanielG
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-09 15:36

DanielG

i = 0x5f3759df - (i>>1); ☠₧ℳ🀪❣

Goodfellas schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 10:29:
Tja, je kunt natuurlijk een beetje met php aan de slag gaan. Even dan maar het truukje dat ik altijd gebruik:

boven de header in index.php:

<?php
if(isset($_REQUEST["pag"])) {
$sub = $_REQUEST["pag"]; }
else {
$sub = "home"; }
?>

menu:
<a href="index.php?pag=home>home</a>

content:
<div><?php include('$sub.php') ?></div>

ja totdat iemand "index.php?pag=../../../../../etc/passwd%00" opvraagd of een ander interresant bestand.

http://xyproblem.info/

• Gonadan

Gonadan

DanielG schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 10:44:
[...]

ja totdat iemand "index.php?pag=../../../../../etc/passwd%00" opvraagd of een ander interresant bestand.
Op zich al knap stom als de apachegebruiker zomaar overal bij kan maar je hebt wel een punt.
Dan moet je op z'n minst een whitelist met pagina's aanleggen o.i.d.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-11 10:24

Bosmonster

*zucht*

Handiger over het algemeen is het in zn geheel omdraaien. Ipv 1 template en daarin content includen, al je herhalende onderdelen includen en je content als losse pagina's aanroepen.

Stuk makkelijker en flexibeler in het beheer ook, kun je af en toe een pagina er eens wat anders uit laten zien :P

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-11 15:42

Sebazzz

3dp

Goodfellas schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 10:29:
[knip]
U krijgt een gratis doorverwijzing naar [alg] Slechtste programmeervoorbeelden deel 4
U gaat niet door naar de volgende ronde.

Even serieus: Dat is niet zo slim hè, want zo kan willekeurig ieder bestand opgeroepen worden. Beter kan je een switch maken.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Heikanu
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:12
Als je geen verstand hebt van PHP, doe dan gewoon als in het andere pas geopende topic ([xhtml] navigatie bar, link naar midden kolom) en gebruik een iframe ;)

Trouwens, ik keek net naar jouw website en ik vroeg mij af waarom je een contactformulier hebt terwijl bij het verzenden ervan alleen maar een mailtje kan worden verstuurd. Niet echt nuttig om mensen eerst iets in te laten vullen he :+

[ Voor 41% gewijzigd door Heikanu op 02-10-2008 16:04 ]

• Goodfellas
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-05 12:39
Sebazzz schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 15:37:
[...]

[...]

Even serieus: Dat is niet zo slim hè, want zo kan willekeurig ieder bestand opgeroepen worden. Beter kan je een switch maken.
Eigenlijk is het zo:

<div><?php include('content/$sub.php') ?></div> -> alleen includen uit de folder content

Andere mappen kun je toch niet bij, beveiligde pagina's kun je niet zien (die zijn beveiligd duh), en alle andere dingen zie jij op deze manier zou willen kijken zijn toch normale content?

Misschien dat ik het niet goed probeer hoor, maar steeds krijg ik: [function.include]: failed to open stream: Operation not permitted. Als ik andere bestanden probeer te benaderen.

Kan iemand dan een voorbeeld geven van content waar hij/zij eigenlijk niet bij zou mogen (liefst per pm ;) )? Als het echt zo is dan moet ik dit inderdaad eens heroverwegen.

Edit: dan is een whitlist een beter optie idd

[ Voor 4% gewijzigd door Goodfellas op 03-10-2008 15:23 ]

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:39

_Thanatos_

Ja, en kaal

RBH schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 21:19:
De link is nu:
code:
1
<a href="aboutme.html"><strong>About me</strong></a>

Ik neem aan dat er iets in moet met target="#"?
Dus zo ongeveer:
code:
1
<a href="aboutme.html" target="content"><strong>About me</strong></a>
Bijna :)
Je kunt in HTML altijd linken naar een element dat een id heeft, maar niet met target, maar met een hash. Als je content-div er zo uitziet:
HTML:
1
<div id="content">...</div>

Dan kun je ernaar linken met
HTML:
1
2
3
<a href="#content">Ga naar content</a>
of zelfs
<a href="pagina.html#content">Ga naar content</a>

Dus alsof het een anchor is :)