kan een V-snaar er spontaan aflopen?

Pagina: 1
Acties:
  • 6.589 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• web-hawk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-01-2022

web-hawk

web-con.nl

Topicstarter
Mijn vriendin had vanochtend een groot probleem met haar auto. Ze reed gewoon, hoorde een tik en was plotseling haar stuurbekrachtiging kwijt en het acculampje ging branden. Gelukkig kon ze de auto veilig aan de kant zetten en heeft ze de anwb gebeld voor advies. Het bleek waarschijnlijk dat haar dynamo stuk was of iets dergelijks, dus geadviseerd om er geen grote stukken mee te rijden.

Toen de auto naar de garage was gebracht, bleek daar dat gewoon de hele v-snaar miste en een poelie verbrand was. Nu wil het zo zijn dat diezelfde garage nog geen 2 maanden geleden diezelfde v-snaar heeft vervangen! Nu kwam ik op de terugweg toevallig langs de plek waar ze pech kreeg en vond daar de v-snaar.

Die is nog helemaal intact en lijkt ook niet echt flink versleten te zijn ofzo.

Is het normaal dat zoiets er spontaan af kan lopen, of is er tijdens de reparatie iets niet goed gebeurd? Want in dat geval gaan we deze reparatie natuurlijk niet betalen!

Ik heb al overal gezocht over het wel en wee van de v-snaar, maak kom eigenlijk alleen maar knappende en slippende v-snaren tegen, en geen gevallen van v-snaren die er gewoon vanaf lopen!

Het gaat trouwens om een peugeot206 uit 2000, diesel (zonder airco)

Innovation beyond Imagination

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

Bizar. Lijkt me wel een gevalletje garantie. V-snaar te los gemonteerd of een poelie geblokkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• web-hawk

web-hawk

web-con.nl

Topicstarter
ik heb er helaas te weinig verstand van, maar vond het in ieder geval een erg apart verhaal dat zoiets zomaar los kan raken....Vooral omdat aan de vsnaar zelf gewoon eigenlijk niks te zien is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Raar, nee dat kan niet zomaar gebeuren, dan moet hij toch op de een of andere manier verkeerd gemonteerd zijn, zoals HlpDsk zegt inderdaad. Aangezien het pas 2 weken na monteren is gok ik dat hij gewoon te los gemonteerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mss dat het probleem dus bij de poelie heeft gelegen. Maarja dat gaat toch ook niet zomaar stuk. Was het een loze poelie of zat ie nog ergens aan vast verder?

Nu ik er over nadenk: knap dat de motor nog liep. Normaal is de V-snaar verliezen niet goed voor je kleptiming :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 177151

als de poelie scheef staat kan het ook gebeuren. wat bedoel je met poelie verbrand? zo'n ding is van staal, hoe kun je dat nou verbranden met een v-snaar.

@hierboven
v-snaar is ergens anders voor dan je distributieriem :) die wel voor de kleptiming is

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 177151 op 01-10-2008 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Diepzwart of zo .. snaar van kunststof. Zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OliverBB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-11-2024
Anoniem: 4629 schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 19:04:
Bizar. Lijkt me wel een gevalletje garantie. V-snaar te los gemonteerd of een poelie geblokkeerd?
dat dacht ik ook gelijk toen ik het las.
De V-snaar heeft te los gezeten en een poelie waar ie over liep (kan de dynamo zijn) is waarschijnlijk vastgelopen.
de motor drukt dan de v-snaar van de (dynamo)poeli af.
tenminste dat is wat ik er dan van zou kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OliverBB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-11-2024
Anoniem: 4629 schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 19:08:
Mss dat het probleem dus bij de poelie heeft gelegen. Maarja dat gaat toch ook niet zomaar stuk. Was het een loze poelie of zat ie nog ergens aan vast verder?

Nu ik er over nadenk: knap dat de motor nog liep. Normaal is de V-snaar verliezen niet goed voor je kleptiming :P
dat is de distributie snaar/ketting, das een ander verhaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je hebt gelijk. :)

We hebben ook zoiets als een editknop trouwens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• web-hawk

web-hawk

web-con.nl

Topicstarter
Anoniem: 177151 schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 19:09:
als de poelie scheef staat kan het ook gebeuren. wat bedoel je met poelie verbrand? zo'n ding is van staal, hoe kun je dat nou verbranden met een v-snaar.
Geen idee....zo'n monteur kroop onder de auto en keek met een lampje en vertelde mij dat :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wellicht was dat van hardplastic :/

Heb zoiets ook meegemaakt met mijn 156 JTD, was gewoon te los gemonteerd. Hier heet het de 'multiriem' die buiten de motor om o.a. de dynamo en de stuurbekrachtigingspomp aandrijft. De distributieriem zit binnenin de motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MexxT
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-04 20:57
Ik werk zelf in een garage, en heb het ook 2x gehad dat ik de V-snaar niet goed gespannen had :$
1x was die er af gelopen, en de andere keer had ik een boutje vergeten, die was er uit gelopen :+

Een V-snaar loopt er sneller af dan een multiriem, een V-snaar is (zoals de naam al zegt) een riem met een V vorm. een multiriem heeft meerdere Vtjes naast elkaar (meer vvvvvv ). aka micro-V-riem

Een 206 heeft een multiriem (tenminste.. daar ga ik vanuit aangezien hij stuurbekrachtiging heeft, en dat heeft meer grip nodig dan alleen een V-snaartje), die loopt er dus niet zo snel af.
Ik denk dat hij niet goed gespannen is, of hij heeft verkeerd gemonteerd gezeten (of een pully of spanrol heeft niet goed vast gezeten waardoor die is gaan zwabberen).

Er bestaan trouwens ook keramiche en plasticke pully's, deze kunnen best verbranden of afbreken ofzo. een Crysler voyager heeft een keramiche pully zodat je hem kapot kan slaan als hij er niet af wil. (dat moet voor het vervangen van de distributie) deze kan je dan weer nieuw kopen en weer monteren.

Als een pully vastloopt dan zal de riem er niet meteen af vliegen als het goed is, dat gaat samen met een hoop gefluit waardoor die te heet word en er uiteindelijk wel af kan vliegen.

Ik zou wel eens wat foto's willen zien, dan kan je het meestal zo vertellen.

[ Voor 5% gewijzigd door MexxT op 01-10-2008 19:59 ]

Audi S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ook lekker om een poelie + extra arbeid doorberekend te krijgen omdat het ontwerp stom is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MexxT
Anoniem: 4629 schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 20:04:
Ook lekker om een poelie + extra arbeid doorberekend te krijgen omdat het ontwerp stom is.
heb je het tegen mij ?

ik snap iig niet wat je bedoelt :+

Audi S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Denk dat hij het over de keramische poelie had ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MexxT
BalusC schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 20:09:
Denk dat hij het over de keramische poelie had ;)
ohja, ik snap :P

Tja dat is amerikaans he :>
maar is met opzet gedaan omdat die dingen muurvast komen te zitten om 1 of andere manier. En je kan niet genoeg kracht zetten om het los te krijgen.

maargoed, dat hoort bij de db-riem. pully kost niet zoveel, ik denk dat een euro of 50 al erg veel is.
extra arbeid is er niet aangezien die toch lost moest.

[ Voor 18% gewijzigd door MexxT op 01-10-2008 20:15 ]

Audi S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• web-hawk

web-hawk

web-con.nl

Topicstarter
foto's heb ik helaas niet, en de auto staat bij de garage...

Typenummer van de snaar is: micro-v XF 6pk1438 (is een geribbelde riem, maar of het een multiriem is, kan ik nergens terugvinden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MexxT
web-hawk schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 20:38:
foto's heb ik helaas niet, en de auto staat bij de garage...

Typenummer van de snaar is: micro-v XF 6pk1438 (is een geribbelde riem, maar of het een multiriem is, kan ik nergens terugvinden)
ja is een multiriem, met 6 v's

dus vvvvvv :+

Audi S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• web-hawk

web-hawk

web-con.nl

Topicstarter
Dus die zou zowieso eigenlijk niet zomaar eraf mogen lopen?

Dan lijkt het mij toch duidelijk een montagefout...dan gaan wij deze reparatie dus even niet betalen aan die fijne mannen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-05 23:25

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Wie heeft in vredesnaam de vertaling "poelie" verzonnen voor "pulley" 8)7

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Laatst online: 21:43
het is ook poelie hoor :P ik vind pully/pulley juist raar staan :P
maar ik denk dat er een fout is gemaakt bij het monteren. zo'n riem gata niet zo snel stuk (zeker niet deze want hij is vrij nieuw) dus ik denk dat er naar de montagefouten gezocht moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 145259

meer da nwaarschijnlijk slecht gemonteerd. Het kan natuurlijk dat een riem eraf spring als er heel weinig spanning op de riem zit. (zou je wel horen piepen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

MexxT schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 19:48:
Ik werk zelf in een garage, en heb het ook 2x gehad dat ik de V-snaar niet goed gespannen had :$
1x was die er af gelopen, en de andere keer had ik een boutje vergeten, die was er uit gelopen :+

Een V-snaar loopt er sneller af dan een multiriem, een V-snaar is (zoals de naam al zegt) een riem met een V vorm. een multiriem heeft meerdere Vtjes naast elkaar (meer vvvvvv ). aka micro-V-riem
Hoeveel keer dat jij nu al gezegd hebt dat je in een garage werkt hé... :P

Ik heb mijn Vriempjes ookal een paar keer vervangen, ik span ze zo op dat ik ze +-1cm in kan duwen.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MexxT
Jellabie schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 22:18:
[...]

Hoeveel keer dat jij nu al gezegd hebt dat je in een garage werkt hé... :P

Ik heb mijn Vriempjes ookal een paar keer vervangen, ik span ze zo op dat ik ze +-1cm in kan duwen.
kennelijk vaak :+
k zal het niet meer doen :>

[ Voor 4% gewijzigd door MexxT op 01-10-2008 23:00 ]

Audi S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-05 23:57

mace

Sapere Aude

MexxT schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 20:39:
[...]

ja is een multiriem, met 6 v's

dus vvvvvv :+
We noemen dat altijd gewoon poly-V snaar, dan heb je J en H snaren, J hebben dikkere v-tjes dan H.
Dan heb je dus de omtrek in millimeters, en dan J of H en dan het aantal V-tjes.
Dus een snaar kan bijvoorbeeld een 1975 H7 zijn (veelvoorkomend voor drogers)

makkelijker dan een VVVVVVV-snaar. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MexxT
mace schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 23:00:
[...]

We noemen dat altijd gewoon poly-V snaar, dan heb je J en H snaren, J hebben dikkere v-tjes dan H.
Dan heb je dus de omtrek in millimeters, en dan J of H en dan het aantal V-tjes.
Dus een snaar kan bijvoorbeeld een 1975 H7 zijn (veelvoorkomend voor drogers)

makkelijker dan een VVVVVVV-snaar. :+
bij ons is het altijd riem of multiriem. (of; heb je nog een 6pk riempje? )
die vvvvvv was maar als voorbeeld hoe die er uit zou zien :+

[ Voor 3% gewijzigd door MexxT op 01-10-2008 23:08 ]

Audi S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1104733

web-hawk schreef op woensdag 1 oktober 2008 @ 18:59:
Mijn vriendin had vanochtend een groot probleem met haar auto. Ze reed gewoon, hoorde een tik en was plotseling haar stuurbekrachtiging kwijt en het acculampje ging branden. Gelukkig kon ze de auto veilig aan de kant zetten en heeft ze de anwb gebeld voor advies. Het bleek waarschijnlijk dat haar dynamo stuk was of iets dergelijks, dus geadviseerd om er geen grote stukken mee te rijden.

Toen de auto naar de garage was gebracht, bleek daar dat gewoon de hele v-snaar miste en een poelie verbrand was. Nu wil het zo zijn dat diezelfde garage nog geen 2 maanden geleden diezelfde v-snaar heeft vervangen! Nu kwam ik op de terugweg toevallig langs de plek waar ze pech kreeg en vond daar de v-snaar.

Die is nog helemaal intact en lijkt ook niet echt flink versleten te zijn ofzo.

Is het normaal dat zoiets er spontaan af kan lopen, of is er tijdens de reparatie iets niet goed gebeurd? Want in dat geval gaan we deze reparatie natuurlijk niet betalen!

Ik heb al overal gezocht over het wel en wee van de v-snaar, maak kom eigenlijk alleen maar knappende en slippende v-snaren tegen, en geen gevallen van v-snaren die er gewoon vanaf lopen!

Het gaat trouwens om een peugeot206 uit 2000, diesel (zonder airco)
toon volledige bericht
Ik vind jullie allemaal onozel, dat het niet goed is omdat je kleppen zich dan verstellen. Wat is dat voor onzin het gaat om een v-snaar/multi riem. Ookal is het al een oude post.

Het kan zijn dat er een poelie is versleten de randjes van de poelie die de vsnaar op zn plek houden. Als die versleten is kan die er zo afglippen helemaal als het dan ook nog regent bvb.

Het kan ook een spanrol zijn die te slap is maar meestal een poelie. Dan kan je er wel een nieuwe vsnaar opzetten maar vroeg of laat gaat die er weer vanaf.

Het enige nadeel is als je verder rijdt zonder vsnaar is dat je auto niet meer koelt en daardoor te warm word en blijvende motor schade houdt en je accu niet meer word opgeladen en je stuur bekrachtiging want die riem gaat langs al die ellementen

Groeten sjon

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-05 15:19
Je weet dat je zojuist gereageerd hebt op een topic van bijna 10 jaar geleden..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KDL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-05 23:50

KDL

ErgoStijn schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 14:25:
Je weet dat je zojuist gereageerd hebt op een topic van bijna 10 jaar geleden..?
En dan nog, info blijft handig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Mooie binnenkomer ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

KDL schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 14:35:
[...]

[...]

En dan nog, info blijft handig
Als een v-snaar eraf loopt door regen, stel ik mijn ernstige bedenkingen bij de algehele staat van de auto en/of aanwezigheid van een motorkap.

Handige info is niks mis mee maar stellen dat je door wat regen een v-snaar eraf kan laten lopen; dan wordt het erg druk voor de ANWB tussen september en april elk jaar weer.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KDL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-05 23:50

KDL

MAX3400 schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 14:38:
[...]

Als een v-snaar eraf loopt door regen, stel ik mijn ernstige bedenkingen bij de algehele staat van de auto en/of aanwezigheid van een motorkap.

Handige info is niks mis mee maar stellen dat je door wat regen een v-snaar eraf kan laten lopen; dan wordt het erg druk voor de ANWB tussen september en april elk jaar weer.
Volgens mij bedoelde hij, na al eerdere slijtage etc, dat dat de druppel was die de snaar deed aflopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:42

defiant

Moderator General Chat
Een topickick van 10 jaar oud is niet de bedoeling, als iedereen topics zou gaan kicken met vermeende foutieve informatie van decennia terug dan is het einde zoek. Laat dit soort topics rusten.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.