• Luminair
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-01 02:49
Ik loop naar buiten om op de fiets te stappen, is hij spontaan met de zon verdwenen. Minder (mijn woordkeuze was destijds wat minder mild).
Dus ik had op weg naar mijn werk iets meer tijd om te denken dan normaal. Deze tijd heb ik in het nadenken over een oplossing besteed.

GPS. Of iets wat er op lijkt, zoals een goedkope lang-levende (qua batterij) mobiele telefoon. Er schijnt namelijk software te zijn om de positie van een mobiel telefoon nummer op zich al te bepalen.

Nu wil ik graag weten; wat is jullie ervaring met GPS tracking achtige dingen? Is wat ik wil realistisch, of moet ik voortaan mijn fiets gewoon wat strakker vastzetten? }:O

(ik weet overigens niet of dit wel helemaal on-topic is op dit bord, zou een mod dit voor mij kunnen moven of iemand bevestigen dat ik goed zit?)

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-01 22:18
Punt is dat je je fiets alleen maar gewilder maakt als je er allemaal electronica aan vast taped :P

Mijn gok zou zijn goed vast zetten, met twee verschillende soorten sloten. Dus zo'n gewoon AXA-ding plus nog een ketting met een discusslot oid.

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Er bestaan systemen, maar deze zijn over het algemeen even duur als een nieuwe fiets, en worden veelal in auto's gebruikt.

Ik meen me eentje van XoDD te herrineren maar die was vrij vierkant en ik neem aan te groot voor een fiets, je zou natuurlijk zelf iets kunnen klutselen met een oude PDA phone, GPS ontvanger en grote accu (in dat frame past best wel wat lithium ions), in dat geval zijn er denk ik wel meer mensen benieuwd naar wat er uit komt :)

• Jacub86
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-10-2025
Ik denk dat gps e.d. momenteel nog te omslachtig zijn om makkelijk te gebruiken. Ik zou eerder een goede fietsverzekering aanraden(mits de fiets het waard is, want een stationfiets kun je beter een nieuwe kopen als ie gejat wordt). Ook zou je er voor kunnen kiezen een extra slot te gebruiken. Ik gebruik als student zijnde inmiddels nog steeds m'n eerste fiets welke in ruim 3 jaar dus nog niet gestolen is. Hierop zit een hangslot en een normaal axa slot. Huisgenoten die maar 1 slot gebruiken zijn samen inmiddels 7 fietsen armer. Misschien dat het extra slot de moeite niet waard is.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Staat hier niets in van jouw gading in? Welliswaar 2 topics uit 2006, dus waarschijnlijk is de technologie weer wat verder, maar misschien staat er iets in, zie:
GPS tracker voor in fiets
Anti-fietsendiefstal

• Luminair
Ik bedoel, het zou toch wel een keer op zijn minst "leuk" zijn, om de dief van jou fiets, waar je zo lang me hebt gedaan, herinneringen mee gemaakt etc., een keer confronteert. Dat hun bek open valt van verbazing alsof je helderziend bent ofzo.

Misschien wat vergezocht, maar het zou mooi zijn als het standaard of iets dergelijks zou worden. Dan worden er een STUK minder fietsen gejat.

• iBurger
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-08-2025
Amen! - Mijn fiets is recentelijk ook gejat. GPS locatie zou de oplossing zijn, vooral omdat niemand die nu nog doet. Hoewel het op een fiets nog wat omslachtig lijkt, moet het niet onmogelijk zijn om iets in je bidon te verbergen. Trouwens, een moderne Vespa, met accu voor opladen smartphone, moet helemaal relax zijn.

overigens: iedereen die hier gaat zeggen dat je 7 sloten moet kopen, heeft gelijk. Maar je fietsen dief thuis opzoeken .... boys that's priceless. :)

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hier nog een recenter topic: GPS Track & Trace beveiliging
Sebastiaan_2005 schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 13:53:
Ik ben op zoek naar een GPS ontvanger die ik online kan volgen.....
Ik heb al een oplossing gevonden, maar de prijs vind ik gewoon te hoog, 500 euro ex btw: http://www.tracktrace.net
500 euro ex btw dus, voor dat bedrag kun je een mooie nieuwe fiets uitzoeken en een aantal extra sloten kopen.

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-01 20:50

bonzz.netninja

Niente baffi

en dan? dan staat je fiets ergens met een ander slot maar mag je hem niet openbreken omdat dat strafbaar is :S

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl

Verwijderd

bonzz.netninja schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 17:50:
en dan? dan staat je fiets ergens met een ander slot maar mag je hem niet openbreken omdat dat strafbaar is :S
Precies.
Zo gaat dat hier helaas. Iemand had zijn laptop hier eens weten te tracken, hij wist het adres en alles. Uiteindelijk kon de politie nog niks :')

En als de politie niks kan, dan moet je hem zelf halen. Maar dan zit jij straks opgesloten voor diefstal!

(Natuurlijk wel heel triest...)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2008 17:54 ]

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Hoe stond je fiets op slot?
Ik denk dat goede sloten een betere investering zijn.

[ Voor 50% gewijzigd door Soldaatje op 01-10-2008 18:02 ]

• Calvin&Hobbes
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-12-2025
Start building:
http://www.opengpstracker.org/
was van plan om er zelf eentje te bouwen in de vakantie.
(4e keer dat mijn fiets is gestolen)

[ Voor 53% gewijzigd door Calvin&Hobbes op 01-10-2008 18:03 ]

• Luminair
[b][message=30824002,noline]boys that's priceless. :)
Niks priceless :P Ik probeer nu juist te bepalen hoe duur deze grap mij kan worden.

Oh en @ Noork:
Thanks voor die draadjes! Die eerste waren inderdaad nog uit 2003 :O

En @Kev0 en Bonzz:
Is het echt zo erg? Ik denk dat het er in eerste instantie om gaat dat het moralistisch correct is. Het is JOUW fiets. Dit is te bewijzen. Ik kan me niet voorstellen dat justitie of de rechter hier overdreven moeilijk over zouden doen. Gewoon zeggen dat je het met de dief hebt opgelost, dan lieg je niet eens heel veel.

Mijn fiets was een 2e hands in erg goede staat Gazelle. Dus verder geen aankoops bewijzen en dergelijke... Ik krijg trouwens een vervelend gevoel dat de orginele eigenaar (waar ik hem ~een jaar geleden van gekocht heb) met zijn 2e sleutel de fiets terug gehaald heeft...

@Soldaatje: Gewoon, met een normaal Axa slot. Heb de sleutel nog in mijn hand as we speak.

[ Voor 5% gewijzigd door Luminair op 01-10-2008 18:07 ]

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Dat is dus meteen het antwoord op mijn vraag: je hebt geen extra slot gebruikt.
Dan is het optillen en weglopen.

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-01 09:19
Is geen uitkomst vrees ik. De dief zal er maar heel zelden zelf op blijven rijden, maar verkoopt het ding.

Ik koop een fiets, te goeder trouw, bij de fietsenboer op de hoek. Mooie 2e hands, 200 euro. Een paar dagen later sta jij voor mijn deur en zegt dat het jouw fiets is. En dan?

- Jij slaat me verrot en neemt je fiets mee. Wie zit hier fout?
- Jij geeft mij aan bij de politie omdat ik op jouw fiets rondrij. Ik laat de aankoopbon zien. Wat denk je dat de politie doet?

Whatever

• Luminair
DigiK-oz schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 18:21:Jij geeft mij aan bij de politie omdat ik op jouw fiets rondrij. Ik laat de aankoopbon zien. Wat denk je dat de politie doet?
Jij en soldaatje hebben zeker gelijk. Maar er moet toch echt te bewijzen zijn dat de fietsenboer hem neit van een legale bron heeft. Jouw bonnetje heeft ten eerste een vroegere aankoop datum. Dan het framenummer nog; dit valt vast wel te checken bij de man die hem eerder verkocht heeft en de fabriek waar hij gemaakt is. It's all connected.

Nu ben ik ook niet van plan om de man verrot te slaan hoor. Hoewel het de eerste gedachte is die in mij opkomt, is het inderdaad ook wel logisch dat hij hem ook maar gekocht heeft van een handelaar die hem weer van een dief heeft.

Maar een tweede slot is inderdaad geen overbodige luxe. Ik houd het zenuw/lachgas ook nog even in mijn achterhoofd.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 17:53:
[...]

Precies.
Zo gaat dat hier helaas. Iemand had zijn laptop hier eens weten te tracken, hij wist het adres en alles. Uiteindelijk kon de politie nog niks :')

En als de politie niks kan, dan moet je hem zelf halen. Maar dan zit jij straks opgesloten voor diefstal!

(Natuurlijk wel heel triest...)
Je garantie bon?

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:47
Luminair schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 18:32:
[...]

Jij en soldaatje hebben zeker gelijk. Maar er moet toch echt te bewijzen zijn dat de fietsenboer hem neit van een legale bron heeft. Jouw bonnetje heeft ten eerste een vroegere aankoop datum. Dan het framenummer nog; dit valt vast wel te checken bij de man die hem eerder verkocht heeft en de fabriek waar hij gemaakt is. It's all connected.

Nu ben ik ook niet van plan om de man verrot te slaan hoor. Hoewel het de eerste gedachte is die in mij opkomt, is het inderdaad ook wel logisch dat hij hem ook maar gekocht heeft van een handelaar die hem weer van een dief heeft.

Maar een tweede slot is inderdaad geen overbodige luxe. Ik houd het zenuw/lachgas ook nog even in mijn achterhoofd.
Weet je, t is eigenlijk heel simpel. Als jij de persoon op jou fiets ziet rijden dan houd je hem staande en zeg je hem dat je je fiets nu terug gaat krijgen of dat jij de politie belt. Als de politie er niet voor zorgt dat jij je fiets terugkrijgt, zul je hem terug moeten nemen. In feite is hij namelijk nog van jou aangezien jij hem niet verkocht hebt. Je moet er dan wel heel zeker van zijn dat de fiets echt van jou is.

Het is verder sowieso verstandig om twee verschillende sloten te hebben, een gewoon slot en een kettingslot. Ik studeer in Groningen en ik trein heen en weer tussen groningen en mijn woonplaats. De fiets die ik in groningen heb staan is in deze ene maand dat ie toch wel elke nacht op het station staat , nog niet gestolen. Het is een fiets van zo'n 5 jaar oud met een slag in het achterwiel, 7 versnellingen en twee trommelremmen. Niet echt het doorsnee stationsfietsje lijkt mij dus. Je moet er gewoon voor zorgen dat je je fiets goed vastzet.
Pagina: 1