[Linux] Waar is mijn hardeschijfruimte?

Pagina: 1
Acties:

• Gerwin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-06-2025

Gerwin

Ik ben er klaar voor!

Topicstarter
SInds enkele dagen is op de één of andere manier 21 GB van de 43 GB. De harde schijf is standaard gemount op /home directory. Hieronder een screenshot.

Wat zou een oorzaak kunnen zijn zodat onderstaande screenshot mogelijk is?

Ik heb gekeken naar verborgen bestanden, maar geen gevonden. Is er een mogelijkheid om linux een soort van filesystem check te laten doen. Ik gebruik Mandriva 2008.1.

Afbeeldingslocatie: http://interquix.nl/images/got/20081001.png

Station van Gerwin Prins op Apple Music

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-01 21:51
Heb je geprobeerd om hem opnieuw te mounten?

Je kan ook ff snel op de commandline een check doen om te kijken wat dat oplevert: du -sh /home

Een filesystem check: e2fsck -p /dev/hda1 (hda natuurlijk vervangen door juiste device of partitie)

[ Voor 26% gewijzigd door lammert op 01-10-2008 17:29 ]

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-01 17:26

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
cd /home
du --max-depth=1
cd [grootste dir]
du --max-depth=1
ruim op :)

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:49

Robtimus

me Robtimus no like you

Kees schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 17:38:
cd /home
du --max-depth=1
cd [grootste dir]
du --max-depth=1
ruim op :)
Dat is het probleem niet. 16.9 + 4.3 != 43.5.

Het zou kunnen dat er nog een process een file open heeft terwijl die file al verwijderd is. Er is geen directory entry meer waardoor du e.d. hem niet kunnen vinden, maar fysiek telt de file wel mee op een lager niveau.

Zelf ook ooit gehad op een SCO server op het werk, na een reboot was de ruimte weer terug. Het process sluiten zou al genoeg moeten zijn maar ja, vind maar eens uit welke file en welk proces ;)

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
IceManX schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 18:08:
Het process sluiten zou al genoeg moeten zijn maar ja, vind maar eens uit welke file en welk proces ;)
sudo lsof -s | sort -n -k 7

En dan zelf verder zoeken :P

• Gerwin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-06-2025

Gerwin

Ik ben er klaar voor!

Topicstarter
Met de tips uit dit topic is het probleem opgelost.

Met de tip van Kees zag ik een grote verborgen map '.snapshots' in de lijst. Deze blijkt te zijn van draksnapshot die geintroduceert is middels een automatische update. Ik heb deze via software verwijderd. Na herstarten bleef de map staan en heb deze verwijders met met "rm -r -f '.snapshots'" commando als root. Ik ben ineens wel 22 GB blijer. Dank voor alle hulp, van die --max-depth=1 wist ik nog niet ;) Waarom die map niet in mijn Konquer verscheen is mij echter een raadsel...

[ Voor 13% gewijzigd door Gerwin op 01-10-2008 18:49 ]

Station van Gerwin Prins op Apple Music

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-01 19:39

wzzrd

The guy with the Red Hat

Bestanden en directories die beginnen met een . zijn hidden in Linux. Als Konqueror die wel, maar deze niet liet zien, zal er een patch overheen gelegd zijn om deze altijd te verbergen.

[ Voor 45% gewijzigd door wzzrd op 01-10-2008 21:03 ]

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

mijn konqueror heeft een mode file size view.
geeft de dir + sub dirs weer in blokken gerelateerd aan de grote die die dirs in nemen duurt eventjes.
Maar dan heb je ook wat.

Zit standaard bij kde additions.

>.< >.< >.< >.<

Pagina: 1