Je kan ook ff snel op de commandline een check doen om te kijken wat dat oplevert: du -sh /home
Een filesystem check: e2fsck -p /dev/hda1 (hda natuurlijk vervangen door juiste device of partitie)
[ Voor 26% gewijzigd door lammert op 01-10-2008 17:29 ]
du --max-depth=1
cd [grootste dir]
du --max-depth=1
ruim op
"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan
Dat is het probleem niet. 16.9 + 4.3 != 43.5.Kees schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 17:38:
cd /home
du --max-depth=1
cd [grootste dir]
du --max-depth=1
ruim op
Het zou kunnen dat er nog een process een file open heeft terwijl die file al verwijderd is. Er is geen directory entry meer waardoor du e.d. hem niet kunnen vinden, maar fysiek telt de file wel mee op een lager niveau.
Zelf ook ooit gehad op een SCO server op het werk, na een reboot was de ruimte weer terug. Het process sluiten zou al genoeg moeten zijn maar ja, vind maar eens uit welke file en welk proces
More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs
IceManX schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 18:08:
Het process sluiten zou al genoeg moeten zijn maar ja, vind maar eens uit welke file en welk proces
sudo lsof -s | sort -n -k 7
En dan zelf verder zoeken
Met de tip van Kees zag ik een grote verborgen map '.snapshots' in de lijst. Deze blijkt te zijn van draksnapshot die geintroduceert is middels een automatische update. Ik heb deze via software verwijderd. Na herstarten bleef de map staan en heb deze verwijders met met "rm -r -f '.snapshots'" commando als root. Ik ben ineens wel 22 GB blijer. Dank voor alle hulp, van die --max-depth=1 wist ik nog niet
[ Voor 13% gewijzigd door Gerwin op 01-10-2008 18:49 ]
[ Voor 45% gewijzigd door wzzrd op 01-10-2008 21:03 ]
geeft de dir + sub dirs weer in blokken gerelateerd aan de grote die die dirs in nemen duurt eventjes.
Maar dan heb je ook wat.
Zit standaard bij kde additions.
>.< >.< >.< >.<