Toon posts:

Waarom zie ik niet de volledige 4GB ram in vista x64

Pagina: 1
Acties:
  • 360 views

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met een vraagje,

ik heb pasgeleden een laptop gekocht (acer aspire 5930) hier zat windows vista home premium 32bit bijgeleverd. omdat deze achter geen 4 gb ram ondersteunt(wat wel in mijn laptop zit) heb ik een OEM versie van windows vista x64 gedownload en geactiveerd met mijn 32 bit OEM key van acer. dit werkt allemaal perfect. nou snap ik het volgende niet,

de dxdiag geeft aan dat er maar 3066MB ram is geinstaleerd terwijl er 4 gb in zit en terwijl vista in zijn system informatie scherm wel aangeeft dat er 4,00GB is geinstaleerd (in dit zelfde venster stond tijdens vista x32 nog wel 3066 mb ram) ook in het taakbeheer geeft hij maar aan dat ik 3066MB ram gebruik.

hoe kan ik er voor zorgen dat dit de vollledige 4 gb wordt?

- ik heb al wel gekeken of mijn chipset 4gb ondersteunt en dat is het geval.

Foto's :
http://img355.imageshack.us/my.php?image=systemsg7.png
http://img359.imageshack.us/my.php?image=dxdiagzs6.png
http://img355.imageshack.us/my.php?image=taskmanagermo2.png

• bdevogt
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:28
Bij een normale pc komt dit omdat memory remap niet aanstaat, je zou kunnen kijken of deze functie op jou laptop ook zit maar dat betwijfel ik.

'Iedereen is gelijk, maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen',. -George Orwell

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Wanneer je 4GB in jouw pc stopt is er een gerede kans dat het OS slechts ca. 3GB herkent. Hoe kan dit?

De architectuur van de hedendaagse PC is gebasseerd op een 32bits processor, hierdoor zijn er in totaal 2^32 (4294967296 = 4GB) adressen beschikbaar. Bij het starten van de PC kent het BIOS na het initialiseren van alle hardware een hele range adressen toe aan de hardware resources (IOxAPICS, PCI space, VGA en andere Memory Mapped IO ranges). De resterende adressen worden vervolgens door het BIOS in een tabel gezet welke de beschikbare adressen voor het OS definieert. Dit zijn dus per definitie minder dan de 4294967296 (4GB) adressen.

Kort gezegd: voordat het OS boot is al een flink aantal van de totaal beschikbare geheugenadressen door de diverse hardware opgesoupeerd. Het OS komt als laatste aan bod en mag het doen met de overgebleven adressen. Hieronder een voorbeeld:
Uit:
Abbadon in "RAM FAQ"

• W33rd
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-05 21:58
Omdat je een laptop hebt denk ik dat je videokaart je RAM gebruikt als eigenlijk geheugen. Een normale, stand-alone, videokaart heeft een eigen processor en eigen RAM. Maar een videokaart in een laptop pakt meestal geheugen van je RAM weg. Je zou even in je BIOS kunnen kijken hoeveel geheugen je videokaart pakt.

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-05 16:02

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

En het belangijke stukje:
Oplossingen

Om het OS toch 4GB geheugen te laten gebruiken dient er aan de volgende eisen te worden voldaan:

i) 64bits OS
ii) x86 CPU met 64bits instructieset
iii) Chipset met remapping mogelijkheid (Intel 955, 965, 975 of enterprise chipset. Alle AMD chipsets die AMD64 cpu's ondersteunen)
iv) BIOS met remapping functie (staat default uit, dus wel aanzetten)
v) 4GB geheugen installeren
Voldoe je wel aan al deze eisen?

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Welkom op GoT :)

Zoals andere users al aanhalen is Abbadon in "RAM FAQ" de plek om mee te beginnen. We verwachten op GoT dat je eerst probeert zelf je probleem op te lossen voordat je een topic opent. Helaas zie ik hiervan niets terug uit je post.

Daarom gaat dit topic op slot.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.