fx55 te heet, budget cpu cooling?

Pagina: 1
Acties:

• pietjepuk|IAA
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-09-2010
ik heb een keer van iemand goedkoop een fx55 overgekocht,

deze is met de stock koeler (wat best een redelijk ding lijkt te zijn, aantal heatpipes erop etc)

op 2000rpm nog steeds 62 C, idle

ding is ook behoorlijk heet als je em aanraakt dus je zou zeggen dat hij er goed opzit?

(het andere geval zou zijn: proc heel warm, en koeler niet, dan zit hij er niet goed op, of te weinig koelpasta?)

heb een antec sonata I met 2 120mm fans dus de airflow is niet slecht.

ligt dit aan de koeler denken jullie en moet ik gewoon een nieuwe halen? of ligt het aan mij?

ik dacht aan een

Arctic Freezer 64 Pro
OCZ Vanquisher

of een 2e hands
Zalman cnps7000B-Cu

liggen allemaal in dezelfde prijsklasse (15e)

iemand hier een mening over?

alvast dank!

[ Voor 13% gewijzigd door pietjepuk|IAA op 01-10-2008 12:09 ]

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
62 idle? Wat is die stressed dan wel niet?
Omdat je blijkbaar voelt dat die erg warm wordt zullen de sensors wel kloppen.
Hoe zit het nu met de koelpasta? Een volledig dekkende laag die goed (handmatig) verspreid is? Let op dat 'volledig dekkend' niet gelijk is aan meer = beter, integendeel zelfs haha. :P
Arctic Freezer 64 Pro zou genoeg moeten zijn voor je CPU.

Verwijderd

pleur er anders gewoon een scythe ninja op ofzo, ook niet zo gek duur

• pietjepuk|IAA
Verwijderd schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 12:07:
pleur er anders gewoon een scythe ninja op ofzo, ook niet zo gek duur
ja maar toch snel 30e ipv 15e.

ik denk dat er eerder te weinig dan teveel pasta opzit. maar als er te weinig op zit geeft het de warmte niet goed door zou je zeggen toch?

(heb nog wat arctic silver 5 liggen, es proberen de pasta te vernieuwen? hij zit er al even op namelijk)

hoe verhoud zon freezer zich tot die zalman? het gaat me vooral om stilte, maar tis uit bovenstaande revieuws lastig te halen welke nu beter koelt op lage snelheden...

[ Voor 28% gewijzigd door pietjepuk|IAA op 01-10-2008 12:28 ]

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-01 00:26

HeepH

Dope Rapper

Ik zou de instellingen in je bios eens checken, zet je er niet te veel volt op of is er niet iets anders verkeerd ingesteld waardoor hij zo heet word? 62 graden idle is superveel, zelfs voor een standaard of nog cheaper dan standaard koelertje..

http://specs.tweak.to/16495

Verwijderd

Ik zou voor OCZ gaan.
Zowiezo denk beter ens tiller dan de stock koeler!

Verwijderd

pietjepuk|IAA schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 12:12:
[...]

ja maar toch snel 30e ipv 15e.

ik denk dat er eerder te weinig dan teveel pasta opzit. maar als er te weinig op zit geeft het de warmte niet goed door zou je zeggen toch?

(heb nog wat arctic silver 5 liggen, es proberen de pasta te vernieuwen? hij zit er al even op namelijk)

hoe verhoud zon freezer zich tot die zalman? het gaat me vooral om stilte, maar tis uit bovenstaande revieuws lastig te halen welke nu beter koelt op lage snelheden...
Zo'n Freezer is behoorlijk stil het toerental past zich aan op de warmte.

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Pasta vernieuwen moet je inderdaad eens doen. Dat heb ik de afgelopen 2 jaar ook vaak moeten doen want het was snel uitgewerkt.

• pietjepuk|IAA
Heephstan schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 13:16:
Ik zou de instellingen in je bios eens checken, zet je er niet te veel volt op of is er niet iets anders verkeerd ingesteld waardoor hij zo heet word? 62 graden idle is superveel, zelfs voor een standaard of nog cheaper dan standaard koelertje..
Afbeeldingslocatie: http://techreport.com/r.x/athlon64-fx55/coolers.jpg

links is de stock koeler, best een redelijk ding. voltages tussen de 1.49 en 1.51.

nu met alle fans voluit: (3000rpm cpu)
49C idle
63C stressed met superpi

nog steeds hoog??

als je een redelijke airflow heb, is zon zalman dan niet de betere koeler qua vorm? zon arctic zit echt lomp een stuk omhoog, midden in je kast...

[ Voor 12% gewijzigd door pietjepuk|IAA op 02-10-2008 08:16 ]

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:05

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Even een open deur: Zit er niet wat stof tussen die supersmalle vinnetjes vast?

Hier stond een dode link.

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

juist doordat die arctic zo'n lomp stuk omhoog zit koelt hij beter. De warme lucht gaat namelijk rechtstreeks de outtake van de kast uit. De stock en zalman koeler blazen alle kanten uit en een deel van de warme lucht wordt opnieuw door de koeler geblazen. Maar kijk eerst eens of je huidige koeler neit vol stof zit en of het voltage voor je cpu in de bios niet te hoog ingesteeld is.

• Happy-Amd_Freak
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-09-2021
Als ik de review van de Arctic cooler lees m.b.t. de temperaturen:

Arctic temp's 1
Arctic temp's 2
en de review van de OVZ vanguisher
Vanguisher temp's 1
Vanguisher temp's 2

Dan moet ik concluderen dat beide fan's stil zijn maar de Arctic toch wat koeler is, mijn keuze zou dan ook uitgaan naar de Arctic.

Info over koelpasta en de hoeveelheid (niet veel, klein net doorzichtig laagje) -> Artikel over koelpasta

Stof weghalen kan natuurlijk nooit kwaad (let op! niet met een stofzuiger ;))

[ Voor 16% gewijzigd door Happy-Amd_Freak op 02-10-2008 21:01 ]

Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?

• pietjepuk|IAA
Happy-Amd_Freak schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 20:58:
Als ik de review van de Arctic cooler lees m.b.t. de temperaturen:

Arctic temp's 1
Arctic temp's 2
en de review van de OVZ vanguisher
Vanguisher temp's 1
Vanguisher temp's 2

Dan moet ik concluderen dat beide fan's stil zijn maar de Arctic toch wat koeler is, mijn keuze zou dan ook uitgaan naar de Arctic.

Info over koelpasta en de hoeveelheid (niet veel, klein net doorzichtig laagje) -> Artikel over koelpasta

Stof weghalen kan natuurlijk nooit kwaad (let op! niet met een stofzuiger ;))
ok goede tip, tnx

hoe dan wel? was net van plan die stofzuiger te pakken :D !

Verwijderd

pietjepuk|IAA schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 18:59:
[...]

ok goede tip, tnx

hoe dan wel? was net van plan die stofzuiger te pakken :D !
Wattenstaafjes en blazen :)

• pietjepuk|IAA
ja das makkelijker gezegd dan gedaan, kom er nooit tussen.
waarom niet gewoon met de ouderwetse stofzuiger? kan toch weinig misgaan zou je zeggen?

• pcgek
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

pcgek

Nee Jij trekt volle zalen.

pietjepuk|IAA schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 21:56:
[...]

ja das makkelijker gezegd dan gedaan, kom er nooit tussen.
waarom niet gewoon met de ouderwetse stofzuiger? kan toch weinig misgaan zou je zeggen?
Anders verwijder je de koeler toch gewoon?, en daarna de fan ook even. Dan kun je hem eventueel ook met een kwast schoonmaken.
Ik heb zelf de FX55 ook gehad, en vond de standaard koeler best goed, en hij kwam bij mij niet eens tot de temperaturen die jij nu hebt. Daarna heb ik hem icm een freezer pro gebruikt, en dan meer om het geluid.

Heb jij hem overklokt,of draait hij op standaard waarde? Probeer eens het voltage handmatig in te stellen, volgens mij kan hij het met behoorlijk minder wel af.

[ Voor 16% gewijzigd door pcgek op 04-10-2008 10:26 ]

Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.

• pietjepuk|IAA
pcgek schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 10:17:
[...]

Anders verwijder je de koeler toch gewoon?, en daarna de fan ook even. Dan kun je hem eventueel ook met een kwast schoonmaken.
Ik heb zelf de FX55 ook gehad, en vond de standaard koeler best goed, en hij kwam bij mij niet eens tot de temperaturen die jij nu hebt. Daarna heb ik hem icm een freezer pro gebruikt, en dan meer om het geluid.

Heb jij hem overklokt,of draait hij op standaard waarde? Probeer eens het voltage handmatig in te stellen, volgens mij kan hij het met behoorlijk minder wel af.
nee alles draait op standaard. voltage core tussen de 1,49 -1,51 volgens fanspeed en staat in bios gewoon op 1,5V

scheelde het veel in geluidsproductie? zn geld waard? heb nu een passief gekoelde vga dus dit is ongeveer de enige lawaaimaker.

cool en quiet werkt trouwens niet op een fx55 he?

• jdm8

jdm8

Niet met een stofzuiger vanwege de statische elektriciteit ;) Er zijn enkele zeer gevoelige onderdeeltjes in een pc die daar niet tegen kunnen. Meestal gaat er niets stuk alls een pc met een stofzuiger schoon gemaakt wordt maar de kans is aanwezig dat je iets voorgoed stuk maakt.

Haal anders gewoon de koeler uit de kast en stofzuig hem daar. Kun je er gelijk nieuwe koelpasta tussen doen :)

• pietjepuk|IAA
statische elektriciteit? dat breng je toch niet zomaar over met een stofzuiger? zit een plastic slang tussen

of door het veld dat zon stofzuigmoter opwekt?

• pcgek
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

pcgek

Nee Jij trekt volle zalen.

Ik zou zeggen,ga er eens mee aan de slag. Je hebt nu wel wat tips gekregen die je eerst eens kunt gaan testen en proberen.

Zoek vooral eens uit met welk voltage je cpu 'genoegen' neemt, 0.1 voltageverlaging kan al aardig wat in de temperatuur schelen.
En ja, de Freezer Pro is zijn geld dubbel en dwars waard, en lekker stil ook . Maar je kunt er geen wonderen van verwachten als de rest niet deugd.

Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Het beste is een busje perslucht of een compressor, kun je gelijk alle stof goed wegblazen :)

• jdm8

jdm8

Ik weet ook niet waarom, maar in het algemeen wordt gewoon afgeraden je pc schoon te maken met een stofzuier. Ook ken ik iemand wiens pc er mee ophield nadat hij gestofzuigd was. Wie weer is het ook wel urban myth hoor, maar ik durf het er niet op te wagen ;) (misschien wat voor mythbusters :p)

Ik zelf maak mijn pc schoon met een compressor. Als je een compressor gebruikt moet je wel de fans vasthouden anders mol je de lagers.

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:38
pietjepuk|IAA schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 11:22:
statische elektriciteit? dat breng je toch niet zomaar over met een stofzuiger? zit een plastic slang tussen

Juist het plastic van de stofzuigermond zou wel eens een forse statische lading opgebouwd kunnen hebben. Als die zich ontlaad op je mobo kun je een probleem hebben.

Overigens heb ik zelf een artic freezer 64pro in gebruik op m'n x2 4400+ en in het weekends draai ik er een koetje op met 100% load en dat gaat prima (ook in de zomer met een kamertemperatuur van 30°C).

• jitter
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-09-2022
pietjepuk|IAA schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 11:22:

Statische elektriciteit wordt opgewekt in niet-geleidende materialen door (onderlinge) wrijving. Stofzuiger = plastic slang (niet-geleidend) + veel wrijving (snel bewegende lucht langs die slang).

Ook lopen over een (elektrisch isolerende) vloer of het afrollen van een stuk plakband creëert een behoorlijke hoeveelheid statische elektriciteit...
Pagina: 1